Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Cat ne poate costa o declaratie informativa pentru operatiuni intracomunitare?

de Infotva.ro la 06 Iul. 2009
Tags: declaratie informativa, operatiuni intracomunitare, tva

economist Andrei GheorghiuDeclaratia recapitulativa trimestrialaAcest tip de declaratie este reglementat prin O.M.E.F. nr. 552 din 28 martie 2008, publicat in M.Of. nr. 294 din 15 aprilie 2008, ...

economist Andrei Gheorghiu

Declaratia recapitulativa trimestriala

Acest tip de declaratie este reglementat prin O.M.E.F. nr. 552 din 28 martie 2008, publicat in M.Of. nr. 294 din 15 aprilie 2008, modificat prin O.M.F.P. nr. 788 din 24 aprilie 2009 publicat in M.Of. nr. 281 din 29 aprilie 2009 si se intocmeste de catre persoanele impozabile care realizeaza operatiuni intracomunitare. Declaratia mai poarta denumirea de declaratie 390 VIES si are codul MEF 14.13.01.02/r.

Sanctiunile aplicabile pentru o astfel de declaratie au fost diferite:

  • pentru perioada cuprinsa intre 1 octombrie 2007 si 30 aprilie 2009:

Incepand cu data de 1 octombrie 2007 si terminand cu data de 30 aprilie 2009, a fost sanctionata doar nedepunerea sau intarzierea in depunerea la organul fiscal competent a declaratiei recapitulative trimestriale reglementate prin art. 1564 din Codul fiscal, titlul VI, privind TVA.

O astfel de contraventie se sanctiona cu amenda cuprinsa intre 12.000 lei si 14.000 lei, limita legiferata prin O.G. nr. 47 din 28 august 2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale. Amenda a fost introdusa la pct. 34 din O.G. nr. 47 din 28 august 2007, moment in care art. 219 alin. (1) din O.G. nr. 92/2003 a fost „imbogatit“ cu litera b1 a carei aplicare a intrat in vigoare la data de 1 octombrie 2007.

Amenda se aplica indiferent de cuantumul operatiunilor intracomunitare declarate sau nedeclarate, in cadrul limitei mentionate, cuantumul amenzii fiind cel stabilit in baza dispozitiilor interne din cadrul fiecarui organ fiscal teritorial.

O.G. nr. 47 din 28 august 2007 a fost aprobata de curand prin Legea nr. 52 din 1 aprilie 2009, publicata in M.Of. nr. 224 din 7 aprilie 2009, dar prevederile referitoare la sanctionarea declaratiei recapitulative au capatat o noua forma prin O.U.G. nr. 34 din 11 aprilie 2009, publicata in M.Of. nr. 249 din 14 aprilie 2009 privind rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale.

Prin acest act normativ, litera b1 din cadrul art. 219 din Codul de procedura fiscala isi inceteaza in mod tacit aplicabilitatea, deoarece continutul acestuia a capatat „valenta“ unui articol: articolul 2191.

  • incepand cu data de 1 mai 2009:
Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Intr-adevar, prin O.U.G. nr. 34 din 11 aprilie 2009, Codul de procedura fiscala s-a imbogatit cu un nou articol introdus la titlul X „Sanctiuni“: articolul 2191, denumit „Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative“.

In baza acestui articol, poate fi incadrata la contraventie fie nedepunerea la termen a declaratiilor recapitulative, fie depunerea la termen a unor astfel de declaratii, dar completata cu sume incorecte sau incomplete.

Astfel de fapte se sanctioneaza cu amenda de 2% fie din suma totala a operatiunilor intracomunitare nedeclarate, fie din diferentele considerate ca fiind nedeclarate din cauza declaratiilor depuse cu informatii incorecte sau incomplete.

Sanctiunea este aplicabila indiferent daca operatiunea economica este o achizitie sau o livrare intracomunitara de bunuri.

Totusi, nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior depunerii in termen a declaratiilor la organul fiscal, le corecteaza din motive care nu le sunt imputabile.

Sanctiunile reglementate prin art. 2191 se aplica numai pentru faptele constatate dupa data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2009.

Retineti!
Amenda calculata se reduce cu 50% in situatia in care declaratia recapitulativa este corectata din propria initiativa a persoanei
impozabile pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative.



Atentie!
Daca in perioada 1-30 mai 2009 corectati declaratiile recapitulative depuse anterior intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 34/2009 pentru
care constatati erori si informatii incomplete, sunteti salvati, deoarece pentru astfel de situatii nu se aplica amenda contraventionala.



Foarte important!
Pentru depunerea unei declaratii corecte, trebuie sa respectati regulile stabilite pentru determinarea corecta a faptului generator si a
exigibilitatii taxei atat pentru o livrare intracomunitara de bunuri, cat si pentru o achizitie intracomunitara de bunuri.

Privit in oglinda, faptul generator al unei livrari intracomunitare efectuate de o firma din Romania trebuie sa corespunda cu faptul generator al unei achizitii intracomunitare efectuate de o firma stabilita intr-un stat membru.

Acelasi principiu se aplica si in sens invers, caz in care faptul generator pentru o achizitie intracomunitara efectuata in Romania trebuie sa corespunda cu faptul generator al unei livrari intracomunitare efectuate de o firma stabilita intr-un stat membru.

Acest fapt este reglementat in mod expres la pct. 17 din Normele de aplicare ale art. 135 din Codul fiscal „Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri“, prin care s-a stabilit urmatoarea regula generala:

  • pentru a evita neconcordanta dintre livrarile intracomunitare de bunuri, scutite de taxa, raportate prin declaratia recapitulativa in statul membru de origine si achizitiile intracomunitare de bunuri raportate prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa trimestriala de catre cumparatorul din Romania, exigibilitatea taxei se stabileste la data facturii sau in cea de a cincisprezecea zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc livrarea.

In situatia in care furnizorul extern nu emite factura pana in data de 15 a lunii urmatoare efectuarii livrarii, cumparatorului din Romania ii revine obligatia emiterii unei autofacturi. Aceeasi regula privind stabilirea faptului generator si a exigibilitatii TVA se respecta si in situatia in care un furnizor din Romania efectueaza o livrare intracomunitara de bunuri pe care o raporteaza prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa trimestriala.

Factura trebuie emisa pentru o livrare de bunuri sau pentru incasarea unui avans.

La punctul 17 din norme sunt exemplificate cele doua situatii posibile in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri efectuate de catre un cumparator din Romania:

1. cand factura se emite in aceeasi luna in care are loc livrarea intracomunitara de bunuri efectuata de un vanzator stabilit intr-un stat membru:

Detalii

Pentru vanzatorul din statul membru

Pentru cumparatorul din Romania

Natura operatiunii efectuate

Livrare intracomunitara

Achizitie intracomunitara

Regimul de taxare a operatiunii efectuate

Scutita cu drept de deducere a TVA

Taxabila

Data operatiunii

24.09.09

24.09.09

Data facturii

30.09.09

 –

Faptul generator

24.09.09

24.09.09

Exigibilitatea

30.09.09

30.09.09

Procedura

Livrarea efectuata se raporteaza prin declaratia recapitulativa aferenta trimestrului III 2009

Achizitia se raporteaza prin decontul de TVA pentru luna septembrie 2009 si declaratia recapitulativa aferenta trimestrului III 2009

2. cand factura se emite de furnizor ulterior expirarii celor 15 zile din luna imediat urmatoare efectuarii livrarii intracomunitare de bunuri:

Detalii

Pentru vanzatorul din statul membru

Pentru cumparatorul din Romania

Natura operatiunii efectuate

Livrare intracomunitara

Achizitie intracomunitara

Regimul de taxare a operatiunii efectuate

Scutita cu drept de deducere a TVA

Taxabila

Data operatiunii

24.09.09

24.09.09

Data facturii

20.10.09

 –

Faptul generator

24.09.09

24.09.09

Exigibilitatea

15.10.09

15.10.09

Procedura

Livrarea efectuata se raporteaza prin declaratia recapitulativa aferenta trimestrului IV 2009

Achizitia se raporteaza prin decontul de TVA pentru luna septembrie 2009 si declaratia recapitulativa aferenta trimestrului IV 2009

Prin Codul fiscal nu au fost stabilite reguli care trebuie respectate pentru emiterea si raportarea facturii in situatia incasarii de avansuri aferente valorii partiale sau totale pentru o livrare intracomunitara de bunuri.

Declaratia statistica Intrastat

Acest tip de declaratie este reglementat prin ordinul Institutului National de Statistica nr. 684 din 28 noiembrie 2008 privind Normele de completare a Declaratiei statistice Intrastat, publicat in M.Of. nr. 839 din 12 decembrie 2008.

Contraventii similare declaratiei recapitulative trimestriale sunt reglementate si prin cap. 5 art. 10 alin. (1) din Legea nr. 422 din 22 noiembrie 2006 privind organizarea si functionarea sistemului statistic de comert international cu bunuri. Astfel de contraventii cu privire la declaratia statistica Intrastat sunt sanctionate cu amenda cuprinsa intre 7.500 lei si 15.000 lei, indiferent de natura contraventiei:

  • refuzul transmiterii datelor statistice solicitate;
  • intarzieri in transmiterea datelor;
  • comunicarea de date incorecte si incomplete.

Sa recapitulam!
Cat ne poate costa o declaratie informativa nedepusa sau depusa cu date eronate sau incomplete?

  • lunar: intre 7.500 lei si 15.000 lei, sanctiune aplicabila de catre personalul imputernicit din cadrul Institutului National de Statistica;

  • trimestrial: 2% din valoarea operatiunilor intracomunitare realizate, sanctiune aplicabila de catre personalul imputernicit din cadrul organului fiscal competent.

Nu uitati!
Firmele inregistrate in scopuri de TVA care realizeaza pragurile valorice pentru declaratia Intrastat nu pot evita completarea acestei
declaratii deoarece InstitutulNational de Statistica este ajutat de catre Ministerul Finantelor Publice care ii furnizeaza intreaga baza de date fiscale in baza atributiilor sale de colectare a informatiilor fiscale referitoare la comertul intracomunitar cu bunuri conform cerintelor legislatiei Uniunii Europene.

In acest context, Ministerul Finantelor Publice transmite lunar Institutului National de Statistica, pentru fiecare operator economic, atat informatiile preluate din formularul Decont de taxa pe valoarea adaugata, prin care declara ca in timpul perioadei de referinta a efectuat schimburi intracomunitare de bunuri, cat si informatiile preluate din Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri.

Concluzie
Desi are doar un rol informativ care nu afecteaza obligatiile de plata datorate bugetului de stat, atat declaratia recapitulativa
trimestriala care are un caracter fiscal cat si declaratia statistica Intrastat care are un caracter statistic reprezinta singura declaratie care se sanctioneaza cu amenda contraventionala pentru furnizarea de informatii eronate sau incomplete.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infoTVA.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 06 iulie 2009

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Cat ne poate costa o declaratie informativa pentru operatiuni intracomunitare?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016