Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Prin cele ce urmeaza, va prezentam modul de depunere si completare a Declaratiei 394 pentru operatiunile efectuate pe teritoriul national incepand cu luna ianuarie 2013.
CINE DECLARA?
Numai persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 din Codul fiscal, care au realizat, pe teritoriul Romaniei in perioada de raportare*, livrari de bunuri, prestari de servicii si achizitii de bunuri si servicii catre/de la alte persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania.
>> Persoanele impozabile care nu au realizat astfel de operatiuni in perioada de raportare, nu depun declaratia pe 0 (zero).
>> Formularul 394 este o declaratie informativa, nu o declaratie fiscala. Numai in cazul declaratiei fiscale exista obligatia depunerii chiar daca nu se desfasoara activitate sau nu rezulta sume de plata in perioada de raportare.
PERIOADA DE RAPORTARE
- perioada fiscala declarata pentru depunerea decontului de TVA (formularul 300), prevazuta la art. 1561 din Codul fiscal, (lunar, trimestrial etc.)

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
CE SE DECLARA?
Toate operatiunile impozabile si taxabile cu cota prevazuta de lege realizate pe teritoriul national, pentru care:
- este emisa o factura in perioada de raportare, inclusiv pentru avansuri si cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa " sau "TVA la incasare";
- s-a primit o factura in perioada de raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare".
IMPORTANT! Formularul 394 cuprinde pozitie distincta pentru declararea operatiuni lor de livrari /achizitii de cereale si plante tehnice pentru care se aplica taxarea inversa prevazuta la art. 160 alin. (2) lit.c) din Codul fiscal
CE NU SE DECLARA?
- livrari le/achizitiile pentru care s-a emis bon fiscal, dar nu s-a emis factura;
- operatiunile cu persoane neinregistrate ca platitoare de TVA in Romania;
- facturile emise prin autofacturare.
TERMEN DE DEPUNERE
25 inclusiv a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare si numai daca in aceasta perioada au fost realizate operatiuni de natura celor care fac obiectul obligatiei de declarare.
CUM SE DECLARA?
Declaratia se completeaza cu valoarea cumulata inscrisa in facturile emise/primite, pentru fiecare cod de inregistrare in scopuri de TVA, ale partenerilor de tranzactii.
Exceptie: valorile totale inscrise in facturile aferente tranzactiilor pentru care se aplica taxarea inversa, care se completeaza pe acelasi formular, separat fata de celelalte operatiuni , pentru fiecare partener.
ATENTIE! Daca dupa depunerea declaratiei se constata existenta unor omisiuni sau erori in datele declarate sau in cazul in care una ori mai multe facturi sunt emise in cursul unei perioade de raportare, dar sunt primite de beneficiarul tranzactiei dupa data depunerii declaratiei, persoana impozabila trebuie sa depuna o noua declaratie corect completata, care inlocuieste declaratia informativa depusa initial.
MODALITATEA DE DEPUNERE
Declaratia se depune in format electronic sub forma unui fisier PDF care are atasat un fisier XML astfel:
- prin mijloace electronice de transmitere la distanta (on-line), in conditiile detinerii unui certificat calificat privind semnatura electronica;
- la registratura organului fiscal competent sau prin posta cu confirmare de primire, in format electronic, pe suport electronic, insotit de formularul listat, semnat si stampilat.
>> Declaratia se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta puse la dispozitie gratuit de unitatle fiscale sau pot fi descarcate de pe site-ul ANAF la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro
IMPORTANT!
Verificarea faptului ca este o declaratie corecta reprezinta un proces ulterior depunerii, care se desfasoara pe serverele centrale.
Dupa depunerea prin internet sau la ghiseu a formularului 394 starea acesteia se poate verifica accesand portalul ANAF. Daca pe pagina de vizualizare a starii declaratiei se afiseaza un mesaj cu erorile pe care le contine documentul depus, trebuie ca, in termen de 3 zile lucratoare, sa se corecteze toate erorile comunicate si sa se reia procesul de depunere a declaratiei 394.
SANCTIUNI
Nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei informative reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, conform prevederilor Codului de procedura fiscala (art. 219 alin.1 lit.f si alin.2 lit. c)
ATENTIE!
Informatiile declarate in "Lista livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate pe teritoriul national" si cele declarate in "Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national", de catre toate persoanele inregistrate in scopuri de TVA se vor incrucisa la nivel central in vederea corelarii informatiilor declarate pe codurile de inregistrare in scopuri de TVA ale furnizorului (emitent al facturii) si beneficiarului (cel catre care s-a emis factura) iar informatiile din baza de
date vor fi puse la dispozitia organelor de control.
Prevederile OPANAF nr. 3596 / 2011 au intrat in vigoare la data de 1 februarie 2012 si se aplica pentru operatiunile efectuate incepand cu 1 ianuarie 2012, iar modificarile aduse prin OPANAF nr. 1992/2012, cu referire la sistemul TVA la incasare, intra in vigoare la data de 1 februarie 2013 si se aplica pentru operatiunile efectuate incepand cu 1 ianuarie 2013.
Baza legala:
Ordinul ANAF nr. 3596 / 2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/ prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, modificat de Ordinul ANAF nr. 1992/2012 OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 53.
Sursa: DGFP Brasov

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Completarea Declaratiei 394. Noi informatii actualizateArticole similare
DECLARATIA 394. Persoane afiliateInregistrare achizitie intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Completarea Declaratiei 394. Noi informatii actualizateRaportarea facturilor primite dupa depunerea decontului de TVA si a declaratiei 394DECLARATIA 394 in lucru. Noul anunt facut de ANAFUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDECLARATIA 394: Cum completezi in mod corect autofacturileTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiDECLARATIA 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVACe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataArticole similare
TVA LA INCASARE. Tot ce trebuie sa stiiAnulare inregistrare in scop de TVA. Suma incasata prin lichidator, descoperita ulterior. Cum procedam?TVA LA INCASARE. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiZoom fiscal: Cum se aplica in 2016 sistemul TVA LA INCASARES-a amanat termenul pentru unele declaratii. Ce depunem la 27 ianuarie 2014?Ultimele articole
e-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare poate fi structurat in 3 partiTVA LA INCASARE. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiunee-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVATVA dedus gresit: Ce faci cand ai completat eronat D300 si D394Aplicarea TVA LA INCASARE. Conditii, termene si erori frecvente in 2025Articole similare
Trecerea la microintreprindere incepand cu 1 FEBRUARIE 2013Exigibilitate TVA in cazul unei facturi de avansLivrarile si achizitiile nationale: Prevederi noi pentru 2013Tratament fiscal: Avantaje acordate persoanelor fizice care desfasoara activitate dependenta intr-un stat strainPrevederile din normele metodologice referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasareUltimele articole
Nou: A fost actualizat programul pentru generarea numarului de evidenta a platiiLeasing operational. Cum se contabilizeaza si cum stabilim deducerea cheltuielilor?Schimbul de bunuri. Cum gestionam cheltuielile si deducerea de TVA?Studiu de caz: Cum facem amortizarea pentru un aututurism second-hand?Cum se recupereaza pierderea fiscala?Articole similare
Ce operatiuni sunt scutite de taxa in interiorul tariiObligatia de a emite facturi catre persoane fizice din UE pentru cursuri sustinute. Cum procedam?Conditii si cerinte privind ajustarea bazei de impozitare a TVA. Cum procedam?Normele Codului fiscal au fost publicate. Cum se aplica taxarea inversa pentru furnizarile de telefoane mobile, dispozitive cu circuite integrate console de jocuri, tablete PC si laptopuri?Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tariiUltimele articole
TVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiLivrare bunuri cu montaj pe teritoriul Romaniei. Ce tratament TVA se aplica?Cine depune in luna mai Formularul 221?Factura UE si livrare Non-UE. O situatie de export complicata, rezolvata de consultantTaxare inversa in decont TVA. Ce presupune fiecare etapa din procedura?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"