Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


OUG 138/2024 a adus modificari importante Legii contabilitatii nr. 82/1991, pentru a imbunatati procesul de raportare financiara si alinierea acestuia la standardele tehnologice moderne. Au aparut astfel noi termene pentru depunerea exclusiva a documentelor in format electronic, dar si diferite reglementari cu privire la pastrarea documentelor.
In acest articol, vom vedea care sunt principalele schimbari aduse de O.U.G. nr. 138/2024 si implicatiile acestora asupra procesului contabil si fiscal din Romania, asa cum au fost explicate de ANAF.
Legi contabilitate modificate prin OUG 138/2024
Prin O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar au fost aduse modificari si completari la Legea nr. 82/1991 a contabilitatii. Printre cele mai importante sunt urmatoarele:
*Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, se introduce obligatia de a se intocmi lunar balanta de verificare;
*Se instituie obligatia de pastrare, timp de 10 ani, a situatiilor financiare trimestriale si anuale intocmite de institutiile publice, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor;
*Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii;
* Pentru persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(3) din Legea contabilitatii, Republicata, se stabileste o data fixa pentru depunerea situatiilor financiare anuale la organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, dupa cum urmeaza:
-societatile reglementate de Legea nr. 31/1990, Republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, cu exceptia subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European, pana la data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
-celelalte persoane juridice, pana la data de 30 aprilie inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare;
Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic depun situatiile financiare anuale in termen de 150 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale. Fac exceptie de la aceste prevederi, entitatile prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b) din Legea contabilitatii, Republicata, care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si care depun situatiile financiare anuale in termen de 120 de zile calendaristice de la incheierea exercitiului financiar astfel ales, calculate incepand cu data ulterioara celei la care se refera respectivele situatii financiare anuale.
In cazul in care datele/ termenele prevazute mai sus sunt zile nelucratoare, ultima zi de raportare este prima zi lucratoare urmatoare acestora.
* Incepand cu data de 1 ianuarie 2026, formularele din sfera raportarii situatiilor financiare, rapoartele de situatii financiare, notele, precum si alte documente care insotesc situatiile financiare la institutiile publice se transmit exclusiv in format electronic;
* Incepand cu exercitiul financiar al anului 2025, situatiile financiare anuale/raportarile contabile se depun numai in format electronic conform specificatiilor publicate pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica aceste prevederi incepand cu situatiile financiare anuale corespunzatoare primului exercitiu financiar astfel ales, care incepe ulterior datei de 1 ianuarie 2025.”

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Baza legala:
- art. X-art. XI din O.U.G. nr. 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri.
Sursa: ANAF

Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificare capital social neefectuata in contabilitate. Ce sanctiuni se aplica in acest caz?Intocmire bilant de lichidareRepartizarea trimestriala de dividende. Intocmirea situatiilor financiare interimareIncetare activitate firma platitoare de TVA. Pastrarea arhivei documentelorElaborarea perfect legala a procedurilor contabile privind TVA? Iata ghidul complet!Ultimele articole
Termen limita pentru declararea facturilor in cazul firmelor platitoare de TVA si de impozit pe venitBaza legala aferenta contabilitatii de gestiuneRaportarile contabile anuale se depun pana pe 31 decembrie in cazul unui exercitiu financiar diferit de anul calendaristicFactura emisa fara informatiile OBLIGATORII. Ce sanctiuni se aplicaTermen limita de depunere pentru situatiile financiare anuale in cazul cooperativelor agricoleArticole similare
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileNOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Emitere bon fiscal catre persoane fizice. Este obligatorie si factura?Situatii financiare anuale. De cand exista obligatia de a fi depuse EXCLUSIV electronicCum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Ultimele articole
Situatii financiare anuale. Administratorul firmei poate sau nu sa semneze bilantul?E-TVA. Raspunsul la Notificarea de conformare se transmite incepand cu 1 iulie 2025Situatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024TOATE modificarile aduse Legii contabilitatii prin OUG 138/2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"