Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pana acum, balanta de verificare se intocmea destul de rar, iar printre situatiile in care trebuia facut acest lucru se numara incheierea exercitiului financiar sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare, etc. Conform OUG 138/2024, balanta de verificare trebuie intocmita mult mai des decat pana acum, pentru ca firmele vor avea aceasta obligatie lunar.
OUG 138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 1222 din 5 decembrie 2024 si prevede, printre altele, mai multe modificari asupra Legii contabilitatii.
NOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar
Balanta de verificare, aceasta va fi intocmita lunar, avand in vedere necesitatea asigurarii in timp real a unor informatii centralizatoare.
Printre motivele initiatorilor amintim urmatoarele: ’’Intrucat contabilitatea trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica a tuturor operatiunilor intocmirea balantei lunare pe baza informatiilor deja existente in contabilitate reprezinta un instrument util atat la nivel intern managerial al entitatii cat si eventualelor organe de control.’’
Pana acum, balanta de verificare se intocmea cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele de intocmire a situatiilor financiare, a raportarilor contabile, precum si la finele perioadei pentru care entitatea trebuie sa intocmeasca declaratia privind impozitul pe profit/venit, potrivit legii.
Prin OUG 138/2024 au fost aduse mai multe modificari asupra Legii contabilitatii, dupa cum urmeaza ( asa cum apar in Proiectul de OUG):
-referitor la termenele prevazute de legea contabilitatii
Avand in vedere ca depasirea termenului de depunere are diverse implicatii (inclusiv fiscale) si cum in practica au fost situatii in care intelegerea modalitatii de calculare a termenului a fost diferita, va fi stabilit un termen unitar pana la care entitatile pot depune situatiile financiare anuale, respectiv raportarile contabile anuale.
De asemenea, se propune cuprinderea si a unor prevederi referitoare la situatia in care termenele prevazute de lege se pot implini intr-o zi nelucratoare.
a.1. referitor la termenul de depunere a situatiilor financiare anuale – se propune ca acesta sa fie data de 31 mai, respectiv 30 aprilie, in functie de categoria entitatii raportoare, a exercitiului financiar urmator celui de raportare, astfel:
exemplul - 1 – entitatea este o societate care are un exercitiu financiar care coincide cu anul calendaristic, respectiv 1 ianuarie N – 31 decembrie N. Data de 31 mai N 1 este zi nelucratoare, prima zi lucratoare fiind data de 2 iunie N 1. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 2 iunie N 1.
exemplul - 2 – entitatea este o societate care a optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, si anume 01 februarie N – 31 ianuarie N 1. Luna februarie a exercitiului financiar N 1 are 28 de zile calendaristice, astfel ca termenul de 150 de zile prevazut de proiectul de act normativ corespunde datei de 30 iunie N 1, care este zi lucratoare. Ca urmare, entitatea raportoare poate depune situatiile financiare anuale pana la 30 iunie N 1.
a.2. referitor la termenul de depunere a raportarilor contabile anuale - se propune ca acesta sa fie data de 31 mai a exercitiului financiar urmator celui de raportare, termen aplicabil inclusiv in cazul entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
-referitor la semnarea situatiile financiare anuale si raportarile contabile
Pentru corelare cu prevederile art. 10 alin. (2) din legea contabilitatii, se propune completarea prevederilor art. 28 alin. (10), sub aspectul precizarii calitatii de angajat a persoanei imputernicite sa semneze situatiile financiare anuale si raportarile contabile.
Desi din prevederile legale in vigoare, respectiv art. 28 alin. (13) din legea contabilitatii, rezulta cu claritate faptul ca administratorul raspunde pentru organizarea si conducerea contabilitatii, in timp ce directorul economic raspunde pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile, numerosi operatori economici au solicitat clarificari legate de atributiile administratorului, respectiv ale directorului economic.
Pentru identificarea modalitatii de exercitare a responsabilitatii aferente acestora, s-a constatat ca, pe baza informatiilor aferente raportarilor depuse de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2023, din totalul de 902.845 cat reprezinta numarul celor care au depus situatii financiare anuale/raportari contabile anuale, pentru un numar de 108.447 entitati o aceeasi persoana semnatara apare in dubla calitate: administrator si persoana care a intocmit situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale.
Totodata, fara a fi fost prezentate cazuri concrete, aspectele legate de tinerea contabilitatii in alte conditii decat cele prevazute de lege au fost semnalate atat in spatiul public, dar si aduse direct la cunostinta Ministerului Finantelor, prin intermediul reprezentantilor CECCAR.
In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare anuale, avand in vedere ca 98% din operatorii economici care sunt in aria de reglementare a Ministerului Finantelor au depus online situatii financiare anuale/raportari contabile anuale pentru exercitiul financiar al anului 2023 si tinand cont de faptul ca declaratiile fiscale se depun numai online, se propune depunerea exclusiv online a situatiilor financiare anuale incepand exercitiul financiar al anului 2025.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Facturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileCum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Situatii financiare anuale. De cand exista obligatia de a fi depuse EXCLUSIV electronicArticole similare
TVA exigibil si neexigibil. Ce inseamna si studii de caz utileAtentie: luni este data limita pentru Declaratiile 220 si 010Noutati legislatie Fiscala 18-22 august 2008 - Monitorul OficialNoutati Legislatie Fiscala 06-10 aprilie 2009 - Monitorul OficialScoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVAUltimele articole
Firme care depasesc plafonul de 300.000 lei. De cand trebuie solicitata inregistrarea in scopuri de TVANotificare de conformare e-TVA: De cand aveti obligatia de a raspunde la notificareGhid BALANTA DE VERIFICARE. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu BALANTA DE VERIFICAREMicrointreprinderi care depasesc plafonul de 500.000 euro. De cand devin platitoare de impozit pe profitPlatitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"