Tags: bonuri fiscale, inregistrare sume fara facturare
O societate comerciala (A) are ca obiect de activitate principal servicii privind livrarea comenzilor (mancare gatita) plasate de persoane fizice catre diverse restaurante. Toata aceasta activitate se defasoara sub "umbrela" unei societati mama (B) care detine aplicatia pentru comenzi si toate contractele cu restaurantele.
Aceste servicii sunt realizate prin intermediul angajatilor (biciclisti) societatii (A), care ajung sa fie intr-un numar considerabil de mare cu fluctuatii masive de la o luna la luna.
Pentru acest serviciu societatea (A), beneficiaza:
- pe de o parte de o taxa de livrare, calculata de restaurantul care pune la dispozitie mancarea prin aplicatia speciala, care poate fi incasata fie cu cardul fie numerar, functie de cum se opteaza la plasarea comenzii;
- pe de alta parte un comision de la firma-mama.
Biciclistii nu sunt dotati cu case de marcat prin urmare pentru incasarea cash a acestei taxe nu se emite bon fiscal.
Care este solutia pentru evidentierea acestor sume (taxa livrare cash) in contabilitatea societatii? Periodic (de exemplu saptamanal) se poate face o autofactura si se incaseaza pe baza de chitanta? Autofactura in cazul in care depaseste suma de 5.000 lei nu mai poate fi incasata numerar sau are un alt regim decat
factura.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Exista o alta solutie pt aceasta situatie?
Raspunsul economistului Costin Istrate :
Baza legala:
ORDONANTA DE URGENTA nr. 28 din 25 martie 1999 (**republicata**)
.
Articolul 1
(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura.
(9) Se interzice operatorilor economici care, potrivit legii, au obligatia de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale si de a emite bonuri fiscale cu acestea, sa inmaneze clientilor documente care atesta plata contravalorii bunurilor achizitionate sau serviciilor prestate, altele decat bonurile fiscale (..).
.....
NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2003 (**republicate**)(*actualizate*)
.
Articolul 2
Utilizatorii au obligatia sa elibereze clientilor bonuri fiscale pentru toate bunurile livrate cu amanuntul si/sau serviciile prestate si, la solicitarea acestora, le vor elibera si factura fiscala, in conditiile prevazute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul 3
(1) Bonurile fiscale se emit de catre utilizatori numai cu aparate de marcat electronice fiscale pentru care s-a obtinut avizul Comisiei de avizare a distribuitorilor si a aparatelor de marcat electronice fiscale prevazuta la art. 5 alin. (1) din ordonanta de urgenta, denumita in continuare comisie.
(3) In cazul in care in acelasi spatiu se efectueaza atat livrari de bunuri cu amanuntul sau prestari de servicii pentru care este obligatorie utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, cat si livrari de bunuri cu amanuntul sau prestari de servicii pentru care nu exista aceasta obligatie, utilizatorii pot emite bon fiscal pentru toate bunurile livrate si/sau serviciile prestate.
Articolul 54
(1) Bonul fiscal este documentul emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal cu ocazia efectuarii livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii si cuprinde detalierea datelor referitoare la acestea, in functie de specificul activitatii desfasurate.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
ART. 319 - Facturarea
(3) In cazul in care este obligatorie ajustarea bazei impozabile conform art. 287* lit. a) - c) si e), daca furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330** alin. (2), beneficiarul trebuie sa emita o autofactura in vederea ajustarii taxei deductibile, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care au intervenit evenimentele prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e).
* desfiintarea contractului/refuzuri/reduceri de pret/faliment/retur ambalaje.
** corectarea informatiilor inscrise in facturi in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului.
Norme metodologice
92. (1) In sensul art. 319 alin. (3) din Codul fiscal, autofactura trebuie emisa numai daca au intervenit evenimentele prevazute la art. 287 lit. a) - c) si e) din Codul fiscal si furnizorul de bunuri/prestatorul de servicii nu emite factura de corectie prevazuta la art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in termenul stabilit de lege. In cazul reducerilor de pret se considera ca evenimentul care genereaza obligatia emiterii autofacturii intervine la data la care clientul beneficiaza de reducere. In situatia in care ulterior emiterii autofacturii prevazute la art. 319 alin. (3) din Codul fiscal, se primeste factura emisa de furnizor/prestator pentru aceeasi ajustare si avand aceeasi valoare, se face o referire la autofactura emisa, fara ca aceasta sa mai genereze efecte privind ajustarea taxei deductibile.
Opinie:
Din situatia prezentata, rezulta faptul ca societatea A incaseaza de la clientii persoane fizice contravaloarea mancarii comandate si totodata taxa de livrare calculata de catre restaurantul care a gatit mancarea respectiva.
Ca urmare, indiferent de modalitatea de incasare a taxei respective de livrare, societatea A – prin angajatii sai, este obligata sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor.
Ulterior, in conformitate cu reglementarile contabile din anul 2014, evidentierea in contabilitatea societatii se va efectua prin inregistrarea:
4111. Clienti (A) = %
704. Venituri din servicii prestate
4427. TVA colectata (P)
Societatea nu este obligata si totodata nu trebuie sa emita autofactura, situatia de fata neincadrandu-se in cele mentionate in Codul Fiscal referitoare la autofacturare, iar taxa de livrare este incasata de la clientii persoane fizice, carora in mod normal si legal ar trebui sa le emita si inmaneze bonul fiscal.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intreprinderi legate, detineri parti sociale sot, sotie
Intrebare:
O persoana fizica A detine 100% un SRL X platitor de impozit micro si 100% un SRL Y platitor de impozit pe profit cu CA cumulata sub 100.000 eur in 2026. Daca pana la 31.12.2026, asociat unic in SRL Y devine sotia lui A, in anul 2027 cele 2 SRL mai sunt considerate afiliate si mai au obligatia de la cumula CA? Poate astfel SRL X sa ramana platitor de impozit micro cu CA individuala sub 100.000 EUR?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de tva. Societate nerezidenta
Intrebare:
Societate din Cipru,in VIES, fara sediu permanent in Romania, fara angajati in Romania, solicita inregistrarea directa in scopuri de TVA in Romania pentru urmatoarele operatiuni:
1. - cumpara marfa din Grecia, o aduce in Romania intr-un centru logistic (aici are contract incheiat cu un operator logistic din Romania+contract de inchiriere depozit, care desface paletii de marfa si pregateste comenzile pentru clienti din Ukraina) si de aici marfa pleaca spre...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA si provizion pentru client in faliment
Intrebare:
Am constituit provizion pentru un client rau platnic, factura in valoare de 78000 lei, provizion 23000. Avem solutia pe scurt: Admite cererea de trecere in faliment in procedura generala a debitoarei. Cum procedam cu ajustarea TVA si impozit profit aferente facturii de 78000 lei, TVA 19%? Constituirea provizionului se face la valoarea fara Tva? Factura de ajustare tva se transmite in E-factrua? Difera momentul ajustarii tva de momentul trecerii pe cheltuieli?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestare servicii reparatie barja catre un beneficiar din Serbia
Intrebare:
Prestari servicii reparatii barja catre beneficiar din Serbia. Regim TVA "Obligatii declarative"
Societate din Romania inregistrata in scopuri de tva presteaza servicii de reparatii barje in Romania catre o persoana impozabila din Serbia. Facturarea se face fara TVA (cota TVA NIV "neimpozabil in Romania"), deoarece se realizeaza o prestare de servicii neimpozabile in Romania conform art. 278 alin. (2), locul prestarii fiind considerat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Investitii la un spatiu luat in comodat
Intrebare:
Societatea are mai multe puncte de lucru cu obiect secundar de activitate ,,Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata", conform Cod CAEN 5520, Alte servicii de cazare Cod CAEN 5590, autorizate si clasificate si a efectuat la unul dintre punctele de lucru o investitie in construirea unei piscine ptr obt de venituri. Mentionam ca nu se percepe taxa ptr intrare la piscina, ea deserveste doar clientii cazati la pensiune. Acest sediu functioneaza in baza...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<