Tags: tratament fiscal-contabil, protectia personalului, gestiune
Au fost folosite din stocurile de marfuri ale unitatilor cu amanuntul, produse pentru protectia personalului impotriva Covid-19 (masti, dezinfectant, alcool sanitar, manusi). Cum se scot din gestiune aceste produse acestea fiind la pret cu amanuntul (monografie) si care este impactul fiscal? Multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art. 175 din Codul muncii, angajatorul are obligatia sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca, in conditiile Legii nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca si dispunerea masurilor necesare pentru:
- asigurarea securitatii si protectia sanatatii lucratorilor;
- prevenirea riscurilor profesionale;
- informarea si instruirea lucratorilor;
- acordarea echipamentului de protectie (masti, manusi de protectie, etc.).
- acordarea materialelor igienico - sanitare;
La alin. (4) ale art. 175 se mentioneaza ca masurile privind securitatea si sanatatea in munca nu pot sa determine, in niciun caz, obligatii financiare pentru salariati.
Potrivit prevederilor art. 5 lit. j) din Legea 319/2016, echipament individual de protectie - orice echipament destinat a fi purtat sau manuit de un lucrator pentru a-l proteja impotriva unuia ori mai multor riscuri care ar putea sa ii puna in pericol securitatea si sanatatea la locul de munca, precum si orice supliment sau accesoriu proiectat pentru a indeplini acest obiectiv;
Din punct de vedere fiscal, potrivit prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, si pct. 13 alin (2) din Normele metodologoce de aplicare, sunt cheltuieli deductibile la calculul rezultatului fiscal si cheltuielile reglementate prin acte normative in vigoare.
De exemplu:
a) cheltuielile efectuate pentru securitate si sanatate in munca, potrivit legii;
Asadar, avand in vedere ca activitatea trebuie sa se desfasoare in conditii normale, cu asigurarea tuturor conditiilor de igiena si de protectie a salariatilor, apreciez ca aceste cheltuieli sunt cheltuieli deductibile la determinarea rezultatului fiscal.
De asemenea aceste cheltuieli nu sunt impozabile la salariat, potrivit prevederilor art. 76 alin. (4) lit. f) din Codul fiscal, coroborate cu prevederile pct.12 alin (15) din Normele de aplicare.
Ca si inregistrari contabile va recomand:
1) declasarea stocului de marfa la alte materiale consumabile, in baza unei decizii:
3028=371 si concomitent:
Stornarea TVA neexigibile respectiv adaosul comercial inregistrat la intrarea in gestiune:
%=371
4428
378
2) In baza bonului de consum pentru materialele respective (manusi, masti materiale igienico sanitare) si a Procesului verbal de predare/primire masti, manusi (sau alt document justificativ):
6028=3028
Sau direct consumul, fara declasare:
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<