Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru a stabili corect modul in care aplicam tratamentul fiscal-contabil asupra materialelor consumabile deteriorate, vom analiza cazul unei firme care are in gestiune niste materiale consumabile deterioarate partial pe care nu le va mai folosi si se doreste ca aceste materiale sa fie oferite unei firme din grup, fara titlu oneros.
Se va stabili astfel daca se poate factura cu valoare zero la scoaterea din gestiune.
Trebuie stiut, asadar, ca in aceasta situatie nu se poate vinde cu pret zero, mai ales persoanelor afiliate decat daca acordati discounturi, in cadrul campaniilor pentru stimularea vanzarilor, pentru care trebuie sa intocmiti procedura privind stimularea vanzarilor (regulament etc)
Potrivit prevederilor art. 16 din OG 99/2000, prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;

Portal Institutii Publice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
Potrivit prevederilor art. 17, este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) -c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.
Avand in vedere prevederile legale de mai sus, in cazul in care este indeplinita una din conditiile prevazute de art 16 lit. a) - c), e) - i din OG 99/2000, legea nu interzice vanzarile la un pret egal sau inferior costului de achizitie.
Asadar, sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare si nu puteti intocmi factura cu pret zero.
Alin. (4) lit. c) al art. 21 din Codul fiscal stabileste ca nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.
In baza acestor prevederi apreciem ca, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate, neimputabile si cheltuielile cu serviciile de distrugere nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in situatia in care pentru degradarea acestora nu au fost incheiate contracte de asigurare.
In ceea ce priveste TVA, incepand cu 01 ianuarie 2013 au fost abrogate prevederile art. 128 alin. (4) litera d) si art. 128 alineatul (8) literele a)-c) cu privire la bunurile lipsa din gestiune. Ca urmare a acestor modificari, nu se mai considera ca are loc o livrare de bunuri atunci cand se constata lipsa unor bunuri din gestiune, insa, pentru aceste bunuri se va ajusta deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal
.
Ca urmare a abrogarii prevederilor art. 128 alin. (4) litera d) si art. 128 alineatul (8) literele a)-c) cu privire la bunurile lipsa din gestiune, urmand ca pentru aceste bunuri sa se ajusteze deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal, la acest articol s-a introdus un nou alineat, alineatul (2) care prevede situatiile in care nu se ajusteaza deducerea initiala, astfel:
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse sau pierdute ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, precum si bunurilor furate dovedite legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;
b) bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activelor corporale fixe casate, altele decat bunurile de capital, in conditii stabilite prin norme;
c) perisabilitatilor, in limitele prevazute prin lege, precum si a pierderilor tehnologice sau, dupa caz, al altor consumuri proprii, in conditii stabilite prin norme;
d) situatiilor prevazute la art. 128 alin. (8)."
Pct. 53 alin. (11) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, potrivit prevederilor art. 148 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal nu se fac ajustari ale taxei deductibile:
a) in cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
b) in situatia casarii activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal.
Asadar, incepand cu 01 ianuarie 2013 nu se mai considera ca are loc o livrare de bunuri atunci cand se constata lipsa unor bunuri din gestiune, insa, pentru aceste bunuri se va ajusta deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal. Taxa se considera dedusa chiar daca la achizitie s-au aplicat masurile de simplificare. Inregistrarea taxei de catre cumparator atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA este denumita autolichidarea TVA. Colectarea TVA la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.
In cazul prezentat nu se ajusteaza taxa deductibila pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Firmele mici si mijlocii joaca un rol important pentru rezolvarea unor probleme actualeNoi conditii de intrare in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilorManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziIntelesul expresiei - inlocuieste factura initialaProiect nou: Accizele si legislatia comerciala se modificaUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Achizitie intracomunitara de serviciiContabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Degradare stocuri. Implicatii fiscaleIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulDeterminarea venitului net din activitati independente pe baza contabilitatii in partida simplaUltimele articole
Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaObligativitate SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Va mai exista perioada de gratie de la sanctiuni?Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteMonografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorArticole similare
Gestiune marfa en-detail. Cum tratam reducerile?Produse greu vandabile. Care sunt conditiile pentru vanzarea cu pret redus?Cand suntem obligati sa detinem casa de marcat?Regim TVA pentru vanzarea de marfa si mijloace fixe reevaluateVanzarile produselor si serviciilor sub pretul de achizitie. Cum procedam si ce implicatii fiscale apar?Ultimele articole
Vanzare marfuri sub cost. Regim contabil si fiscal, din punct de vedere al TVA si impozit pe profitPreturi de vanzare diferite la o microintreprindere. Se pot factura preturi distincte pentru acelasi produs?Vanzare sub cost de achizitie. Ce documente intocmim pentru justificare?Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Plati numerar comert cu amanuntul si cu ridicata. Cum se incaseaza? Emitem chitanta sau bon fiscal?Articole similare
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Efecte fiscale privind scoaterea din evidenta a imobilizarilor corporale in curs de executieIn atentia firmelor: Cum tratam perisabilitatile? Procedura inventarFacilitati fiscale acordate pentru companii care activeaza in domeniul ITCe tratament se aplica pentru cheltuielile aferente unui eveniment aniversar organizat de firma?Ultimele articole
Deductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEDeductibilitate cheltuieli. Impozitul auto si alte aspecte fiscale relevante pentru firmeDecontare transport angajati. Acte necesare si cum se inregistreaza in contabilitateCheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Articole similare
Decont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVACum procedam privind punerea la dispozitie a spatiului cu titlu gratuit?Activitate de cercetare directa. Inregistrarea in scopuri de TVA in regim normalProiect OPANAF: S-a stabilit valoarea de stingere a creantelor fiscale prin operatiunea de dare in plataRefacturare cheltuieli. Ce cota de TVA e corecta la facturare?Ultimele articole
Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAVenituri din cedarea bunurilor. In ce conditii se face trecerea la platitor de TVA?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"