Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam mai jos cazul unei persoane juridice romane, platitoare de TVA si impozit pe profit, care are ca obiect de activitate vanzarea de imobile. In iunie 2011, aceasta a achizitionat un bloc de la o persoana juridica romana, cu TVA 24 %. Apartamentele au fost inregistrate in contabilitate ca imobilizari corporale.
Vom raspunde urmatoarelor intrebari:
1. Cum se inregistreaza in contabilitate vanzarea: din imobilizari corporale sau se inscrie la marfa?
2. Daca vanzarea se face cu cota de 5 %, este necesara ajustarea TVA-ului de 24% de la achizitie?
3. Daca vanzarea este sub pretul de achizitie, diferenta este deductibila fiscal? Dar TVA-ul aferent?
Solutia consultantului:
In conformitate cu prevederile pct. 152 - 153 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, stocurile sunt active circulante:
Cartea verde a contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) detinute pentru a fi vandute pe parcursul desfasurarii normale a activitatii;
b) in curs de productie in vederea vanzarii in procesul desfasurarii normale a activitatii; sau
c) sub forma de materii prime, materiale si alte consumabile care urmeaza sa fie folosite in procesul de productie sau pentru prestarea de servicii.
In categoria stocurilor se cuprind si activele cu ciclu lung de fabricatie, destinate vanzarii (de exemplu, ansambluri sau complexuri de locuinte etc. realizate de entitatile ce au ca activitate principala obtinerea si vanzarea de locuinte). Daca constructiile sunt realizate in scopul exploatarii pe termen lung, de catre entitatea care le-a realizat, ele reprezinta imobilizari.
De asemenea, atunci cand un teren este cumparat in scopul construirii pe acesta de constructii destinate vanzarii, acesta este inregistrat la stocuri.
Atunci cand exista o modificare a utilizarii unei imobilizari corporale, in sensul ca aceasta urmeaza a fi imbunatatita in perspectiva vanzarii, la momentul luarii deciziei privind modificarea destinatiei, in contabilitate se inregistreaza transferul activului din categoria imobilizari corporale in cea de stocuri. Transferul se inregistreaza la valoarea neamortizata a imobilizarii. Daca imobilizarea corporala a fost reevaluata, concomitent cu reclasificarea activului se procedeaza la inchiderea contului de rezerve din reevaluare aferente acestuia.
In acest sens, transferul poate fi efectuat daca si numai daca exista o modificare a utilizarii imobilizarii, evidentiata de inceperea modernizarii, in vederea vanzarii. Ca urmare, daca o entitate decide sa cedeze o imobilizare corporala fara a fi modernizata, ea continua sa o trateze ca imobilizare corporala pana la scoaterea sa din evidenta, si nu ca element de stoc. Modernizarea are semnificatia cheltuielilor ulterioare recunoscute ca o componenta a activului.
In cazul in care un activ care a fost initial recunoscut la terenuri este folosit ulterior pentru construirea de ansambluri de locuinte destinate vanzarii, in functie de modul de negociere a contractelor de vanzare a bunurilor ce fac obiectul constructiei si vanzarii, valoarea terenului se include in valoarea activului construit sau se evidentiaza distinct la stocuri de natura marfurilor, la valoarea de inregistrare in contabilitate.
Daca terenul a fost reevaluat, concomitent cu schimbarea naturii activului se procedeaza la inchiderea contului de rezerve din reevaluare aferente acestuia.
In cazul activelor de natura ansamblurilor sau complexurilor de locuinte care initial erau destinate vanzarii si care ulterior isi schimba destinatia, urmand a fi folosite de entitate pe o perioada indelungata sau sa fie inchiriate unor terti, in contabilitate se inregistreaza un transfer de la stocuri la imobilizari corporale. Transferul se efectueaza la data schimbarii destinatiei, la valoarea la care activele erau inregistrate in contabilitate (reprezentata de cost).
Conform pct. 92 din aceleasi reglemenatri contabile, imobilizarile corporale reprezinta active care:
a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
Astfel, daca imobilul a fost achizitionat in vederea vanzarii apartamentelor acestea trebuiau inregistrate in contabilitate in contul 371 - Marfuri.
In situatia in care imobilul a fost achizitionat in vederea utilizarii in activitatea societatii (inchiriere, scopuri administrative) acesta reprezinta o imobilizare corporala. Daca aceasta urmeaza a fi imbunatatita in perspectiva vanzarii, la momentul luarii deciziei privind modificarea destinatiei, in contabilitate se inregistreaza transferul activului din categoria imobilizari corporale in cea de stocuri. Transferul se inregistreaza la valoarea neamortizata a imobilizarii. Transferul se va efectua daca si numai daca exista o modificare a utilizarii imobilizarii, evidentiata de inceperea modernizarii, in vederea vanzarii.
Conform art. 140 alin. (1) si (2 indice 1) din Codul fiscal, cota standard TVA este de 24% si se aplica asupra bazei de impozitare pentru operatiunile impozabile care nu sunt scutite de taxa sau care nu sunt supuse cotelor reduse. Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei.
Potrivit art. 145 alin. (2), orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 1441;
d) operatiuni scutite de taxa, conform art. 141 alin. (2) lit. a) pct. 1-5 si lit. b), in cazul in care cumparatorul ori clientul este stabilit in afara Comunitatii sau in cazul in care aceste operatiuni sunt in legatura directa cu bunuri care vor fi exportate intr-un stat din afara Comunitatii, precum si in cazul operatiunilor efectuate de intermediari care actioneaza in numele si in contul altei persoane, atunci cand acestia intervin in derularea unor astfel de operatiuni;
e) operatiunile prevazute la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), daca taxa s-ar fi aplicat transferului respectiv.
Conform art. 126 alin. (9) operatiunile impozabile pot fi:
a) operatiuni taxabile, pentru care se aplica cotele prevazute la art. 140;
b) operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii. In prezentul titlu aceste operatiuni sunt prevazute la art. 143-1441;
c) operatiuni scutite de taxa fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii. In prezentul titlu aceste operatiuni sunt prevazute la art. 141;
d) importuri si achizitii intracomunitare, scutite de taxa, conform art. 142;
e) operatiuni prevazute la lit. a)-c), care sunt scutite fara drept de deducere, fiind efectuate de intreprinderile mici care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 152, pentru care nu se datoreaza taxa si nu este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
In cazul in care operatiunile sunt taxabile (apartamentele se vand in regim normal de taxare), pentru care se aplica cota redusa de TVA de 5% prevazuta la art. 140 alin. (2 indice 1) din Codul fiscal, societatea are drept de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate in folosul operatiunilor taxabile cu cota 5%, chiar daca cota de TVA aferenta achizitiilor este de 24%. Taxa deductibila aferenta acestor achizitii nu se ajusteaza.
Din punct de al impozitului pe profit, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din " Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Astfel, nefiind impus ca nivelul veniturilor obtinute sa fie peste nivelul cheltuielilor, apreciem ca, cheltuielile generate de comercializarea bunurilor sub costul de achizitie sunt considerate cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, fiind efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile.
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, astfel cum prevede art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, pentru livrari de bunuri baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din tot ceea ce constituie contrapartida obtinuta sau care urmeaza a fi obtinuta de furnizor din partea cumparatorului sau a unui tert, inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni.
Astfel, pentru livrarea de bunuri efectuata, baza de impozitare a TVA se determina in conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Societatea nu are obligatia de a colecta TVA la nivelul taxei deduse la achizitia apartamentelor sub costul de achizitie si nu va efectua ajustarea taxei dedusa la achizitia acestora.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Regimul TVA pentru vanzarile prin Internet catre alte tariCheltuieli autoturisme. In ce conditii avem drept sa deducem TVA-ul?Atentie! Salariul minim ar putea creste in functie de studiile absolvite (Proiect de Lege)Plata accize 2013: Totul despre decontul 120 privind accizeleAnulare repartizare dividende. Cum procedam la anularea deciziei initiale de repartizare?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Instructiuni de completare a formularului 390 VIES � declaratia recapitulativaCe declaratii depune o societate care efectueaza o achizitie intracomunitara?Anunt ANAF iunie: Aspecte cu privire la inregistrarea si anularea, din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVALa Fisc mai pot fi depuse unele declaratii doar pana la 25 iulieCand depunem declaratia recapitulativa?Ultimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
VANZARE IMOBILE vechi si modernizare. Ce tratament TVA se aplica?VANZARE IMOBILE in rate in regim propriu. Obligatiile societatii vanzatoarePlafon de scutire si obligatia inregistrarii in scopuri de TVA la VANZARE IMOBILE. Cum se procedeaza?TVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%Vanzare imobil vechi. Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Cota TVA aplicabila in 2024 in cazul vanzarii de imobileCorectarea facturilor emise pentru aplicare masuri de simplificare. Cum procedam?Vanzare cladiri vechi. Ce regim TVA se aplica?VANZARE IMOBILE. In ce conditii colectam TVA?Articole similare
Factura de stornare mijloc fix. Cum facem inregistrarile?Implicatiile fiscale ale constatarii plusului la inventarCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILEVanzare marfuri cu amanuntul cu plata ulterioara. Bonul fiscal se emite corect la livrarea bunurilor?MONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOODUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaTVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaArticole similare
Prejudicii de aproape 1,5 milioane de lei aduse prin neplata TVAImpozit pe veniturile microintreprinderilor in anul 2018Calcul IMPOZIT PE PROFIT trimestrul IVImpozitul pe profit: Ce obligatii declarative si de plata apar la fuziunea prin absorbtie?Joi, 31 martie 2022, este termenul limita pentru depunerea Formularului 700 sau a formularului 010Ultimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



