Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate este infiintata in luna august a acestui an. Societatea nu este inregistrata ca platitor de TVA la infiintare, dintr-o eroare. Se depune cerere cu documentatia corespunzatoare la DGFP pentru ca SRL-ul sa fie luat in evidenta ca platitor de TVA. In final, primeste decizia ca va fi platitor de TVA cu data de 01.01.2012. In perioada de la infiintare si pana in prezent au fost emise facturi cu TVA. Cum vor fi tratate in contabilitate acestea? Cum se va colecta TVA aferent perioadei in care societatea nu a fost platitoare de TVA? Se poate deduce si TVA aferent perioadei in care acest SRL nu a fost platitor de TVA?
Raspuns:In situatia prezentata, aveti obligatia sa corectati facturile emise prin emiterea facturilor fara TVA si transmiterea acestora catre clientii dvs. Corectarea fiecarei facturi emise eronat se efectueaza in conformitate cu prevederile cuprinse la art. 159 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal "b) in cazul in care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din documentul initial, numarul si data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite un nou document continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus in care se inscriu numarul si data documentului corectat." si punctul 81^2 din normele de aplicare ale acestui articol.
In acest scop, procedati astfel:
- stornati factura initiala prin care ati colectat TVA;
- emiteti o noua factura, corect completata, fara colectarea TVA, pe care inscrieti mentiunea "factura de corectie la factura nr. ...." .
Pe niciuna din cele doua facturi emise nu trebuie sa inscrieti simbolul RO care precede c.u.i. in cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Ambele facturi emise pentru corectarea erorii se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari care trebuie intocmit chiar daca firma pe care o reprezentanti se afla in regimul special de scutire in perioada august - decembrie 2011.
In baza facturilor emise, se efectueaza si inregistrarile contabile aferente astfel incat sa se asigure concordanta dintre evidenta contabila si evidenta fiscala organizata pe baza jurnalului pentru vanzari.
Cele doua facturi emise pentru corectarea erorii trebuie transmise fiecarui client pentru a efectua, la randul sau, corectiile necesare in evidenta proprie, atat d.p.d.v. fiscal cat si d.p.d.v. contabil.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care firma respectiva nu a fost inregistrata in scopuri de TVA se poate efectua numai dupa data inregistrarii in scopuri de TVA si numai pentru bunurile de capital, marfurile din stoc si serviciile neconsumate la data de 31.12.2011. Deci, suma TVA deductibila poate fi dedusa in baza primului decont de TVA cod 300 care urmeaza a fi completat pentru luna ianuarie 2012 care se depune la organul fiscal competent cel mai tarziu in data de 25 februarie 2011.
Aceasta posibilitate rezulta din prevederile articolul 145, alineatul 4 din Codul fiscal si normele de aplicare ale acestui articol dezvoltate la punctul 45: "in conditiile stabilite prin norme se acorda dreptul de deducere a taxei pentru achizitiile efectuate de o persoana impozabila inainte de inregistrarea acesteia in scopuri de TVA ".
Exercitarea dreptului de deducere a TVA pentru bunurile achizitionate anterior inregistrarii in scopuri de TVA poarta denumirea de ajustare. Deducerea poate fi efectuata numai daca achizitiile respective sunt destinate realizarii de activitati economice constand in operatiuni taxabile, operatiuni scutite de TVA cu drept de deducere si operatiuni neimpozabile.
Deducerea nu este permisa daca bunurile achizitionate anterior inregistrarii in scopuri de TVA sunt destinate realizarii de operatiuni scutite de TVA fara drept de deducere. De exemplu, nu se deduce TVA aferenta unei cladiri achizitionate sau modernizate daca respectiva cladire este inchiriata prin aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere a TVA asa cum este reglementat prin articolul 141, alineatul 2, litera e.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament fiscal se aplica?Regim TVA operatiune tripartita. Declaratia 390ANAF a rambursat in luna mai TVA de 1.070,31 milioane leiVerificarea platilor restante se amanaJoi, 10 august 2023, termenul limita pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Ce reguli aplicam la deducerea TVA in sistemul TVA la incasare?Cum se aplica in concret taxarea inversa pentru cereale si plante tehniceTransport fluvial intr-o zona libera. Tratament TVATaxe vamale suportate de furnizor de marfuri din Turcia. DEDUCERE TVADreptul de deducere al TVA si jurisprudenta Curtii Europene de JustitieUltimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
FIRMA NOU INFIINTATA. TVAInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileStart-Up Nation – editia III: Noi punctaje pentru inovatie si ponderea echipamentelor tehnologiceCe situatii ne obliga sa depunem formularul 307?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



