Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili, prin cele ce urmeaza, in ce masura, in cazul utilizarii de catre un agent de vanzari a unui vehicul inclusiv pentru transportul la si de la locul de munca se considera ca vehiculul este utilizat in interes personal. In cazul limitarii dreptului de deducere TVA la achizitia unui vehicul, partea nedeductibila a TVA-ului mareste valoarea de intrare a mijlocului fix si se reflecta in cheltuielile cu amortizarea. Vom vedea astfel daca aceste cheltuieli sunt deductibile integral.
Raspuns:
Vehiculele utilizate de agentii de vanzari se inscriu la exceptii in ceea ce priveste deductibilitatea cheltuielilor legate de autoturisme si a TVA aferenta, conform art. 21 alin. 4 lit. t pct. 2b si art. 145^1 alin. 3 lit. b din Codul fiscal .
In cazul agentilor de vanzari, conform normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal , aprobate prin HG 670/2012, se considera neglijabila utilizarea autoturismului in scop personal. Nu trebuie sa existe o practica abuziva in uitilizarea autoturismului respectiv in scop personal, astfel ca daca acesta este utilizat de agentul de vanzari si pentru transportul de acasa la serviciu si invers, in opinia noastra nu se considera scop personal, si in acest caz se acorda deductibilitate integrala a TVA la achizitia autoturismului precum si pentru cheltuielile leagte direct de autoturismul respectiv si TVA aferenta.
Redam mai jos prevederile pct. 45^1 alin. 5 din HG 670/2012:
"(5) In cazul vehiculelor prevazute la art. 1451alin. (3) lit. b)-f) din Codul fiscal , taxa aferenta cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si taxa aferenta cheltuielilor legate de aceste vehicule este deductibila conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146-1471 din Codul fiscal , nefiind aplicabila limitarea la 50% a deducerii taxei, utilizarea acestora si pentru uz personal fiind considerata neglijabila cu exceptia situatiei in care se poate face dovada unei practici abuzive.
In situatia prevazuta la art. 1451alin. (3) lit. a) din Codul fiscal este obligatoriu ca persoana impozabila sa utilizeze exclusiv vehiculul pentru servicii de urgenta, servicii de paza si protectie si servicii de curierat, in vederea deducerii taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule conform regulilor generale prevazute la art. 145 si la art. 146-1471 din Codul fiscal.
Calendarul contabilului vesel 2026
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Totusi, in cazul vehiculelor prevazute la art. 1451alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, nu se aplica limitarea dreptului de deducere a taxei daca acestea sunt utilizate si pentru alte activitati economice ale persoanei impozabile, inclusiv pentru activitatile prevazute la art. 1451alin. (3) lit. b)-f) din Codul fiscal."
In cazul achizitiei unui autoturism (prin cumparare directa, achizitie intraocmunitara,import), in cazul utilizarii mixte a acestuia, caz in care se limiteaza dreptul de deducere a TVA la 50%, contravaloarea TVA de 50% care nu este deductibil se va include in valoarea mijlocului fix, autoturismul urmand a fi amortizat la pretul de achizitie inclusiv TVA nedeductibila de 50%.
Amortizarea calculata astfel va fi deductibila integral la calulul impozitului pe profit, aceasta nefacand obiectul limitarii, conform art. 21 alin. 4 lit. t, care prevede la paragraful 2 ca:
"Cheltuielile care intra sub incidenta acestor prevederi nu includ cheltuielile privind amortizarea."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA aferenta achizitie auto AGENTI VANZARIBon de benzina cu CIF. Care va fi regimul TVA?Articole similare
Furnizare energie electrica. Pret exprimat in euro. REGIM TVATVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiREGIM TVA pentru facturare penalitatiCe REGIM TVA se aplica pentru vanzarea de terenuri?Care este regimul TVA aplicabil in cazul unei asocieri de firme?Ultimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. REGIM TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSAchizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCheltuieli cu produse personalizate oferite partenerilor. REGIM TVA, deductibilitate si monografie contabilaOperatiunile triunghiulare: cum functioneaza, REGIM TVA, studiu de caz practicTransport marfa. REGIM TVA servicii de transport in cazul furnizorilor din afara UEArticole similare
TVA - Codul Vamal ComunitarGuvernul modifica TVA-ul si PenalitatileDEDUCERE TVA combustibili si costuri auto dupa 01 iulie 2012Totul despre regimul special aplicat de o agentie de turismDreptul de deducere al TVA si jurisprudenta Curtii Europene de JustitieUltimele articole
[GHID] DEDUCERE TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateDreptul de DEDUCERE TVA: Ce faci daca organele fiscale iti refuza acest drept?DEDUCERE TVA in 2026. Speta utila privind REFUZUL dreptului de deducereTVA la incasare, cod TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Foaie de parcurs. Despre deducerea TVA in cazul intocmirii foilor de parcursArticole similare
Penalitati taxe locale refacturate. Intocmim factura cu TVA?Operatiuni carora li se aplica TVAPrevederile Codului Fiscal: Recuperare pierdere fiscala din anul 2012Conditii pentru modificarea perioadei fiscale de raportare din luna 2023 in trimestru 2024Ce modificari a adus OG 16/2022 pentru plata CAS si CASS in cazul CIM-urilor part-time sau cu norma intreagaUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



