Tags: codul fiscal, contributia asiguratorie pentru muncan, contributii 2018
Va reamintim ca in Monitorul Oficial nr.885 din 10 din noiembrie 2017, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.
Incepand cu 1 ianuarie 2018, prevederile referitoare la contributiile sociale se modifica dupa cum urmeaza:
Contributia de asigurari sociale (CAS)
- Cotele de contributii de asigurari sociale si persoanele obligate la plata acestora se modifica, astfel:
a) 25 % datorata de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii contributiei de asigurari sociale;
b) 4 % datorata in cazul conditiilor deosebite de munca astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora;
c) 8 % datorata in cazul conditiilor speciale de munca astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010, de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora.
- Prin urmare, pentru veniturile din salarii cota de contributie a angajatului la CAS va fi de 25% (anterior era de 10,5%), iar pentru angajator va fi de 4% sau 8%, in functie de conditiile de munca (anterior era de 15,8%).
- Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, baza lunara de calcul al CAS o va reprezenta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul salariului de baza minim brut pe tara, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia. Contributia se va datora doar in situatia in care venitul net realizat in anul precedent raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, va fi cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia. in caz contrar, persoana poate opta pentru plata CAS (nu este obligata).
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS)
- Cota de CASS este de 10% si se datoreaza de catre persoanele fizice care au calitatea de angajati sau pentru care exista obligatia platii CASS, potrivit Codului fiscal.
- Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, baza lunara de calcul al CASS o va reprezenta nivelul salariului de baza minim brut pe tara, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia. Contributia se va datora doar in situatia in care venitul net realizat in anul precedent raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, va fi cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia. in caz contrar, persoana poate opta pentru plata CASS (nu este obligata).
Contrbutia la somaj - se abroga.
Contributia pentru concedii si indemnizatii de sanatate – se abroga.
Contributia pentru accidente de munca – se abroga.
Contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale – se abroga.
Contributia asiguratorie pentru munca
- Angajatorii vor datora contributia asiguratorie pentru munca pentru veniturile din salarii platite angajatilor.
- Cota contributiei asiguratorie pentru munca este de 2,25%.
- Baza lunara de calcul al contributiei asiguratorii pentru munca o reprezinta suma castigurilor brute realizate din salarii si venituri asimilate salariilor.
Sursa: AJFP Mehedinti
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA creante neincasate
Intrebare:
Speta este legata de o creanta de recuperat in materie de tva cand se poate prescrie sau nu.
intrebarile care se nasc acum sunt legate de stornarea de la art 287 din codul fiscal.
Pt un client A al societatii B, s-a emis facturi in anul 2019 si anul 2020, anul 2021 si anul 2024.
Clientul A a intrat in faliment in anul 2026.
Conform art 287 se poate storna tva pentru clientii intrati in faliment si se prescrie acest drept...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata chirie catre persoana fizica in 2026 pentru anii precedenti
Intrebare:
Societatea are incheiat un contract de inchiriere cu o persoana fizica pentru un punct de lucru unde sa isi desfasoare activitatea. Contractul este incheiat cu 01.01.2023 si are prevazuta o clauza, chiria aferenta 01.01.2023-31.12.2025 se va achita pana la sfarsitul anului 2026. Pentru ca nu a fost achitata, societatea nu a inregistrat pe cheltuiala nimic. Persoana fizica a declarat chiria in declaratia unica pentru anul 2023. Tinand cont ca incepand cu anul 2024 impozitul se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Includerea transportului in costul marfii
Intrebare:
Am achizitionat lonjeroane de la un furnizor si transportul a fost facut de o firma de transport deci sunt 2 facturi separate.
La inregistrare in contabilitate este impus legal ca transportul sa fie inclus in pretul produsului sau exista posibiliatea inregistrarii separat? Transportul sa fie pe cheltuiala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii gratuite in scopul stimularii vanzarilor
Intrebare:
O societate comerciala A, platitoare de TVA si de impozit pe profit, presteaza servicii de taxi, in baza unui contract de dispecerizare cu o alta societate B, care desfasoara acelasi tip de activitate. In contractul de dispecerizare, se prevede ca obligatoriu, societatea A sa aplice promotia aplicata si in cadrul societatii de dispecerizare B si anume: sa efectueze a 10- a cursa pentru acelasi client (in limita de 5 km) gratis si sa pastreze regulamentul promotiei in masina, la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<