Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza, prin randurile urmatoare, cazul unui administrator, unic asociat, nerezident, care prezinta pentru 2012 certificat de rezidenta fiscala, solicita documentul portabil A1 atat pentru 2012, cat si pentru 2013 (in cazul in care se poate obtine in avans) si care incheie un contract de administrare cu o societate din Romania. Vom stabili astfel ce obligatii fiscale apar avand in vedere Conventia de Evitare Dublei Impuneri cu Italia. In plus, vom stabili si in ce masura documentul portabil A1 se poate solicita pentru perioade precedente si pentru perioade viitoare (ani fiscali/calendaristici).
Solutia consultantului:
Impozit pe venit
Conform art. 115 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane se impoziteaza in Romania indiferent daca sunt primite in tara sau in strainatate. Potrivit prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal pentru veniturile ce reprezinta remuneratii primite de nerezidenti care au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane, impozitul se calculeaza potrivit art. 57 din Codul fiscal .
Potrivit normelor de aplicare ale art. 88 din Codul fiscal , in cazul in care veniturile din activitati dependente primite de persoane nerezidente sunt platite de un angajator rezident, aceste venituri sunt impuse in Romania.
Astfel in cazul in care vorbim despre un contract de administrare, in opinia noastra veniturile platite sunt asimilate salariilor si se impoziteaza potrivit art. 57 din Codul fiscal.
Contributii sociale
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Potrivit prevederilor art. 2963 lit. b) din Codul fiscal , persoanele fizice nerezidente care realizeaza, pe teritoriul Romaniei, veniturile prevazute la art. 2963 lit. a) din Codul fiscal si care, potrivit instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute in titlul IX2 din Codul fiscal sunt incluse in categoria contribuabililor la sistemele de asigurari sociale din Romania. Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care Romania este parte.
In temeiul Titlului IX indice 2 din Codul fiscal , pentru indemnizatiile primite de administratori se vor datora urmatoarele contributii: contributia de asigurari sociale de sanatate (individuala – potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal , si datorata de angajator – potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal ); contributia pentru concedii si indemnizatii – potrivit art. 296 indice 16 alin. 3 lit. b) din Codul fiscal . Contributiile de asigurari sociale pentru somaj (componenta individuala si cea datorata de angajator) si contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale nu se datoreaza asupra veniturilor in bani realizate administratori.
In cazul in care administratorul nerezident este cetatean al unui stat membru UE sunt aplicabile Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala.
Conform art.11 din Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul Uniunii Europene trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Pentru a demonstra ca cetateanul italian se supune sistemului de securitatate sociala din Italia trebuie sa prezinte documentul portabil A1.
Din informatiile pe care le detinem, documentul A1 se solicita autoritatilor din Italia inaintea obtinerii venitului din Romania, deci pentru anul 2012 nu se mai poate obtine.
Declaratii fiscale
In opinia noastra, persoana fizica avea obligatia de inregistrare fiscala in termen de 30 de zile de la obtinerii primului venit, in baza alin. (1) lit. c) si alin. (6) al art. 72 din Codul de procedura fiscala , in vederea atribuirii unui numar de identificare fiscala de organul fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Platitorul de venituri are obligatia depunerii declaratiei 112.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Contract de comision cu o PFA nerezidenta. Taxe si impoziteImpozitarea serviciilor prestate de catre nerezidenti. In ce conditii se retine impozit?IMPOZIT NEREZIDENTI si factura reclama in Google si Facebook. Ce documente va sunt necesare?Stiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?OG nr. 8 din 2013 | IMPOZIT NEREZIDENTI si pe reprezentantele firmelor straineUltimele articole
Comision si dobanda aferenta unei scrisori de garantie bancara. IMPOZIT NEREZIDENTI. TVAIMPOZIT NEREZIDENTI neretinut la sursa. Cum se corecteaza si ce declaratii se depun?Participare la conferinta si TVA. Ce impozite se platesc si ce declaratii completam?Imprumuturi primite de la o filiala din UE si raportarea imprumutului. Ce implicatii fiscale apar?Imprumuturi primite de la filiala si raportarea imprumutului. Ce implicatii fiscale apar?Articole similare
Controale la firme. De cate ori poate fi efectuata aceeasi inspectie fiscala intr-un an?Pierderea esalonarii la plata. Ce se mai poate face?Decontul de TVAZoom fiscal: Proiect de ordonanta pentru acordarea unor facilitati fiscaleBuletin informativ: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 12-18 decembrie 2015Ultimele articole
Firme care NU mai sunt microintreprinderi din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASe suspenda pana pe 1 septembrie 2025 obligatia de a avea CNP si cod QR pe bonurile fiscale, conform OUG 125/2024Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Articole similare
Prestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?Impunerea veniturilor din comisioanele obtinute de nerezidenti. Ce impozite se retin?Venituri realizate din strainatate. Cum procedam pentru evitarea dublei impuneri?Prestari servicii asupra unui imobil. Regim TVAImpozit administrator nerezident. Cum declaram?Ultimele articole
PFA in IT, servicii prestate din alt stat: ce declaratii trebuie intocmite si termenul de depunereMonografie contabila in cazul impozitului retinut la sursa de nerezidentiDividende: D207 se completeaza pentru impozitul retinut la sursa, dar si pentru veniturile scutite de impozitSercivii prestate catre clienti Non-UE. Cum se intocmesc facturile?Speta zilei cu Ionut Jinga! Aspecte fiscale privind impozitul pe venituri din dividendeAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"