Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Atunci cand firmele vor sa isi suspende activitatea la ONRC, pentru o perioada mai indelungata, apar mai multe intrebari legate de utilizarea bunurilor achizitionate de firma si de obligatiile fiscale pe perioada suspendarii activitatii.
Iar in continuarea articolului vom vedea cateva aspecte referitoare la utilizarea autovehiculelor in timpul suspendarii activitatii firmelor, care sunt restrictiile legale aplicabile, si cum trebuie gestionata partea de obligatii fiscale in acest caz.
Avem urmatoarea situatie. O societate care este microintreprindere in prezent, neplatitoare de TVA, doreste sa-si suspende activitatea la ONRC pentru o perioada de 1 sau 2 ani. Mentionez ca societatea a achizitionat o masina pe firma (masina pentru care nu am dedus TVA, societatea este micro). Pe perioada suspendarii activitatii, se poate circula cu masina? Care sunt sanctiunile in cazul in care se circula cu masina pe perioada in care firma are activitatea suspendata? Ce activitati se pot face pe perioada suspendarii si ce activitati sunt interzise, rog si cadru legal.
Cuprins
Durata suspendarii activitatii si conditiile legale
Potrivit art Art. 237_ 2 alit 1 lit b din Legea societatilor nr 31/1990:
Oficiul National al Registrului Comertului, prin registrator, constata intrunirea conditiilor pentru dizolvarea societatii in urmatoarele cazuri, la cererea oricarei persoane interesate sau din oficiu, in cazurile in care:
b) a incetat activitatea societatii sau nu a fost reluata activitatea dupa perioada de inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale si inscrisa in registrul comertului, perioada care nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului;
Prin urmare, in Legea societatilor avem o prevedere care ne spune ca perioada de inactivare (suspendare temporara de activitate) la ONRC nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului. Legea societatilor nr.31/1990 nu face nicio referire cu privire la numarul maxim de suspendari de activitate, singura precizare fiind ca durata maxima a suspendarii este de 3 ani.
Utilizarea autovehiculului pe perioada suspendarii activitatii

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

SAF-T Ghid de raportare corecta
Suspendarea temporara a activitatii presupune lipsa derularii de operatiuni care sa implice exercitarea obiectului de activitate al societatii pe perioada de suspendare, insa nu exclude operatiunile care au legatura cu activitatea derulata anterior perioadei de suspendare ori care au legatura intrinseca cu existenta juridica a societatii, respectiv incasarea unor facturi emise anterior suspendarii activitatii, plata unor facturi primite anterior suspendarii activitatii, mentinerea contului bancar, depunerea situatiilor financiare anuale etc.
Daca o perioada societatea nu va avea activitate, opinia mea este ca autovehiculul nu trebuie utilizat in perioada respectiva, iar societatea nu va mai putea inregistra cheltuieli cu reparatiile, combustibilul ori alte cheltuieli specifice utilizarii, insa in aceasta perioada nu este interzis sa inregistrati cheltuielile obligatorii, datorate si pe perioada neutilizarii, cum ar fi impozitul auto ori asigurarea obligatorie.
Obligatiile fiscale si declararea activitatii
Referitor la declaratiile fiscale, potrivit art 101 Cod procedura fiscala, societatea nu mai are obligatia depunerii acestor declaratii, cu conditia ca inactivitatea temporara sa fie inscrisa la ONRC.
(41) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(42) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (41), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(43) Aplicarea prevederilor alin. (41) si (42) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4_4) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Prin urmare, incepand cu data de 01 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului, societatea nu mai are obligatia depunerii declaratiilor fiscale, in afara de situatiile financiare anuale.
Activitatile permise si interzise pe perioada suspendarii
In concluzie, cu toate ca nu exista prevederi legale care sa specifice obligatiile societatii in caz de inactivitate temporara declarata la ONRC, daca societatea desfasoara activitate in aceasta perioada (acest lucru nu presupune numai faptul ca firma trebuie sa obtina venituri), exista riscul reincadrarii fiscale cu ocazia inspectiilor fiscale, adica riscul de a constata ca societatea este activa (ci nu inactiva temporar)si ar fi trebuit sa depuna declaratii fiscale in aceasta perioada.
Raspuns oferit in luna martie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Consultant fiscal din anul 2008, expert contabil, specialist in consultanta privind TVA, impozit pe profit, impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, specialist in contabilitate financiara si de gestiune, specialist in probleme de procedura fiscala Studii: absovent al Academiei de Studii Economice Bucuresti, absolvent al Masterului Management in administratie Experienta: - 16 ani in contabilitate financiara, de gestiune si in fiscalitate, din care 7 ani director economic; - 12 ani in finante publice ocupand diverse functii de conducere de la sef serviciu pana la sef administratie; - 1 an in audit intern.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce obligatii fiscale au de indeplinit firmele care isi suspenda activitateaVa fi simplificat regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRCONRC: FIRME SUSPENDATE în 2010, cu 48,8 procente mai putine fata de anul trecutStatistici imbucuratoare: cu 73% mai putine FIRME SUSPENDATELuminita de la capatul tunelului in afaceri: rata insolventei a scazut cu 4% la sapte luniArticole similare
Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?Intrebari TVA. Sesiune online ANAF: Obligatiile fiscale ale contribuabililor, ulterior inregistrarii la Registrul ComertuluiAchizitie servicii din stat non-UE. Tratament TVA in cazul unui NEPLATITOR DE TVATrecerea de la platitor de TVA la NEPLATITOR DE TVA in 2025Trecere la NEPLATITOR DE TVA. Ajustare TVA imobileUltimele articole
Achizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAPlatitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la NEPLATITOR DE TVANEPLATITOR DE TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de bunuriNEPLATITOR DE TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiNEPLATITOR DE TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiArticole similare
Reminder ANAF! Luni, 11 aprilie 2022, este termenul limita pentru depunerea a patru declaratii fiscaleJoi, 20 aprilie 2023, este termenul de depunere a declaratiilor fiscale pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareReminder ANAF! Pana pe 3 ianuarie 2024 trebuie depuse la fisc mai multe declaratii importanteLuni, 7 noiembrie 2022, este termenul limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleMiercuri, 10 august 2022, se implineste termenul pentru depunerea unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAUltimele articole
Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordatePeste 7000 de contribuabili, persoane juridice, nu inregistreaza obligatii fiscale restante, in trimestrul II 2023Miercuri, 20 septembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru contribuabili in luna AUGUST 2023Vineri, 10 februarie 2023, termenul pentru depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"