Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Atunci cand firmele vor sa isi suspende activitatea la ONRC, pentru o perioada mai indelungata, apar mai multe intrebari legate de utilizarea bunurilor achizitionate de firma si de obligatiile fiscale pe perioada suspendarii activitatii.
Iar in continuarea articolului vom vedea cateva aspecte referitoare la utilizarea autovehiculelor in timpul suspendarii activitatii firmelor, care sunt restrictiile legale aplicabile, si cum trebuie gestionata partea de obligatii fiscale in acest caz.
Avem urmatoarea situatie. O societate care este microintreprindere in prezent, neplatitoare de TVA, doreste sa-si suspende activitatea la ONRC pentru o perioada de 1 sau 2 ani. Mentionez ca societatea a achizitionat o masina pe firma (masina pentru care nu am dedus TVA, societatea este micro). Pe perioada suspendarii activitatii, se poate circula cu masina? Care sunt sanctiunile in cazul in care se circula cu masina pe perioada in care firma are activitatea suspendata? Ce activitati se pot face pe perioada suspendarii si ce activitati sunt interzise, rog si cadru legal.
Cuprins
Durata suspendarii activitatii si conditiile legale
Potrivit art Art. 237_ 2 alit 1 lit b din Legea societatilor nr 31/1990:
Oficiul National al Registrului Comertului, prin registrator, constata intrunirea conditiilor pentru dizolvarea societatii in urmatoarele cazuri, la cererea oricarei persoane interesate sau din oficiu, in cazurile in care:
b) a incetat activitatea societatii sau nu a fost reluata activitatea dupa perioada de inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale si inscrisa in registrul comertului, perioada care nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului;
Prin urmare, in Legea societatilor avem o prevedere care ne spune ca perioada de inactivare (suspendare temporara de activitate) la ONRC nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului. Legea societatilor nr.31/1990 nu face nicio referire cu privire la numarul maxim de suspendari de activitate, singura precizare fiind ca durata maxima a suspendarii este de 3 ani.
Utilizarea autovehiculului pe perioada suspendarii activitatii
Examen Consultant Fiscal 2025
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Suspendarea temporara a activitatii presupune lipsa derularii de operatiuni care sa implice exercitarea obiectului de activitate al societatii pe perioada de suspendare, insa nu exclude operatiunile care au legatura cu activitatea derulata anterior perioadei de suspendare ori care au legatura intrinseca cu existenta juridica a societatii, respectiv incasarea unor facturi emise anterior suspendarii activitatii, plata unor facturi primite anterior suspendarii activitatii, mentinerea contului bancar, depunerea situatiilor financiare anuale etc.
Daca o perioada societatea nu va avea activitate, opinia mea este ca autovehiculul nu trebuie utilizat in perioada respectiva, iar societatea nu va mai putea inregistra cheltuieli cu reparatiile, combustibilul ori alte cheltuieli specifice utilizarii, insa in aceasta perioada nu este interzis sa inregistrati cheltuielile obligatorii, datorate si pe perioada neutilizarii, cum ar fi impozitul auto ori asigurarea obligatorie.
Obligatiile fiscale si declararea activitatii
Referitor la declaratiile fiscale, potrivit art 101 Cod procedura fiscala, societatea nu mai are obligatia depunerii acestor declaratii, cu conditia ca inactivitatea temporara sa fie inscrisa la ONRC.
(41) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(42) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (41), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(43) Aplicarea prevederilor alin. (41) si (42) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4_4) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Prin urmare, incepand cu data de 01 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului, societatea nu mai are obligatia depunerii declaratiilor fiscale, in afara de situatiile financiare anuale.
Activitatile permise si interzise pe perioada suspendarii
In concluzie, cu toate ca nu exista prevederi legale care sa specifice obligatiile societatii in caz de inactivitate temporara declarata la ONRC, daca societatea desfasoara activitate in aceasta perioada (acest lucru nu presupune numai faptul ca firma trebuie sa obtina venituri), exista riscul reincadrarii fiscale cu ocazia inspectiilor fiscale, adica riscul de a constata ca societatea este activa (ci nu inactiva temporar)si ar fi trebuit sa depuna declaratii fiscale in aceasta perioada.
Raspuns oferit in luna martie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Consultant fiscal din anul 2008, expert contabil, specialist in consultanta privind TVA, impozit pe profit, impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, specialist in contabilitate financiara si de gestiune, specialist in probleme de procedura fiscala Studii: absovent al Academiei de Studii Economice Bucuresti, absolvent al Masterului Management in administratie Experienta: - 16 ani in contabilitate financiara, de gestiune si in fiscalitate, din care 7 ani director economic; - 12 ani in finante publice ocupand diverse functii de conducere de la sef serviciu pana la sef administratie; - 1 an in audit intern.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Statistici imbucuratoare: cu 73% mai putine FIRME SUSPENDATELuminita de la capatul tunelului in afaceri: rata insolventei a scazut cu 4% la sapte luniVa fi simplificat regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRCCe obligatii fiscale au de indeplinit firmele care isi suspenda activitateaONRC: FIRME SUSPENDATE în 2010, cu 48,8 procente mai putine fata de anul trecutArticole similare
Import servicii electronice efectuat de un NEPLATITOR DE TVA. Ce declaratii se depun?Ajustare TVA stocuri | Ce mentiuni sunt obligatorii pe factura?Taxare inversa si achizitie cladiri. Cum facturam corect?PFA. Deducere cheltuieli cu autoturismul, fara intocmire foi de parcursFacturi cu TVA de la NEPLATITOR DE TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Platitor vs. NEPLATITOR DE TVA. Aspecte contabile si fiscaleCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaNEPLATITOR DE TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulFirma neplatitoare de TVA. Are obligatii fiscale de plata si de raportare TVA?Articole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna SEPTEMBRIE 2022Contribuabilii care solicita reactivarea activitatii firmelor trebuie sa indeplineasca 3 conditiiLuni, 7 noiembrie 2022, este termenul limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleReminder ANAF! Luni, 11 aprilie 2022, este termenul limita pentru depunerea a patru declaratii fiscalePeste 7000 de contribuabili, persoane juridice, nu inregistreaza obligatii fiscale restante, in trimestrul II 2023Ultimele articole
Firma neplatitoare de TVA. Are obligatii fiscale de plata si de raportare TVA?Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateReminder ANAF! Pana pe 3 ianuarie 2024 trebuie depuse la fisc mai multe declaratii importanteMiercuri, 20 septembrie 2023, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru contribuabili in luna AUGUST 2023
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



