Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O farmacie identifica la anumite perioade de timp o parte din produse ca fiind expirate. Din punctul de vedere al TVA, pentru aceste produse se poate considera ca nu reprezinta o livrare de bunuri daca sunt indeplinite conditiile din norme? a) bunurile nu sunt imputabile; b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii in cadrul antrepozitului fiscal; c) se face dovada ca bunurile au fost distruse. Din punct de vedere al impozitului pe profit sunt nedeductibile fiscal?
Raspuns:
Actele normative care reglementeaza activitatea farmaciilor este Legea 266/2008 , republicata, cu modificarile ulterioare si Legea societatilor comerciale 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Farmaciile sunt societati comerciale care au ca obiect de activitate vanzarea cu amanuntul a produselor de farmacie si de drogherie.
Activitatea farmaciei se desfasoara in conformitate cu Regulile de buna practica farmaceutica si pe baza autorizatiei de functionare.
Nerespectarea prevederilor privind procedura de retragere a medicamentelor din farmacii precum si comercializarea medicamentelor cu termen de valabilitate depasit constituie contraventie si este amendata potrivit legii.
In acest context legislativ prezentat rezulta urmatoarele:
- Din punct de vedere al impozitului pe profit, farmacia este o societate comerciala ("contribuabil" potrivit dispozitiilor art. 13 din Codul fiscal ), careia ii sunt aplicabile prevederile art. 21 cu privire la tratamentul fiscal al cheltuielilor inregistrate in evidenta contabila. Astfel, la alin. 1 al art. 21 se prevede ca sunt deductibile cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile si care sunt prevazute in alte acte normative. Din speta prezentata de d-voastra rezulta ca aceste cheltuieli privind scoaterea din evidenta a stocurilor degradate calitativ nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, ba mai mult, sunt amendate si de Legea farmaciei in baza careia societatea functioneaza. In cazul in care aveti incheiata o polita de asigurare a stocurilor, va sunt aplicabile prevederile art. 21, alin. (4), lit. c), in sensul ca sunt recunoscute ca fiind deductibile cheltuielile cu stocurile de medicamente degradate, daca nu sunt imputabile.

Manual de politici contabile - Stick USB

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
De asemenea, puteti face apel si la dispozitiile art. 21, alin. (3), lit. d) daca va incadrati in limita de perisabilitate reglementata de H.G. 831 din 27 mai 2004 pentru aprobarea Normelor privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
- In ceea ce priveste TVA, consideram ca o marfa expirata nu poate fi considerata depreciata, motiv pentru care trebuie colectata TVA deoarece bunurile trebuie scoase din gestiune. Scoaterea din gestiune se incadreaza la operatiune asimilata unei livrari de bunuri, fiind considerata o livrare catre sine pentru care trebuie emisa autofactura prin care se colecteaza TVA prin utilizarea cotei aferente bunurilor expirate (9% daca sunt medicamente de uz uman sau 24% daca sunt cosmetice). Pentru completarea acestui raspuns va rugam sa reveniti cu date suplimentare referitoare la situatia speciala a "produselor accizabile" aflate in antrepozitul de TVA.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Aplicarea legislatiei privind microintreprinderile incepand cu anul 2010Vanzare cladire. FacturareTratament TVA refacturare utilitati si inchiriere utilajeANAF a facut noi precizari privind modificarile aduse Declaratiei 394. Considera ca noua varianta e una simplificataCorectarea facturilor din proprie initiativaUltimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
Societate in insolventa. Inscriere la masa credala pentru recuperare dividende neridicateDistribuire dividende. Obligatia de depunere la ONRCRepartizare dividende: Cum se repartizeaza profitul ramas in 2022 daca in cursul anului 2023 intra al treilea asociat?Repartizarea trimestriala de dividende. Intocmirea situatiilor financiare interimareProcedura de lichidare societate cu activitatea suspendataUltimele articole
Calculul impozitului pe dividende: ghid completIn ce conditii se poate depune bilant interimar pentru acordarea de dividendeSocietatile cu datorii la actionari/asociati, obligate sa reconstituie activul net, pana la inchiderea exercitiului financiar urmatorInventarierea patrimoniului in anul 2018: Diferente fata de anul 2017Incetare activitate firma platitoare de TVA. Pastrarea arhivei documentelorArticole similare
Inregistrari contabile credit note si CASARE PRODUSECasare marfuri si produse finite. Cand se pot deduce cheltuielile si cum procedam la ajustarea TVA?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"