Tags: ajustare tva, ajustare pozitiva tva, achizitie teren, codul fiscal
Pentru situatia in care o societatea achizitioneaza produse in perioada in care este neplatitoare de TVA, iar ulterior opteaza pentru codul de TVA, exista posibilitatea ajustarii TVA. Totusi, care sunt exact pasii care trebuie urmati, ne vor explica specialistii nostri.
Concret, astazi vom analiza situatia unei societati nou infiintata, neplatitoare de TVA, care a cumparat terenuri, a platit taxe notariale, a platit studii si avize pentru complexul rezidential care urmeaza sa fie construit pe acel teren si a achizitionat o serie de alte materiale pentru constructie. Pentru astea a primit facturi cu TVA in perioada cand societatea nu era
platitoare de TVA. Intre timp firma a obtinut, prin optiune, codul de TVA. Specialistii nostri ne vor arata cum se facea ajustarea TVA pentru operatiunile de mai sus dupa ce firma a devenit platitoare de TVA, in conditiile in care constructia nu este finalizata, si se fac in continuare achizitii.
Raspunsul specialistului
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 alin. (1) lit. c), persoana impozabila este indreptatita sa exercite dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor efectuate anterior inregistrarii, daca:
- bunurile respective nu au fost vandute, existand in stoc la data inregistrarii TVA;
- serviciile achizionate nu au fost consumate, existand in sold, de exemplu, cheltuielile inregistrate in debitul contului 471 "Cheltuieli inregistrate in avans" (chirii platite in avans, servicii prestate de terti nedecontate, abonamente) sau in debitul contului 303 "Materiale de natura obiectelor de inventar" nedecontate prin formula contabila 603 = 303.
- s-au efectuat plati de avansuri catre furnizori/prestatori inregistrati in scopuri de TVA in Romania.
Altfel spus, exercitarea dreptului de deducere nu poate fi efectuata daca bunurile si serviciile respective au fost utilizate/consumate pentru realizarea de operatiuni supuse regimului special de scutire reglementat prin art. 310 "Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici", aplicabil pana la momentul inregistrarii TVA prin optiune.
Conform prevederilor pct. 78 alin. (8) din normele de aplicare ale art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital", in situatia in care persoana impozabila care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal se aplica ajustarile de taxa prevazute la pct. 83 si 84.
Referitor la art. 304 am in vedere prevederile alin. (1) lit. c) din Codul fiscal "In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: ……. c) persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate. " Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 78 alin. (1) din normele de aplicare ale acestui articol "In situatia in care intervin situatiile prevazute la art. 304 alin. (1) din Codul fiscal, se ajusteaza taxa pe valoarea adaugata deductibila aferenta serviciilor neutilizate, bunurilor de natura stocurilor, activelor corporale fixe in curs de executie.
Ajustarea reprezinta exercitarea dreptului de deducere, atunci cand persoana impozabila castiga dreptul de deducere potrivit legii, denumita in continuare ajustare pozitiva, sau anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea."si alin. (2) "In sensul alin. (1), prin servicii neutilizate se intelege imobilizarile necorporale care nu sunt complet amortizate la momentul la care intervine obligatia sau dreptul de ajustare a taxei.Serviciile de alta natura se considera utilizate in perioada fiscala in care au fost achizitionate. Ajustarea se efectueaza in cazul serviciilor neutilizate numai pentru taxa aferenta valorii ramase neamortizate. "
La pct. 83 alin. (11) din normele de aplicare ale art. 310 cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderi mici se reglementeaza in mod expres faptul ca, atat persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, cat si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Prevederi similare se regasesc si la pct. 84, cu privire la:
- ajustarea pozitiva, calculata conform prevederilor art. 305 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 79, aferenta bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea persoanei impozabile la data inregistrarii;
- ajustarea pozitiva, calculata conform prevederilor art. 306 din Codul fiscal si pct. 80, aferenta activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la data la care persoana respectiva ar fi fost inregistrata in scopuri de taxa daca ar fi solicitat inregistrarea in termenul prevazut de lege;
Exercitare a dreptului de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor efectuate anterior inregistrarii in scopuri de TVA este dezvoltata la punctul 67 alin. (14) din normele de aplicare ale acestui articol, adoptate prin H.G. nr. 1/2016 din 6 ianuarie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal “ In sensul art. 297 alin. (6) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa pentru achizitiile efectuate de aceasta inainte de inregistrarea acesteia in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, din momentul in care aceasta persoana intentioneaza sa desfasoare o activitate economica, cu conditia sa nu se depaseasca perioada prevazuta la art. 301 alin. (2) din Codul fiscal.
Deducerea se exercita prin inscrierea taxei deductibile in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal, depus dupa inregistrarea persoanei impozabile in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, cu exceptia situatiei in care se aplica prevederile art. 310 alin. (6) din Codul fiscal. In cazul micilor intreprinderi care au aplicat regimul special de scutire in conformitate cu prevederile art. 310 din Codul fiscal si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, taxa pentru achizitii efectuate inainte de inregistrare se deduce potrivit prevederilor pct. 83 si 84. ”
Exercitarea dreptului de deducere dupa inregistrarea TVA este cunoscuta sub denumirea de ajustare pozitiva a taxei in beneficiul persoanei impozabile.
D.p.d.v. contabil, avand in vedere ca in perioada de aplicare a regimului special de scutire (art. 310), suma TVA deductibila pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a reintregit costul de achizitie al bunurilor, serviciilor si avansurilor achitate, dupa inregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a efectuarii ajustarii pozitive a sumei TVA deductibile, suma TVA aferenta diminueaza costul de achizitie. De exemplu, pentru materialele existente in stoc, se efectueaza inregistrarea contabila 4426 = 301.
Suma TVA ajustata pozitiv se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, in negru, prin
decontul de TVA cod 300, in functie de natura bunurilor/serviciilor, fie la randul 32 “Regularizari taxa dedusa”, fie la randul 33,alocat pentru “Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital”.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Pro rata si ajustarea TVA
Intrebare:
Societate platitoare de TVA, cumpara in regim de scutire de tva un imobil compus din cladire teren in cota indiviza (an 2024).
Destinatia acestui spatiu va fi dupa cum urmeaza:
- activitati administative/birouri/etc in sfera tva (legate de activitatea de comert - activitatea principala pe care o desfasura inainte de achizite imobil)
- inchiriere partiala cu tva catre persoane juridice platitoare tva (prin optiune depusa la ANAF)
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea deducerii TVA
Intrebare:
Societatea are ca obiect de activitate - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun, si lunar are bonuri de consum din marfa pentru protocol - tigari si bauturi - deci protocol nedeductibil fiscal. Pana la 31.12.2022 pentru ajustarea TVA aferenta acestui protocol nedeductibil fiscal am emis AUTOFACTURA cu tva colectata. Am avut control fiscal si ne-a pus in vedere ca nu ar trebui sa inregistram tva colectata, ci sa ajustam TVA DEDUCTIBILA in sensul ca sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Iesire prin optiune de la TVA
Intrebare:
O societate platitoare de impozit micro si TVA la incasare, doreste sa iasa de la TVA. Daca are un leasing in desfasurare, cand trebuie sa faca ajustare de TVA? Cand iese sau cand devine proprietara mijlocului de transport odata cu facturarea ratei reziduale?
Dar in cazul unui mobilier de birou (scaune birou) inca neamortizate?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Anulare partiala ajustare TVA facturi clienti in insolventa
Intrebare:
In cadrul procedurilor de insolventa ale unui client, incasam ocazional diferite sume. In cazul acestui partener am efectuat ajustarea bazei de impozitarea la intrarea in insolventa, asadar acum trebuie sa reversam partial aceasta ajustare. Aceasta procedura presupune emiterea unei autofacturi. Se inregistreaza aceasta factura in e-factura? Daca da, care sunt detaliile unei astfel de facturi.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoatere din gestiune produse expirate
Intrebare:
O persoana juridica romana, inregistrara in scopuri de TVA, cu obiect de activitate (secundara) vanzarea de suplimente nutritive, constata la finele lunii octombrie, ca mai mute produse sunt expirate. Va rog sa imi spuneti:
1. Ce document se intocmeste in aceasta situatie?
2. Care este monografia contabila de scoatere din gestiune a produselor expirata?
3. Care este tratamentul fiscal fin punctul de vederea al impozitului pe profit si al...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<