Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, facem referire la o societate care se afla in insolventa-lichidare din data de 23.03.2015. Stabilim daca facturile se vor intocmi cu TVA sau TVA taxare inversa si daca societatea deduce TVA-ul in cazul in care primeste facturi de servicii sau altele. Stabilim totodata ce modificari apar privind operatiunile efectuate de o firma in lichidare fata de perioada anterioara si daca se intocmesc aceleasi declaratii (300, 394, 100, 101).
De asemenea, dat fiind faptul ca bilantul la 31.12.2014 a fost depus inainte sa intre firma in insolventa, stabilim la ce data se va mai depune bilant, precum si daca trebuie inscris in declaratii ca firma este in insolventa.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost eliminata, astfel ca, pentru aceste operatiuni se aplica regimul normal de taxare.
Asadar, pentru operatiunile taxabile, societatea inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal va emite facturile cu TVA colectata, cu exceptia situatiilor pentru care se aplica masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art.145 alin. ( 2 ) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor sale taxabile.Nu exista limitari special ale dreptului de deducere privind societatile care se afla in procedura de insolventa.
Din punct de vedere juridic , operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de prevederile din TITLUL VII - Lichidarea societatilor - art. 252-270 indice 2 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si de prevederile din Legea nr. 86/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
Potrivit prevederilor art. 252 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, pentru lichidarea si repartizarea patrimoniului social, chiar daca in actul constitutiv se prevad norme in acest scop, sunt obligatorii urmatoarele reguli:
a) pana la preluarea functiei de catre lichidatori, administratorii si directorii, respectiv membrii directoratului, continua sa-si exercite atributiile, cu exceptia celor prevazute la art. 233;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
b) actul de numire a lichidatorilor, mentionand puterile conferite acestora sau sentinta care ii tine locul, precum si orice act ulterior care ar aduce schimbari cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la oficiul registrului comertului, pentru a fi inscrise de indata si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
- Numai dupa indeplinirea formalitatilor de la alin. (1) lichidatorii vor depune semnatura lor in registrul comertului si vor exercita aceasta functie.
- In afara de dispozitiile prezentului titlu, se aplica societatilor in lichidare regulile stabilite prin actul constitutiv si prin lege, in masura in care nu sunt incompatibile cu lichidarea.
- Toate actele emanand de la societate trebuie sa arate ca aceasta este in lichidare.
Potrivit prevederilor art. 262 alin (1), numirea lichidatorilor in societatile in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata va fi facuta de toti asociatii, daca in contractul de societate nu se prevede altfel.
Daca nu se va putea intruni unanimitatea voturilor, numirea lichidatorilor va fi facuta de instanta, la cererea oricarui asociat ori administrator, cu ascultarea tuturor asociatilor si administratorilor.
Impotriva sentintei se poate declara numai apel de catre asociati sau administratori, in termen de 15 zile de la pronuntare.
Operatiunile privind lichidarea sunt redate in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora apobate prin OMFP 1376/2004, norma metodologice care nu a suferit modificari pana la aceasta data.
Potrivit prevederilor art. 83 din Legea 85/2014 , dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa", "in insolvency", "en procedure collective".
Dupa intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, actele si corespondenta vor purta, in conditiile prevazute la alin. (1), mentiunea "in reorganizare judiciara", "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite". Dupa intrarea in procedura simplificata se va face, de asemenea, mentiunea "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".
4) Dupa ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care ii conduce si activitatea de afaceri, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele actionarilor/asociatilor/membrilor. Astfel, evidenta contabila va fi tinuta in continuare, insa sub conducerea administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, daca societatii i s-a ridicat dreptul de administrare. Asadar, indiferent daca societatea se afla in reorganizare sau sub administrarea unui lichidator judiciar, declaratiile fiscale trebuie depuse la termenele legale.
5) In capitolul IV -Situatii financiare din Legea 82/1991 nu se prevede un alt termen pentru depunere, in situatia deschiderii procedurii de insolventa .
Insa, se prevede un alt termen pentru persoanele juridice aflate in lichidare, astfel:
Potrivit prevederilor art. 27 alin (1) , exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
Potrivit alineatului (9) , exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa. Potrivit prevederilor art.36 alin (3), pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in anexa 2 la OMFP 65/2015 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii,.
In declaratiile fiscale nu exista o casuta speciala pentru bifarea procedurii de insolventa.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum va arata noua schema de ajutor de stat, dedicata proiectelor de mici dimensiuniANAF: Proiect privind modificarea procedurii de rambursare a TVALegislatia privind casele de marcat electronice fiscale, modificata! Ghid practic pentru contabiliOrdinul 85/2021. A fost aprobata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesoriiExplicatii privind proiectul legii insolventei persoanelor fiziceUltimele articole
SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleAmnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiArticole similare
Asociat in doua microintreprinderi. Pot ramane ambele firme la plata impozitului micro?OG nr. 8 din 2013 | Impozit nerezidenti si pe reprezentantele firmelor straineAmenzi de pana la 4.500 lei daca nu depuneti situatiile financiare pana pe 30 mai 2022PFA personalitate juridica - vanzare teren. Completarea Declaratiei UnicaFirma din HoReCa. Se va modifica vectorul fiscal daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Ultimele articole
Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Firme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Articole similare
Noi conturi contabile vor fi introduse in 2023, conform unui Proiect de Ordin pus in dezbatere de Ministerul FinantelorTratament fiscal si contabil pentru scoaterea din evidenta a titlurilor de participareLichidare voluntara si preluare active de catre asociati. Ce tratament aplicam?Care este termenul pentru depunerea situatiilor financiare de catre persoanele juridice fara scop patrimonial?Florin Citu face BILANTul celor trei luni de guvernare: Avem un efect pozitiv asupra economiei!Ultimele articole
Situatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Din 1 ianuarie 2025 contribuabilii mici vor avea OBLIGATIA de a depune D406 SAF-TBILANTul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieInvestitii record de peste 3,23 miliarde de lei in cadrul FIDELIS IV din 2024Depunere raportari contabile la 30 iunie 2024. Cum trebuie sa procedati in cazul in care apar eroriArticole similare
1,47 miliarde de lei TVA rambursat de ANAF in iulieCodul fiscal fara interpretari eronate! Tabel comparativ Impozitul pe ProfitActualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea I.3)Cotizatii si taxe in 2014 pentru auditorii financiari. Care sunt noile prevederi?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul prestarilor de servicii intracomunitareUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITArticole similare
Servicii de publicitate online. Inregistrarea contractelor. AutofacturaFactura de comision emisa catre un client din alt stat membru UE. Cum deducem si cum facturam?Transport din comunitate pentru o societate din Romania cu descarcare in comunitate. TVATAXARE INVERSA pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAColectare deseuri. Inregistrari contabileUltimele articole
Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaFacturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVADecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"