Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, facem referire la o societate care se afla in insolventa-lichidare din data de 23.03.2015. Stabilim daca facturile se vor intocmi cu TVA sau TVA taxare inversa si daca societatea deduce TVA-ul in cazul in care primeste facturi de servicii sau altele. Stabilim totodata ce modificari apar privind operatiunile efectuate de o firma in lichidare fata de perioada anterioara si daca se intocmesc aceleasi declaratii (300, 394, 100, 101).
De asemenea, dat fiind faptul ca bilantul la 31.12.2014 a fost depus inainte sa intre firma in insolventa, stabilim la ce data se va mai depune bilant, precum si daca trebuie inscris in declaratii ca firma este in insolventa.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost eliminata, astfel ca, pentru aceste operatiuni se aplica regimul normal de taxare.
Asadar, pentru operatiunile taxabile, societatea inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal va emite facturile cu TVA colectata, cu exceptia situatiilor pentru care se aplica masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art.145 alin. ( 2 ) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor sale taxabile.Nu exista limitari special ale dreptului de deducere privind societatile care se afla in procedura de insolventa.
Din punct de vedere juridic , operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de prevederile din TITLUL VII - Lichidarea societatilor - art. 252-270 indice 2 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si de prevederile din Legea nr. 86/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
Potrivit prevederilor art. 252 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, pentru lichidarea si repartizarea patrimoniului social, chiar daca in actul constitutiv se prevad norme in acest scop, sunt obligatorii urmatoarele reguli:
a) pana la preluarea functiei de catre lichidatori, administratorii si directorii, respectiv membrii directoratului, continua sa-si exercite atributiile, cu exceptia celor prevazute la art. 233;

Declaratia Unica 2023 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS

Cartea verde a Contabilitatii 2023 varianta online

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2023
b) actul de numire a lichidatorilor, mentionand puterile conferite acestora sau sentinta care ii tine locul, precum si orice act ulterior care ar aduce schimbari cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la oficiul registrului comertului, pentru a fi inscrise de indata si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
- Numai dupa indeplinirea formalitatilor de la alin. (1) lichidatorii vor depune semnatura lor in registrul comertului si vor exercita aceasta functie.
- In afara de dispozitiile prezentului titlu, se aplica societatilor in lichidare regulile stabilite prin actul constitutiv si prin lege, in masura in care nu sunt incompatibile cu lichidarea.
- Toate actele emanand de la societate trebuie sa arate ca aceasta este in lichidare.
Potrivit prevederilor art. 262 alin (1), numirea lichidatorilor in societatile in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata va fi facuta de toti asociatii, daca in contractul de societate nu se prevede altfel.
Daca nu se va putea intruni unanimitatea voturilor, numirea lichidatorilor va fi facuta de instanta, la cererea oricarui asociat ori administrator, cu ascultarea tuturor asociatilor si administratorilor.
Impotriva sentintei se poate declara numai apel de catre asociati sau administratori, in termen de 15 zile de la pronuntare.
Operatiunile privind lichidarea sunt redate in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora apobate prin OMFP 1376/2004, norma metodologice care nu a suferit modificari pana la aceasta data.
Potrivit prevederilor art. 83 din Legea 85/2014 , dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa", "in insolvency", "en procedure collective".
Dupa intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, actele si corespondenta vor purta, in conditiile prevazute la alin. (1), mentiunea "in reorganizare judiciara", "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite". Dupa intrarea in procedura simplificata se va face, de asemenea, mentiunea "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".
4) Dupa ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care ii conduce si activitatea de afaceri, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele actionarilor/asociatilor/membrilor. Astfel, evidenta contabila va fi tinuta in continuare, insa sub conducerea administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, daca societatii i s-a ridicat dreptul de administrare. Asadar, indiferent daca societatea se afla in reorganizare sau sub administrarea unui lichidator judiciar, declaratiile fiscale trebuie depuse la termenele legale.
5) In capitolul IV -Situatii financiare din Legea 82/1991 nu se prevede un alt termen pentru depunere, in situatia deschiderii procedurii de insolventa .
Insa, se prevede un alt termen pentru persoanele juridice aflate in lichidare, astfel:
Potrivit prevederilor art. 27 alin (1) , exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
Potrivit alineatului (9) , exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa. Potrivit prevederilor art.36 alin (3), pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in anexa 2 la OMFP 65/2015 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii,.
In declaratiile fiscale nu exista o casuta speciala pentru bifarea procedurii de insolventa.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.25 din 5 din 6 voturi
Articole similare
Nesolutionarea cererii de rambursare TVA. DemersuriInregistrare in scopuri de TVA. Cum poate fi obtinut codul de TVA dupa interviu?Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareSalariatii vor primi OBLIGATORIU anumite documente de la lichidatorul/administratorul judiciar in caz de falimentRaportare in SAF-T: Termenele limita pentru depunerea D406 vor fi modificate de ANAFUltimele articole
Neincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Buletin informativ ANAF: 5 noutati fiscale au fost publicate in Monitor in perioada 2 februarie-3 martie 2023Microintreprinderi in faliment. Se va depune D700 pentru trecere la impozit pe profit?Amenzi de pana la 1.000 lei pentru angajatorii aflati in faliment care NU elibereaza salariatilor adeverinta de activitate in cel mult 60 de zileDebitorii pot beneficia o singura data de suspendarea obligatiilor de plata pentru fiecare imprumutArticole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA si Declaratia 088. Ce monografii intocmim in diferite situatii privind D088 si trecerea la platitor de TVA?Vechea casa de marcat: Conditii de pastrare a memoriei fiscale. Legea prevenirii in cazul neutilizarii noilor AMEFMFP modifica Legea 227/2015! Sunt propuse masuri pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit, taxe locale si TVAZoom fiscal: Metoda calcul impozit specific in 2017TVA: Ajustarea bazei de impozitareUltimele articole
Cum se poate face trecerea in categoria platitorilor de impozit pe veniturile micro in 2023Declaratia 700 in 2023. Cine are OBLIGATIA depunerii formularului pana pe 31 martie 2023Firmele care raman si in 2023 la plata impozitului micro mai au obligatia de a depune D700 pana pe 31 martie?Microintreprinderi in faliment. Se va depune D700 pentru trecere la impozit pe profit?Cand se depun situatiile financiare in 2023?Articole similare
Leasign operational. Care este tratamentul contabil si fiscal?Societate fara activitate si cu sediu expirat. Dizolvarea si radierea societatii. Care e procedura?Provizioanele pentru neincasarea facturilor au crescut semnificativUn nou program economic ar putea fi aplicat de FMI pentru RomaniaNoutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Acordare dividende interimare la 31.12.2022. Impozitul va fi de 5% sau de 8%?BILANT interimar. Exista un termen limita legal pentru intocmirea situatiei financiare?Regim fiscal pentru sponsorizarile facute de microintreprinderiTermenul limita pentru depunerea situatiilor financiare semestriale se implineste pe data de 16 august 2022Reducerea pentru impozitul pe profit prevazuta de OUG 153/2020 poate fi aplicata BILANTului de la 30 iunie 2022?Articole similare
Studiu de caz: Achizitii declarate in jurnalul de cumparari si in decontul 300Inchiriere stand expozitional. Regim de taxareDocumentele necesare pentru rambursarea TVAANAF: 6.638.000 de euro, sume suplimentare de plata la bugetul de stat stabilite de inspectorii fiscali la un agent economic, prin metoda controlului electronicStudiu de caz: Regimul TVA in cazul amenajarii unui sediu in proprietatea administratoruluiUltimele articole
Cum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?PFA inregistrat in 2023. Ce obligatii fiscale are?Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anCAND si CUM se solicita inregistrarea in scopuri de TVAGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Cum se aplica in concret taxarea inversa pentru cereale si plante tehniceCum ajustam TVA-ul dedus pentru marfuri lipsa procurate prin achizitii intracomunitare?Bunuri valorificate in urma dezmembrarii | Regim TVAPrestare servicii intracomunitare. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul?Nou comunicat privind Formularul 089Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateRegim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaDeclaratia 394. Contractele de sponsorizare se declara in acest formular?Microintreprindere. Trecerea la impozit pe profit din 2023 si recuperarea cheltuielilor din perioadele anterioareElemente OBLIGATORII ale unei facturi in 2022
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"