Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, facem referire la o societate care se afla in insolventa-lichidare din data de 23.03.2015. Stabilim daca facturile se vor intocmi cu TVA sau TVA taxare inversa si daca societatea deduce TVA-ul in cazul in care primeste facturi de servicii sau altele. Stabilim totodata ce modificari apar privind operatiunile efectuate de o firma in lichidare fata de perioada anterioara si daca se intocmesc aceleasi declaratii (300, 394, 100, 101).
De asemenea, dat fiind faptul ca bilantul la 31.12.2014 a fost depus inainte sa intre firma in insolventa, stabilim la ce data se va mai depune bilant, precum si daca trebuie inscris in declaratii ca firma este in insolventa.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost eliminata, astfel ca, pentru aceste operatiuni se aplica regimul normal de taxare.
Asadar, pentru operatiunile taxabile, societatea inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal va emite facturile cu TVA colectata, cu exceptia situatiilor pentru care se aplica masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art.145 alin. ( 2 ) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor sale taxabile.Nu exista limitari special ale dreptului de deducere privind societatile care se afla in procedura de insolventa.
Din punct de vedere juridic , operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de prevederile din TITLUL VII - Lichidarea societatilor - art. 252-270 indice 2 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si de prevederile din Legea nr. 86/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
Potrivit prevederilor art. 252 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, pentru lichidarea si repartizarea patrimoniului social, chiar daca in actul constitutiv se prevad norme in acest scop, sunt obligatorii urmatoarele reguli:
a) pana la preluarea functiei de catre lichidatori, administratorii si directorii, respectiv membrii directoratului, continua sa-si exercite atributiile, cu exceptia celor prevazute la art. 233;
![Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS](https://www.rs.ro/dbimg/product/2976-declaratia-unic.jpg)
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
b) actul de numire a lichidatorilor, mentionand puterile conferite acestora sau sentinta care ii tine locul, precum si orice act ulterior care ar aduce schimbari cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la oficiul registrului comertului, pentru a fi inscrise de indata si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
- Numai dupa indeplinirea formalitatilor de la alin. (1) lichidatorii vor depune semnatura lor in registrul comertului si vor exercita aceasta functie.
- In afara de dispozitiile prezentului titlu, se aplica societatilor in lichidare regulile stabilite prin actul constitutiv si prin lege, in masura in care nu sunt incompatibile cu lichidarea.
- Toate actele emanand de la societate trebuie sa arate ca aceasta este in lichidare.
Potrivit prevederilor art. 262 alin (1), numirea lichidatorilor in societatile in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata va fi facuta de toti asociatii, daca in contractul de societate nu se prevede altfel.
Daca nu se va putea intruni unanimitatea voturilor, numirea lichidatorilor va fi facuta de instanta, la cererea oricarui asociat ori administrator, cu ascultarea tuturor asociatilor si administratorilor.
Impotriva sentintei se poate declara numai apel de catre asociati sau administratori, in termen de 15 zile de la pronuntare.
Operatiunile privind lichidarea sunt redate in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora apobate prin OMFP 1376/2004, norma metodologice care nu a suferit modificari pana la aceasta data.
Potrivit prevederilor art. 83 din Legea 85/2014 , dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa", "in insolvency", "en procedure collective".
Dupa intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, actele si corespondenta vor purta, in conditiile prevazute la alin. (1), mentiunea "in reorganizare judiciara", "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite". Dupa intrarea in procedura simplificata se va face, de asemenea, mentiunea "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".
4) Dupa ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care ii conduce si activitatea de afaceri, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele actionarilor/asociatilor/membrilor. Astfel, evidenta contabila va fi tinuta in continuare, insa sub conducerea administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, daca societatii i s-a ridicat dreptul de administrare. Asadar, indiferent daca societatea se afla in reorganizare sau sub administrarea unui lichidator judiciar, declaratiile fiscale trebuie depuse la termenele legale.
5) In capitolul IV -Situatii financiare din Legea 82/1991 nu se prevede un alt termen pentru depunere, in situatia deschiderii procedurii de insolventa .
Insa, se prevede un alt termen pentru persoanele juridice aflate in lichidare, astfel:
Potrivit prevederilor art. 27 alin (1) , exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
Potrivit alineatului (9) , exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa. Potrivit prevederilor art.36 alin (3), pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in anexa 2 la OMFP 65/2015 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii,.
In declaratiile fiscale nu exista o casuta speciala pentru bifarea procedurii de insolventa.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.64 din 5 din 7 voturi
Articole similare
Decontul si rambursarea de TVA. Ghid practic pentru a evita erorile in inregistrarile fiscal-contabileNou! In anul 2021 nu se datoreaza impozit specific pentru o perioada de 90 de zile, calculate incepand cu data de 1 ianuarie (OUG 226/2020)Hotararea Nr. 3 din 2010 a Uniunii Nationale a Practicienilor in INSOLVENTA din RomaniaProiect legislativ de modificare a Legii privind prevenirea insolventei, adoptat in SenatA scazut numarul firmelor intrate in INSOLVENTAUltimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneCertificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaAjustari de TVA. Cand se vor declara in D300Subventii la accizele pentru combustibil acordate de Finante transportatorilor si distribuitorilor din RomaniaArticole similare
Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2019. PDF-ul inteligent a fost actualizatSe modifica legea societatilor. Noile prevederi aduse de Legea 152/2015Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul V*) - Venituri din investitiiOG nr. 8 din 2013 | Impozit nerezidenti si pe reprezentantele firmelor straineTaxa reziliere contract de leasing. Deducere TVAUltimele articole
Situatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp bilantul devin platitoare de impozit pe profit?Firme cu profit, in dizolvare. Se mai intocmeste bilant interimar in acest caz?Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaCum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiSituatii financiare anuale. Mai au firmele obligatia de a depune bilantul ca sa ramana la regimul micro?Articole similare
Constituire provizioane litigiiBancile nu vor sa faca provizioane pentru a curata BILANTurileDeclaratie rectificativa 101. Dividende repartizateRegimul derogatoriu pentru o societate cu activitatea suspendata. Depunerea situatiei financiare anualeModele de politici contabile. Elimina riscul erorilor fiscal-contabileUltimele articole
Speta zilei. Model de completare a D101 pentru firmele platitoare de impozit pe profitDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiBILANT nedepus la timp si modificarea regimului fiscal al firmelorSituatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp BILANTul devin platitoare de impozit pe profit?Facturi descarcate din SPV. Cum se contabilizeaza sumele de rotunjireArticole similare
Obligatie inregistrare si declarare punct de lucru. Ce prevederi respectam?E-Factura in relatia B2G. Trebuie folosit sistemul in cazul achizitiilor directe?ANAF a publicat proiectul privind Procedura de solutionare a cererilor de rambursare TVARealizari peste plan...Masuri de simplificare pentru operatiuni pluripartiteUltimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariMarti, 30 iulie 2024, termen limita pentru depunerea Formularului 394E-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Tratament fiscal TVAImport marfa in Olanda. Livrarea ulterioara catre clienti din Polonia. Ce obligatii TVA apar?Noutati privind registrul de evidenta fiscala si alte modificari de la 1 februarie 2015Factura de comision emisa catre un client din alt stat membru UE. Cum deducem si cum facturam?Factura de asigurari de la firma-mama. Achizitii intracomunitare. Declaratia 390Ultimele articole
Decont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVADarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVACum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVAFirme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesara![Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB0724b240722141113.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"