Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, facem referire la o societate care se afla in insolventa-lichidare din data de 23.03.2015. Stabilim daca facturile se vor intocmi cu TVA sau TVA taxare inversa si daca societatea deduce TVA-ul in cazul in care primeste facturi de servicii sau altele. Stabilim totodata ce modificari apar privind operatiunile efectuate de o firma in lichidare fata de perioada anterioara si daca se intocmesc aceleasi declaratii (300, 394, 100, 101).
De asemenea, dat fiind faptul ca bilantul la 31.12.2014 a fost depus inainte sa intre firma in insolventa, stabilim la ce data se va mai depune bilant, precum si daca trebuie inscris in declaratii ca firma este in insolventa.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2010, aplicarea masurilor de simplificare pentru bunurile si/sau serviciile livrate ori prestate de sau catre persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolventa a fost eliminata, astfel ca, pentru aceste operatiuni se aplica regimul normal de taxare.
Asadar, pentru operatiunile taxabile, societatea inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal va emite facturile cu TVA colectata, cu exceptia situatiilor pentru care se aplica masurile de simplificare conform art. 160 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor art.145 alin. ( 2 ) din Codul fiscal, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul operatiunilor sale taxabile.Nu exista limitari special ale dreptului de deducere privind societatile care se afla in procedura de insolventa.
Din punct de vedere juridic , operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de prevederile din TITLUL VII - Lichidarea societatilor - art. 252-270 indice 2 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare precum si de prevederile din Legea nr. 86/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.
Potrivit prevederilor art. 252 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, pentru lichidarea si repartizarea patrimoniului social, chiar daca in actul constitutiv se prevad norme in acest scop, sunt obligatorii urmatoarele reguli:
a) pana la preluarea functiei de catre lichidatori, administratorii si directorii, respectiv membrii directoratului, continua sa-si exercite atributiile, cu exceptia celor prevazute la art. 233;

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
b) actul de numire a lichidatorilor, mentionand puterile conferite acestora sau sentinta care ii tine locul, precum si orice act ulterior care ar aduce schimbari cu privire la persoana lor sau la puterile conferite trebuie depuse, prin grija lichidatorilor, la oficiul registrului comertului, pentru a fi inscrise de indata si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
- Numai dupa indeplinirea formalitatilor de la alin. (1) lichidatorii vor depune semnatura lor in registrul comertului si vor exercita aceasta functie.
- In afara de dispozitiile prezentului titlu, se aplica societatilor in lichidare regulile stabilite prin actul constitutiv si prin lege, in masura in care nu sunt incompatibile cu lichidarea.
- Toate actele emanand de la societate trebuie sa arate ca aceasta este in lichidare.
Potrivit prevederilor art. 262 alin (1), numirea lichidatorilor in societatile in nume colectiv, in comandita simpla sau cu raspundere limitata va fi facuta de toti asociatii, daca in contractul de societate nu se prevede altfel.
Daca nu se va putea intruni unanimitatea voturilor, numirea lichidatorilor va fi facuta de instanta, la cererea oricarui asociat ori administrator, cu ascultarea tuturor asociatilor si administratorilor.
Impotriva sentintei se poate declara numai apel de catre asociati sau administratori, in termen de 15 zile de la pronuntare.
Operatiunile privind lichidarea sunt redate in Norma metodologica privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si tratamentul fiscal al acestora apobate prin OMFP 1376/2004, norma metodologice care nu a suferit modificari pana la aceasta data.
Potrivit prevederilor art. 83 din Legea 85/2014 , dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa", "in insolvency", "en procedure collective".
Dupa intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, actele si corespondenta vor purta, in conditiile prevazute la alin. (1), mentiunea "in reorganizare judiciara", "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite". Dupa intrarea in procedura simplificata se va face, de asemenea, mentiunea "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".
4) Dupa ridicarea dreptului de administrare, debitorul este reprezentat de administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, care ii conduce si activitatea de afaceri, iar mandatul administratorului special va fi redus la a reprezenta interesele actionarilor/asociatilor/membrilor. Astfel, evidenta contabila va fi tinuta in continuare, insa sub conducerea administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, daca societatii i s-a ridicat dreptul de administrare. Asadar, indiferent daca societatea se afla in reorganizare sau sub administrarea unui lichidator judiciar, declaratiile fiscale trebuie depuse la termenele legale.
5) In capitolul IV -Situatii financiare din Legea 82/1991 nu se prevede un alt termen pentru depunere, in situatia deschiderii procedurii de insolventa .
Insa, se prevede un alt termen pentru persoanele juridice aflate in lichidare, astfel:
Potrivit prevederilor art. 27 alin (1) , exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
Potrivit alineatului (9) , exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa. Potrivit prevederilor art.36 alin (3), pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sistemul de raportare contabila anuala cuprins in anexa 2 la OMFP 65/2015 privind principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, se aplica si persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii,.
In declaratiile fiscale nu exista o casuta speciala pentru bifarea procedurii de insolventa.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ministrul Finantelor Publice anunta ca pana in octombrie va fi finalizat mecanismul de aplicare a amnistiei fiscaleMai putine firme intrate in INSOLVENTA la acest inceput de an. Ce spun datele?Numarul firmelor din Split TVA a ajuns la aproape 17.000Contribuabilii pot depune cererile pentru esalonarea la plata simplificata pana la 31 martie 2021 inclusivAbordarea contabila nu pare sa fie un argument de care sa se tina cont. Ce declaratii a facut premierul?Ultimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?SAF-T in 2024. ONG-urile nonprofit sunt obligate sa depuna D406?OUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleArticole similare
Obligatoriu pentru Institutiile Publice: Proceduri contabile intocmite corect!Masuri UE in domeniul afacerilor. Noile idei pentru relansarea cresterii economiceCum iti poti repara masina gratuit daca te-a lovit un autoturism fara RCAInsolventa, LICHIDARE si suspendarea activitatii: 47 de studii de caz!Statul a stabilit: O familie cu doi copii are nevoie de 2.600 de lei/pe luna pentru un trai decentUltimele articole
LICHIDARE societate. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataScoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSAF-T in 2025. Firmele mici aflate in inactivitate temporara mai depun D406 din ianuarie 2025?Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Prestari servicii. Avansuri facturate. Cifra de afaceri depasire plafon TVAContabilitate non-transferNoutati Legislatie Fiscala 06-10 aprilie 2009 - Monitorul OficialBuletin informativ CECCAR cu explicatii: Noile acte normative cu incidenta fiscala din luna august 2016Din martie Grapini nu va mai fi ministruUltimele articole
Lichidare societate. Ce declaratii trebuie sa depuna societatea care urmeaza sa fie radiataSponsorizare ong. Pot fi redirectionate diferente din anii trecuti prin D177?ONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE contabila utilaMicrointreprindere. Cand trece la impozit pe profit daca NU a depus BILANTul la timp in 2025Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabileArticole similare
Este deductibil TVA-ul la bunuri acordate ca avantaj in natura la salariati?Anularea dreptului de deducere pentru bunuri imobile. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Studiu de caz: Achizitii de bunuri cu TVA de catre persoana neinregistrata in scopuri de TVASe largeste sfera de asigurati ai sistemului public de pensii! Persoanele care nu indeplinesc stagiul minim de cotizare pot face plata contributiilor de asigurari socialeStudiu de caz: Obligatii privind inscrierea in jurnalele de cumparari. Evidenta si raportarea fiscalaUltimele articole
e-TVA. Cum a fost actualizat Decontul precompletat e-TVA prin Ordinul 2351/2025Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea avansurilorFormular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025Factura avans achizitii intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Cheltuieli deductibile. Deductibilitate cheltuieli AUTO daca masina are regim mixtArticole similare
Verifica daca esti obligat sa depui Formularul 394Operatiuni raportate cu ajutorul declaratiei 394. Ce facturi evidentiem in Declaratia 394?Achizitie bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Ce tratament fiscal se aplica?TAXARE INVERSA. Exercitarea dreptului de deducere a TVADocumentar fiscal: Declaratia 394 privind livrarile sau prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul nationalUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTaxarea inversa generalizata. Risc fiscal sau reforma?TVA imobiliare. Conditii pentru aplicarea cotei de TVA de 9%TVA la apartamente noi in 2025: 9%, 19% sau TAXARE INVERSA?Factura achizitie non-UE. Care este regimul TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"