Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Ordinul ANAF nr. 19/2015 privind modificarea si completarea OPANAF nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial nr. 19 din 12 ianuarie 2015 (M.Of. nr. 19/2015).
In vigoare de la 12.01.2015
Avand in vedere dispozitiile art. 50 si 52 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, al art. 153 si 1531 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 7, art. 78 alin. (3) si art. 228 alin. (2) si (21) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. I.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 658 din 25 octombrie 2013, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
1. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 4.
inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA."
2. La articolul 5 litera c), teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
3. La articolul 5, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
" f) de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor in temeiul art. 153 alin. (71) din Codul fiscal."
4. Anexa nr. 1 se modifica astfel:
a) La capitolul I, la punctul 6, litera b) se abroga.
b) La capitolul I, la punctul 6 litera e), teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
c) La capitolul I, la punctul 6, dupa litera g) se introduce o noua litera, litera g1), cu urmatorul cuprins:
"
g1) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, daca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;".
d) 2 La capitolul I, punctele 7 si 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
7. Dupa inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, in situatiile prevazute la pct. 6 lit. a), compartimentul de specialitate procedeaza la inscrierea persoanei impozabile in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.
8. Dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA in situatiile prevazute la pct. 6 lit. c)-g1) si i), compartimentul de specialitate procedeaza la inscrierea persoanei impozabile in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, a fost anulata si aplica, potrivit reglementarilor legale in vigoare, procedura de radiere, din oficiu, din Registrul operatorilor intracomunitari si/sau din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in aceste registre la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA."
e) 1 La capitolul II "inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a persoanelor impozabile" se abroga sectiunea a 2-a "inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, din oficiu, a persoanelor impozabile, potrivit prevederilor art. 153 alin. (91) lit. a) din Codul fiscal".
f) 1 La capitolul III "Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA", sectiunea a 3-a "Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, in cazul in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au fapte inscrise in cazierul fiscal", la punctul 1, teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
g) 1 La capitolul III, dupa sectiunea a 5-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 51-a, cu urmatorul cuprins:
"
SECTIUNEA a 5^1-a
Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
1. Organele fiscale anuleaza, din oficiu, in temeiul art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica potrivit criteriilor stabilite in temeiul art. 153 alin. (71) din Codul fiscal.
2. Procedura se aplica persoanelor impozabile in urmatoarele situatii:
a) persoane impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, dupa inregistrarea acestora de catre organul fiscal competent;
b) persoane impozabile au inscris in registrul comertului mentiuni privind modificarea sediului social;
c) persoane impozabile care au inscris in registrul comertului mentiuni privind schimbarea asociatilor si/sau administratorilor.
3. Conditia de la pct. 2 lit. c) se refera la:
a) administratori, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) asociatii societatii, indiferent de ponderea pe care o detin in capitalul social al acesteia, si la administratori, in cazul altor societati decat cele mentionate la lit. a), infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Pentru identificarea persoanelor impozabile prevazute la pct. 2, organul fiscal competent procedeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru conditia de la pct. 2 lit. a) - identifica persoanele impozabile care au fost inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
b) pentru conditiile de la pct. 2 lit. b) si c):
1) se identifica lunar in baza de date registrul contribuabililor persoanele impozabile care au inscris in registrul comertului mentiuni de natura celor prevazute la pct. 2 lit. b) si c).
2) persoanele impozabile identificate sunt notificate, potrivit art. 52 din Codul de procedura fiscala, in vederea depunerii declaratiei pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA (formular 088), potrivit modelului aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
5. Dupa identificarea persoanelor impozabile potrivit pct. 4, organul fiscal competent aplica procedura in vigoare referitoare la evaluarea intentiei si capacitatii persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.
6. in urma efectuarii analizei potrivit pct. 5, organul fiscal competent identifica persoanele impozabile care indeplinesc conditiile de scoatere din evidenta, si anume:
a) persoana impozabila nu desfasoara activitati economice la sediul social/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;
b) administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile, astfel cum sunt definiti la pct. 3, sau persoana impozabila insasi au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile, astfel cum sunt definiti la pct. 3, care nu sunt inregistrati fiscal in Romania, prezinta o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) persoana impozabila nu indeplineste criteriile de evaluare a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, astfel cum rezulta din referatul intocmit de compartimentul cu atributii in evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice si care cuprinde atat propunerea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, cat si motivele de fapt si de drept care stau la baza acestei propuneri.
7. Compartimentul de specialitate intocmeste urmatoarele documente:
a) referatul, intocmit potrivit modelului prevazut in anexa, prin care propune, pentru contribuabilii selectati potrivit pct. 6 lit. a)-c), anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA si anularea certificatelor de inregistrare in scopuri de TVA;
b) proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin, avand bifata casuta corespunzatoare pentru fiecare contribuabil selectat. Deciziile se intocmesc fie pe baza referatelor intocmite potrivit lit. a), fie pe baza referatelor intocmite de compartimentul cu atributii in evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice potrivit pct. 6 lit. d), dupa caz.
8. Documentele prevazute la pct. 7 se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale, in situatia in care in structura unitatii fiscale este aprobat postul de conducator adjunct. Referatul si decizia se inainteaza spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.
9. Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
10. Dispozitiile pct. 5 si 6 din sectiunea 1 se aplica in mod corespunzator."
5. 1 Anexa nr. 3 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1.
6. 1 Anexa nr. 4 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2.
7. 1 La anexa nr. 6 punctul 2.7, liniuta a doua se abroga.
Art. II.
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. III.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu data de 1 februarie 2015.
Art. IV.
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de tehnologia informatiei si Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Gelu-Stefan Diaconu
Bucuresti, 7 ianuarie 2015.
Nr. 19.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Legea pensiilor a fost modificata de Legea 197/2021. Noi categorii de persoane pot beneficia de reducerea varstei de pensionare cu 13 aniNoile propuneri de MODIFICARE in ce priveste CASS-ulBuletin ANAF: Noutati fiscale publicate in Monitor la inceput de 2024Platile succesive in materia TVATipuri de semnaturi necesare pentru Declaratia privind beneficiarii reali. Formularul poate fi depus si prin posta?Ultimele articole
Formular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025Depasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVAPilonul 2 de pensie, MODIFICAT. Angajatorii ar putea vira sume suplimentare, cu deduceri din impozitComertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareSAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programArticole similare
Inregistrare contracte incheiate cu nerezidenti persoane fizice si juridice in 2014Cand este necesara intocmirea registrului nontransferurilor?Atentie la noile reguli privind atestarea rezidentei fiscale si atestarea impozitului platit in Romania3 raspunsuri esentiale privind plata defalcata a TVAReducerea TVA ar putea fi amanata din cauza rectificarii negativaUltimele articole
e-TVA si Notificarile de conformare: Raspunsul nu este (inca) obligatoriu in 2025e-TVA. Cum a fost actualizat Decontul precompletat e-TVA prin ORDINul 2351/2025Formular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025e-Factura. Pentru platile facute INAINTE de livrarea bunului, trebuie depusa Notificarea 800?Esalonare clasica la plata in 2025: ANAF simplifica proceduraArticole similare
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareNeindeplinirea criteriilor pentru inregistrarea in scop de TVA. Cum vom factura si cum se inregistreaza facturile?Incidenta asupra TVA a noilor modificari ale Codului de procedura fiscalaNoua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)Cand se depune Declaratia 050 pentru modificare domiciliu fiscal?Ultimele articole
Ai primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impuneree-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareAnulare cod TVA DIN OFICIU. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Cod TVA anulat DIN OFICIU. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteAnularea DIN OFICIU a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeArticole similare
Obligatii fiscale ale asociatiilor de proprietariCand NU se considera depasit plafonul de scutire pentru firmele care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVAANAF propune Formularul 700 pentru modificarea obligatiilor fiscale din VECTORUL FISCALCalendar ANAF: Contribuablilii care aplica regimul special pentru agricultori trebuie sa depuna mai multe formulare pana pe 10 iunie 2022Persoanele nerezidente sunt obligate sa declare si sa plateasca contributia la Fondul de Tranzitie Energetica, conform OUG 119/2022Ultimele articole
ONG fara activitate economica in 2025. Obligatii declarative + o MONOGRAFIE contabila utilaDeclaratia D100. Aveti la dispozitie 2 variante pentru corectarea IMCAPlafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Servicii de selectie si plasare de personal navigantSocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Diferente TVA la furnizori in functie de curs. Ce implicatii exista asupra DNOR cu control ulterior?OMFP 1354 din 2013: Noile reguli privind exercitarea controlului de tip preventivModificari TVA 2024. TOT trebuie sa stiiUltimele articole
Spatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se aplica la vanzarea cladiriie-TVA si Notificarile de conformare: Raspunsul nu este (inca) obligatoriu in 2025e-TVA. Cum a fost actualizat Decontul precompletat e-TVA prin Ordinul 2351/2025Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea avansurilorFormular 300. Ce este, cine depune, model + ULTIMELE MODIFICARI din 2025
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"