Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ordinul ANAF nr. 19/2015 privind modificarea si completarea OPANAF nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial nr. 19 din 12 ianuarie 2015 (M.Of. nr. 19/2015).
In vigoare de la 12.01.2015
Avand in vedere dispozitiile art. 50 si 52 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile ulterioare, al art. 153 si 1531 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 7, art. 78 alin. (3) si art. 228 alin. (2) si (21) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. I.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 658 din 25 octombrie 2013, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
1. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Art. 4.
inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a unei persoane impozabile se considera valabila incepand cu data comunicarii deciziei privind inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA."
2. La articolul 5 litera c), teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
3. La articolul 5, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f), cu urmatorul cuprins:
" f) de la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal, in situatia in care persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor in temeiul art. 153 alin. (71) din Codul fiscal."
4. Anexa nr. 1 se modifica astfel:
a) La capitolul I, la punctul 6, litera b) se abroga.
b) La capitolul I, la punctul 6 litera e), teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
" Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
c) La capitolul I, la punctul 6, dupa litera g) se introduce o noua litera, litera g1), cu urmatorul cuprins:
"
g1) pentru anularea, potrivit art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, daca persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;".
d) 2 La capitolul I, punctele 7 si 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
7. Dupa inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA, in situatiile prevazute la pct. 6 lit. a), compartimentul de specialitate procedeaza la inscrierea persoanei impozabile in Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal.
8. Dupa anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA in situatiile prevazute la pct. 6 lit. c)-g1) si i), compartimentul de specialitate procedeaza la inscrierea persoanei impozabile in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul fiscal, a fost anulata si aplica, potrivit reglementarilor legale in vigoare, procedura de radiere, din oficiu, din Registrul operatorilor intracomunitari si/sau din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in aceste registre la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA."
e) 1 La capitolul II "inregistrarea, din oficiu, in scopuri de TVA a persoanelor impozabile" se abroga sectiunea a 2-a "inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, din oficiu, a persoanelor impozabile, potrivit prevederilor art. 153 alin. (91) lit. a) din Codul fiscal".
f) 1 La capitolul III "Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA", sectiunea a 3-a "Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, in cazul in care asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au fapte inscrise in cazierul fiscal", la punctul 1, teza a II-a se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Prin exceptie, in cazul societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune anularea inregistrarii persoanei in scopuri de TVA daca:
1. administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
2. asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic si/sau administratorii si/sau persoana impozabila insasi, in cazul altor societati decat cele mentionate la pct. 1, au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;".
g) 1 La capitolul III, dupa sectiunea a 5-a se introduce o noua sectiune, sectiunea a 51-a, cu urmatorul cuprins:
"
SECTIUNEA a 5^1-a
Anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, potrivit criteriilor si in termenele stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
1. Organele fiscale anuleaza, din oficiu, in temeiul art. 153 alin. (9) lit. h) din Codul fiscal, inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata daca persoana impozabila, societate cu sediul activitatii economice in Romania, infiintata in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, supusa inmatricularii la registrul comertului, nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica potrivit criteriilor stabilite in temeiul art. 153 alin. (71) din Codul fiscal.
2. Procedura se aplica persoanelor impozabile in urmatoarele situatii:
a) persoane impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, dupa inregistrarea acestora de catre organul fiscal competent;
b) persoane impozabile au inscris in registrul comertului mentiuni privind modificarea sediului social;
c) persoane impozabile care au inscris in registrul comertului mentiuni privind schimbarea asociatilor si/sau administratorilor.
3. Conditia de la pct. 2 lit. c) se refera la:
a) administratori, in cazul societatilor pe actiuni sau in comandita pe actiuni infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) asociatii societatii, indiferent de ponderea pe care o detin in capitalul social al acesteia, si la administratori, in cazul altor societati decat cele mentionate la lit. a), infiintate in baza Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
4. Pentru identificarea persoanelor impozabile prevazute la pct. 2, organul fiscal competent procedeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru conditia de la pct. 2 lit. a) - identifica persoanele impozabile care au fost inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
b) pentru conditiile de la pct. 2 lit. b) si c):
1) se identifica lunar in baza de date registrul contribuabililor persoanele impozabile care au inscris in registrul comertului mentiuni de natura celor prevazute la pct. 2 lit. b) si c).
2) persoanele impozabile identificate sunt notificate, potrivit art. 52 din Codul de procedura fiscala, in vederea depunerii declaratiei pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA (formular 088), potrivit modelului aprobat prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
5. Dupa identificarea persoanelor impozabile potrivit pct. 4, organul fiscal competent aplica procedura in vigoare referitoare la evaluarea intentiei si capacitatii persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA.
6. in urma efectuarii analizei potrivit pct. 5, organul fiscal competent identifica persoanele impozabile care indeplinesc conditiile de scoatere din evidenta, si anume:
a) persoana impozabila nu desfasoara activitati economice la sediul social/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;
b) administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile, astfel cum sunt definiti la pct. 3, sau persoana impozabila insasi au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile, astfel cum sunt definiti la pct. 3, care nu sunt inregistrati fiscal in Romania, prezinta o declaratie pe propria raspundere din care rezulta ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) persoana impozabila nu indeplineste criteriile de evaluare a intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, astfel cum rezulta din referatul intocmit de compartimentul cu atributii in evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice si care cuprinde atat propunerea de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, cat si motivele de fapt si de drept care stau la baza acestei propuneri.
7. Compartimentul de specialitate intocmeste urmatoarele documente:
a) referatul, intocmit potrivit modelului prevazut in anexa, prin care propune, pentru contribuabilii selectati potrivit pct. 6 lit. a)-c), anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA si anularea certificatelor de inregistrare in scopuri de TVA;
b) proiectele deciziilor privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin, avand bifata casuta corespunzatoare pentru fiecare contribuabil selectat. Deciziile se intocmesc fie pe baza referatelor intocmite potrivit lit. a), fie pe baza referatelor intocmite de compartimentul cu atributii in evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice potrivit pct. 6 lit. d), dupa caz.
8. Documentele prevazute la pct. 7 se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale, in situatia in care in structura unitatii fiscale este aprobat postul de conducator adjunct. Referatul si decizia se inainteaza spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.
9. Data anularii, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA este data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
10. Dispozitiile pct. 5 si 6 din sectiunea 1 se aplica in mod corespunzator."
5. 1 Anexa nr. 3 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1.
6. 1 Anexa nr. 4 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2.
7. 1 La anexa nr. 6 punctul 2.7, liniuta a doua se abroga.
Art. II.
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. III.
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu data de 1 februarie 2015.
Art. IV.
Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, Directia generala de tehnologia informatiei si Directia generala de administrare a marilor contribuabili, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Gelu-Stefan Diaconu
Bucuresti, 7 ianuarie 2015.
Nr. 19.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Speta zilei: Facturile emise in lei pot fi incasate in euro?Data inregistrarii facturiiMiercuri, 31 august 2021, este termenul limita pentru depunerea formularului 398 - Declaratie speciala de TVADoua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaLegea 238/2020. Raportarile contabile semestriale vor putea fi solicitate numai pentru firmele cu cifra de afaceri peste 1.000.000 euroUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetarePragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeCum a fost modificat Ordinul 3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVAArticole similare
TVA pentru constructia de imobileModificari de ultima ora privind decontul de TVA. Formular 300ANAF transmite mesaje care contrazic prevederile OUG 35/2019 privind depunerea Declaratie Unice si pe format hartieStornare factura reparatii. DeductibilitateANAF: Un nou formular pentru institutiile publice care au personal platit din fonduri publice: M500Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaAmnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?E-Trasport: Ce amenzi ar putea fi SUSPENDATE pana la 31 decembrie 2024Articole similare
OUG nr. 39 din 2010 privind Codul de procedura fiscalaANAF a aprobat procedura privind anularea penalitatilor de intarziere in cazul persoanelor care opteaza pentru plata defalcata a TVASinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaSistemul TVA la incasare. Cifra de afaceri luata in calcul pentru anul 2013Noutati legislatie Fiscala 07-11 iulie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareAjutor de incalzire a locuintei 2024. Pana pe 15 octombrie se depun cererileOUG 107/2024, modificat prin OUG 112/2024. Ce schimbari sunt aduse amnistiei fiscaleOUG 107/2024. Masurile se aplica si pentru obligatiile care depasesc 31 august 2024?OUG 107/2024. Accesoriile obligatiilor de plata la fondul de mediu beneficiaza de masura?Articole similare
TVA si persoana impozabilaRenuntarea la calitatea de platitor TVAPersoanele nerezidente sunt obligate sa declare si sa plateasca contributia la Fondul de Tranzitie Energetica, conform OUG 119/2022Ce prevederi noi aduce ANAF la dosarul fiscal?Cand NU se considera depasit plafonul de scutire pentru firmele care trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVAUltimele articole
Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaMarti, 10 septembrie 2024, depunerea formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVAVenituri din inchirieri. De cand se va datora TVA de catre persoanele fiziceMicrointreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiAsociat in firme platitoare de impozit micro si pe profit. Se va ajusta VECTORUL FISCAL in acest caz?Articole similare
ANAF modifica procedura de inregistrare a aparatelor de marcat electronice fiscaleIncepand cu 1 aprilie, sponsorizarile catre ONG vor putea fi scazute din impozitele datorate, in anumite limiteCum impozitam dividendele in 2009?Regularizarea avansurilor incasate pentru livrarea cerealelor si plantelor tehniceContract de factoring cu regres. Care vor fi inregistrarile contabile?Ultimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"