keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Drumul fiscal-contabil al produsului finit la deseu

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 21 Ian. 2010
Tags: tva, codul fiscal, achizitii intracomunitare, subansamble, ajustarea bazei de impozitare

Intrebare: Produc subansamble metalice pe care le livrez in Belgia. Cei din Belgia constata ca unele sunt defecte si ni le restituie pentru a fi refacute. Cand ajung inapoi eu le arunc la deseu pt. ...

Intrebare:
Produc subansamble metalice pe care le livrez in Belgia. Cei din Belgia constata ca unele sunt defecte si ni le restituie pentru a fi refacute. Cand ajung inapoi eu le arunc la deseu pt. ca nu le mai pot reface. Doresc monografia contabila de la plecarea de la mine si pana la deseu.

Raspuns:

Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare!

Art. 138 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal prevede ca baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

„a) daca a fost emisa o factura si, ulterior, operatiunea este anulata total sau partial, inainte de livrarea bunurilor sau de prestarea serviciilor;
b) in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate, precum si in cazul anularii totale ori partiale a contractului pentru livrarea sau prestarea in cauza ca urmare a unui acord scris intre parti sau ca urmare a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile sau in urma unui arbitraj;
c) in cazul in care rabaturile, remizele, risturnele si celelalte reduceri de pret prevazute la art. 137 alin. (3) lit. a) sunt acordate dupa livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;
e) in cazul in care cumparatorii returneaza ambalajele in care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.”

Potrivit pct. 20 alin (1) la Titlul VI Taxa pe valoarea adaugata din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, „in situatiile prevazute la art. 138 din Codul fiscal, furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii/prestarii, sau dupa facturarea livrarii/prestarii chiar daca livrarea/prestarea nu au fost efectuate dar evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii taxei in evidentele persoanei impozabile. In acest scop, furnizorii/prestatorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului. Prevederile acestui alineat se aplica si pentru livrari intracomunitare.”

Prin urmare, in situatia prezentata veti emite o factura cu valorile corespunzatoare produselor refuzate de partenerul extern, inscrise cu semnul minus.

Din punct de vedere contabil, operatiunea de retur este identica cu cea initiala de vanzare, dar cu sumele negative sau „in rosu”.

Stornarea „in rosu” a operatiunilor de vanzare este mai adecvata din punctul de vedere al respectarii unei chei de control contabile. In literatura de specialitate este prezenta si varianta inregistrarii retururilor cu sume pozitive si cu o operatiune contabila inversa.

Aceasta insa va deregla cheia de control mentionata. De aceea, sugestia noastra este sa apelati la stornarea „in rosu”.

In concluzie, in cazul marfurilor returnate de clienti se corecteaza inregistrarile contabile efectuate cu ocazia vanzarii marfurilor. Ca urmare, se corecteaza conturile 411 "Clienti", 707 "Venituri din vanzarea marfurilor", 607 "Cheltuieli privind marfurile" si 371 "Marfuri".
Tratamentul TVA in aceste situatii, incepand cu data de 1 ianuarie 2010, a fost reglementat prin O.M.E.F. nr. 3417/21.12.2009, publicat in M.Of. nr. 914 din 28/12/2009.

Prin acest ordin se face precizarea ca se pot aplica masuri de simplificare pentru retururi de bunuri in spatiul comunitar.

Masurile de simplificare au fost implementate pentru a evita ca operatorii economici sa se inregistreze in scopuri de TVA in mai multe state membre pentru transferuri de bunuri sau pentru achizitii intracomunitare de bunuri asimilate, in cazul retururilor de bunuri in spatiul comunitar.

Pentru a putea fi aplicate masurile de simplificare, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) contractorul principal:

1. este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilit;
2. nu are un cod de inregistrare in scopuri de TVA in statul membru in care sunt realizate efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale;
3. transmite codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii/partilor cocontractante;

b) ceilalti operatori economici implicati sunt persoane impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor intoarce in statul membru in care contractorul principal este stabilit si care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA transmis de contractorul principal.

Prin acest ordin sunt prezentate mai multe cazuri si exemple privind procedura care trebuie urmata de catre ambii parteneri participanti la tranzactie.

Din multitudinea situatiilor ipotetice prezentate, am selectat pentru dvs. cazul nr. 5 reglementat la articolul 14 si articolul 15 din ordinul mentionat. In acest caz avem doua parti participante la tranzactie, ambele inregistrate in scopuri de TVA:

* firma A in calitate de furnizor stabilit intr-un stat membru (de exemplu in Romania);
* firma B in calitate de cumparator stabilit in alt stat membru (de exemplu in Belgia).

Dupa livrare, partile convin sa anuleze contractul de vanzare-cumparare si sa returneze bunurile furnizorului in Romania.

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, fara aplicarea masurilor de simplificare
Atunci cand B cumpara bunuri de la A si accepta bunurile la livrare, are loc un transfer al dreptului de a dispune de bunurile corporale in calitate de proprietar.

Vanzatorul A realizeaza o livrare intracomunitara de bunuri, iar cumparatorul B realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri.

In cazul in care cumparatorul B, ulterior acceptarii bunurilor, observa ca bunurile sunt deteriorate sau ca bunurile nu corespund cerintelor cumparatorului din orice motiv, iar cumparatorul convine cu vanzatorul asupra anularii contractului de vanzare-cumparare, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusa in mod corespunzator de catre A.

Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie care se reflecta in declaratia recapitulativa si in decontul de TVA aferente perioadei fiscale in care se efectueaza corectia.

Furnizorul A devine din nou proprietarul bunurilor, iar returul bunurilor reprezinta un transfer realizat de A, respectiv o livrare intracomunitara asimilata, in statul membru din care incepe transportul bunurilor, respectiv din Belgia, urmata de o achizitie intracomunitara asimilata in Romania. A trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Belgia.

Tratamentul fiscal din punctul de vedere al TVA, cu aplicarea masurilor de simplificare

Mereu la dispozitia ta, ca un prieten care la nevoie se cunoaste

Din perspectiva TVA se considera ca livrarea intracomunitara efectuata de A catre B si achizitia intracomunitara efectuata de B nu au avut loc, pentru respectiva livrare de bunuri baza de impozitare trebuie redusa in mod corespunzator.

Daca anularea are loc in aceeasi declaratie recapitulativa si in acelasi decont de TVA, achizitia si livrarea intracomunitara nu se mentioneaza. In caz contrar, trebuie efectuata o corectie care se reflecta in declaratia recapitulativa si in decontul de TVA aferente perioadei fiscale in care se efectueaza corectia.

Transportul sau expedierea de bunuri din Belgia in Romania nu are implicatii din punctul de vedere al TVA. Furnizorul A nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Belgia.

Articol adaugat la 21 ianuarie 2010

Solutie oferita in luna decembrie 2009  - Serviciul de Consultanta al

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016