Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin cele ce urmeaza, va reamintim ca, incepand cu 1 februarie a.c., prin Ordonantele Guvernului nr. 5/2013, 6/2013 si 7/2013, au fost reglementate trei noi impozite care reprezinta venit la bugetul de stat.
Impozitele se aplica pana la 31 decembrie 2014 inclusiv si sunt administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezentam mai jos principalele prevederi care reglementeaza impozitele: pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural; pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale.
A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural
Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 5/2013 privind stabilirea unor masuri speciale de impozitare a activitatilor cu caracter de monopol natural din sectorul energiei electrice si a gazului natural si este aplicabil operatorilor de transport de energie electrica si gaze naturale licentiati de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRDE). Impozitul pe monopolul natural se aplica si operatorilor economici distribuitori de energie electrica si gaze naturale, licentiati de ANRDE, titulari ai unor contracte de concesiune incheiate cu Ministerul Economiei si Comertului sau cu autoritati locale, care aplica prevederile art. 48 alin. (1) si (2) si ale art. 136 alin. (1), (2) si (3) din Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012.
B. Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale
Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 6/2013 privind instituirea unor masuri speciale pentru impozitarea exploatarii resurselor naturale, altele decat gazele naturale si se instituie pentru urmatoarele activitati:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
- exploatarea forestiera, cod CAEN 0220;
- extractia carbunelui superior, cod CAEN 0510;
- extractia carbunelui inferior, cod CAEN 0520;
- extractia petrolului brut, cod CAEN 0610;
- extractia minereurilor feroase, cod CAEN 0710;
- extractia minereurilor de uraniu si toriu, cod CAEN 0721;
- extractia altor minereuri metalifere neferoase, cod CAEN 0729;
- alte activitati extractive, cod CAEN 0811, 0812, 0891, 0892, 0893, 0899.
Au obligatia sa plateasca impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara activitatile prevazute mai sus. Impozitul se datoreaza si de catre operatorii economici care au licente de exploatare a resurselor mentionate, dar a caror activitate principala nu corespunde acestor coduri CAEN.
Pentru activitatea de exploatare forestiera, impozitul se datoreaza de catre operatorii economici care exploateaza masa lemnoasa in baza unei autorizatii de exploatare.
C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale
Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este reglementat de Ordonanta Guvernului nr. 7/2013, privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale si se datoreaza de operatorii economici, inclusiv filialele acestora si/sau operatorii economici apartinand aceluiasi grup de interes economic, care desfasoara efectiv atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase din Romania pe teritoriul national, in marea teritoriala, in zona contigua si/sau zona economica exclusiva a Romaniei din Marea Neagra.
Modul de calcul
A. Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se aplica pe fiecare MWh pentru care se factureaza serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale. Valorile impozitului pe monopolul natural aplicabil de operatori sunt prevazute in anexa care face parte integranta din ordonanta.
B. Cota de impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale, este 0,5% si se aplica asupra veniturilor obtinute de operatorii economici, care sunt luate in considerare la stabilirea cifrei de afaceri potrivit reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, respectiv veniturilor din activitatile principale pentru operatorii care aplica reglementarile contabile conforme cu standardele internationale de raportare financiara.
C. Impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale este de 60% din veniturile suplimentare, calculate conform anexei din ordonanta, din care se deduc redeventele aferente acestor venituri, precum si investitiile in segmentul upstream. Limita maxima a deducerii investitiilor in segmentul upstream nu poate depasi 30% din totalul veniturilor suplimentare. Valoarea investitiilor din segmentul upstream luate in calcul pentru stabilirea deducerii reprezinta valoarea investitiilor din fiecare perioada de referinta, la care se adauga valoarea investitiilor raportate din perioadele de referinta anterioare, inregistrate in evidenta contabila potrivit reglementarilor legale in vigoare. Toate investitiile in segmentul upstream se amortizeaza potrivit regulilor fiscale prevazute de Codul Fiscal.
Important! Pentru operatorii economici, sumele aferente impozitului, reprezinta cheltuieli deductibile la stabilirea profitului impozabil, in conditiile prevederilor Codului Fiscal.
Declararea si plata impozitelor
Impozitul pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural se declara pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost facturate serviciile de transport si distributie energie electrica si gaze naturale, se calculeaza si se plateste lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se calculeaza impozitul.
Impozitul pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale si impozitul asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale se calculeaza, se declara si se platesc lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care s-au calculat acestea.
Alte precizari
Modelul si continutul declaratiilor privind impozitele mentionate au fost stabilite prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 195/2013 pentru modificarea si completarea OPANAF nr. 1.950/2012 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor si taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.
Potrivit acestui act normativ, in Anexa nr. 11 "Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat" din OPANAF nr. 1.950/2012 s-au introdus noile creante fiscale, prevazute la randurile 62,63 si 64, astfel:
- randul 62 - "Impozit pe monopolul natural din sectorul energiei electrice si al gazului natural";
- randul 63 - "Impozit pe veniturile din activitatile de exploatare a resurselor naturale, altele decat gazele naturale";
- randul 64 - "Impozit asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale".
Persoanele obligate la plata impozitelor mentionate mai sus au obligatia actualizarii vectorului fiscal, prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" la organele fiscale in evidenta carora sunt inregistrate. in acest sens, a fost emis Ordinul viceprim-ministrului, ministrul Finantelor Publice nr. 250/2013 privind modificarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum a scapat Romania de la plata unor daune de 185 milioane dolariNu va fi redus impozitul pentru cladirile si terenurile din turismNOU! Consultanta CONTABILA: 125 de specialisti sunt de garda in 2021!NOU! Tichete de vacantaRevocarea accesului la serviciul de depunere online. Cum procedam?Ultimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Cine e obligat sa depuna formularul 010? Norme actuale privind inregistrarea fiscalaAnul 2013 a adus trei impozite noiBuletin informativ: Acte normative importante in dezbatere publicaNoile modificari din Codul fiscal. Incepand cu 1 ianuarie 2015Trei noi impozite care se mentin pana la 31 decembrie 2015Ultimele articole
De la 1 ianuarie 2015, nivelul accizelor va fi exprimat in lei. OUG aprobatCum arata viitorul TVA-ului in 2015?Noi creante incluse in formularul 100Impozitele cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa | Noutati ANAFArticole similare
Noul Program de Guvernare modifica semnificativ politicile fiscaleCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul III - Aspecte fiscale internationaleCodul fiscal 2011 - Titlul IINorme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIIMasuri nocive pentru TVA in noul program de guvernareUltimele articole
Cele 3 categorii de persoane juridice care depun OBLIGATORIU Declaratia 101 pana la 27 martieImpozitul pe veniturile din activitati de exploatare RESURSE NATURALE. Noutati fiscaleDocumentar fiscal: Venituri obtinute de persoanele juridice straine din proprietati imobiliareCe prevede Codul fiscal 2012 pentru veniturile unui sediu permanentTitlul II Capitolul IIIAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"