Tags: mediul de afaceri, imm-uri, impozit pe cifra de afaceri, venitul global
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania a atras atentia asupra faptului ca noul Program de Guvernare modifica semnificativ politicile fiscale, completeaza/modifica/proroga aplicarea multor masuri anterioare, cuprinde masuri pentru IMM, dar si creste presiunea asupra mediului de afaceri.
Astfel, referitor la schimbarea, de la 1 ianuarie 2018, a impozitului pe profit cu impozitul pe
cifra de afaceri, care va avea 2 sau 3 trepte de impozitare, la 1 ianuarie 2018, aceasta va genera, potrivit CNIPMMR, dificultati majore pentru intreprinderile noi si pentru cele care investesc, blocand infiintarea si dezvoltarea societatilor comerciale, subliniaza Agerpres, citand declaratiile transmise de Consiliu:
"De asemenea, aplicarea unei cote diferentiale de impozit pe cifra de afaceri, ce se va regasi in preturile produsului final si poate crea discrepante concurentiale importante, comparativ cu celelalte state membre ale U.E., afectand direct volumul exporturilor. in plus, Romania risca si declansarea procedurii de infrigement in cazul instituirii impozitului procentual pe cifra de afaceri, raportat la dispozitiile Directivei 77/388/CEE privind armonizarea legislatiilor statelor membre referitoare la impozitele pe cifra de afaceri - sistemul comun de taxa pe valoarea adaugata: baza unitara de evaluare, taxa pe cifra de afaceri, nefiind deductibila, impiedicand libera circulatie a marfurilor si serviciilor".
De asemenea, se considera ca impozitul pe venitul global (care inlocuieste impozitul pe gospodarie din anteriorul Program de Guvernare) si declaratiile de patrimoniu vor reprezenta o sarcina administrativa suplimentara imensa pentru contribuabili (rezultata din completarea si inregistrarea declaratiilor, dar si din plata impozitului, recunoscandu-se explicit in noul Program de Guvernare ca abia "in Romania anului 2020 timpul alocat de contribuabili interactionarii cu institutiile statului, dar si de cetateni in general, se va reduce"), dar si o crestere semnificativa a cheltuielilor birocratice si administrative publice (cheltuieli materiale si de personal rezultate din inregistrarea declaratiilor, stabilirea impozitului, evidenta, incasare plata/compensare, control etc), in conditiile in care, nu este clarificat impactul masurii asupra bugetului, in contextul in care "veniturile mai mici de 2.000 lei/luna vor fi scutite" de impozit.
"Simplitatea de aplicare a cotei unice a reprezentat unul din motivele de atractivitate a investitorilor in Romania", au concluzionat reprezentantii CNIPMMR, informeaza Agerpres.
Totodata, in opinia acestora, modificarea legislatiei fiscale privind colectarea TVA, programul de guvernare prevazand ca "De la 1 septembrie 2017 vom introduce un mecanism imbunatatit de colectare a TVA (split payment) pe modelul utilizat de Italia", implica modificarea Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala.
In noul program e inclusa cresterea fiscalitatii, prin majorarea contributiilor pentru salariatii cu timp partial de lucru, instituirea taxei de solidaritate pentru romanii cu venituri peste 14.500 de lei si a taxei : suplimentara pe produsele al caror consum are un impact negativ major asupra sanatatii populatiei (fara precizarea categoriilor de produse), modificari privind pilonul 2 (privat) de pensii, CAS-ul putandu-se plati "la fondurile proprii de pensii (private), fara a mai exista obligatia de a se plati la bugetul asigurarilor sociale de stat", impozitul specific suplimentar privind profiturile obtinute din extractia de resurse naturale si neprelucrate in Romania.
"Avand in vedere ca pe data de 29.06.2017 nu sunt elaborate inca proiectele de acte normative pentru modificarea Codului fiscal si Codului de procedura fiscala corespunzatoare noilor politici fiscale, nefiind derulate nici consultari cu partenerii sociali, termenele de implementare a masurilor respective din noul Program de Guvernare (01.09.2017, finalul anului 2017, respectiv 01.01.2018) incalca principiile fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/ completarea codurilor "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I", precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure "stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii"", se arata in comunicat.
Totodata, reprezentantii CNIPMMR au atras atentia si cu privire la faptul ca noul Program de Guvernare proroga aplicarea multor masuri din Programul de Guvernare anterior, ca de exemplu amanarea cu un an a termenului de adoptare a Codului Economic, pana cel tarziu la 1 iulie 2018, in conditiile in care in Programul de Guvernare anterior urma sa fie dezbatut in primul trimestru al anului 2017, trebuia sa intre in dezbatere parlamentara din aprilie 2017 si sa intre in vigoare cel tarziu de la 1 iulie 2017.

de
Ionut UdristeEditor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare sub cost de achizitie
Intrebare:
Societatea care ca domeniu de activitate prelucrarea cartofilor. Anul trecut s-a cumparat samanta de cartofi, insa o parte din aceasta nu fost plantata, a ramas pe stoc si se doreste vanzarea sub cost de achizitie. Ce implicatii sunt dpdv TVA si impozit daca se vinde sub costul de achizitie?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tichete si masa calda acordata salariatilor
Intrebare:
O societate acorda salariatilor tichete de masa conform reglementarilor legale (se retine impozit pe salarii si CASS). Suplimentar, acorda o masa calda salariatilor care doresc acest lucru, aceasta masa calda fiind tratata ca si avantaj de natura salariala si pentru care se retine impozit pe salar si contributii aferente (CAS,CASS,CAM). Aceasta masa calda este asigurata de catre un furnizor al societatii care emite factura in acest sens. Cum trebuie tratata aceasta cheltuiala la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Leasing operational. Nerezident Ungaria
Intrebare:
Firma noastra, Autonom Services SA, din Romania detine 100% din actiunile Autonom Ungaria. Autonom Ungaria are incheiat cu o firma Rondo din Sibiu un contract de leasing operational pentru o masina, pe care ei o folosesc si pentru operatiunile lor din Romania si pentru cele din Ungaria. Desi le este pus anual la dispozitie certificat de rezidenta fiscala de catre Autonom Ungaria, Rondo Romania opreste lunar 10% din valoarea facturii si o vireaza catre bugetul de stat din Ro cu titlu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scoaterea din evidenta contabila a bunurilor donate
Intrebare:
O Societate SRL cu capital majoritar de stat intentioneaza sa doneze doua mijloace de transport (autobuze) amortizate 100% catre un Stat care nu este membru UE, un stoc de piese care se afla in gestiune (pentru autobuze) si carburant care se afla in rezervoarele autobuzelor (trebuie evaluare pentru mijloace fixe de catre un autoevalotor extern pentru a determina valoarea reziduala, aprobare AGA).
1. Care sunt pasii de urmat, monografie contabila pentru a le scoate din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transport bunuri cu locul in Romania, beneficiar din stat tert
Intrebare:
Societatea SPEDITION S.R.L., platitoare de tva, desfasoara activitate potrivit CAEN 5229 Alte activitati anexe transporturilor.
Va rugam sa ne ajutati cu un punct de vedere cu privire la urmatoarea speta:
1. O societate din Romania (din Bistrita) exporta produse catre o firma din Liban, livrarea efectiva fiind in Gabon (Africa). Factura este emisa catre firma din Liban, fara tva. Pe factura este mentionat ca destinatarul final este o firma din Gabon.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al bunurilor livrate in regim de consignatie
Intrebare:
Persoana juridica romana (Consignatar) are un contract de consignatie cu o alta persoana juridica romana (Consignantul), marfurile ajung pe baza de aviz de insotire marfii in depozitul consignatarului. Intrebarea noasta catre dvs este urmatoarea: se poate efectua o singura factura de achizitie emisa de catre consignant catre consignatar pentru vanzarile efectuate de catre consignatar intr-o perioada anume de timp? Din perspectiva noastra se pune problema dreptului de proprietate...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<