Tags: scutiri de taxe la import, scutire tva, organizatii cu caracter caritabil
Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat in data de 14 mai 2020 un material informativ cu privire la scutirea de taxe la import si TVA in cazul organizatiilor cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF, potrivit Ordinului MFP 1926/2020 in vigoare cu 11 mai 2020.
Marfurile importate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020 sunt scutite de taxe de import si TVA atunci când acestea sunt importate pentru a fi puse in libera circulaÈ›ie de catre sau in numele unor organizaÈ›ii de stat, inclusiv organisme de stat organisme publice si alte organisme de drept public sau de catre sau in numele unor organizaÈ›ii cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF prin unitatile sale subordonate sa beneficieze de o astfel de scutire.
In vederea autorizarii pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic:
1. Depun o cerere al carei model este prevazut de anexa 2 la ordin, la:
a) directiile generale regionale ale finantelor publice, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora, cu exceptia contribuabililor mijlocii si a contribuabililor care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti;
b) administratiile finantelor publice pentru contribuabili mijlocii, pentru contribuabilii mijlocii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora;
c) administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora, cu exceptia contribuabililor mijlocii;
d) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a Administratiei Judetene a Finantelor Publice Ilfov.
2. Trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie o organizatie cu caracter caritabil sau filantropic;
b) sa nu inregistreze la data depunerii cererii obligatii fiscale restante administrate de ANAF, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii;
c) sa declare ca indeplineste conditiile prevazute de Decizia 2020/491 pentru aplicarea scutirii.
Comisiile instituite in acest scop decid asupra aprobarii sau respingerii cererii privind autorizarea organizatiilor pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, prin emiterea "Deciziei privind aprobarea/respingerea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA", (anexa 3 la ordin).
Decizia:
- se emite in termen de maximum 3
zile lucratoare de la data depunerii cererii;
- se comunica solicitantului potrivit articolului 47 din Codul de procedura fiscala.
Decizia privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA este valabila pentru toate importurile care indeplinesc conditiile pentru aplicarea scutirii, efectuate de titularul deciziei in perioada acoperita de Decizia 2020/491, respectiv 30 ianuarie 2020 - 31 iulie 2020.
Decizia se prezinta, cu ocazia importului, in original la autoritatea vamala, care mentioneaza pe verso numarul si data declaratiei vamale de punere in libera circulatie si retine o copie.
in cazul respingerii cererii, decizia cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum si mentiunea potrivit careia decizia respectiva poate fi contestata, in baza dispozitiilor legale in vigoare.
Bunurile care pot fi importate in regim de scutire de taxe la import si TVA sunt prevazute in anexa 1 la ordin.
Acțiuni de control: Organele cu atributii de control din cadrul ANAF efectueaza verificari la organizatiile care au obtinut decizii privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, asupra modului in care sunt respectate prevederile Deciziei 2020/491.
NOTA
Organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic:
- care anterior datei de 11 mai 2020 (30 ianuarie - 10 mai 2020) se incadrau in prevederile Deciziei 2020/491, sunt considerate autorizate pentru importurile efectuate anterior acestei date si fac obiectul controlului ulterior al organelor cu atributii de control din cadrul ANAF;
-care au efectuat importuri fara a beneficia de scutire de la plata taxelor la import si a TVA anterior datei de 11 mai 2020 (30 ianuarie - 10 mai 2020), si se incadrau in prevederile Deciziei 2020/491, pot solicita rambursarea taxelor la import si a TVA la organele vamale competente.
Evidenta operatiunilor de import efectuate in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA se organizeaza de Directia generala a vamilor.
BAZA LEGALA:
- Ordinul MFP nr. 1926/2020 pentru punerea in aplicare a Deciziei (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020 (Monitorul Oficial nr.376 din 11 mai 2020);
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 293 alin. (1) lit. d);
- Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale;
- Decizia (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020;
- Legea 207/2005 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
O societate din Spania, inregistrata in VIES organizeaza in Romania spectacole de muzica.
Aceasta societate este obligata sa plateasca drepurile de autor pentru muzica utilizata in spectacole catre organizatia noastra care este organism de gestiune colectiva a drepturilor de autor (inregistrat deasemnea in VIES).
Factura emisa de care organizatia noastra va fi cu TVA sau este considerata prestare intracomunitara de servicii?
Ce obligatii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a luat o masina in leasing la o valoare de 337.064,30 lei (conform contract leasing), dupa 1 an am valoare ramasa neamortizata = 224709,42, valoare amortizata = 112.354,88 lei, valoare contract leasing neachitat = 148.055,59 lei, dobanda contract neachitata 3612.39 lei. Se hotaraste cesiune leasing catre o persoana juridica si se factureaza venituri din cedarea activelor in valoare de 98.419,87 lei.
Care sunt monografiile contabile pentru aceasta cesiune si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In baza conform art. 291, alin.(2) lit.e) Cod fiscal si pct. 37 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Titlului VII din Codul fiscal, avem o serie de produse (gaze alimentare) pe care le facturam catre clienti aplicand cota de TVA 9%.
Unul dintre aceste produse, Protoxid lichid alimentar, cod CAEN 28112930, a fost vandut catre clientul X, in perioada august 2022-septembrie 2024, cu aplicarea cotei de 9%. Facturarea cu cota de TVA redusa a avut la baza si...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Persoana fizica inchiriaza integral un apartament ca locuinta de serviciu (locuiesc angajatii firmei care nu sunt din tara) catre o persoana juridica, SRL, platitoare de impozit pe profit si TVA. Prin contract se stipuleaza ca utilitatile cad in sarcina chiriasului. Contractul a fost inregistrat la ANAF pe D168. Facturile de utilitati si intretinerea sunt emise pe numele persoanei fizice. Intrebari: 1) utilitatile lunare se includ in venitul lunar din chirie in vederea impozitarii?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Avem o situatie cu o firma care a trecut la regimul de impozitare de la micro la profit si este cu mult in dezavantajul societatii. Mentionez ca societatea obtine venituri din inchiriere avand in patrimoniu o cladire la o valoare neta contabila mult mai mica decat o valoare de piata (pe baza unui raport de evaluare).
Avem doua posibilitati:
1 in situatia radierii societatii cladirea trece in patrimoniul personal al actionarului si acesta plateste un...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Pentru scutirea de impozit pe venit pentru software, societatea este obligata sa aiba cod CAEN principal unul din cele aferente activitatii de IT? Ce conditii mai trebuie indeplinite referitor la codurile CAEN?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<