Tags: scutiri de taxe la import, scutire tva, organizatii cu caracter caritabil
Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat in data de 14 mai 2020 un material informativ cu privire la scutirea de taxe la import si TVA in cazul organizatiilor cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF, potrivit Ordinului MFP 1926/2020 in vigoare cu 11 mai 2020.
Marfurile importate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020 sunt scutite de taxe de import si TVA atunci când acestea sunt importate pentru a fi puse in libera circulaÈ›ie de catre sau in numele unor organizaÈ›ii de stat, inclusiv organisme de stat organisme publice si alte organisme de drept public sau de catre sau in numele unor organizaÈ›ii cu caracter caritabil sau filantropic autorizate de ANAF prin unitatile sale subordonate sa beneficieze de o astfel de scutire.
In vederea autorizarii pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic:
1. Depun o cerere al carei model este prevazut de anexa 2 la ordin, la:
a) directiile generale regionale ale finantelor publice, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora, cu exceptia contribuabililor mijlocii si a contribuabililor care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti;
b) administratiile finantelor publice pentru contribuabili mijlocii, pentru contribuabilii mijlocii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora;
c) administratiile finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a acestora, cu exceptia contribuabililor mijlocii;
d) Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, pentru contribuabilii care au domiciliul fiscal in raza teritoriala a Administratiei Judetene a Finantelor Publice Ilfov.
2. Trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie o organizatie cu caracter caritabil sau filantropic;
b) sa nu inregistreze la data depunerii cererii obligatii fiscale restante administrate de ANAF, potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii;
c) sa declare ca indeplineste conditiile prevazute de Decizia 2020/491 pentru aplicarea scutirii.
Comisiile instituite in acest scop decid asupra aprobarii sau respingerii cererii privind autorizarea organizatiilor pentru a importa bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, prin emiterea "Deciziei privind aprobarea/respingerea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA", (anexa 3 la ordin).
Decizia:
- se emite in termen de maximum 3
zile lucratoare de la data depunerii cererii;
- se comunica solicitantului potrivit articolului 47 din Codul de procedura fiscala.
Decizia privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA este valabila pentru toate importurile care indeplinesc conditiile pentru aplicarea scutirii, efectuate de titularul deciziei in perioada acoperita de Decizia 2020/491, respectiv 30 ianuarie 2020 - 31 iulie 2020.
Decizia se prezinta, cu ocazia importului, in original la autoritatea vamala, care mentioneaza pe verso numarul si data declaratiei vamale de punere in libera circulatie si retine o copie.
in cazul respingerii cererii, decizia cuprinde motivele care au stat la baza respingerii, precum si mentiunea potrivit careia decizia respectiva poate fi contestata, in baza dispozitiilor legale in vigoare.
Bunurile care pot fi importate in regim de scutire de taxe la import si TVA sunt prevazute in anexa 1 la ordin.
Acțiuni de control: Organele cu atributii de control din cadrul ANAF efectueaza verificari la organizatiile care au obtinut decizii privind aprobarea autorizarii de desfasurare a activitatii de import de bunuri in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA, asupra modului in care sunt respectate prevederile Deciziei 2020/491.
NOTA
Organizatiile cu caracter caritabil sau filantropic:
- care anterior datei de 11 mai 2020 (30 ianuarie - 10 mai 2020) se incadrau in prevederile Deciziei 2020/491, sunt considerate autorizate pentru importurile efectuate anterior acestei date si fac obiectul controlului ulterior al organelor cu atributii de control din cadrul ANAF;
-care au efectuat importuri fara a beneficia de scutire de la plata taxelor la import si a TVA anterior datei de 11 mai 2020 (30 ianuarie - 10 mai 2020), si se incadrau in prevederile Deciziei 2020/491, pot solicita rambursarea taxelor la import si a TVA la organele vamale competente.
Evidenta operatiunilor de import efectuate in regim de scutire de la plata taxelor la import si a TVA se organizeaza de Directia generala a vamilor.
BAZA LEGALA:
- Ordinul MFP nr. 1926/2020 pentru punerea in aplicare a Deciziei (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020 (Monitorul Oficial nr.376 din 11 mai 2020);
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 293 alin. (1) lit. d);
- Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 al Consiliului din 16 noiembrie 2009 de instituire a unui regim comunitar de scutiri de taxe vamale;
- Decizia (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import si exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru marfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 in cursul anului 2020;
- Legea 207/2005 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In anul 2024 s-a marit capitalul social, s-a schimbat Administratorul si s-au schimbat asociatii. Bilantul aferent an 2023 nu s-a intocmit si depus inca. Termenul legal este 29.05.2024. Cine va aproba in AGA Bilantul 2023, vechii asociati sau noii asociati? Catre cine se va repartiza profitul anului 2023, catre vechii asociati sau catre noii asociati? Cine va semna Bilantul aferent an 2023 in acest caz, vechiul Administrator sau noul Administrator? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea vrea sa incheie un contract de prestari servicii de masaj la birou pentru angajatii proprii. Societatea ce presteaza serviciile este o unitate protejata. Care este tratamentul fiscal al acestor servicii din punct de vedere al angajatilor?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei reparatii a unei masini pentru un client persoana juridica din Marea Britanie, cum ar trebui sa fie emisa factura, cu TVA sau fara TVA? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: IF ABC constituita din 2 membri, sot si sotie, solicita din motive personale incetarea definitiva a activitatii, respectiv radierea IF. IF ABC are in patrimoniu o cladire construita pe durata activitatii. Se doreste lichidarea patrimoniului de afectatiune constituit prin trecerea acestei cladiri in proprietatea celor 2 membri, conform cotelor prevazute in acordul de constituire. Intrucat nu are loc o adevarata schimbare a proprietarului, ci doar modificarea regimului de afectare, va rugam sa ne...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate comerciala care achizitionam de la un furnizor intern, rumegus folosit pentru celulele de afumare in industria carnii. Furnizorul aplica pe factura taxare inversa. Noi, la revanzarea lui, trebuie sa aplicam aceeasi metoda de taxare inversa? Va rugam sa ne comunicati daca rumegusul reprezinta un bun caruia i se aplica taxare inversa la vanzarea lui, deoarece din Legea 331b, nu se intelege foarte clar. Va multumim. Cu stima
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma inregistrata in scopuri de tva in Romania, primeste o factura de marfa de la o firma inregistrata in scopuri de TVA in Cehia. Marfa este livrata direct in Romania din depozitul furnizorului situat in Belgia. Furnizorul din Cehia emite factura cu TVA 0, iar firma din Romania inregistreaza taxare inversa? Cum se declara factura in Declaratia 300 si 390?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<