keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Calcul grad indatorare la trecerea de la microintreprindere la platitoare de venit. Cum procedam?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Feb. 2017 Exclusiv
Tags: grad de indatorare, microintreprindere, impozit pe profit, declaratia 101

In analiza de mai jos, avem o societate care a fost platitoare pe venitul microintreprinderi pe perioada ianuarie-septembrie 2016. Din luna octombrie 2016, a devenit platitoare de impozit pe profit datorita veniturilor din consultanta.

Vom vedea cum se calculeaza gradul de indatorare in acest caz cand declaratia 101 pentru 2016 trebuie sa contina doar veniturile si cheltuielile pe perioada octombrie-decembrie 2016. De asemenea, cand se calculeaza gradul, stabilim ce suma pentru capital si imprumut trebuie luata in considerare ptentru N-1 (cea de la 01.01.2016 sau 01.10.2016) si daca la 31.12.2016 se ia soldul final din balanta sau rulajul pe perioada octombrie-decembrie adunat cu soldul initial la 01.10.2016.

Totodata, vom stabili cum se vor declara dobanzile care pana acum au fost reportate prin D101 si daca se tine cont doar de cele calculate pe perioada octombrie-decembrie 2016 si daca se aduna cele din D101 anterioara sau total dobanzi din balanta.

Microintreprinderea este persoana juridica infiintata potrivit dispozitiilor Legii societatilor nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, care indeplineste cumulativ, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare.
 
Prin exceptie de la aceste prevederi daca in cursul unui an fiscal microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va datora impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele prevazute, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul trimestrului respectiv. Plafonul de 100.000 de euro se calculeaza prin insumarea tuturor veniturilor obtinute din orice sursa, inregistrate in evidenta proprie, din care se scad veniturile prevazute expres la art. 53.
 
Microintreprinderile care s-au aflat in aceasta situatie in anul 2016 au comunicat organelor fiscale teritoriale iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor prin completarea si depunerea formularului 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", aprobat prin Opanaf nr. 3698/2015, in termen de 15 zile de la data modificării ulterioare a datelor declarate inițial.
 
In speta analizata este vorba de modificarea statutului fiscal a persoanei juridice si se completeaza declaratia de mentiuni bifandu-se randurile 2 si 3 la luarea in evidenta si scoaterea din evidenta, dupa caz, ulterior inregistrarii fiscale.
 
Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca in decursul trim. IV 2016 societatea a trecut de la microintreprindere la societate platitoare de impozit pe profit (art. 52 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare).
 
Pentru primele trei trimestre a calculat impozit pe venit si a inregistrat in evidenta contabila acest lucru prin nota 698 "Cheltuieli cu impozitul pe venit" = 4418 "Impozit pe venit" cu o suma care a fost achitata prin nota 5121 "Conturi la banci in lei" = 4418 "Impozit pe venit".
 
Pentru trim. IV calculul impozitului pe profit se face pornind de la ceea ce exista in soldul creditor al ct. 121 "Profit sau pierdere" la care se aplica regulile fiscale reglementate de Titlul II din Legea nr. 227/2015
privind veniturile (impozabile si neimpozabile) si cheltuielile (deductibile si nedeductibile).
 
Impozitul astfel determinat se inregistreaza: 691 "Cheltuieli cu impozitul pe profit" = 4411 "Impozitul pe profit" cu suma care rezulta.
 
Ceea ce s-a declarat si platit in contul impozitului pe venitul microintreprinderilor pentru primele trei trimestre nu se regularizeaza si nu se scade din impozitul pe profit datorat incepand cu trim. IV 2016.
 
Pentru determinarea cheltuielilor deductibile cu dobanda inregistrata la imprumuturile de la alte entitati se au in vedere prevederile art. 27 din Lege privind marimea gradului de indatorare a capitalului si anume raportul dintre capitalul imprumutat si capitalul propriu. Pentru trim. IV capitalul propriu si capitalul imprumutat se stabilesc ca medie intre valorile existente la 1 octombrie si 31 decembrie 2016. Rezultatul exercitiului financiar luat in calcul la determinarea capitalului propriu pentru sfarsitul perioadei este cel inregistrat inainte de calculul impozitului pe profit.
 
Pentru exercitiile anterioare anului in care ati trecut la statutul de microintreprindere, ati completat si depus declaratia D101 si ati inregistrat, dupa caz, la rd. 33 cheltuielile cu dobanzile si diferenta neta care au fost mai mari decat nivelul ratei dobanzilor prevazute la art. 23, alin. (5) din Codul fiscal, si la rd. 34 cheltuielile cu dobanzile si diferenta neta care pot fi reportate pentru perioadele urmatoare.
 
Aceste sume inscrise la rd. 34 pot fi reportate numai in cazul in care in perioada fiscala urmatoare (de ex. trim IV 2016) gradul de indatorare aferent acestei perioade este mai mic sau egal cu trei. Sumele care au fost inregistrate la acest rand nu se preiau si in anul 2016 daca nu sunt respectate prevederile art. 23, alin. (1) din Codul fiscal.
 
La rd. 15 din formularul 101 se vor prelua sumele inscrise la rd. 34 (si care pana atunci sunt mentinute in registrul de evidenta fiscala) numai cand vor fi respectate limitele privind marimea gradului de indatorare.
 
Nu exista o limita de timp pana la care cheltuielile inscrise la rd. 34 din formularul 101 depus pentru perioadele anterioare pot fi reportate in perioadele urmatoare.
 
Nu se preiau cheltuielile cu dobanzile "din balanta" din perioada in care societatea a fost platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, doar cele declarate prin formularul 101. Pentru calculul impozitului pe profit pentru trim. IV 2016 se iau in calcul cheltuielile privind dobanda aferenta imprumuturilor si pierderea neta din diferentele de curs inregistrate in evidenta contabila in aceasta perioada (octombrie-decembrie).
 
Reportarea cheltuielilor inscrise la rd. 34 din D 101/2014, prevazuta la art. 23, alin. (2) din Codul fiscal, presupune posibilitatea recuperarii lor in perioadele urmatoare cand gradul de indatorare respecta limita impusa de lege si reprezinta o prevedere fiscala de natura unei facilitati.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016