Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza astazi cazul unei societati care devine platitoare de TVA de la 5.02.2013. Pana la aceasta, societatea s-a aprovizionat cu marfa (en gross si en detail) pe care a receptionat-o ca neplatitor de TVA. La data de 21.02.2013, ca urmare a verificarii Registrului persoanelor aflate in sistemul de TVA la incasare, se constata ca societatea nu apare inca in sistem.
Vom oferi astfel raspuns urmatoarelor intrebari:
- Cum se face ajustare de TVA la stocuri in data de 5.02.2013 cand societatea devine platitoare de TVA?
- Dupa data de 5.02.2013 pe facturi se inscrie mentiunea "TVA la incasare?"
- Cum se trateaza din punct de vedere al TVA-ului la incasare facturile primite de furnizori si cele emise catre clienti?
- Clientii societatii vor trata facturile ca fiind emise de o societate aflata in sistem?
Solutia consultantului:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Normele metodologice pentru art. 145 din Codul fiscal regasite la pct. 45 din HG 44/2004 dau dreptul societatii dvs de a deduce TVA aferent bunurilor si serviciilor neconsumate existente in patrimoniul sociatatii la data inregistrarii in scopuri de TVA.
Astfel, sunt posibile urmatoarele situatii:
- pentru stocurile de marfa, deducerea TVA se face la valoarea de achizitie a stocului;
- pentru bunurile de capital, adica bunurile ce au o durata fiscala mai mare de 5 ani, ajustarea TVA se face conform procedurii stabilita de normele pentru art. 149 din Codul fiscal.
In esenta, se deduce TVA proportional cu perioada ramasa de utilizare in perioada de ajustare de 20 de ani pentru cladiri si de 5 ani pentru celelalte bunuri de capital.
Pentru celelalte bunuri, ce nu sunt bunuri de capital, adica au durata de amortizare fiscala mai mica de 5 ani, cunoscute sub denumirea de alte bunuri decat cele de capital, ajustarea TVA se efectueaza la valoarea neamortizata, conform norme de aplicare pentru art. 147 din Codul fiscal.
Se poate ajusta TVA numai pentru bunurile care au fost achizitionate cu TVA la achizitie, in baza unor facturi. Legiuitorul a precizat in mod expres ca pe factura nu este necesar sa fie codul de TVA al cumparatorului.
La ajustarea TVA se va tine cont de procentul TVA existent la data achizitiei bunurilor. Deducerea TVA se poate exercita in primul decont depus sau intr-un decont ulterior. Pentru a stabilii cu exactitate bunurile la care se ajusteaza TVA, se va efectua un inventar.
Exemplu de ajustare a TVA pentru marfuri: Preupunem ca la data inregistrarii in scopuri de TVA, aveti marfuri in stoc de 1240 lei, achizitionate cu procentul de TVA de 24%, platite la furnizori tinand cont de sistemul de TVA la incasare.
Pe factura de achizitie pretul era de 1000 lei plus TVA 24% 240 lei, iar TVA a fost inregistrat in costul de achizitie al marfurilor.
Ajustarea TVA in favoarea societatii se efectueaza prin inregistrarea contabila:
4426 "TVA deductibila" = 371 "Marfuri".
In ce priveste a doua sectiune a intrebarii, incepand cu anul 2013, persoanele inregistrate in scopuri de TVA in Romania, sunt inregistrate din oficiu in Registrul operatorilor privind sistemul de TVA la incasare, conform art. 156^3 alin. (13) din Codul fiscal.
Daca aceasta situatie nu s-a realizat de fapt, trebuie sa verificati unde s-a produs eroarea, probabil in prelucrarea datelor de catre ANAF si sa solicitati remedierea situatiei.
Desigur, dvs veti aplica sistemul de TVA la incasare, inca de la inregistrarea in scopuri de TVA, pana la atingerea plafonului cifrei de afaceri de 2.250.000 lei, plafon definit conform art. 134^2 alin. (3) din Codul fiscal.
Consideram ca aveti obligatia sa mentionati pe facturile emise "TVA la incasare", iar clientii dvs trebuie sa tina cont de acest fapt.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA la incasare din 2013 in functie de cifra de afaceri | Caz practicPrevederi Ghidul TVA LA INCASARE 2013Sistemul TVA la incasare in anul 2013: Depune notificarea pana la 25 octombrieTVA LA INCASARE 2013 | Reguli generale de intrare in sistemCe trebuie sa stim in 2013 despre decontul de TVA cod 300Ultimele articole
In atentia celor care in anul 2013 au aplicat sistemul TVA la incasare: Noile dispozitii tranzitorii 2014Articole similare
Tratamentul fiscal al ajustarii TVA in 25 de studii de caz explicate in detaliu!AJUSTARE TVA STOCURI la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Cum procedam?Articole similare
Regimul de taxare a dreptului de utilizare a licentelor, brevetelor si a sistemului know-howExpirarea perioadei de inactivitate inscrisa la Registrul Comertului. Cum se poate desfasura activitatea in prezent?Anularea codului de TVA din oficiu. Cum formulam optiunea de retragere din evidenta platitorilor de TVA?Depasire plafon TVA. Ce implicatii fiscale apar?NEPLATITOR DE TVA: inregistrare achizitii intracomunitareUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAPFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiDarea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVASocietate infiintata in anul 2023. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"