Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, s-a efectuat o achizitie intracomunitara, iar pe timpul transportului marfa a fost deteriorata total, ca urmare a unui accident de circulatie. S-a aplicat regimul de taxare inversa. Vom stabili daca TVA-ul dedus trebuie ajustat si care sunt prevederile legale si inregistrarile contabile in acest caz. De asemenea, vom vedea daca trebuie emisa o autofactura si daca este posibila aplicarea in aceasta situatie a prevederilor art. 148 alin (2) lit. a), cu incadrarea marfii distruse pe timpul transportului la bunuri distruse (pentru care nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei).
Warning: mysqli::__construct(): (HY000/2002): No route to host in /home/manager/public_html/infotva.manager.ro/infotva/inc/site.index.slider.fisc.php on line 32
Warning: mysqli::query(): Couldn't fetch mysqli in /home/manager/public_html/infotva.manager.ro/infotva/inc/site.index.slider.fisc.php on line 33
Warning: mysqli::query(): Couldn't fetch mysqli in /home/manager/public_html/infotva.manager.ro/infotva/inc/site.index.slider.fisc.php on line 37
Intr-adevar, asa cum ati precizat chiar dvs., se ajusteaza suma TVA dedusa, aferenta bunurilor constatate lipsa la inventariere. Prin aplicarea regimului de taxare inversa prin inregistrarea contabila 4426 = 4427, se considera ca suma TVA deductibila inregistrata in debitul contului 4426 a fost dedusa la momentul cumpararii in baza facturii comerciale primite de la partenerul extern.
Astfel, in situatia prezentata, sunt aplicabile prevederile art. 148 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal " In conditiile in care regulile privind livrarea catre sine sau prestarea catre sine nu se aplica, deducerea initiala se ajusteaza in urmatoarele cazuri: ….c) persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate in cazul unor evenimente precum modificari legislative, modificari ale obiectului de activitate, alocarea de bunuri/servicii pentru operatiuni care dau drept de deducere si, ulterior, alocarea acestora pentru realizarea de operatiuni care nu dau drept de deducere, bunuri lipsa din gestiune.".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 53 alin. (6) lit. d) din normele de aplicare a acestui articol prin care se prevede ca trebuie efectuata ajustarea sumei TVA prin anularea dreptului de deducere exercitat pentru: "bunuri lipsa in gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 148 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv bunurile furate. In cazul bunurilor lipsa din gestiune care sunt imputate, se efectueaza ajustarea taxei, sumele imputate nefiind considerate contravaloarea unor operatiuni in sfera de aplicare a TVA.".
Incepand cu anul 2013, odata cu abrogarea prevederilor art. 128 alin. (4) lit. d) valoarea bunurilor lipsa la inventar nu se mai considera operatiune asimilata unei livrari de bunuri astfel incat sa fie obligatorie colectarea TVA prin formula contabila 635/658 = 4427 prin emiterea unei autofacturi. Astfel, din anul 2013, ajutarea sumei TVA deduse la momentul achizitiei bunurilor se inregistreaza prin formula contabila 635/658 = 4426, se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 30 "Regularizari taxa dedusa", cu semnul minus. Din acest motiv, suma TVA ajustata, conduce, implicit, fie la diminuarea sumei TVA de rambursat, fie la majorarea sumei TVA de plata din perioada fiscala de raportare a valorii lipsurilor constatate la receptie sau la inventar.
Deci, pentru operatiunea prezentata nu se emite autofactura deoarece operatiunea nu este considerata asimilata unei livrari de bunuri asa cum era incadrata anterior anului 2013.
In opinia mea, in situatia prezentata, nu sunt aplicabile prevederile art. 148 alin. (2) lit. a) la care faceti referire prin intrebarea formulata. In acest sens, aduc drept argument prevederile pct. 53 alin. (10) din normele de aplicare ale acestui articol "In sensul art. 148 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Calendarul contabilului vesel 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
c) contractele de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale, altele decat bunurile de capital, care se reziliaza, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, caz in care locatorul/finantatorul nu are obligatia sa efectueze ajustari ale taxei deduse daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent daca la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de catre societatea de leasing;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, caz in care nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;....".
Suma TVA dedusa, ajustata, poate fi recuperata de la transportator daca prin contract s-a prevazut ca, responsabilitatea integritatii bunurilor pe timpul transportului revine acestuia. In acest caz, sunt aplicabile prevederile circularei M.F.P. nr. 50446 / 14.02.2008, valoarea TVA urmand a fi recuperata de la societatea de transport prin includerea in contravaloarea despagubirii solicitate.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cum ajustam TVA-ul dedus pentru marfuri lipsa procurate prin achizitii intracomunitare?Implicatii vamale, fiscale si declarative in cazul importului intr-un stat UE. Achizitie in RomaniaPrestari servicii intracomunitare. Firma neplatitoare de TVAACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri. Cum procedam in lipsa dovezii de transport?Marti, 7 februarie 2023, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Circulara privind aplicarea cotei de 9% pentru ingrasaminte si pesticidePFA si ajustarea dreptului de deducere la anularea codului de TVA. Cum procedam?Comercializarea serviciilor de piata. Comertul en detailLegea 60/2019 privind modificarea Codul Fiscal, in vigoare de pe 20 aprilie! TVA bonuri valoriceProfesorii de economie din Romania cer retragerea de urgenta a Ordonantei 114/2018Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Livrare intracomunitara de bunuri: Procedura pentru comercializare in UE, fara TVACalendar declaratii ianuarie 2014: Aici gasiti lista completa a declaratiilor care se depun la Fisc luna aceasta!Ajustare TVA predare investitie proprietar. Cum procedam cu facturarea si calculul ajustarii TVA?Un nou proiect modifica in Norme prevederi referitoare la accize si alte specialeReminder ANAF! 26 octombrie - termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale -Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Tratament fiscal-contabil aplicabil achizitiei de licenteImplicatii vamale, fiscale si declarative in cazul importului intr-un stat UE. Achizitie in RomaniaAchizitie auto UE si limitare TVA. Cum stabilim regimul TVA si care sunt inregistrarile?Achizitie autoturism din Germania. Plata avansZoom fiscal: TAXARE INVERSA pentru livrari de cereale si plante tehniceUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectVanzarea lingourilor de aur de investitii in UE si non UE: regimul fiscal aplicabilTransport marfa. Regim TVA servicii de transport in cazul furnizorilor din afara UERegistru TVA si D700. Cum sa procedeze firmele care vor sa se reinregistreze in scop de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorArticole similare
Conditii pentru neaplicarea regimului Split TVA. Cum se procedeaza?Procedura corecta. Cota TVA aplicata asupra bacsisuluiDeductibilitate cheltuieli administrare, sponsorizareContributiile datorate de PFA pentru activitatile desfasuratePrevederile OUG nr. 30 din 2011 care intra in vigoare la 1 ianuarie 2012Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorLivrarea BUNURIlor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAAchizitii intracomunitare de BUNURI receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in Romania
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



