Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O societate comerciala achizitioneaza din UE piese de schimb. S-a facturat fara TVA. Se verifica CUI-ul furnizorului si se constata ca acest CUI este unul invalid. Se incearca contactarea acestui furnizor, dar acesta nu poate fi gasit. In consecinta, cum se inregistreaza aceasta factura din punct de vedere al TVA? Se inregistreaza ca si cum ar fi scutit de TVA si se declara numai in decontul 300 la achizitii scutite? Sau se va face inregistrarea prin taxare inversa, se va depune declaratia 390 si se va introduce la achizitii in decontul 300?
Raspuns:Trebuie sa considerati operatiunea o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplicati regimul de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427, avand in vedere definitia preluata din articolul 130^1 din Codul fiscal , alineatul 1, conform careia achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor".
In acest context, sunt aplicabile si prevederile articolului 132^1 denumit " Locul achizitiei intracomunitare de bunuri" conform caruia locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul. Astfel, bunurile achizitionate sunt expediate de catre vanzatorul din UE la destinatia indicata de firma dvs. Asadar, trebuie sa detineti dovezi in legatura cu transportul respectiv.
Valoarea achizitiei de bunuri astfel efectuate se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:
- la randul 5 denumit "Achizitii de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit " "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)". Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401, "Furnizori" , iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- la randul 17 cu preluarea acelorasi sume la randul 17.1 Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401 "Furnizori", iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.
Operatiunea se raporteaza si prin declaratia recapitulativa cod 390, fara a fi necesara existenta codului de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Referitor la partenerul dvs. dintr-un stat membru care nu este inregistrat in scopuri de TVA sau care nu v-a comunicat codul sau de inregistrare, trebuie sa cunoasteti faptul ca in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", se regaseste o "NOTA", prin care, la punctul 1, se prezinta procedura de lucru privind raportarea A.I.C. In cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei:
- la coloana "tara", se inscrie codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara
- la coloana "Cod operator intracomunitar" , nu se inscrie nimic.
- la coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar" , se inscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura.
- la coloana "Tipul operatiunii", se inscrie simbolul "A"
- la coloana "Baza impozabila", se inscrie valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.
Raportarea prin declaratia cod 390 se efectueaza in situatia in care exista indicii suficiente pentru a considera ca furnizorul este o persoana impozabila.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Venituri din dividende. Platitorul calculeaza contributii sociale?Noul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru achizitia de vehiculeGrupul de TVA faciliteaza procedura de rambursare a taxeiStudiu de caz: Sa identificam corect o livrare intracomunitara de bunuriAjustarea TVA – contracte de leasingUltimele articole
Transport marfa. Cota TVA in SEPTEMBRIE 2025 pentru serviciile aferente lunii IULIECe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingPlafon TVA de 395.000 lei. Firmele pot solicita iesirea de la TVA daca NU depasesc plafonul?Terenuri de vanzare. Regimul TVA se schimba atunci cand cumparatorul este firma sau persoana fizica?Comertul cu amanuntul. Cum sa procedezi daca ai declarat ERONAT cota de TVA la vanzareArticole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalImport in Germania urmat de achizitie intracomunitara in RomaniaOrganizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVAPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Achizitii intracomunitare de bunuri livrate de pe teritoriul extracomunitarUltimele articole
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Documentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiArticole similare
Norme 2012: Decont de taxa pe valoarea adaugata, cod 300Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Ce declaratii se depun in luna decembrieStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Servicii achizitionate in anii 2007 si 2010. Regim TVA. Obligatii declarativeUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarArticole similare
Recuperare COD TVA. Deducere TVA pentru achizitii efectuate in lunile anterioareRegimul special pentru intreprinderile miciAnulare din oficiu TVA. Cum emitem facturile si ce declaratii se depun?Reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului | Depunere deconturi fara sumeSocietatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Ultimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impuneree-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au COD TVA anulat prin optiuneCOD TVA intracomunitar 2025. Cum il obtii singur, fara ajutorul unui contabil
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"