Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: O societate comerciala achizitioneaza din UE piese de schimb. S-a facturat fara TVA. Se verifica CUI-ul furnizorului si se constata ca acest CUI este unul invalid. Se incearca contactarea acestui furnizor, dar acesta nu poate fi gasit. In consecinta, cum se inregistreaza aceasta factura din punct de vedere al TVA? Se inregistreaza ca si cum ar fi scutit de TVA si se declara numai in decontul 300 la achizitii scutite? Sau se va face inregistrarea prin taxare inversa, se va depune declaratia 390 si se va introduce la achizitii in decontul 300?
Raspuns:Trebuie sa considerati operatiunea o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplicati regimul de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427, avand in vedere definitia preluata din articolul 130^1 din Codul fiscal , alineatul 1, conform careia achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor".
In acest context, sunt aplicabile si prevederile articolului 132^1 denumit " Locul achizitiei intracomunitare de bunuri" conform caruia locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul. Astfel, bunurile achizitionate sunt expediate de catre vanzatorul din UE la destinatia indicata de firma dvs. Asadar, trebuie sa detineti dovezi in legatura cu transportul respectiv.
Valoarea achizitiei de bunuri astfel efectuate se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:
- la randul 5 denumit "Achizitii de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit " "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)". Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401, "Furnizori" , iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- la randul 17 cu preluarea acelorasi sume la randul 17.1 Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401 "Furnizori", iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.
Operatiunea se raporteaza si prin declaratia recapitulativa cod 390, fara a fi necesara existenta codului de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Referitor la partenerul dvs. dintr-un stat membru care nu este inregistrat in scopuri de TVA sau care nu v-a comunicat codul sau de inregistrare, trebuie sa cunoasteti faptul ca in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", se regaseste o "NOTA", prin care, la punctul 1, se prezinta procedura de lucru privind raportarea A.I.C. In cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei:
- la coloana "tara", se inscrie codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara
- la coloana "Cod operator intracomunitar" , nu se inscrie nimic.
- la coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar" , se inscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura.
- la coloana "Tipul operatiunii", se inscrie simbolul "A"
- la coloana "Baza impozabila", se inscrie valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.
Raportarea prin declaratia cod 390 se efectueaza in situatia in care exista indicii suficiente pentru a considera ca furnizorul este o persoana impozabila.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ajustarea dreptului de deducere in beneficiul persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVAReminder ANAF! Luni, 25 iulie 2022, este termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleMinisterul Muncii: Aproape 1 milion de contracte de munca, suspendate din cauza crizeiCheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalStudiu de caz: TVA-ul aferent in cazul unui teren achizitionat in regim de taxare inversaUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Majorare TVA in HoReCa: Ce cote TVA se aplica de la 1 august 2025Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Declaratia 390: unde scriem o factura de avans de la un furnizor intracomunitar?Documentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiUltimele articole
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVAArticole similare
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Calendar declaratii octombrie 2014: Care sunt obligatiile declarative si de plata?Studiu de caz: Cod de TVA validat de VIESLivrare bunuri. Care este tratamentul TVA?Achizitii servicii pentru un ONG: Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarACHIZITIE INTRACOMUNITARA. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiArticole similare
COD TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparPersoana impozabila cu COD TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?Inregistrare in scopuri de TVA. COD TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiReinregistrare TVA in cazul unei societati cu COD TVA anulat din oficiuAnulare COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
SAF-T: Firmele cu COD TVA intracomunitar depun D406?D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiAnulare COD TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?COD TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importante
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"