Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate comerciala achizitioneaza din UE piese de schimb. S-a facturat fara TVA. Se verifica CUI-ul furnizorului si se constata ca acest CUI este unul invalid. Se incearca contactarea acestui furnizor, dar acesta nu poate fi gasit. In consecinta, cum se inregistreaza aceasta factura din punct de vedere al TVA? Se inregistreaza ca si cum ar fi scutit de TVA si se declara numai in decontul 300 la achizitii scutite? Sau se va face inregistrarea prin taxare inversa, se va depune declaratia 390 si se va introduce la achizitii in decontul 300?
Raspuns:Trebuie sa considerati operatiunea o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care aplicati regimul de taxare inversa materializat prin formula contabila 4426 = 4427, avand in vedere definitia preluata din articolul 130^1 din Codul fiscal , alineatul 1, conform careia achizitiile intracomunitare se refera la "bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor".
In acest context, sunt aplicabile si prevederile articolului 132^1 denumit " Locul achizitiei intracomunitare de bunuri" conform caruia locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul. Astfel, bunurile achizitionate sunt expediate de catre vanzatorul din UE la destinatia indicata de firma dvs. Asadar, trebuie sa detineti dovezi in legatura cu transportul respectiv.
Valoarea achizitiei de bunuri astfel efectuate se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:
- la randul 5 denumit "Achizitii de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)" cu preluarea sumei la randul 5.1 denumit " "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)". Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401, "Furnizori" , iar suma TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 4427;
- la randul 17 cu preluarea acelorasi sume la randul 17.1 Baza de impozitare a TVA corespunde cu rulajul creditor al contului 401 "Furnizori", iar suma TVA corespunde cu rulajul debitor al contului 4426.
Operatiunea se raporteaza si prin declaratia recapitulativa cod 390, fara a fi necesara existenta codului de inregistrare in scopuri de TVA al furnizorului.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Referitor la partenerul dvs. dintr-un stat membru care nu este inregistrat in scopuri de TVA sau care nu v-a comunicat codul sau de inregistrare, trebuie sa cunoasteti faptul ca in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", se regaseste o "NOTA", prin care, la punctul 1, se prezinta procedura de lucru privind raportarea A.I.C. In cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene pe teritoriul Romaniei:
- la coloana "tara", se inscrie codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara
- la coloana "Cod operator intracomunitar" , nu se inscrie nimic.
- la coloana "Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar" , se inscrie denumirea/nume, prenume al furnizorului care a emis factura.
- la coloana "Tipul operatiunii", se inscrie simbolul "A"
- la coloana "Baza impozabila", se inscrie valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul furnizor.
Raportarea prin declaratia cod 390 se efectueaza in situatia in care exista indicii suficiente pentru a considera ca furnizorul este o persoana impozabila.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitii de la un contribuabil inactiv. Stornare facturiE-TVA: Model de raspuns dupa primirea Notificarii de conformareStudii de caz: TVA. Locul operatiuniiUn nou formular privind aplicarea sistemului TVA la incasareConsiliul fiscal: aviz negativ pentru extinderea cotei de TVA redus la serviciile de retransmitere a posturilor de televiziuneUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalDocumentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Ultimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVALa ce rand in decontul de TVA se declara o achizitie intracomunitara de bunuri fara cod valid de TVA?Articole similare
Tranzactii intre persoane afiliate. Care sunt implicatiile fiscale?Codul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XI - Persoanele obligate la plata taxeiVineri 6 mai, termen pentru Declaratia 092Achizitii intracomunitare produse accizabile. Declaratii si facturareZoom fiscal: Regimul fiscal aplicabil avansurilor achitate in legatura cu achizitiile intracomunitare de bunuriUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Societate neinregistrata in scopuri de TVA. Ce obligatii TVA apar la vanzarea terenurilor?Redobandirea codului de TVA. Model monografie contabilaCOD TVA anulat. Reinregistrare in scopuri de TVACodul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCare sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu COD TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduce[MODEL] Contestatie anulare din oficiu COD TVA + reglementari cheieCOD TVA anulat din oficiu. Ce declaratii depuneti daca facturile emise contin TVATVA la incasare, COD TVA anulat. Ce se intampla cu deducerea TVA?Declaratia 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



