Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pornim astazi analiza noastra de la cazul unei societati care primeste din Finlanda o factura pentru un utilaj care a plecat mai intai in alt stat UE urmand sa fie adus in Romania dupa efectuarea unor teste specifice.
Vom vedea astfel cum se inregistreaza factura din punct de vedere al TVA-ului, dat fiind faptul ca CMR-ul reflecta o mutare a bunului in celalalt stat. Vom stabili astfel daca se evidentiaza aceasta achizitie in D390.
Solutia consultantului:
Chiar daca utilajul nu este primit si receptionat in luna martie 2013, exigibilitatea TVA aferenta achizitiei intracomunitare de bunuri intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din Finlanda.
Din acest motiv, raportarea valorii facturii emise de catre furnizor in luna martie 2013 se efectueaza de catre cumparatorul din Romania pentru luna martie 2013 atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu termen de depunere cel mai tarziu in data de 25 aprilie 2013.
Asa cum se poate constata, raportarea fiscala prin decontul de TVA cod 300 si raportarea informativa prin declaratia cod 390 VIES nu este conditionata de receptia bunurilor, ci de data emiterii facturii de catre furnizor. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 135 "Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri" alin. (2) conform caruia exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent articolului 155 alin. (14) din Codul fiscal "(2) In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 alin. (14) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva."
Pentru evitarea neconcordantelor dintre sumele facturate pentru livrarile intracomunitare de bunuri, scutite de TVA raportate prin declaratia recapitulativa in statul membru de origine a bunurilor, respectiv Finlanda si achizitiile intracomunitare, evidentiate in decontul de TVA si in declaratia recapitulativa de catre persoana impozabila din Romania, trebuie respectate prevederile punctului 17 din normele de aplicare ale art. 135.
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Cartea verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Obligatia de raportare a operatiunii in luna martie 2013 rezulta din prevederile art. 156^4 "Declaratia recapitulativa" alin. (1) din Codul fiscal si a instructiunile cuprinse in OMFP 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare" publicat in M.Of. nr. 67 din 29 ianuarie 2010.
Prin acest act normativ, la punctul 1.2. din anexa nr. 2 din instructiuni se reglementeaza obligatia fiscala de raportare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri: "Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru lunile calendaristice in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru:
d) achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile, pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva;"
Pentru a evidentia operatiunea d.p.d.v. contabil si fiscal, ar fi trebuit sa procedati astfel:
- in data de 29.03.2013 (data de 31.03.2013 este duminica), in baza facturii primite ca document justificativ pentru valoarea utilajului:
232 = 404
" Avansuri acordate pentru "Furnizori de imobilizari"
imobilizari corporale"
sau
327 = 404
"Marfuri in curs "Furnizori de imobilizari"
de aprovizionare"
si concomitent, aplicarea regimului de taxare inversa:
4426 = 4427
"TVA deductibila" "TVA colectata"
Operatiunea se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna martie 2013 stabilind o baza de impozitare a TVA determinata in lei prin utilizarea cursului valutar al B.N.R. in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizor. Practic, pentru intocmirea decontului de TVA cod 300, baza de impozitare a TVA este preluata din rulajul debitor al contului 327 si suma TVA din rulajul debitor al contului 4426.
In acest caz, chiar daca nu a avut loc receptia bunurilor la data de 29.03.2013, achizitia intracomunitara de bunuri se considera efectuata in luna martie 2013, motiv pentru care raportarea fiscala a operatiunii prin declaratia recapitulativa cod 390 si decontul de TVA cod 300 intocmit pentru luna martie 2013 trebuie efectuata pana pe data de 25 aprilie 2013.
- in data de 10.04.2012, in baza notei de intrare receptie ca document justificativ pentru receptia utilajului:
2131 = 232
"Echipamente tehnologice" "Avansuri acordate pentru
imobilizari corporale"
sau
2131 = 327
"Echipamente tehnologice" "Marfuri in curs aprovizionare"
Avand in vedere faptul ca factura este primita inainte de receptia utilajului, la receptie se utilizeaza cursul valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizor.
In acest caz, operatiunea de receptie nu se mai raporteaza d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300 si declaratia cod 390 aferenta lunii aprilie 2013 cu termen 27 mai 2013 deoarece operatiunea de A.I.C. a avut loc in perioada fiscala anterioara celei in care s-a efectuat receptia bunurilor primite, conform facturii emise de catre furnizor.
Soldul debitor al contului 232 sau 327 inregistrat la 31.03.2013 reflecta valoarea bunurilor facturate de catre partenerul extern, raportate prin decontul de TVA cod 300 si declaratia cod 390 VIES, dar care nu au ajuns pe teritoriul Romaniei.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
2014 vine cu o noua taxa: consultantii fiscali certifica pe bani declaratiile anuale de impozit pe profitTVA platit in vama: regim fiscalAchizitie autoturism din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaTratamentul fiscal TVA pentru operatiuni bilaterale pe teritoriul unui stat membruTrecere la TVA lunar. Ce obligatii fiscale apar?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Importul de bunuri. Obligatii TVAIn atentia celor inregistrati in scopuri de TVA: se apropie termenul pentru Declaratia 092Achizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVACine depune formulare in mai 2013? Vezi lista completa a declaratiilorConditii pentru a forma un grup fiscal. Tratament TVAUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Exercitarea dreptului de deducere pentru importul de bunuri. Ce solutii avem?Studiu de caz: Regimul TVA in cazul unei achizitii de soft dintr-o alta taraOptiunea pentru determinarea impozitului pe venit pe baza normelor de venit. Ce contributii se datoreaza?DECLARATIA 390 VIESAchizitie extracomunitara si prestare intracomunitara de serviciiUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Control AFP: Restituirea sumelor stabilite eronat la controlul fiscalInregistrare in evidenta platitorilor de TVA. Care vor fi obligatiile de ajustare in favoarea societatii?Analiza societati distincte: Tratament fiscal cheltuieli reprezentareMonografie deductibilitate cheltuieli si TVA aferente utilizarii unor autoturismeSchimbare destinatie punct de lucru. Cum ajustam TVA?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorArticole similare
Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Declarare achizitie intracomunitara de bunuri. Cod valabil de TVACompletare declaratia 390Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Ultimele articole
Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Documentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



