Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
La finele anului trecut, o societate face o achizitie intracomunitara prin cumpararea unui utilaj care va ramane insa in depozitul furnizorului pana in primavara anului 2014. Se incheie un contract de consignment intre firma din Romania si partenerii straini.
Se prevede prin contract ca proprietarul utilajului este firma romana, ca s-a emis si factura de vanzare utilaj catre societatea din Romania, s-a facut si plata, dar ca utilajul se va pastra de furnizorul extern in depozitul sau pana in primavara cand se va livra catre firma din Romania.
Vom stabili astfel cand se intocmeste Declaratia 390 in condtiile in care societatea detine numai factura de vanzare si contractul de consignment. De asemenea, vom stabili ce alte documente ar fi necesare in conditiile in care CMR-ul va fi obtinut abia in aceasta primavara cand va fi livrat si utilajul.
De asemenea, vom stabili daca in decontul de TVA pe decembrie ar fi trebuit sa se considere taxare inversa pentru aceasta factura.
Potrivit art. 130 ^1 din Codul Fiscal se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Declaratia 390 se completeaza potrivit prevederilor OMFP 76/2010 cu modificarile si completarile ulterioare.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Astfel, la capitolul achizitii intracomunitare de bunuri - se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri.
Consider ca, desi nu a avut loc transportul care sa confirme existenta unei achizitii intracomunitare, efectuarea platii poate fi considerata un avans care trebuie raportat in declaratia 390 aferent lunii decembrie.
In ceea ce priveste decontul de TVA potrivit prevederilor OPANAF 1790/2012 cu modificarile si completarile ulterioare, avansurile se declara la randurile 5 cu reportarea sumei la randul 5.1 si randul 17.
Potrivit prevederilor OPANAF 1790/2012 la randul 5 se inscriu informatiile preluate din jurnalul de cumparari, privind baza de impozitare pentru achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, precum si baza de impozitare pentru achizitiile de bunuri efectuate de catre beneficiarul unei livrari ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care acesta este obligat la plata taxei conform art. 150 alin. (4) din Codul fiscal, si taxa pe valoarea adaugata aferenta, pentru care exigibilitatea taxei intervine in perioada de raportare, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri partiale pentru achizitii intracomunitare de bunuri.
La data definitivarii operatiei, nu este nevoie de regularizari deoarece cursul de schimb valutar ramane cel de la data facturii, potrivit prevederilor art. 139art. 139^1 alin. (2) din Codul Fiscal
si a pct. 22(2) din Normele de aplicare a Codului Fiscal.
In cazul facturarii ulterioare a valorii transportului, factura se va raporta in declaratiile aferente lunii in care are loc livrarea.
In sensul din Codul fiscal, in cazul emiterii de facturi inainte de livrarea de bunuri sau prestarea de servicii ori de incasarea unui avans, cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata la data emiterii acestor facturi va ramane neschimbat la data definitivarii operatiunii, respectiv la data regularizarii operatiunii, inclusiv in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare.
Consider ca este necesara declararea operatiunii in luna decembrie, luna cand s-a primit factura si intervine exigibilitatea TVA.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrarea punctului de lucru la organele competente. Cum procedam?Articole similare
Ce declaratii se depun la ANAF in decembrie 2016?Prevederi grupul fiscal unic. Implementare, proceduri, normeRegim fiscal TVA pentru IFN beneficiar de servicii scutite de TVA fara drept de deducereVIDEO: Procedura de retur aplicabila achizitiilor intracomunitareRegimul fiscal si contabil aplicabil achizitiilor intracomunitare de bunuri second-handUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Regim TVA. Prestari serviciiAvans achitat pentru o achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Beneficiarii primei sesiuni a Masurii 1 trebuie sa returneze grantul pentru a solicita din nou finantareaTitlul II Capitolul VIIAplicarea taxarii inverse la serviciile primite din UE. Cum procedam corect?Ultimele articole
Cesiunea de creanta. In ce conditii poate fi dedus TVA-ul din facturiLivrari catre clienti din state terte. Care este regimul fiscal TVACladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare Fiscala5 sfaturi pentru renovarea locuintei taleArticole similare
TVA exigibil si neexigibil. Ce inseamna si studii de caz utileRefacturare. Exigibilitate TVAMarfuri in curs de aprovizionare. Cum inregistram bunurile si cum calculam taxarea inversa?Factura emisa de doua ori. Cum corectam si cum procedam privind TVA-ul la incasare?Data de la care se aplica EXIGIBILITATEA TVA la incasare. Pentru cine se aplica de la 1 februarie 2013?Ultimele articole
Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiLivrarea bunurilor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiEXIGIBILITATEA TVA la achizitia intracomunitara cu plata in avans: Cum se trateaza corectAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Noutati 2013 in regimul fiscal aplicat pentru facturile simplificateCum a prezentat MFP informatii noi despre Declaratia 201Jurnale TVA. Ce includem in noua structura din Jurnalul de Cumparari?NOU! Certificatele de Stare de Urgenta pot fi acordate companiilor si pentru luna aprilie (OUG 67/2020)Impozitare venituri nerezidenti. Cand se elibereaza certificatul de rezidenta fiscala?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareJurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreTVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce DOCUMENTE trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorExamen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatesti
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



