Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste criteriile si procedura de stabilire a perioadei fiscale pentru TVA, mentionam ca aceste aspecte sunt reglementate de art. 156 indice1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal (CF) si pct. 80 din normele de aplicare ale acestuia aprobate prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Perioada fiscala este luna calendaristica
Prin exceptie de la aceasta prevedere, perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania care nu a depasit plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul acestuia, una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.
Atentie! La determinarea cifrei de afaceri se cuprind inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii pentru operatiunile taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania.
Persoana impozabila care se inregistreaza in cursul anului trebuie sa declare, cu ocazia inregistrarii conform art. 153 din CF, cifra de afaceri pe care preconizeaza sa o realizeze in perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic. Daca cifra de afaceri estimata nu depaseste plafonul de 100.000 euro, recalculat corespunzator numarului de luni ramase pana la sfarsitul anului calendaristic, persoana impozabila va depune deconturi trimestriale in anul inregistrarii.
Intreprinderile mici care se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 153 din CF in cursul anului, trebuie sa declare cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri obtinuta, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg. Daca aceasta cifra de afaceri recalculata depaseste plafonul de 100.000 euro, in anul respectiv perioada fiscala va fi luna calendaristica. Daca aceasta cifra de afaceri recalculata nu depaseste plafonul persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala, cu exceptia situatiei in care a efectuat in cursul anului calendaristic respectiv una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri inainte de inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 153 din CF.
De retinut! in cazul in care cifra de afaceri efectiv obtinuta in anul inregistrarii, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg, depaseste plafonul de 100.000 euro, in anul urmator perioada fiscala va fi luna calendaristica.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
in situatia in care cifra de afaceri efectiva nu depaseste plafonul, persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri.
Exceptii privind perioada fiscala in situatia in care o persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu:
- prima luna a unui trimestru calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in aceasta prima luna a respectivului trimestru;
- a treia luna a trimestrului calendaristic, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in a doua luna a respectivului trimestru. Atentie! Primele doua luni ale trimestrului respectiv vor constitui o perioada fiscala distincta, pentru care persoana impozabila va avea obligatia depunerii unui decont de taxa.
- prima luna a trimestrului calendaristic urmator, daca exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de bunuri intervine in a treia luna a unui trimestru calendaristic.
Persoana impozabila care potrivit celor mentionate mai sus este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna "Declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania", cod 092, la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie, si va utiliza ca perioada fiscala luna calendaristica pentru anul curent si pentru anul urmator.
Important! Daca in cursul anului urmator nu efectueaza nicio achizitie intracomunitara de bunuri, persoana respectiva va reveni la trimestrul calendaristic drept perioada fiscala. in acest sens, va trebui sa depuna declaratia de mentiuni prevazuta mai sus.
Organele fiscale competente pot aproba, la solicitarea justificata a persoanei impozabile, o alta perioada fiscala, respectiv semestrul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 3 luni calendaristice dintr-un semestru sau anul calendaristic, daca persoana impozabila efectueaza operatiuni impozabile numai pe maximum 6 luni calendaristice dintr-o perioada de un an calendaristic.
De retinut! Solicitarea prevazuta mai sus se transmite autoritatilor fiscale competente pana la data de 25 februarie a anului in care se exercita optiunea, prin depunerea formularului 306 "Cerere privind utilizarea ca perioada fiscala pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic", cod MFP 14.13.03.02/p, si va fi valabila pe durata pastrarii conditiilor care au determinat aprobarea perioadei fiscale respective.
*
Baza legala: art. 156^1 din Codul Fiscal, pct. 80 din Hotararea Guvernului nr. 44/2004; Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.165/2009 privind aprobarea procedurii de actualizare a vectorului fiscal pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania, precum si a modelului si continutului unor formulare; Ordinul presedintelui ANAF nr. 6/2010 privind aprobarea procedurii pentru aprobarea perioadei fiscale semestriale/ anuale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect nou privind vectorul fiscal si doua formulareIunie 2009 - Obligatii fiscale - Termen de declarare si plataMicrointreprinderi. Deducere TVA protocolAtentie! Se apropie data limita pentru Declaratia 092Retea de firme fictive depistata de ANAF, 18 milioane de lei luati ilegal de la stat si zeci de imobile sechestrateUltimele articole
Ce se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Stabilirea si modificarea perioadei fiscale a TVA - TOT ce trebuie sa stiiAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalPlafon TVA depasit. Termen de trecere de la TVA trimestrial la TVA lunarFirme cu TVA la incasare. Cum stabiliti PERIOADA FISCALA de raportare a TVA in 2026Articole similare
STABILIREA PERIOADEI FISCALE in sensul TVA in 2015 si obligatii aferente. Documentar fiscalObligatii declarative pentru stabilirea perioadelor fiscale si regimurilor de impunere in 2015!Schimbarea ireversibila a perioadei fiscaleCifra de afaceri pentru stabilire perioada fiscala. Depunere decont de TVATVA. STABILIREA PERIOADEI FISCALE pentru anul 2014Ultimele articole
Inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune. STABILIREA PERIOADEI FISCALEAplicarea regimului special, baza de impozitare din decontul de TVA. Cifra de afaceri in perioada fiscalaInformare ANAF: STABILIREA PERIOADEI FISCALE la platitorii de TVA. Completarea Formularului 094Declaratia 112. STABILIREA PERIOADEI FISCALE in anul 2015Perioada fiscala TVA. Cum o stabilim si care sunt criteriile?Articole similare
Obligatii declarative cu termen in luna noiembrie 2011Studiu de caz: Casare utilaj primit gratuit de la un partener intracomunitarAveti Caietul Conferintei Nationale de Contabilitate?Cum tratam o ACHIZITIE INTRACOMUNITARA in cadrul unei operatiuni triunghiulare sau bilaterale?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA soft online de catre un PFA. Ce obligatii apar?Ultimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
Va fi simplificat regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRCStudiu de caz: Schimbarea perioadei fiscale in cazul TVALiderul PSD vrea sa puna ANAF-ul pe capul multinationalelor: Ministrul de Finante sa faca o analiza!Decont de TVA la iesirea din evidenta platitorilor de TVA | Cum procedam?Mai putin de 9.000 de firme in insolventa in primele 4 luni din 2014Ultimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Livrari intracomunitare de bunuri efectuate de furnizor aflat in regim special de scutire. Care este tratamentul fiscal?Bonuri combustibil din UE. Este obligata societatea sa modifice perioada de TVA?Modificari TVA in Codul fiscal. Vezi cele mai importante schimbariInchiriere bun imobil in regim de scutire fara drept de deducere. Tratament fiscal achizitiiSAF-T: Cand expira termenul limita de depunere a D406 pentru contribuabilii mari care aveau aceasta obligatie din 1 iulie 2022?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplica
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



