Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Normele metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii 571/2003 privind Codul fiscal au fost aprobate prin OMFP 1040/2004.
Art. 48 alin. (8) din Codul fiscal reglemeteaza obligatia de a organiza si conduce contabilitatea in partida simpla, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind evidenta contabila si sa completeze Registrul-jurnal de incasari si plati, Registrul-inventar si alte documente contabile prevazute de legislatia in materie.Veniturile si cheltuielile se inscriu in Registrul Jurnal de Incasari si Plati, conform documentele justificative in baza carora au fost efectuate. La finalul perioadei, se calculeaza rezultatul, conform legislatiei aplicabile, si se aplica impozitul pe venit.
Modul de organizare a evidentei TVA este reglementat prin OMFP 1040/2004 la sectiunea H "Calculul taxei pe valoarea adaugata" de la punctul 53 la punctul 55 din care rezulta urmatoarele: taxa pe valoarea adaugata datorata bugetului de stat se stabileste in conformitate cu reglementarile fiscale specifice acesteia; Evidenta TVA colectate se tine cu ajutorul Jurnalului pentru vanzari , in care se inregistreaza pe baza de documente (facturi, etc) atat valoarea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate cat si taxa pe valoarea adaugata aferenta; Evidenta TVA deductibila se organizeaza cu ajutorul Jurnalului pentru cumparari in care se inregistreaza atat valoarea cumpararilor de bunuri si a servicii cat si suma TVA aferenta, pe baza de documente (facturi, etc.).
Contribuabilii platitori de taxa pe valoarea adaugata vor inregistra sumele incasate sau platite in Registrul de incasari si plati, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
O intreprindere individuala inregistrata in scopuri de TVA, trebuie sa indeplineasca obligatiile fiscale ale oricarui platitor de TVA:
-sa emita facturi in baza prevederilor art. 155 din Codul Fiscal ;
-sa intocmeasca jurnalele de TVA conform modelelor orientative reglementate prin OMFP 1372 /2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea 571/2003 privind Codul fiscal ;
-sa completeze si sa depuna decontul de TVA cod 300 reglementat prin OMEF 1746/2008 modificat prin OMFP 3665 /2011 , in functie de perioada fiscala din vectorul fiscal (luna/trimestru);
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Manual de politici contabile - Stick USB
-sa completeze si sa depuna formularul cod 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA" reglementat prin OMEF 3596/2011, coform perioadei fiscale pentru TVA;
-daca este cazul, sa completeze si sa depuna formularul 390 "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri" reglementat prin OMFP 76/2010.
In conformitate cu OANAF 1081/2011 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de declaratii informativ,
-se depuna formularul (392) "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul ....".
Formularul 392A "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul ...." se completeaza de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de a caror cifra de afaceri realizata la finele anului calendaristic este inferioara sumei de 35.000 euro, calculata in echivalent lei, potrivit legii, respectiv inferioara sumei de 119.000 lei. Acest formular se depune la organul fiscal competent, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui de raportare.
In primul an de activitate, intreprinderea individuala depune pentru fiecare membru Declaratia privind veniturile si cheltuielile estimate pentru anul in curs (formular 220), in termen de 15 zile de la inregistrare urmand ca, in baza acesteia, organul fiscal sa emita o decizie de impunere privind platile anticipate. Aceste plati se vor efectua trimestrial, pana la data de 25 a ultimei luni din trimestrul de referinta (respectiv, 25 martie, 25 iunie, 25 septembrie si 25 decembrie).
Declaratia 223 - privind venitul estimat pentru asocierile fara personalitate juridical se depune pana la data de 15 martie a anului in curs pentru intreprinderea individuala care are mai multi membri.
Totodata se depune de catre fiecare membru al I.I formularul 200 "Declaratie privind veniturile realizate pana la data de 25 mai a anului urmator celui de impunere, declaratia anuala privind venitul realizat (formular 200). Organul fiscal va emite o decizie de impunere fiscala, prin care stabileste o suma de plata, daca impozitul anual este mai mare decat cel platit anticipat, sau de recuperat in situatia inversa. Plata/recuperarea va avea loc in termen de 60 de zile de la data primirii deciziei finale de impunere.
Daca intreprinderea individuala are mai multi membri este obligate sa depuna formularul 204 "Declaratie anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica" cu veniturile si cheltuielile realizate si cotele procentuale din venit sau pierdere ce le revin membrilor pana l data de 15 martie a anului urmator.
In legatura cu contributiile sociale :
Incepand cu data de 01.07.2012, competenta de administrare a contributiilor sociale datorate in conformitate cu prevederile capitolului II revine ANAF (administratiilor financiare in raza carora contribuabilul isi are domiciliul fiscal) - conform art. V din OUG 125/2011.
Acest lucru presupune ca inclusiv contributiile sociale (CAS si sanatate) vor fi declarate si achitate la ANAF, si nu la Casa de pensii sau Casa de sanatate.
Despre CAS:
- baza lunara la care se aplica CAS, in cazul PFA, este venitul declarat de titularul PFA la ANAF (adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie), care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut (trebuie sa fie cel putin egal cu 741 lei) - art. 296^11 alin. (1) din Codul fiscal .
Cota este de 31.3%, rezultind o suma de plata de 232 lei lunar.
Plata CAS se efectueaza trimestrial in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru - art. 296^24 alin. (3) din Codul fiscal .
Platile efectuate in cursul anului sunt anticipate, urmand ca la finalul anului, prin depunerea declaratiei privind venitul realizat, AFAF sa efectueze regularizarile privind CAS.
Declararea contributiei individuale de asigurari sociale:
Declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (cod 600) prevazuta de OPANAF/OPCNPP 874/221/2012 se depune de toate persoanele care realizeaza venituri din profesii libere si care au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii in conformitate cu prevederile art. 292 indice 21 alin. 1 lit. d Cod fiscal .
Sunt exceptate de la obligativitatea depunerii acestei declaratii persoanele deja asigurate in sistemul public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii (salariati, pensionari etc.), dupa cum se prevede la art. 292 indice 21 alin. 2 Cod fiscal .
Declaratia se completeaza pentru fiecare luna cu venitul baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, respectiv cu venitul declarat de fiecare asigurat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig, dupa cum se prevede la art. 296 indice 22 alin. 1 Cod fiscal .
In conformitate cu prevederile OMFP 882/2012 declaratia se depune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, respectiv in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii, pentru contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal. De asemenea, dupa cum se specifica la art. 2 din OPANAF/OPCNPP 874/221/2012 pentru anul 2012 declaratia se depune numai in situatia in care persoanele care exercita activitati independente obtin venituri din aceste actvitati incepand cu data de 1 iulie 2012.
Despre sanatate:
- baza lunara o constituie diferenta dintre venitul brut (total venituri incasate) si cheltuielie deductibile (cele efectuate in scopul realizarii veniturilor impozbile), exclusiv cheltuielile reprezentind contributii sociale - art. 296^22 alin. (2), stabilita de organul fiscal pe baza declaratiei de venit estimat, depusa de contribuabil - art. 296^24 alin. (2) din Codul fiscal .
Cota este de 5.5%.
Declararea contributiei individuale de asigurari sociale de sanatate:
Contribuabilii fac plati anticipate privind contributia la sanatate pe baza declaratiei de venit estimat 220 sau pe baza normelor de venit, in baza deciziei de impunere emisa de organul fiscal - Formular 620 - Decizie de impunere pentru plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale de sanatate", cod 14.13.02.15.
Plata contributiei de sanatate se efectueaza trimestrial, patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru - art. 296^24 alin. (4). Exceptiile de la plata contributiilor sociale nu sunt prevazute decat la CAS, in cazul in care titularul PFA obtine si alte venituri, cum ar fi: salarii, pensii etc. - art. 296^21 alin. (2). Pentru sanatate nu sunt prevazute exceptii de la plata.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura eronata. Cum procedam?Impunerea veniturilor din apicultura pe baza normelor de venitCe contributii sociale obligatorii preia ANAF incepand cu 1 iuliePrimirea cu intarziere a facturilor de la furnizori. Ce riscuri fiscale apar?Precizari privind plata in contul unic a creantelor fiscaleUltimele articole
Calendar ANAF: DECLARATII fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor DECLARATII fiscale importanteDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completarePana pe 11 noiembrie 2024 trebuie sa depuneti formularele de inregistrare /anulare a inregistrarii in scopuri de TVAArticole similare
Calcul depasire plafon PFA. INTREPRINDERE INDIVIDUALAIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)Studiu de caz: Minusuri si plusuri la inventar pentru o INTREPRINDERE INDIVIDUALAAmortizare mijloace fixe achizitionate din fonduri europeneObtinere venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului. Cum va completa Declaratia 200 intreprinzatorul individual?Ultimele articole
Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaPlafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeArticole similare
Dividende distribuite in anul 2017. Care este obligatia de plata a CASS in anul 2018Solutii de criza pentru recuperarea creantelorContabilii autorizati devin mai usor experti contabiliFaliment beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal si contabil?Leasing financiar. Cum stabilim cursul valutar utilizat la inregistrarea ratelor de leasing?Ultimele articole
Plafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Sistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliArticole similare
Sponsorizare salariat. Contract de mecenatInregistrare in scopuri de TVA prin optiune. Organizarea contabilitatiiPFA-uri care obtin venituri din strainatate. Pot lucra pe norma de venit?Schimbarea perioadei fiscale pentru TVAPFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"