Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Implementarea sistemului national RO e-Factura a adus o digitalizare accelerata a procesului de facturare in Romania, oferind un cadru standardizat pentru transmiterea si prelucrarea automata a facturilor. Cu toate acestea, pot aparea situatii in care o factura este emisa catre un destinatar gresit sau contine erori de completare. In astfel de cazuri, corectarea trebuie sa respecte atat regulile contabile si fiscale, cat si fluxul specific impus de sistemul RO e-Factura.
In acest articol vom vedea un caz concret in care o factura emisa si transmisa prin e-Factura catre un client gresit a fost deja comunicata prin SPV, iar destinatarul a inregistrat-o in contabilitate in mod eronat. Ce pasi trebuie urmati pentru a remedia aceasta situatie? Care sunt implicatiile fiscale si ce trebuie sa faci pentru a respecta legislatia in vigoare? Citeste mai departe pentru a afla solutia corecta, conform Codului fiscal si O.U.G. nr. 120/2021.
Cuprins
Ce este RO e-Factura?
Este de mentionat faptul ca prin acest sistem informatiile din facturile clasice despre furnizori si clienti vor fi stocate intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea lor electronica si automata.
Ce reprezinta factura electronica?
Factura electronica este factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML care permite prelucrarea sa electronica si automata.
Ce elemente trebuie sa cuprinda facturile electronice
a) specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice asa cum sunt prevazute in standardul european SR EN 16931-1, care sunt aplicabile la nivel national;
b) specificatiile tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice - RO_CIUS - si regulile operationale specifice aplicabile la nivel national;
c) continutul semantic asa cum este descris in standardul SR EN 16931-1, sintaxele identificate in CEN/TS 16931-2, in conformitate cu art. 2 alin. (1) lit. j), si corelarea adecvata definita in subpartea aplicabila a CEN/TS 16931-3.
Care sunt elementele facturii electronice
Elemente principale ale facturii electronice sunt:
a) identificatorii de proces si de factura;
b) data facturii;
c) informatii privind identificarea operatorului economic care a livrat bunurile/produsele, a prestat serviciile sau a executat lucrarile;
d) informatii privind destinatarul facturii electronice;
e) informatii privind beneficiarul platii;
f) informatii privind reprezentantul fiscal al emitentului;
g) identificarea tipului de bunuri/produse livrate, servicii prestate sau lucrari executate;
h) referirea la contractul de achizitii publice/sectoriale, de concesiune de lucrari si servicii, precum si, dupa caz, la contractul de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii;
i) detalii privind executarea lucrarilor, livrarea bunurilor/produselor sau prestarea serviciilor;
j) instructiuni de plata;
k) informatii privind creditari sau debitari;
l) informatii privind pozitiile de pe factura;
m) defalcarea TVA;
n) totalul facturii.
Acces e-Factura in SPV
Pentru a avea acces la E-Factura in SPV trebuie sa urmariti mai multi pasi, dupa cum urmeaza:
1. Obtinerea certificatului digital digital
Alegeti unul din furnizorii de servicii de incredere calificate ca sa obtineti un certificat digital calificat pentru semnatura electronica. Alegeti furnizorul si mai apoi urmati pasii indicati, insa in general ar trebui sa fie acestia:
-accesezi formularul de inregistrare;
-selectati optiunea ''obtinere'';
-selectati ''perioada de valabilitate'';
-completati datele de facturare;
-completati datele de livrare;
-incarcati documentele necesare.
De ce documente aveti nevoie?
a) Pentru persoane juridice:
-declaratie;
-Conditii Generale - 2 exemplare semnate de utilizator;
-Contract -2 exemplare semnate de reprezentatul legal;
-Copie a actului de identitate(semnat si marcat Conform cu originalul);
-Copie a certificatului de inregistrare a persoanei juridice(semnat si marcat Conform cu originalul);
-Dovada platii
Factura emisa eronat in SPV? Iata cum o stornezi corect
Avem situatia urmatoare. O societate a emis o factura catre clientul X. La livrarea marfii, se solicita emiterea facturii catre clientul Y, apartinand aceluiasi administrator. Pentru a "corecta" greseala, se corecteaza factura initiala la rubrica cumparator, restul datelor raman valabile. Ambele facturi ajung in SPV.
Societatea X, in loc sa respinga factura pentru nu reprezenta un serviciu prestat, inregistreaza in contabilitate factura. Acum pentru a corecta cu adevarat situatia, cum trebuie facut?
In evidenta furnizorului nu exista inregistrata o factura catre societatea X, exista doar transmiterea facturii initiale in SPV. Daca face acum o factura de stornare, se trimite in e-factura, dar in contabilitate nu are ce storna.
Raspunsul specialistului:
Avand in vedere faptul ca a transmis in SPV factura emisa pe numele societatii X, furnizorul A trebuie:
- sa inregistreze in contabilitate valoarea facturii emise;
- sa completeze jurnalul pentru vanzari cu factura emisa;
- sa efectueze raportarea fiscala (decontul de TVA cod 300) si informativa (declaratia cod 394) in care include si valoarea acestei facturi, dar numai daca factura emisa eronat nu este stornata pana la termenul de raportare TVA.
Astfel, daca o factura este emisa si transmisa in SPV, aceasta trebuie inregistrata in evidenta contabila si fiscala a emitentului, fara a fi ignorata.
Deci, in prima etapa furnizorul trebuie sa inregistreze contabil si fiscal factura emisa pe numele lui X, urmand ca, in a doua etapa, sa emita o factura de stornare/corectare a acesteia conform prevederilor art. 330 din Codul fiscal. Daca factura initiala a avut codul 380, factura de corectie are codul 381 (Nota de creditare).
Totusi, de retinut este faptul ca, pentru stornarea facturii de catre emitent, clientul X trebuie sa transmita furnizorului un mesaj conform prevederilor art. 4 alin. (9) din O.U.G. nr.
120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania,
“ (9) In situatia unei facturi electronice asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice, inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin inscrierea unui mesaj in acest sens.”
Raspunsuri oferite in luna MAI 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-FACTURA in 2024. Prevederi privind voucherele de vacantaFacturile pe hartie vor disparea. Toate firmele vor trece la facturare digitala incepand din 2022Registrul RO E-FACTURA. Cine are obligatia de a solicita inregistrarea pana la 1 iulie 2025E-FACTURA. Ce trebuie sa contina un bon fiscal echivalent unei facturi simplificateFacturare in RO E-FACTURA. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Ultimele articole
E-FACTURA in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Facturi emise de Bolt. Regimul TVA si obligatiile de declarareLista documentelor necesare inrolarii in SPV a persoanelor juridiceTVA in Romania pentru livrari catre clienti din afara UE. Ce trebuie sa stiiCod TVA anulat din oficiu. Implicatii fiscale si contabile in 3 spete importanteArticole similare
Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaSTORNARE FACTURI emise si perioada de prescriere. Cum procedam?Cota TVA stornare ambalaje ulterior schimbarii cotei de TVA. Cum stabilim corect?Ajustarea TVA pentru facturi ale clientilor carora li s-a pronuntat falimentul. Cum procedam?Inregistrare in scop de TVA. Factura avans si achizitie materii primeUltimele articole
STORNARE FACTURI. Ce este stornarea, cum se poate efectua si studii de caz utile contribuabililorIesire din sistemul micro in timpul anului. D700 completata eronatCreante fiscale. Cum se recupereaza sumele de la clienti care nu mai pot fi gasiti?Ajustarea TVA in cazul clientilor in falimentCota TVA aplicabila in cazul facturilor storno. Cum procedam?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"