Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, in urma primirii unei hotarari definitive de faliment din partea unui client, societatea e nevoita sa storneze facturile emise catre acesta in vederea recuperarii TVA-ului achitat la stat. Deoarece facturile emise contin marfa si la momentul falimentului firma nu isi poate recupera marfa, vom vedea care este monografia contabila pentru stornarea sumelor. Vom vedea si ce se va mentiona pe factura stornata.
Potrivit prevederilor art. 287 lit. d) din Codul fiscal: "In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate. "
La pct. 32 alin. (6) din Normele metodologice, se prevede ca ajustarea bazei de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, prevazuta la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, este permisa pentru facturile emise care se afla in cadrul termenului de prescriptie prevazut in Codul de procedura fiscala.
Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Din punctul de vedere al impozitului pe profit, conform art. 25 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal, sunt cheltuieli nedeductibile:
" h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti; …..”
Prin urmare, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a creantelor reprezentand clienti incerti sunt considerate deductibile la determinarea profitului impozabil numai daca s-a inchis procedura de faliment in baza hotararii judecatoresti.
Inregistrari contabile in cazul falimetului clientului:
- pentru anul curent
654 = 4111/4118 valoarea fara TVA
Sau
Pentru anul precedent:
1174 = 4111/4118 valoarea fara TVA
Si ajustarea TVA:
4111/4118 = 4427 storno ( valoare cu semnul minus).
Pe factura se va face urmatoarea mentiune " Stornare facturii nr… din data, ca urmare a falimentului beneficiarului conform Hotararii nr. .........din data…….., iar la rubrca TVA se mentioneaza: Ajustare TVA conform art. art. 287 lit. d) din Codul fiscal. Ajustarea TVA se raporteaza in decontul de TVA (cod 300) la rd.16 "Regularizari taxa colectata”, cu semnul minus.
De asemenea factura se raporteaza in declaratia 394, in luna in care a fost emisa, cu semnul minus.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Creante neincasate. Clientul declarat inactiv. Cum isi poate recupera societatea banii?Noutati legislatie Fiscala 22-26 decembrie 2008 - Monitorul OficialNoutati Legislatie Fiscala 03 - 07 august 2009 - Monitorul OficialCum vor IMM-urile sa se modifice Proiectul de lege pentru anularea unor obligatii fiscaleCum facem inregistrarea in scopuri de TVA dupa anularea codului de TVA?Ultimele articole
Ajustari de TVA. Cand se vor declara in D300Subventii la accizele pentru combustibil acordate de Finante transportatorilor si distribuitorilor din Romania Plafonarea tarifelor la politele RCA a fost prelungita pana la finalul anului, anunta Min. FinantelorAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliSfaturi utile de la ANPC pentru persoanele care cumpara un pachet de servicii turistice in aceasta perioadaArticole similare
Anulare inregistrare in scopuri de TVA de catre organul fiscalVanzare autoturism incomplet amortizat. Inregistrarea TVAAcordarea de mostre. Conditii, documente si reglementari legaleAchizitii software. Regim TVAAjustarea TVA in cazul clientilor in falimentUltimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleMONOGRAFIE contabila pentru abonamentele de sport platite angajatilorSistemul de Garantie-Returnare (SGR) Romania. 2 studii de caz importanteCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleRegimul special pentru agricultori - spete utileArticole similare
Rovinieta. DEDUCERE TVARegimul TVA in cazul unei asocieri de firmeRefacturare asigurare. TVAVanzare teren catre persoana juridica afiliata. Deducem diferit TVA-ul?Deconturi pe 0? Risti anularea certificatului de inregistrare in scopuri TVAUltimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleDreptul de deducere a TVA incepand din 2024DEDUCERE TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiDEDUCERE TVA: cine beneficiaza de dreptul de deducereSubventii pentru HoReCa. Societatea isi poate mentine dreptul de DEDUCERE TVA?Articole similare
Corectii de pret la livrari intracomunitare. Implicatii asupra TVAStudiu de caz: Organizarea de targuri si plata TVA-uluiFactura platita partial. Inregistrare in decontul de TVA si in declaratia informativaServicii intracomunitare prestate de PFA. Cum procedeaza cand isi reia activitatea, dupa activitate suspendata?Debitorii care inregistreaza RESTANTE pot depune notificarea pentru restructurarea obligatiilor fiscale pana pe 31 decembrie 2022Ultimele articole
Asociat in doua microintreprinderi. Pot ramane ambele firme la plata impozitului micro?PFA, activitati independente. Obligatii fiscale an 2024PFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Ajustari de TVA. Cand se vor declara in D300Calendar ANAF. Declaratii cu scadenta in data de 25 martie 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"