Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avem in cazul de mai jos o societate care in data de 01.2017 a constatat ca un furnizor are codul de TVA inactiv incepand cu 01.11.2016. Firma avea facturi atat in 11.2016, 12.2016, cat si 01.2017 de la acest furnizor. Societatea nu a mai dedus pentru 12.2016 si pentru 11.2016, a reglat TVA dedus initial pe 11 trecandu-l pe nedeductibil in 12.2016. In ianuarie 2017nu a dedus TVA.
Vom vedea in ce masura cheltuiala aferenta este nedeductibila si daca reprezinta un castig faptul ca storneaza toate facturile de cand este inactiv in luna februarie si returneaza suma totala in februarie. De asemenea, stabilim daca poate storna aceste facturi in perioada cat este inactiv, precum si ce implicatii apar atat pentru firma, cat si pentru furnizor.Cheltuielile rezultate din limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorului al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal numai in situatia in care anularea codului de TVA s-a efectuat datorita faptului ca furnizorul a fost declarat inactiv conform Codului de procedura fiscala.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7), asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016 " (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. "
In situatia in care furnizorul se reinregistreaza in scopuri de TVA din anul 2017, in calitate de cumparator, societatea dvs. ar fi avantajata deoarece ar avea drept de deducere, atat pentru suma TVA deductibila pentru care nu a exercitat dreptul de deducere, cat si pentru cheltuielile care au fost tratate drept nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal "In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului.
In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala
, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Astfel, prin exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor, societatatea dvs. si-ar diminua obligatii de plata fata de bugetului statului.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Declaratia Unica 2023 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Totusi, trebuie retinut faptul ca furnizorul nu poate corecta, prin stornare facturile emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, daca figureaza, in continuare in Registrul persoanelor impozabile a caror cod de TVA a fost anulat. Asa cum rezulta chiar din textul de lege, acest drept de corectare a facturilor de catre furnizor, dar si dreptul de deducere pentru cumparator, intervine numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, in regim normal, al vanzatorului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
ANULARE COD TVA. Cand poate societatea sa emita facturi fara TVA?Anulare cod de inregistrare TVA. Ce consecinte apar?Persoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?Achizitie de la contribuabil inactiv. Regim TVAReinregistrarea in scopuri de TVA dupa anularea din oficiu a codului. Ce optiuni are societatea?Ultimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA din oficiu. Procedura si documentele necesare pentru recuperarea codului de TVAAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?Articole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA intarziat. Cum procedam?TVA inscrisa in facturile prestatorilor care executa lucrari de reparatiiTratament cost inchidere contract de leasingCheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de deductibilitate si exemplu practicIn atentia celor care realizeaza venituri din strainatate. Depuneti la timp Declaratia 201!Ultimele articole
Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportAcordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?Cheltuiala cu impozitul pe venitul suplimentar - energie electrica. Regim fiscalCreanta neincasata. Regim fiscal scoatere din evidentaArticole similare
Cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile. Cum stabilim procedura corecta?Se modifica Declaratia 112 privind CAS, impozit pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurateViitorul PFA dupa noul Cod de procedura fiscala. Interviu drd. ec. Adrian BentaNoul ministru al Finantelor a vorbit despre insolventa persoanelor fizice, investitii si situatia economica a RomanieiDepreciere creanta. Solutia pentru un client in insolventaUltimele articole
Plafon de 33% beneficii extrasalariale. Facturile de masaj kineto se incadreaza in plafon?Microintreprinderi in 2023. Cum se calculeaza plafonul de 500.000 euro?Sambata, 30 septembrie 2023, termen limita pentru depunerea Declaratiei speciale de TVAImpozit specific declarat si achitat eronat. Cum poate fi recuperata suma platita in plusFirmele pot incheia contracte de colaborare cu persoane fizice daca acestea NU sunt inregistrate ca PFA?Articole similare
Achizitie intracomunitara de bunuri. Cum procedam in ce priveste TVA si Declaratia 390?Netransmiterea unui COD DE TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o livrare intracomunitara. Decizie CJEAchizitii intracomunitare de bunuri sub valoarea de 10.000 euro, exclusivObligatie inregistrare in scop de TVA. Care sunt criteriile de inregistrare de care va trebui sa tinem cont?Regimul fiscal TVA aplicabil importului de bunuri puse in libera circulatie in stat membruUltimele articole
Inregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileCum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVAFirme care achizitioneaza marfa non-UE si vor sa o revanda. Care sunt implicatiile fiscale?Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru contribuabili in luna AUGUST 2023Marti, 25 iulie 2023, termenul de depunere a 10 declaratii fiscale importante
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Aplicarea corecta a cotelor de TVA. 5 studii de caz"