Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Avem in cazul de mai jos o societate care in data de 01.2017 a constatat ca un furnizor are codul de TVA inactiv incepand cu 01.11.2016. Firma avea facturi atat in 11.2016, 12.2016, cat si 01.2017 de la acest furnizor. Societatea nu a mai dedus pentru 12.2016 si pentru 11.2016, a reglat TVA dedus initial pe 11 trecandu-l pe nedeductibil in 12.2016. In ianuarie 2017nu a dedus TVA.
Vom vedea in ce masura cheltuiala aferenta este nedeductibila si daca reprezinta un castig faptul ca storneaza toate facturile de cand este inactiv in luna februarie si returneaza suma totala in februarie. De asemenea, stabilim daca poate storna aceste facturi in perioada cat este inactiv, precum si ce implicatii apar atat pentru firma, cat si pentru furnizor.Cheltuielile rezultate din limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorului al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal numai in situatia in care anularea codului de TVA s-a efectuat datorita faptului ca furnizorul a fost declarat inactiv conform Codului de procedura fiscala.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7), asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016 " (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. "
In situatia in care furnizorul se reinregistreaza in scopuri de TVA din anul 2017, in calitate de cumparator, societatea dvs. ar fi avantajata deoarece ar avea drept de deducere, atat pentru suma TVA deductibila pentru care nu a exercitat dreptul de deducere, cat si pentru cheltuielile care au fost tratate drept nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal "In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului.
In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala
, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Astfel, prin exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor, societatatea dvs. si-ar diminua obligatii de plata fata de bugetului statului.

SAF-T Ghid de raportare corecta

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Totusi, trebuie retinut faptul ca furnizorul nu poate corecta, prin stornare facturile emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, daca figureaza, in continuare in Registrul persoanelor impozabile a caror cod de TVA a fost anulat. Asa cum rezulta chiar din textul de lege, acest drept de corectare a facturilor de catre furnizor, dar si dreptul de deducere pentru cumparator, intervine numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, in regim normal, al vanzatorului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?ANULARE COD TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Deducerea dupa reinregistrarea in scopuri de TVA. Cum sa evitati consecintele negative ale anularii codului de TVAANULARE COD TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?Anulare cod de inregistrare TVA. Ce consecinte apar?Ultimele articole
D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVACod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseArticole similare
Analiza comparata a aplicarii TVA la achizitiile de autoturismeFirme care acorda diurna. Angajatul poate beneficia de diurna zilnic, in zilele lucratoare ale saptamanii?Modalitatea de completare a Registrului de evidenta fiscala. Exemple utileDeductibilitate provizioane clienti. Cum procedam?Inregistrarea in scopuri de TVA intarziat. Cum procedam?Ultimele articole
Impozitul pe profit si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleTichete de masa acordate in 2025. Exista limitari in privinta lor, pentru firmele private?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiCheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Studiu de caz: Societate neinregistrata in scop de TVA. Achizitii intracomunitare de bunuri si achizitii de servicii intracomunitareOG 22/2016: Masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata. Ce obligatii NOI avem?Regim TVA. Prestari serviciiBaza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Ce includem in baza?Impozitul pe dividende in 2017. Aspecte importante privind plataUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESArticole similare
TVA la incasare. Ce facem cu facturile neincasate inainte de anularea la cerere a codului de TVA?Declaratii pe care le depunem la 25 iulie. O lista cu declaratiile cu termen-limitaTVA - Locul livrarii de bunuri - Studiu de cazDeducerea taxei aferente achizitiilor din perioada de inactivitate, in cazul firmelor cu COD DE TVA anulatJustificare scutire livrare/prestare intracomunitara de bunuri. Care va fi regimul TVA?Ultimele articole
e-Factura in tranzactii cu reprezentant fiscal. Ai obligatia sa transmiti facturile in sistem?Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESAnulare cod TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Sistemul VIES TVANeplatitor de TVA. Operatiuni pentru care se utilizeaza codul special de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"