Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avem in cazul de mai jos o societate care in data de 01.2017 a constatat ca un furnizor are codul de TVA inactiv incepand cu 01.11.2016. Firma avea facturi atat in 11.2016, 12.2016, cat si 01.2017 de la acest furnizor. Societatea nu a mai dedus pentru 12.2016 si pentru 11.2016, a reglat TVA dedus initial pe 11 trecandu-l pe nedeductibil in 12.2016. In ianuarie 2017nu a dedus TVA.
Vom vedea in ce masura cheltuiala aferenta este nedeductibila si daca reprezinta un castig faptul ca storneaza toate facturile de cand este inactiv in luna februarie si returneaza suma totala in februarie. De asemenea, stabilim daca poate storna aceste facturi in perioada cat este inactiv, precum si ce implicatii apar atat pentru firma, cat si pentru furnizor.Cheltuielile rezultate din limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorului al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal numai in situatia in care anularea codului de TVA s-a efectuat datorita faptului ca furnizorul a fost declarat inactiv conform Codului de procedura fiscala.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7), asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016 " (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. "
In situatia in care furnizorul se reinregistreaza in scopuri de TVA din anul 2017, in calitate de cumparator, societatea dvs. ar fi avantajata deoarece ar avea drept de deducere, atat pentru suma TVA deductibila pentru care nu a exercitat dreptul de deducere, cat si pentru cheltuielile care au fost tratate drept nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal "In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului.
In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala
, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Astfel, prin exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor, societatatea dvs. si-ar diminua obligatii de plata fata de bugetului statului.
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Totusi, trebuie retinut faptul ca furnizorul nu poate corecta, prin stornare facturile emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, daca figureaza, in continuare in Registrul persoanelor impozabile a caror cod de TVA a fost anulat. Asa cum rezulta chiar din textul de lege, acest drept de corectare a facturilor de catre furnizor, dar si dreptul de deducere pentru cumparator, intervine numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, in regim normal, al vanzatorului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
ANULARE COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului | Depunere deconturi fara sumeAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAANULARE COD TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?Ultimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?ANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Articole similare
Monografie leasing rata si avans. Deductibilitatea TVADosar fiscal: Impozitul pe venitul din arendarea bunurilor agricoleDecontarea transportului pentru salariati: aspecte contabile si fiscale in gestionarea cheltuielilor de transportCombustibil achizitionat de salariat. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Cum a prezentat MFP informatii noi despre Declaratia 201Ultimele articole
PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiFirme care acorda diurna. Angajatul poate beneficia de diurna zilnic, in zilele lucratoare ale saptamanii?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiPFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Ce este o persoana fizica independenta (PFI), cum poate functiona si ce impozite platesteArticole similare
Modificare formulare februarie 2016 prin Ordinul 3698/2015Studiu de caz: Perioada de raportare TVA si depasirea plafonului de 100.000 euro in cursul anuluiCe obligatii fiscale trebuie platite pana pe 25 februarieAnularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele fiscale?Studiu de caz: Data de receptie si inregistrarea contabila a diferentei TVA - taxe vamaleUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaGrup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Tichete de masa salariati cu CIM partial. Beneficiaza de aceleasi drepturi ca cei cu CIM normal?Impozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalArticole similare
Firmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiObligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?TVA - Locul livrarii de bunuri - Studiu de cazServicii de transport intracomunitare si platitor TVA. Refuz din cauza Declaratiei 088. Ce rezolvare exista?Declaratii pe care le depunem la 25 iulie. O lista cu declaratiile cu termen-limitaUltimele articole
Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCCF propune modificarea legislatiei privind operatiunile triunghiulareJoi, 25 iulie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale la ANAFAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"