Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avem in cazul de mai jos o societate care in data de 01.2017 a constatat ca un furnizor are codul de TVA inactiv incepand cu 01.11.2016. Firma avea facturi atat in 11.2016, 12.2016, cat si 01.2017 de la acest furnizor. Societatea nu a mai dedus pentru 12.2016 si pentru 11.2016, a reglat TVA dedus initial pe 11 trecandu-l pe nedeductibil in 12.2016. In ianuarie 2017nu a dedus TVA.
Vom vedea in ce masura cheltuiala aferenta este nedeductibila si daca reprezinta un castig faptul ca storneaza toate facturile de cand este inactiv in luna februarie si returneaza suma totala in februarie. De asemenea, stabilim daca poate storna aceste facturi in perioada cat este inactiv, precum si ce implicatii apar atat pentru firma, cat si pentru furnizor.Cheltuielile rezultate din limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorului al carui cod de TVA a fost anulat din oficiu sunt nedeductibile la determinarea rezultatului fiscal numai in situatia in care anularea codului de TVA s-a efectuat datorita faptului ca furnizorul a fost declarat inactiv conform Codului de procedura fiscala.
In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 11 alin. (7), asa cum au fost modificate prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, publicata in M. Of. nr. 977 din 6 decembrie 2016 " (7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. "
In situatia in care furnizorul se reinregistreaza in scopuri de TVA din anul 2017, in calitate de cumparator, societatea dvs. ar fi avantajata deoarece ar avea drept de deducere, atat pentru suma TVA deductibila pentru care nu a exercitat dreptul de deducere, cat si pentru cheltuielile care au fost tratate drept nedeductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere). In acest sens, am in vedere prevederile art. 11 alin. (7) din Codul fiscal "In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) a furnizorului/prestatorului, beneficiarii care au achizitionat bunuri si/sau servicii in perioada in care furnizorul/prestatorul a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat isi exercita dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile respective, pe baza facturilor emise de furnizor/prestator conform alin. (6), prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrarea furnizorului/prestatorului sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. In situatia in care inactivitatea si reactivarea furnizorului, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii furnizorului.
In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea furnizorului sunt declarate in ani fiscali diferiti, beneficiarul va lua in calcul cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se declara reactivarea, pentru determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala
, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul declararii reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul declararii reactivarii."
Astfel, prin exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor, societatatea dvs. si-ar diminua obligatii de plata fata de bugetului statului.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totusi, trebuie retinut faptul ca furnizorul nu poate corecta, prin stornare facturile emise in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat din oficiu, daca figureaza, in continuare in Registrul persoanelor impozabile a caror cod de TVA a fost anulat. Asa cum rezulta chiar din textul de lege, acest drept de corectare a facturilor de catre furnizor, dar si dreptul de deducere pentru cumparator, intervine numai dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, in regim normal, al vanzatorului.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANULARE COD TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?Anularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVASocietatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Ultimele articole
ANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?Persoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?Deducerea dupa reinregistrarea in scopuri de TVA. Cum sa evitati consecintele negative ale anularii codului de TVAArticole similare
Venituri din arenda. Cum se calculeaza CASS de la 1 iulie 2015 pentru aceste venituri?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele fiscale?Declararea si plata contributiilor sociale de catre persoanele fiziceStudiu de caz: Fondul pentru persoane cu handicapOrdinul ANAF 2727/2015 reglementeaza Declaratiile 402 si 403Ultimele articole
PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiFirme care acorda diurna. Angajatul poate beneficia de diurna zilnic, in zilele lucratoare ale saptamanii?Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stiiPFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?Articole similare
Declaratia privind beneficiarii reali: completare, acte insotitoare si transmitere in 2021Este OFICIAL! Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central a fost publicata in Monitor (OPANAF 3896/2020)ANAF: In atentia celor care depun formularul 394Cum accesati dosarul fiscal? Prevederi ANAFCe situatii ne obliga sa depunem formularul 307?Ultimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROArticole similare
Anularea codului de TVA in cazul suspendarii activitatii. Ce consecinte fiscale si TVA apar?Locul prestarii serviciilor de consultanta si a celor prestate pe cale electronicaOpinia consultantului: Livrari intracomunitare asimilateLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileA fost lansata aplicatia EY VAT Check pentru TVA Split. Ce presupuneUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Calendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleCCF propune modificarea legislatiei privind operatiunile triunghiulareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"