Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: Societatea primeste din Islanda marfuri. Vama pentru intrarea pe teritoriul comunitar este facuta de un declarant vamal din Olanda. Sunt anexate documentele. Cum se declara si care sunt o ...
Intrebare:
Societatea primeste din Islanda marfuri. Vama pentru intrarea pe teritoriul comunitar este facuta de un declarant vamal din Olanda. Sunt anexate documentele. Cum se declara si care sunt o bligatiile referitoare la TVA. Documentele sunt emise in decembrie 2009.
Raspuns:
La prima vedere, se poate considera ca operatiunea este pentru firma dvs. un import efectuat pe teritoriul Olandei ca stat membru al CE. Bunurile au fost puse in libera circulatie pe teritoriul Olandei deoarece la intrarea lor in Olanda reprezentantul vamal desemnat de catre firma dvs. a achitat toate drepturile vamale de import. La randul sau, firma S a emis factura pentru recuperarea taxelor vamale achitate in vama.
Totusi, din traducerea facturii emise de catre firma S, anexata intrebarii formulate de dvs. , rezulta faptul ca au fost achitate doar taxele vamale (clearance charges) si taxele de descarcare (taxes discharge).
Poate astfel de taxe se refera doar la transbordarea marfurilor dintr-un mijloc de transport (avion) pe ruta Reykjavik – Rotterdam in alt mijloc de transport pe ruta Rotterdam – Otopeni. Din factura emisa de catre reprezentantul S nu rezulta facturarea urmatoarelor doua elemente:
1. comisionul sau pentru serviciul prestat;
2. suma TVA achitata pentru importul efectuat (pe factura ar fi trebuit mentionat in mod distinct: WAT … euro).
Cu toate acestea, din imputernicire, rezulta faptul ca firma S este autorizata sa perceapa TVA “for levy of WAT”. In functie de relatia conractuala cu firma S, numai dvs. cunoasteti cu exactitate daca s-a negociat sau nu plata TVA in vama din Olanda. Din analiza documentelor prezentate, consider ca nu s-a achitat TVA.
In situatia in care in categoria “customs duties” a fost incadrata si suma TVA achitata de catre casa de expeditie S in numele firmei S.C. P S.R.L. , consider ca aceasta suma poate fi solicitata la restituire autoritatii fiscale din Olanda.
Pentru suma TVA achitata pe teritoriul Olandei, firma dvs. nu poate sa isi exercite dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300 completat si depus la organul fiscal competent. Totusi, avand in vedere faptul ca in Olanda se percep doua cote TVA (cota standard 19% si cota redusa 6%), dintr-un simplu calcul aritmetic, nu rezulta faptul ca asupra valorii in vama din Olanda a bunurilor importate s-ar fi aplicat TVA:
* pentru cota standard: 15.553 euro (valoare bunuri) x 19% = 2.955 euro;
Registrul de Evidenta Fiscala PFA Cartea verde a Contabilitatii varianta online Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
* pentru cota redusa: 15.553 euro (valoare bunuri) x 6% = 933 euro;
Dupa parerea mea, prin natura lor, bunurile importate de dvs. nu pot fi incadrate la cota redusa TVA iar factura emisa de casa de expeditie are valoarea de 1.148 euro, ceea ce inseamna ca nu s-a facturat si suma TVA de 2.955 euro.
Conform regulamentului CEE NR. 2913/92 din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului Vamal Comunitar, bunurile importate din tari sau teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Comunitatii si care au fost puse in libera in circulatie pe teritoriul comunitar sunt incadrate in categoria marfurilor comunitare.
In astfel de situatii, deoarece bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru in Romania, operatiunea reprezinta o achizitie intracomunitara pentru care trebuie sa aplicati regimul de taxare inversa prin formula 4426 = 4427.
Se respecta astfel definitia achizitiei intracomunitare de bunuri asa cum este reglementata prin articolul 130^1 alineatul 1 din Codul fiscal conform caruia se considera achizitie intracomunitara de bunuri “obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator , de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul …….sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.”
Daca operatiunea este intr-adevar o achizitie intracomunitara, prin declaratia recapitulativa cod 390 aferenta trimestrului IV 2009 trebuie sa aveti in vedere prevederile cuprinse in O.M.F.P. nr. 552 din 28 martie 2008 pentru aprobarea modelului si continutului formularului "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri".
La punctul 3 din acest ordin se reglementeaza procedura declararii achizitiilor intracomunitare care provin de la un furnizor care nu este stabilit in Comunitatea Europeana. Acest operator extracomunitar se considera reprezentat de catre o casa de expeditie stabilita intr-un stat membru de pe teritoriul careia incepe expeditia. Astfel, se inscrie:
* la rubrica "Denumire operator intracomunitar": denumirea furnizorului extracomunitar din Islanda;
* la rubrica "Cod operator intracomunitar": codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit casei de expeditie.
In acest sens, prin O.M.F.P. nr. 552/2008, este prezentat urmatorul exemplu: “o societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.
In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara.”.
Deoarece achizitia bunurilor a fost taxata de doua ori d.p.d.v. al TVA, o data la importul bunurilor pe teritoriul Olandei si a doua oara prin aplicarea regimului de taxare inversa la intrarea bunurilor pe teritoriul Romaniei, firma dvs. poate solicita restituirea sumei TVA achitata in Olanda de catre casa de expeditie din Olanda imputernicita de firma dvs.
Regulile de restituire a TVA achitata pe teritoriul Olandei se efectueaza in mod similar cu cele reglementate prin O.M.F.P. nr. 523 din 3 aprilie 2007 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata catre persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene.
In costul bunurilor achizitionate se include doar valoarea celorlalte taxe si comisioane vamale din factura casei de expeditie, deoarece suma TVA care s-ar fi achitat in vama ar urma sa fie recuperata de la autoritatea fiscala din Olanda.
La data receptiei bunurilor, la formarea pretului de intrare, trebuie luate in calcul toate sumele aferente achizitiei respective, asa cum se reglementeaza prin O.M.F.P. nr. 3055 din 29 octombrie 2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, publicat in M. Of. nr. 766 bis din 10 noiembrie 2009 la punctul 8.1.1. denumit “Evaluarea la data intrarii in entitate”. Astfel, trebuie sa aveti in vedere urmatoarele prevederi reglementate la:
* punctul 50 alineatul (1) litera a) conform caruia la data intrarii in entitate, orice bun procurat cu bani “titlu oneros” se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare stabilita la costul de achizitie.
* punctul 51 alineatul (1) conform caruia costul de achizitie al unui bun este format din:
- pretul de cumparare;
- taxele de import;
- alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale);
- cheltuielile de transport, etc.;
- alte cheltuieli care pot fi atribuite direct achizitiei bunurilor respective (comisioane, taxele notariale, cheltuieli cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile).
In situatia in care in categoria “customs duties” nu a fost incadrata si suma TVA care ar fi trebuit achitata la vama din Olanda de catre casa de expeditie S in numele firmei S.C. P S.R.L., inseamna ca bunurile nu sunt considerate puse in libera circulatie pe teritoriul comunitar iar operatiunea nu este considerata o achizitie intracomunitara. Astfel, operatiunea este considerata un import pe teritoriul Romaniei, motiv pentru care va recomand sa luati legatura cu cel mai apropiat birou vamal in vederea vamuirii bunurilor.
Dupa achitarea sumei TVA in vama, firma dvs. intra in posesia declaratiei vamale de import in baza careia se exercita dreptul de deducere a TVA.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OUG 220/2020 care prevede aplicarea masurilor de protectie sociala pentru angajati si angajatori dupa 1 ianuarie 2021 a fost publicata in MonitorBotis: Modificarile la OUG 58/2010 au fost discutate informal, Guvernul nu a luat o decizieReminder ANAF. Luni, 9 ianuarie 2023, contribuabilii trebuie sa depuna declaratia de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale 1.000 de noi intreprinzatori debutanti in luna martie 2015Decontul special de TVA se depune inclusiv pe 26 martie. Vezi alte declaratii cu acelasi termenUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiDistrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"