Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Cum se calculeaza, retine si vireaza CASS-ul pentru veniturile arenda incepand cu 01.07.2015?
Potrivit art. 296^24 alin. (4^2) din Codul fiscal:
"(4^2) Contribuabilii care realizeaza venituri din arendarea bunurilor agricole in regim de retinere la sursa a impozitului datoreaza contributie individuala de asigurari sociale de sanatate in cursul anului, platitorii de venituri avand obligatia calcularii, retinerii şi virarii sumelor respective cu respectarea prevederilor art. 62 alin. (2^1) - (2^5)."Cota este 5,5%.
De asemenea, la art. 62 alin. (2^1) - (2^5) din Codul fiscal se prevede ca:
"(2^1) In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
(2^2) In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
(2^2.1) In cazul in care preturile medii ale produselor agricole, stabilite potrivit prevederilor alin. (2^2), au fost modificate in cursul anului fiscal de realizare a venitului, potrivit procedurii de la alin. (2^2) noile preturi pentru evaluarea in lei a veniturilor din arenda exprimate in natura, pentru determinarea bazei impozabile, se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
(2^3) Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.
(2^4) Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
(2^5) Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut."
Potrivit art. 296^22 alin. (2^2) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate este diferenta dintre venitul brut si cheltuiala deductibila determinata prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut si nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia. Baza lunara de calcul nu poate fi mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut.
Arendasul/platitorul de venit are obligatia depunerii urmatoarelor declaratii:
- formularul 112 - "Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" in care declara impozitul pe veniturile din arenda si contributiile individuale de asigurari sociale de sanatate calculate si retinute, precum si evidenta nominala a persoanelor asigurate. Aceasta declaratie se depune pana la data de 25 a lunii urmatoare efectuarii platii arendei.
- Anual, pana la 28 februarie a anului urmator, formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit".
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Jocurile de noroc - modul de completare a decontului de TVA - formular 300Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleMFP informeaza cu privire la masurile de reducere TVA si a modificarii unor taxe si impoziteSocietate neplatitoare de TVA. Implicatii fiscale pentru servicii de constructiiDeclasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Buletin informativ: Split TVA, 20 raspunsuri sesiune online ANAF si explicatiile consultantului fiscalNoutati Legislatie Fiscala 2-5 mai 2009 - Monitorul OficialOrdinul 103/2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA pentru unele operatiuni din noul Cod fiscalDeducere TVA pentru facturi de cazare. Cum se procedeaza?Info ANAF: Precizari suplimentare referitoare la modificarile aduse de OPANAF 2546/2016Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Import din China urmat de livrare in UE: cum se recupereaza TVA achitata in vama si cum se evita blocarea lichiditatilorLivrarea BUNURIlor in transe: tratament contabil si fiscal privind TVAAchizitii intracomunitare de BUNURI receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaArticole similare
Zoom fiscal: Cotele de TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2016Cotele TVA pentru 2023, aplicabile in RomaniaNoutati legislatie fiscala 1-5 iunie - Monitorul OficialSchimbari in mediul financiar. Noile taxe si impozite pana in 2016Salariul minim brut ar putea ajunge la 3.000 de lei pentru lucratorii din AGRICULTURA si industria alimentaraUltimele articole
Produsele si Serviciile cu TVA 9% in 2025Salariu minim brut de la 1 ianuarie 2025. Va fi diferentiat pentru angajatii din AGRICULTURA si industria alimentara?Noutati privind salariile si beneficiile extrasalariale in 2025Care este salariul minim in AGRICULTURA si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Din 2025 este ELIMINATA o facilitate fiscala importanta. Care sunt domeniile vizateArticole similare
In Formularul 112 au fost adaugate doua creante noiDocumentar fiscal: Inregistrarea contractelor de fiducie si locatiune in 2014Cum se impoziteaza veniturile din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024Reglementari esentiale referitoare la impunerea veniturilor obtinute din cedarea folosintei bunurilorTabel comparativ: Impozitarea veniturilor din arendaUltimele articole
Ghid ANAF pentru veniturile din arenda. Ce trebuie sa stii in 2025Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiImpozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza, cand trebuie platit si stabilirea CASSImpozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024Calculul impozitului pe dividende: ghid completArticole similare
Codul fiscal 2016: Noile taxe pentru PFA si cei cu venituri din activitati independente si drepturi de autorFormularul Declaratiei unice a fost aprobatRestituire pensie. Calitate administrator - pensionarDeclaratia unica – deducerea contributiilor de asigurari socialeObligatii fiscale privind retinerea la sursa a impozitului. Declaratia 112Ultimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVADeclaratia 205 completata eronat. Implicatii CASS pentru persoane fiziceLegea nr. 239 din 2025: principalele masuri adoptate de pachetul 2 de masuri fiscaleDeclaratia 212. Rectificarea D. Unice din 2025 pentru 2024 se face in acord cu Ordinul 7015/2024Declaratia 700 trebuie depusa pentru scoaterea din evidenta a CAS, CASS si CAM
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



