Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul lichidarii unei societati cu asociat unic, bunurile ramase revin persoanei prevazute in actul de constituire a societatii sau in statut.
Raspunsul specialistului
Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra se retine ca societatea nu are (pana la momentul respectiv) datorii catre bugetul de stat, furnizori sau asociat.
In acest caz lichidarea presupune ca asociatul unic a decis modul de repartizare si valorificare a activelor, iar dizolvarea se poate realiza concomitent cu lichidarea.
Referitor la intrebarea privind datoriile fiscale care rezulta din aceste operatiuni avem in vedere in primul rand taxa pe valoarea adaugata.
La art. 270, alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, se prevede ca ”Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.”
Cartea Verde a Contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Asa cum ati specificat, ati dedus TVA aferenta imobilului atunci cand l-ati achizitionat si de aceea trebuie colectata taxa la data scoaterii din evidenta, prin aplicarea procentului de 19% asupra valorii ramase de amortizat a acestuia.
Nota contabila: 635 = 4427 valoarea ramasa cladire * 19%.
Autofactura are doar rol in colectarea TVA si nu genereaza venituri, creante sau datorii.
Scoaterea din evidenta a imobilului se inregistreaza :
Inchiderea conturilor de cheltuieli si venituri se efectueaza cu ajutorul contului de profit si pierdere.
Venitul rezultat din preluarea bunului imobil este venit impozabil pentru asociatul unic astfel cum rezulta din prevederile art. 91, lit. e) din Codul fiscal.
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionarul unic se impune cu o cota de 10%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului.
Din punct de vedere fiscal, venitul din lichidare reprezinta “suma excedentului distributiilor in bani sau in natura care depaseste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare”.
Mentionam ca pentru stabilirea valorii juste a cladirii pe care asociatul unic o primeste este necesara evaluarea acesteia de catre un evaluator autorizat pentru stabilirea valorii de piata.Transmiterea cladirii de la societate catre asociat (persoane afiliate) trebuie sa tina cont de prevederile art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, potrivit carora “tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”
Datorita faptului ca nu ati specificat daca imobilul a fost reevaluat (in plus) va reamintim numai ca microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de lichidare, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Ce impozite si obligatii apar?LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Aspecte juridice, contabile si fiscaleAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"