keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Lichidare microintreprindere: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuse

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Aug. 2018 Exclusiv
Tags: lichidare microintreprindere, obligatii asociat unic, declaratii lichidare microintreprindere

In cazul lichidarii unei societati cu asociat unic, bunurile ramase revin persoanei prevazute in actul de constituire a societatii sau in statut.

In cele ce urmeaza vom analiza, in detaliu, cazul unei societati platitoare de TVA (TVA la incasare), microintreprindere, care detine un imobil  pentru care a dedus TVA aferent. Asociatul unic hotaraste dizolvarea cu lichidarea societatii. In urma lichidarii imobilul revine asociatului unic. Ce impozite va platii societatea in cazul acestei lichidari si ce declaratii se depun?
 

Raspunsul specialistului

Din punct de vedere juridic, potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare (art. 233 si urmatoarele) ca urmare a operatiunii de dizolvare societatea intra in lichidare in vederea valorificarii activului si obtinerea lichiditatilor pentru plata pasivului.
Actul normativ invocat stabileste ca destinatia bunurilor ramase dupa lichidare este cea prevazuta in actul de constituire a societatii sau in statut.

Din informatiile prezentate in intrebarea d-voastra se retine ca societatea nu are (pana la momentul respectiv) datorii catre bugetul de stat, furnizori sau asociat.

In acest caz lichidarea presupune ca asociatul unic a decis modul de repartizare si valorificare a activelor, iar dizolvarea se poate realiza concomitent cu lichidarea.

Referitor la intrebarea privind datoriile fiscale care rezulta din aceste operatiuni avem in vedere in primul rand taxa pe valoarea adaugata.

La art. 270, alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare, se prevede ca ”Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.”

Asa cum ati specificat, ati dedus TVA aferenta imobilului atunci cand l-ati achizitionat si de aceea trebuie colectata taxa la data scoaterii din evidenta, prin aplicarea procentului de 19% asupra valorii ramase de amortizat a acestuia.
Daca la data scoaterii din evidenta valoarea ramasa de amortizat este zero, atunci nu se mai colecteaza TVA.
Inregistrarea TVA colectata se face pe baza unei autofacturi intocmite de societate, in conditiile prevazute la art. 319 alin. (8) din codul fiscal.

Nota contabila: 635 = 4427 valoarea ramasa cladire * 19%.

Autofactura are doar rol in colectarea TVA si nu genereaza venituri, creante sau datorii.
TVA colectata se declarara in decontul de TVA depus pentru perioada fiscala in care se efectueaza aceste inregistrari contabile, pe randul aferent livrarilor de bunuri si servicii.

Scoaterea din evidenta a imobilului se inregistreaza :
 - cand valoarea este amortizata:
281                    =                 212
 "Amortizarea"                              "Constructii"
- cand valoarea este neamortizata:
6583             =    212                                                            
"Cheltuieli privind                        "Constructii"
activele cedate si alte operatii de capital"

Inchiderea conturilor de cheltuieli si venituri se efectueaza cu ajutorul contului de profit si pierdere.

Venitul rezultat din preluarea bunului imobil este venit impozabil pentru asociatul unic astfel cum rezulta din prevederile art. 91, lit. e) din Codul fiscal.

Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionarul unic se impune cu o cota de 10%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului.

Din punct de vedere fiscal, venitul din lichidare reprezinta “suma excedentului distributiilor in bani sau in natura care depaseste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare”.

Mentionam ca pentru stabilirea valorii juste a cladirii pe care asociatul unic o primeste este necesara evaluarea acesteia de catre un evaluator autorizat pentru stabilirea valorii de piata.Transmiterea cladirii de la societate catre asociat (persoane afiliate) trebuie sa tina cont de prevederile art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, potrivit carora “tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.”

Datorita faptului ca nu ati specificat daca imobilul a fost reevaluat (in plus) va reamintim numai ca microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de lichidare, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.
Daca este cazul, impozitul se declara prin formularul 100 si se achita pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului unde a fost inregistrata societatea. Cota de impunere este de 1% sau 3% in functie de faptul ca societatea a avut sau nu angajati.
Baza impozabila o constituie, potrivit prevederilor art. 53 din Codul fiscal, veniturile din orice sursa din care se scad cele prevazute la alin. (1) si la care se aduna cele prevazute la alin. (2), dupa caz.
Nota contabila privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor este: 698 = 4418 si 4418 = 5121. 
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016