Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o microintreprindere neplatitoare de TVA doreste lichidarea voluntara. Pentru aceasta trebuie sa intocmeasca bilantul de lichidare. Soldurile din balanta sunt:
1012 200 CR1061 40 CR
1171 790,06 DB
121 553.06 CR
S-a facut inchiderea in vederea bilantului
1012 = 456 200 lei
1061 = 456 40 lei
121 = 456 553,06 lei
456 = 1171 790,6 lei
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1. Sunt corecte inregistrarile?
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
2. Ce obligatii declarative are microintreprinderea in afara de bilant?
3. Se datoreaza vreun impozit pentru aceasta operatiune?
Avand in vedere ca este vorba de lichidarea societatii, mai intai trebuie acoperita pierderea contabila reportata din anii precedenti (soldul debitor al contului 1171), cu respectarea prevederilor pct. 249 alin. 1 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 conform carora pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Succesiunea inregistrarilor contabile (bazata si pe faptul ca asociatii nu aduc sume de bani necesare acoperirii pierderii – a se vedea si exemplele privind reflectarea in contabilitate a operatiunilor de licihidare a societatilor din proiectul de ordin ce urmeaza sa inlocuiasca vechiul ordin 1376/2004, disponibil pe site-ul MFP, la sectiunea "Transparenta decizionala"):
- 121 = 1171 553,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei.
Observatie: banuim ca soldul contului 1171 este 793, 06 lei (si nu 790,6) pentru ca altfel nu mai exista echilibrul bilantier.
In privinta datorarii vreunui impozit, probleme ridica rezerva legala existenta in creditul contului 1061, si anume:
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare tot de impozit pe veniturile microintreprinderilor, utilizarea ei la acoperirea pierderii contabile cu ocazia lichidarii (schimbarii destinatiei) nu are nicio influenta fiscala;
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare de impozit pe profit devin incidente prevederile ct. 15 din Normele metodologice date in aplicarea art. 112^7 din Codul fiscal
referitoare la microintreprinderile care isi inceteaza existenta si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit.
La acest punct din norme rezerva legala nu este trecuta nici in categoria rezervelor care nu intra in baza baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, nici in cea a rezervelor care intra in baza baza impozabila a acestui impozit. Totusi, avand in vederea ca rezerva legala a fost dedusa la calculul profitului impozabil (s-a constituit din profitul contabil brut inainte de impozozitare), prin similitudine cu introducerea in baza impozabila a rezervelor din reevaluarea activelor, anterior deductibile, apreciem ca pentru acest tip de rezerva societatea trebuie sa plateasca impozitul de 3%. Impozitul se declara prin intermediul formularului 100, care trebuie depus pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului, dupa cum se prevede la pct. 10 ultimul paragraf si pct. 10^1 din Normele metodologice.
Ramane de apreciat daca sunt de intreprins demersurile necesare pentru depunerea declaratiei si plata impozitului avand in vedere cuantumul infim al impozitului datorat (40 lei x 3% = 1,2 – 1 leu).
Inregistrarile contabile necesare in aceasta ultima ipoteza sunt:
- 698 = 4418 1 leu
- 121 = 698 1 leu
- 121 = 1171 552,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei
- 456 = 1171 1 leu
- 5311 = 456 1 leu
- 4418 = 5311 1 leu.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi
Articole similare
LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Aspecte juridice, contabile si fiscaleLICHIDARE MICROINTREPRINDERE: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseArticole similare
Cum se scad din evidenta creantele neincasateSocietate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?Leasing financiar. Regim TVA. Cheltuieli deductibileFirma in insolventa. Ce INREGISTRARI CONTABILE se fac?Plata avans. Antecontract. Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleMONOGRAFIE contabila pentru abonamentele de sport platite angajatilorSistemul de Garantie-Returnare (SGR) Romania. 2 studii de caz importanteCesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleRegimul special pentru agricultori - spete utileArticole similare
Plati catre administrator si asociat. Reglementari legaleOficial! Noul model al Declaratiei 112 a fost publicat in Monitorul OficialPozitia CNIPMMR privind modificarea Legii nr. 62/2011 a Dialogului SocialComunicat MFP: Nu vor fi introduse noi taxe dupa acordul cu FMITVA - Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de serviciiUltimele articole
Ultimul pas pentru operationalizarea IMM Plus, indeplinit. Cum se acorda sprijinul pentru firmeTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024Calculul impozitului pe dividende: ghid completImpozitul auto: cum se calculeaza si unde il platestiExamenul CECCAR 2024. Teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examenArticole similare
Operatorii economici care au inregistrat o cifra de afaceri mai mare de 1.000.000 euro vor intocmi raportarile contabile la 30 iunie 2021Operatiuni de fuziune intre doua SRL-uri. Aspecte contabileNoile prevederi pentru formularul 101 si formularul 120. Modificari OPANAF 3386/2016Raportarile contabile la 30 iunie 2023 se depun pana cel mai tarziu la data de 16 august 2023Operatorii economici cu EXERCITIU FINANCIAR diferit de anul calendaristic depun raportarile contabile pana pe 16 august 2022Ultimele articole
Sponsorizari in 2023. Pot firmele sa raporteze sumele care depasesc plafonul de 20% din impozit?Criterii in functie de care firmele sunt obligate sa intocmeasca Situatii financiare consolidateModele de politici contabile. Elimina riscul erorilor fiscal-contabileIndicele pretului de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit pentru anul 2023Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"