Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o microintreprindere neplatitoare de TVA doreste lichidarea voluntara. Pentru aceasta trebuie sa intocmeasca bilantul de lichidare. Soldurile din balanta sunt:
1012 200 CR1061 40 CR
1171 790,06 DB
121 553.06 CR
S-a facut inchiderea in vederea bilantului
1012 = 456 200 lei
1061 = 456 40 lei
121 = 456 553,06 lei
456 = 1171 790,6 lei
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1. Sunt corecte inregistrarile?
![Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
![Impozitarea veniturilor din chirii 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3152-impozitarea-ven.jpg)
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
![Cheltuieli deductibile si nedeductibile](https://www.rs.ro/dbimg/product/1929-cheltuieli-dedu.png)
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
2. Ce obligatii declarative are microintreprinderea in afara de bilant?
3. Se datoreaza vreun impozit pentru aceasta operatiune?
Avand in vedere ca este vorba de lichidarea societatii, mai intai trebuie acoperita pierderea contabila reportata din anii precedenti (soldul debitor al contului 1171), cu respectarea prevederilor pct. 249 alin. 1 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 conform carora pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Succesiunea inregistrarilor contabile (bazata si pe faptul ca asociatii nu aduc sume de bani necesare acoperirii pierderii – a se vedea si exemplele privind reflectarea in contabilitate a operatiunilor de licihidare a societatilor din proiectul de ordin ce urmeaza sa inlocuiasca vechiul ordin 1376/2004, disponibil pe site-ul MFP, la sectiunea "Transparenta decizionala"):
- 121 = 1171 553,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei.
Observatie: banuim ca soldul contului 1171 este 793, 06 lei (si nu 790,6) pentru ca altfel nu mai exista echilibrul bilantier.
In privinta datorarii vreunui impozit, probleme ridica rezerva legala existenta in creditul contului 1061, si anume:
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare tot de impozit pe veniturile microintreprinderilor, utilizarea ei la acoperirea pierderii contabile cu ocazia lichidarii (schimbarii destinatiei) nu are nicio influenta fiscala;
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare de impozit pe profit devin incidente prevederile ct. 15 din Normele metodologice date in aplicarea art. 112^7 din Codul fiscal
referitoare la microintreprinderile care isi inceteaza existenta si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit.
La acest punct din norme rezerva legala nu este trecuta nici in categoria rezervelor care nu intra in baza baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, nici in cea a rezervelor care intra in baza baza impozabila a acestui impozit. Totusi, avand in vederea ca rezerva legala a fost dedusa la calculul profitului impozabil (s-a constituit din profitul contabil brut inainte de impozozitare), prin similitudine cu introducerea in baza impozabila a rezervelor din reevaluarea activelor, anterior deductibile, apreciem ca pentru acest tip de rezerva societatea trebuie sa plateasca impozitul de 3%. Impozitul se declara prin intermediul formularului 100, care trebuie depus pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului, dupa cum se prevede la pct. 10 ultimul paragraf si pct. 10^1 din Normele metodologice.
Ramane de apreciat daca sunt de intreprins demersurile necesare pentru depunerea declaratiei si plata impozitului avand in vedere cuantumul infim al impozitului datorat (40 lei x 3% = 1,2 – 1 leu).
Inregistrarile contabile necesare in aceasta ultima ipoteza sunt:
- 698 = 4418 1 leu
- 121 = 698 1 leu
- 121 = 1171 552,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei
- 456 = 1171 1 leu
- 5311 = 456 1 leu
- 4418 = 5311 1 leu.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.33 din 5 din 3 voturi
Articole similare
LICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Aspecte juridice, contabile si fiscaleLICHIDARE MICROINTREPRINDERE: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseArticole similare
Imprumut acordat de societatea in alt stat membru UE. Care e monografia contabila?Profit reinvestit. Ce INREGISTRARI CONTABILE efectuam?129 Monografii contabile detaliate care traduc OMFP 1802/2014Plata avans. Antecontract. Care sunt implicatiile TVA?Taxare inversa in decont TVA. Ce presupune fiecare etapa din procedura?Ultimele articole
Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismCum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleArticole similare
Sucursala deschisa in Romania. Care sunt obligatiile declarative si de plata in 2013?IMM-urile si firmele mari din mai multe domenii pot beneficia de schema de ajutor de stat HoReCa 2. Criterii de eligibilitateGuvernul infiinteaza o agentie care sa atrAGA investitiileBNR ar dori un european la conducerea FMIHotararea nr. 824/2015 privind stabilirea conditiilor pentru punerea la dispozitie pe piata a recipientelor simple sub presiuneUltimele articole
TOT ce trebuie sa stii despre delegare: ce este, pentru cat timp poate fi dispusa si cand inceteazaOrdin de deplasare. Ce trebuie sa contina documentul pentru deplasarile in tara si in strainatateITM: Infomatii utile pentru angajat si angajator, cu privire la perioada de probaMarti, 25 iunie 2024, termenul limita de depunere a Formularului 177Dividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiArticole similare
Intocmire bilant de lichidareModificarea paragrafului din raportul de audit privind raportul administratoruluiCum se scoate din evidenta TVA-ul de rambursatANAF: Actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit - Indicele preturilor de consum utilizat in 2020Cifra de afaceri. Definitie, formula si cum sa o calculezi corectUltimele articole
Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaSponsorizari in 2023. Pot firmele sa raporteze sumele care depasesc plafonul de 20% din impozit?Raportarile contabile la 30 iunie 2023 se depun pana cel mai tarziu la data de 16 august 2023Criterii in functie de care firmele sunt obligate sa intocmeasca Situatii financiare consolidateModele de politici contabile. Elimina riscul erorilor fiscal-contabile![Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB0724b240722141113.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"