Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, o microintreprindere neplatitoare de TVA doreste lichidarea voluntara. Pentru aceasta trebuie sa intocmeasca bilantul de lichidare. Soldurile din balanta sunt:
1012 200 CR1061 40 CR
1171 790,06 DB
121 553.06 CR
S-a facut inchiderea in vederea bilantului
1012 = 456 200 lei
1061 = 456 40 lei
121 = 456 553,06 lei
456 = 1171 790,6 lei
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1. Sunt corecte inregistrarile?
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Taxare 2025 Noutatile Codului fiscal
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
2. Ce obligatii declarative are microintreprinderea in afara de bilant?
3. Se datoreaza vreun impozit pentru aceasta operatiune?
Avand in vedere ca este vorba de lichidarea societatii, mai intai trebuie acoperita pierderea contabila reportata din anii precedenti (soldul debitor al contului 1171), cu respectarea prevederilor pct. 249 alin. 1 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 conform carora pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
Succesiunea inregistrarilor contabile (bazata si pe faptul ca asociatii nu aduc sume de bani necesare acoperirii pierderii – a se vedea si exemplele privind reflectarea in contabilitate a operatiunilor de licihidare a societatilor din proiectul de ordin ce urmeaza sa inlocuiasca vechiul ordin 1376/2004, disponibil pe site-ul MFP, la sectiunea "Transparenta decizionala"):
- 121 = 1171 553,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei.
Observatie: banuim ca soldul contului 1171 este 793, 06 lei (si nu 790,6) pentru ca altfel nu mai exista echilibrul bilantier.
In privinta datorarii vreunui impozit, probleme ridica rezerva legala existenta in creditul contului 1061, si anume:
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare tot de impozit pe veniturile microintreprinderilor, utilizarea ei la acoperirea pierderii contabile cu ocazia lichidarii (schimbarii destinatiei) nu are nicio influenta fiscala;
- daca rezerva legala a fost constituita cand societatea era platitoare de impozit pe profit devin incidente prevederile ct. 15 din Normele metodologice date in aplicarea art. 112^7 din Codul fiscal
referitoare la microintreprinderile care isi inceteaza existenta si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit.
La acest punct din norme rezerva legala nu este trecuta nici in categoria rezervelor care nu intra in baza baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor, nici in cea a rezervelor care intra in baza baza impozabila a acestui impozit. Totusi, avand in vederea ca rezerva legala a fost dedusa la calculul profitului impozabil (s-a constituit din profitul contabil brut inainte de impozozitare), prin similitudine cu introducerea in baza impozabila a rezervelor din reevaluarea activelor, anterior deductibile, apreciem ca pentru acest tip de rezerva societatea trebuie sa plateasca impozitul de 3%. Impozitul se declara prin intermediul formularului 100, care trebuie depus pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului, dupa cum se prevede la pct. 10 ultimul paragraf si pct. 10^1 din Normele metodologice.
Ramane de apreciat daca sunt de intreprins demersurile necesare pentru depunerea declaratiei si plata impozitului avand in vedere cuantumul infim al impozitului datorat (40 lei x 3% = 1,2 – 1 leu).
Inregistrarile contabile necesare in aceasta ultima ipoteza sunt:
- 698 = 4418 1 leu
- 121 = 698 1 leu
- 121 = 1171 552,06 lei
- 1061 = 1171 40 lei
- 1012 = 1171 200 lei
- 456 = 1171 1 leu
- 5311 = 456 1 leu
- 4418 = 5311 1 leu.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
LICHIDARE MICROINTREPRINDERE: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseLICHIDARE MICROINTREPRINDERE. Aspecte juridice, contabile si fiscaleArticole similare
Tratament creante neincasateAjustarea TVA in beneficiul persoanei impozabile care a limitat dreptul de deducere 50%. Cum procedam?Transfer si plata chirie. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Monografie achizitie in valuta. Cum procedam tinand cont de cursul valutar la inregistrare?Datorii vechi furnizori. Cum putem face anularea datoriilor?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Legea supermarketurilor a fost promulgata. Marile mAGAzine protesteazaHoReCa ar putea beneficia de un nou ajutor de stat! Schema se deruleaza pana la 31 decembrie 2021Rentrop&Straton sarbatoreste 20 de ani - liderul informatiilor specializate din RomaniaAjustarea TVA in beneficiul persoanei impozabile care a limitat dreptul de deducere 50%. Cum procedam?Cesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleUltimele articole
Facilitatile fiscale pentru constructii, eliminate in 2025Distribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?Salariati cu mai multe CIM. 4 aspecte importanteFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulArticole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru zilele de 26 si 30 martieHG 906/2014. Diferenta dintre nivelul standard al accizelor si nivelul accizelor diferentiatCare este structura raportarilor contabile la 30 iunie 2024Intocmire bilant de lichidareManual de politici contabile, actualizat conform cerintelor legislative generate de pandemia 2020. Protejeaza-te impotriva amenzilor ANAF!Ultimele articole
Situatii financiare anuale. De cand exista obligatia de a fi depuse EXCLUSIV electronicNOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieRaportarile contabile la 30 iunie 2024 se depun doar de entitatile cu cifra de afaceri mai mare de 1 milion de euroSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"