Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Sa luam cazul in care o persoana juridica a incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana fizica, iar veniturile din alte surse obtinute de persoana fizica depasesc pragurile de 6/12 salarii minime brute pe tara.
Ce obligatii declarative si de plata au cele doua persoane ( juridica si fizica) in aceasta situatie?
Venituri din alte surse. Obligatii declarative si de plata
Specialistul ne spune ca, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, veniturile din alte surse, astfel cum sunt definite la art. 114 din Codul fiscal, intra doar in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal. Aceste venituri nu fac obiectul contributiei de asigurari sociale (CAS), neintrand in baza de calcul al acesteia.
Potrivit art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, printre care si veniturile din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza CASS la o baza de calcul stabilita in functie de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS.
Astfel, in temeiul art. 174^1 din Codul fiscal, CASS aferenta anului 2024 se calculeaza de catre persoana fizica prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 170 alin. (5) din Codul fiscal (venitul brut/impozabil, pentru veniturile din alte surse, stabilite potrivit art. 114 din Codul fiscal).
Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Calitatea de salariat poate duce la exceptarea de la plata CASS pentru persoanele fizice care estimeaza venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara. Temeiul legal il reprezinta art. 174^1 alin. (19) din Codul fiscal.
In situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul 2024 venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, va datora CASS la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si va depune Declaratia unica pana la data de 25 mai 2025, in vederea definitivarii CASS aferenta anului 2024.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a Contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Situatia este aplicabila in cazul in care, in anul de realizare 2024 a veniturilor, persoanele:
a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
c) nu au obtinut venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (venituri din activitati independente) pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal.
Asadar, pentru veniturile de natura celor din alte surse, Codul fiscal nu instituie obligatia platitorului de venituri pentru calculul, retinerea, plata si declararea CASS.
Aceasta obligatie poate reveni, dupa caz, doar platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice.
Doar pentru acesti platitori de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice.
Codul fiscal reglementeaza, dupa caz, in sarcina acestora obligatia de a stabili CASS datorata de catre beneficiarul venitului, prin aplicarea cotei de 10% prevazute la art. 156 din Codul fiscal asupra bazei de calcul mentionate la art. 170 alin. (4) din Codul fiscal.
Pentru aceste categorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului pe venit si a CASS, declararea se realizeaza prin intermediul Declaratiei 112.
In concluzie, in ceea ce priveste veniturile din alte surse, impozitul pe venit urmeaza a fi calculat, retinut, platit si declarat de societate in calitate de platitor de venituri prin intermediul Declaratiei 100, in timp ce CASS va face obiectul platii si declararii de catre insasi persoana fizica prin intermediul Declaratiei unice, platitorului/societatii nerevenindu-i obligatii in acest sens.
Atragem atentia asupra realizarii unei analize privind modul de desfasurare a activitatii de catre persoana fizica prezentata in cuprinsul intrebarii in vederea incadrarii corecte din punct de vedere fiscal al venitului realizat de persoana fizica. Astfel, avand in vedere sfera larga a contractelor civile reglementate de Codul civil, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile depinde de modul de exercitare a activitatii, cu caracter de regularitate sau fara caracter de continuitate.
Doar desfasurarea fara continuitate a unor activitati independente poate conduce la aplicarea prevederilor art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si permite calificarea drept venituri din alte surse, a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente.
Veniturile sunt supuse prin retinere la sursa impozitului pe venit final in cota de 10% aplicata la venitul brut.
Includerea unor astfel de venituri in aceasta categorie se poate insa realiza doar pentru veniturile realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara astfel de activitati, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activitati independente” din Titlul IV al Codului fiscal.
Asadar doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si pct. 34. alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile din activitati independente care nu au un caracter de continuitate pot fi calificate drept venituri din alte surse supuse impozitului pe venit in cota de 10% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal, conform premisei enuntate in cuprinsul intrebarii.
De asemenea, societatea in calitate de platitor de venituri va avea in vedere si prevederile art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit carora „platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
In aceste conditii platitorii de venituri din alte surse au obligatia completarii si a formularului 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (OPANAF 154/2024).
Raspuns oferit in luna noiembrie de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L. Experienta sa de peste 15 ani in administratia fiscala este cea mai buna carte de vizita care o recomanda. Cu o pregatire economica (Diploma de licenta – Academia de Studii Economice - Bucuresti – Facultatea de Finante – Contabilitate si Diploma de studii superioare specializate (D.E.S.S.) – Master in Administratie fiscala – Universitatea Paris IX Dauphine – Franta) si juridica este de mai bine de 7 ani expert contabil. Acesteia i se adauga cursurile de specializare pe care le-a urmat. De asemenea, a publicat numeroase alte studii, articole si materiale pentru revistele "Capital" si "Idei de Afaceri", precum si cotidienele "Romania Libera" si "Curierul National". Dani Cucu are si o bogata activitate de profesorat, fiind invitata sa sustina prezentari la numeroase seminarii de fiscalitate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sinteza fiscala: Impunerea veniturilor realizate din operatiuni de fiducieDeclaratia Unica in 2023 si instructiunile de completare aferente noului formular pus in dezbatere publica de ANAFDeclaratia Unica: Cum se completeaza formularul in cazul CAS si CASS estimate si realizate peste plafonDeclaratia Unica in 2023: 4 modificari importante introduse in noul formular prin OG 16/2022 si OG 2/2022Descarcati Declaratia 205 actualizata pentru 2014!Ultimele articole
Proiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulCe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaModificari privind impozitul pe venit si contributiile sociale ce intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024PFA si venituri din criptomonede. Obligatii de plata CAS si CASS in 2024Articole similare
Sanctionarea abaterilor disciplinare: Cum aplici corect legislatia in vigoare?Avans in baza de proforma pentru achizitie intracomunitara. Cum gestionam situatia?Zile libere pentru parinti. Modalitati de decontare a indemnizatiei (ANOFM)Marti, 20 decembrie 2022, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la inCASareEmiterea facturilor pentru bunurile supuse executarii siliteUltimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEDefiscalizarea CASei de marcat. Cand si cum se faceArticole similare
PFA in 2024. CASS de plata pentru dividende si activitati independenteGabriel Biris, despre Declaratia unica: Raman discrepantele uriase dintre CAS si CASSCum se completeaza in Declaratia Unica indemnizatiile primite de catre profesionisti conform OUG 30/2020Modificari ale declaratiei 112 si formularul actualizat de ANAFCare este regimul fiscal al dividendelor incasate din strainatate?Ultimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025Venituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Persoanele care NU au depus D212 pentru 2023 vor primi Notificari de la ANAF. Cat timp au pentru a indrepta situatiaArticole similare
Obligatii declarative pentru stabilirea perioadelor fiscale si regimurilor de impunere in 2015!OUG nr.25: IMPOZIT PE VENITurile microintreprinderilorTrecerea la microintreprindere incepand cu 1 februarie 2013Recuperarea pierderilor fiscale de catre o societate care va plati IMPOZIT PE VENITurile microintreprinderilor in 2017MFP modifica Legea 227/2015! Sunt propuse masuri pentru impozitul pe profit, impozitul pe venit, taxe locale si TVAUltimele articole
Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSituatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitCalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"