Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Sa luam cazul in care o persoana juridica a incheiat un contract de prestari servicii cu o persoana fizica, iar veniturile din alte surse obtinute de persoana fizica depasesc pragurile de 6/12 salarii minime brute pe tara.
Ce obligatii declarative si de plata au cele doua persoane ( juridica si fizica) in aceasta situatie?
Venituri din alte surse. Obligatii declarative si de plata
Specialistul ne spune ca, in raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, veniturile din alte surse, astfel cum sunt definite la art. 114 din Codul fiscal, intra doar in baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal. Aceste venituri nu fac obiectul contributiei de asigurari sociale (CAS), neintrand in baza de calcul al acesteia.
Potrivit art. 170 alin. (2) din Codul fiscal, persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) din Codul fiscal, printre care si veniturile din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza CASS la o baza de calcul stabilita in functie de 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, daca estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea CASS.
Astfel, in temeiul art. 174^1 din Codul fiscal, CASS aferenta anului 2024 se calculeaza de catre persoana fizica prin aplicarea cotei de contributie de 10% asupra bazei anuale de calcul mentionate la art. 170 alin. (5) din Codul fiscal (venitul brut/impozabil, pentru veniturile din alte surse, stabilite potrivit art. 114 din Codul fiscal).
Baza anuala de calcul al CASS in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind estimarea veniturilor, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.
Calitatea de salariat poate duce la exceptarea de la plata CASS pentru persoanele fizice care estimeaza venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara. Temeiul legal il reprezinta art. 174^1 alin. (19) din Codul fiscal.
In situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul 2024 venituri peste plafoanele de 6,12 sau 24 de salarii dar realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, va datora CASS la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara si va depune Declaratia unica pana la data de 25 mai 2025, in vederea definitivarii CASS aferenta anului 2024.
Manual de politici contabile - Stick USB
Examen Consultant Fiscal 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Situatia este aplicabila in cazul in care, in anul de realizare 2024 a veniturilor, persoanele:
a) nu au obtinut venituri din salarii si asimilate salariilor pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile;
b) nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal;
c) nu au obtinut venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (venituri din activitati independente) pentru care datoreaza CASS la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice prevazute la art. 120 din Codul fiscal.
Asadar, pentru veniturile de natura celor din alte surse, Codul fiscal nu instituie obligatia platitorului de venituri pentru calculul, retinerea, plata si declararea CASS.
Aceasta obligatie poate reveni, dupa caz, doar platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice.
Doar pentru acesti platitori de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, de venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice.
Codul fiscal reglementeaza, dupa caz, in sarcina acestora obligatia de a stabili CASS datorata de catre beneficiarul venitului, prin aplicarea cotei de 10% prevazute la art. 156 din Codul fiscal asupra bazei de calcul mentionate la art. 170 alin. (4) din Codul fiscal.
Pentru aceste categorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului pe venit si a CASS, declararea se realizeaza prin intermediul Declaratiei 112.
In concluzie, in ceea ce priveste veniturile din alte surse, impozitul pe venit urmeaza a fi calculat, retinut, platit si declarat de societate in calitate de platitor de venituri prin intermediul Declaratiei 100, in timp ce CASS va face obiectul platii si declararii de catre insasi persoana fizica prin intermediul Declaratiei unice, platitorului/societatii nerevenindu-i obligatii in acest sens.
Atragem atentia asupra realizarii unei analize privind modul de desfasurare a activitatii de catre persoana fizica prezentata in cuprinsul intrebarii in vederea incadrarii corecte din punct de vedere fiscal al venitului realizat de persoana fizica. Astfel, avand in vedere sfera larga a contractelor civile reglementate de Codul civil, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile depinde de modul de exercitare a activitatii, cu caracter de regularitate sau fara caracter de continuitate.
Doar desfasurarea fara continuitate a unor activitati independente poate conduce la aplicarea prevederilor art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si permite calificarea drept venituri din alte surse, a veniturilor din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente.
Veniturile sunt supuse prin retinere la sursa impozitului pe venit final in cota de 10% aplicata la venitul brut.
Includerea unor astfel de venituri in aceasta categorie se poate insa realiza doar pentru veniturile realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara astfel de activitati, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II „Venituri din activitati independente” din Titlul IV al Codului fiscal.
Asadar doar in situatia indeplinirii conditiilor impuse de art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal si pct. 34. alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, veniturile din activitati independente care nu au un caracter de continuitate pot fi calificate drept venituri din alte surse supuse impozitului pe venit in cota de 10% aplicat la venitul brut, conform art. 115 alin. (1) din Codul fiscal, conform premisei enuntate in cuprinsul intrebarii.
De asemenea, societatea in calitate de platitor de venituri va avea in vedere si prevederile art. 132 alin. (2) din Codul fiscal, potrivit carora „platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa a impozitelor au obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, cu exceptia platitorilor de venituri din salarii si asimilate salariilor, platitorilor de venituri din pensii, platitorilor de venituri din drepturi de proprietate intelectuala, platitorilor de venituri in baza contractelor de activitate sportiva, venituri din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, acestia avand obligatia depunerii Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate”.
In aceste conditii platitorii de venituri din alte surse au obligatia completarii si a formularului 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit (OPANAF 154/2024).
Raspuns oferit in luna noiembrie de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L. Experienta sa de peste 15 ani in administratia fiscala este cea mai buna carte de vizita care o recomanda. Cu o pregatire economica (Diploma de licenta – Academia de Studii Economice - Bucuresti – Facultatea de Finante – Contabilitate si Diploma de studii superioare specializate (D.E.S.S.) – Master in Administratie fiscala – Universitatea Paris IX Dauphine – Franta) si juridica este de mai bine de 7 ani expert contabil. Acesteia i se adauga cursurile de specializare pe care le-a urmat. De asemenea, a publicat numeroase alte studii, articole si materiale pentru revistele "Capital" si "Idei de Afaceri", precum si cotidienele "Romania Libera" si "Curierul National". Dani Cucu are si o bogata activitate de profesorat, fiind invitata sa sustina prezentari la numeroase seminarii de fiscalitate.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Speta zilei cu Ionut Jinga! Aspecte fiscale privind impozitul pe venituri din dividendeSinteza fiscala: Impunerea veniturilor realizate din operatiuni de fiducieZoom fiscal: Impunerea veniturilor din alte surse in anul 2016Proiect OUG: Va fi introdusa Declaratia Unica precompletata de ANAF. Cine primeste formularulCodul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul IX - VENITURI DIN ALTE SURSEUltimele articole
Ce se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaModificari privind impozitul pe venit si contributiile sociale ce intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2024PFA si venituri din criptomonede. Obligatii de plata CAS si CASS in 2024Monografie contabila bacsis 2023. Exemplu util de monografie contabila pentru inregistrarea bacsisuluiArticole similare
Depunere declaratii cu termen-limita la 25 si 30 septembrieAnaliza: InCASare avans pentru livrare intracomunitara de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulareComert cu amanuntul. Cum ajustam adaosul comercial si TVA-ul neexigibil?TVA la inCASare 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?Min. Muncii: Venitul Minim de Incluziune va fi implementat incepand cu 1 ianuarie 2024Ultimele articole
Plafon de 50.000 lei in CASierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Miercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteVeniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce obligatii fiscale au persoanele fiziceVenituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAArticole similare
Oficial ANAF: Modificari ale Codului fiscal in ceea ce priveste CASS, aduse prin Legea nr.112/2016Pana la 25 martie se fac platile anticipate aferente trimestrului I 2014Raspunsuri OFICIALE de la ANAF cu privire la completarea si depunerea Declaratiei Unice 2020Tratament FISCAL pentru tichetele cadou acordate angajatilorANAF: O noua sesiune de asistenta online pentru completarea Declaratiei UniceUltimele articole
Venituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Persoanele care NU au depus D212 pentru 2023 vor primi Notificari de la ANAF. Cat timp au pentru a indrepta situatiaRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorArticole similare
Cum se face intrarea in sistemul de impunere pe veniturile microVanzare parti sociale. Cum procedam cu impozitul pe veniturile microintreprinderilor?Venituri din chirii. Declaratii fiscale 2018Noi clarificari privind normele de aplicare a Codului fiscalCe trebuie sa stie angajatorii despre acordarea tichetelor casniceUltimele articole
Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleFirme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"