Tags: repartizare dividende, declaratia rectificativa 710, declaratia rectificativa 205, declaratia unica
1. Se poate reveni asupara modului de repartizare a dividendelor, tinand cont ca s-a virat o parte din dividende si s-a efectuat plata impozitului (rectificativa la D100)?
2. Cum pot fi corectate erorile tinand cont ca s-a depus rectificativa la D205, iar asociatul al treilea nu figureaza in rectificativa?
3. Poate fi depusa o a alta declaratie rectificativa?
4. Declaratia unica pentru anul 2019 trebuie depusa de toti cei 3 asociati sau numai de catre cei care au ridicat dividendele?
Raspunsul consultantului fiscal Dana Hristu:
1. Repartizarea profitului catre asociati. Legea nr. 31/1990
Conform prevederilor de la art 67 din Legea nr. 31/1990 a societatilor, cu modificarile si completarile ulterioare:
“Art. 67
(credite x 1) Cota-parte din profit ce se plateste fiecarui asociat constituie dividende.
(2)Dividendele se distribuie asociatilor proportional cu cota de participare la capitalul social varsat, optional trimestrial pe baza situatiilor financiare interimare si anual, dupa regularizarea efectuata prin situatiile financiare anuale, daca prin actul constitutiv nu se prevede altfel. Acestea se pot plati in mod optional trimestrial in termenul stabilit de adunarea generala a asociatilor sau, dupa caz, prin legile speciale, regularizarea diferentelor rezultate din distribuirea dividendelor in timpul anului urmand sa se faca prin situatiile financiare anuale. Plata diferentelor rezultate din regularizare se face in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar incheiat. In caz contrar, societatea datoreaza, dupa acest termen, dobanda penalizatoare calculata conform art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2011 privind dobanda legala remuneratorie si penalizatoare pentru obligatii banesti, precum si pentru reglementarea unor masuri financiar-fiscale in domeniul bancar, aprobata prin Legea nr. 43/2012, cu completarile ulterioare, daca prin actul constitutiv sau prin hotararea adunarii generale a actionarilor care a aprobat situatiile financiare aferente exercitiului financiar incheiat nu s-a stabilit o dobanda mai mare.
(21)In cazul distribuirii partiale a dividendelor intre asociati sau actionari in cursul anului financiar, situatiile financiare anuale vor evidentia dividendele atribuite partial si vor regulariza diferentele rezultate, in mod corespunzator.
(22)In cazul in care asociatii sau actionarii datoreaza restituiri de dividende, in urma regularizarii operate in situatiile financiare anuale, acestea se achita societatii in termen de 60 de zile de la data aprobarii situatiilor financiare anuale. In caz contrar, asociatii sau actionarii datoreaza, dupa acest termen, dobanda penalizatoare calculata conform art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 13/2011, aprobata prin Legea nr. 43/2012, cu completarile ulterioare, daca prin actul constitutiv sau prin hotararea adunarii generale a actionarilor care a aprobat situatiile financiare aferente exercitiului financiar incheiat nu s-a stabilit o dobanda mai mare.
(3)Nu se vor putea distribui dividende decat din profituri determinate potrivit legii.
(4)Dividendele platite contrar dispozitiilor alin. (2), (21), (22) si (3) se restituie, daca societatea dovedeste ca asociatii au cunoscut neregularitatea distribuirii sau, in imprejurarile existente, trebuia sa o cunoasca.
(5)Dreptul la actiunea de restituire a dividendelor, platite contrar prevederilor alin. (2) si (3), se prescrie in termen de 3 ani de la data distribuirii lor.
(6)Dividendele care se cuvin dupa data transmiterii actiunilor apartin cesionarului, in afara de cazul in care partile au convenit altfel.”
Prin urmare, daca dividendele au fost distribuite eronat catre asociati, asociatul care a primit in plus dividende le va restitui.
Se va intocmi o alta decizie de repartizare a profitului, catre toti asociatii, proportional cu cota de participare la capitalul social varsat a fiecarui asociat, sau conform prevederilor din actul constitutive, in care v-a fi mentionata si decizia care nu a fost intocmita corect.
2. Declararea impozitului pe dividende prin formularul 100 si/sau corectarea prin formularul 710
Daca
declaratia 100, cu privire la impozitul pe dividende a fost gresita, aceasta se corecteaza prin formularul 710. Daca s-a intocmit deja declaratia 710 si acesta este gresita, se va intocmi un alt formular 710 corect, in care se va inscrie atat suma datorata (din primul formular 710) cat si suma corectata.
3. Declarata rectificativa 205
Conform prevederilor de la pct. 5.2 si 5.3 din OPANAF nr. 48/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularelor 205 ''Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit'' si 207 ''Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti'', declaratia rectificativa 205 se intocmeste pe tipuri de venit si va cuprinde numai pozitiile corectate, declarate eronat in declaratia initiala, sau pozitiile care, in mod eronat, nu au fost cuprinse in declaratia initiala.
In cazul in care declaratia se corecteaza prin eliminarea unei pozitii declarate eronat in declaratia initiala, se va proceda astfel:
a) in tabelul de la sectiunea IV "Date informative privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit, altele decat cele de la cap. V", generat pe tipuri de venit, se vor inscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaratia initiala, iar la col. 7-10 se va inscrie cifra "0" (zero).
b) in tabelul de la sectiunea V "Date informative privind impozitul pe veniturile din dividende" se vor inscrie datele de identificare ale beneficiarului de venit din declaratia initiala, iar la col. 3-6 se va inscrie cifra "0" (zero).
4. Declaratia unica
Fiecare asociat datoreaza CASS 10% aplicata la o baza formata din 12 salarii minime pe economie( 12 x 2.080 lei),pentru veniturile cumulate realizate in anul 2019 prevazute la art 155 alin. (1) lit. b) –h) din Codul fiscal de peste 24.960 lei si anume:
- venituri din activitati independente, definite conform art. 67;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuale, definite conform art. 70;
- venituri din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit prevederilor titlului II, titlului III sau Legii nr.170/2016, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
- venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
- venituri din investitii, definite conform art. 91. In cazul veniturilor din dividende si din dobanzi se iau in calcul sumele incasate;
- venituri din alte surse, definite conform art. 114.
Asadar, pentru asociatul care a incasat in anul 2019 dividente peste plafonul de 24.960 lei (12 salarii minime in anul 2019: 2.080 x 12), sau care a realizat veniturile cumulate prevazute la art 155 alin. (1) lit. b) –h) din Codul fiscal, si mentionate mai inainte, acesta datoreaza CASS 10%, aplicata la acest plafon, adica 2. 496 lei (24.960 x 10%).
CASS in suma de 2.496 lei se declara si se plateste in Declaratia unica pana pe data de 30 iunie 2020.
Astfel, declaratia unica se intocmeste pentru fiecare persoana in parte care a depasit plafonul de 24.960 lei in anul 2019 si/sau estimeaza ca va realiza veniturile prevazute la art 155 alin. (1) lit. b) –h) din Codul fiscal, peste plafon in anul 2020, adica 12 salarii x 2230 lei =26.760 lei.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<