Tags: indemnizatii, declaratia unica
ANAF Brasov a publicat recent un material informativ cu privire la Indemnizatiile primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia Unica (formular 212) - capitolul I Date privind veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul 2021.
1. Indemnizatia lunara pentru suspendarea temporara a activitatii, in cota de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr.6/2020, primita conform art. XV alin. (1), (11 ) si (4) din OUG nr. 30/2020, cu
modificarile si completarile ulterioare
Beneficiari (care declara indemnizatia in declaratia unica)
A. Profesionistii (toti cei care exploateaza o intreprindere, respectiv care exercita sistematic o activitate organizata ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ) - de exemplu PFA, intreprindere individuala, persoane care desfa?oara profesii libere -, care au intrerupt activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta*
B. Avocatii a caror activitate a fost redusa ca urmare a efectelor coronavirusului SARSCoV-2, pe perioada starii de urgenta*, daca in luna pentru care au solicitat indemnizatia au realizat incasari (au realizat venituri din exercitarea profesiei) cu minimum 25% mai mici decat media lunara pe anul 2019, dar care nu depasesc castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020
C. Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta*
* prevederile privind acordarea acestei indemnizatii s-au aplicat pana la 30 iunie 2021, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, prevazute de Legea nr. 55/2020 care instituie masuri pe durata starii de alerta.
Tratamentul fiscal al indemnizatiei
Beneficiarii datoreaza:
Obligatia Cum se calculeaza
Impozit pe venit 10% x (valoare bruta a indemnizatiei - CAS - CASS)
Contributia de asigurari sociale 25% x valoarea bruta a indemnizatiei
Contributia de asigurari sociale de sanatate 10% x valoarea bruta a indemnizatiei
Declararea indemnizatiei
In Declaratia Unica (formular 212 aprobat prin Ordin ANAF nr. 2127/2021)
Modalitatea de declarare
Distinct fata de veniturile obtinute ca profesionist (PFA, iI, iF / Avocat / Din drepturi de proprietate intelectuala), calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii efectuandu-se separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;
Ce rubrici se completeaza
Capitolul I. Date privind impozitul pe veniturile realizate ?i contributiile sociale datorate pentru anul 2021, Sectiunea I.5 Date privind indemnizatia prevazuta la art.XV alin. (1), (11) ?i (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.30/2020 si Sectiunea I.8 Sumarul
obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta
Tabelul din Sectiunea I.5 se completeaza pentru fiecare luna pentru care s-a incasat indemnizatia
Termen de plata al impozitului si contributiilor sociale
Pana la termenul de depunere a Declaratiei unice, respectiv, pentru veniturile anului 2021, 25 mai 2022.
Alte particularitati
Intrucat aceste indemnizatii nu constituie venituri din desfasurarea activitatii:
-nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in:
-plafonul de 100.000 euro venit brut anual, prevazut pentru cei care platesc impozit la norma de venit, a carui depa?ire determina impozitarea, incepand cu anul urmator, in sistem real
-plafoanele de 12 salarii minime brute pe tara, in functie de care se determina obligatiile privind contributiile sociale (CAS, CASS)
-nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilite prin legea anuala a bugetului de stat,
-beneficiarii nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private,
conform legii
-nu le sunt aplicabile scutirile prevazute de Codul fiscal la art. 60
Exemplu de completare a formatului electronic al Declaratiei unice, sectiunea I.5 si I.8, in cazul unei PFA care a incasat, in lunile ianuarie - iunie 2021, pentru suspendarea activitatii, indemnizatie lunara in suma de 4072 lei (5429 lei x 75%) si a realizat in cea de-a doua jumatate a anului si venituri din desfasurarea activitatii in suma de 35000 lei. Venitul net anual impozabil din desfasurarea profesiei este 30000 lei pentru care datoreaza impozit pe venit (2310 lei), CAS (6900 lei) si CASS (2760 lei).
de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, contra/valoarea ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<