Tags: indemnizatii, declaratia unica
ANAF Brasov a publicat recent un material informativ cu privire la Indemnizatiile primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia Unica (formular 212) - capitolul I Date privind veniturile realizate si contributiile sociale datorate pentru anul 2021.
1. Indemnizatia lunara pentru suspendarea temporara a activitatii, in cota de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr.6/2020, primita conform art. XV alin. (1), (11 ) si (4) din OUG nr. 30/2020, cu
modificarile si completarile ulterioare
Beneficiari (care declara indemnizatia in declaratia unica)
A. Profesionistii (toti cei care exploateaza o intreprindere, respectiv care exercita sistematic o activitate organizata ce consta in producerea, administrarea ori instrainarea de bunuri sau in prestarea de servicii, indiferent daca are sau nu un scop lucrativ) - de exemplu PFA, intreprindere individuala, persoane care desfa?oara profesii libere -, care au intrerupt activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta*
B. Avocatii a caror activitate a fost redusa ca urmare a efectelor coronavirusului SARSCoV-2, pe perioada starii de urgenta*, daca in luna pentru care au solicitat indemnizatia au realizat incasari (au realizat venituri din exercitarea profesiei) cu minimum 25% mai mici decat media lunara pe anul 2019, dar care nu depasesc castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pentru anul 2020
C. Persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intrerup activitatea ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada starii de urgenta*
* prevederile privind acordarea acestei indemnizatii s-au aplicat pana la 30 iunie 2021, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, prevazute de Legea nr. 55/2020 care instituie masuri pe durata starii de alerta.
Tratamentul fiscal al indemnizatiei
Beneficiarii datoreaza:
Obligatia Cum se calculeaza
Impozit pe venit 10% x (valoare bruta a indemnizatiei - CAS - CASS)
Contributia de asigurari sociale 25% x valoarea bruta a indemnizatiei
Contributia de asigurari sociale de sanatate 10% x valoarea bruta a indemnizatiei
Declararea indemnizatiei
In Declaratia Unica (formular 212 aprobat prin Ordin ANAF nr. 2127/2021)
Modalitatea de declarare
Distinct fata de veniturile obtinute ca profesionist (PFA, iI, iF / Avocat / Din drepturi de proprietate intelectuala), calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii efectuandu-se separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;
Ce rubrici se completeaza
Capitolul I. Date privind impozitul pe veniturile realizate ?i contributiile sociale datorate pentru anul 2021, Sectiunea I.5 Date privind indemnizatia prevazuta la art.XV alin. (1), (11) ?i (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.30/2020 si Sectiunea I.8 Sumarul
obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta
Tabelul din Sectiunea I.5 se completeaza pentru fiecare luna pentru care s-a incasat indemnizatia
Termen de plata al impozitului si contributiilor sociale
Pana la termenul de depunere a Declaratiei unice, respectiv, pentru veniturile anului 2021, 25 mai 2022.
Alte particularitati
Intrucat aceste indemnizatii nu constituie venituri din desfasurarea activitatii:
-nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in:
-plafonul de 100.000 euro venit brut anual, prevazut pentru cei care platesc impozit la norma de venit, a carui depa?ire determina impozitarea, incepand cu anul urmator, in sistem real
-plafoanele de 12 salarii minime brute pe tara, in functie de care se determina obligatiile privind contributiile sociale (CAS, CASS)
-nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilite prin legea anuala a bugetului de stat,
-beneficiarii nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private,
conform legii
-nu le sunt aplicabile scutirile prevazute de Codul fiscal la art. 60
Exemplu de completare a formatului electronic al Declaratiei unice, sectiunea I.5 si I.8, in cazul unei PFA care a incasat, in lunile ianuarie - iunie 2021, pentru suspendarea activitatii, indemnizatie lunara in suma de 4072 lei (5429 lei x 75%) si a realizat in cea de-a doua jumatate a anului si venituri din desfasurarea activitatii in suma de 35000 lei. Venitul net anual impozabil din desfasurarea profesiei este 30000 lei pentru care datoreaza impozit pe venit (2310 lei), CAS (6900 lei) si CASS (2760 lei).
de
Stancu AlinaAlina Stancu scrie pentru InfoTVA.ro de la inceputul anului 2018 si are experienta in domeniul fiscal de peste 10 ani! In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna monografii contabile, aplicarea corecta a TVA, declaratii fiscale si va tine la curent cu ultimele noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Limitari drepturi salariale Ordonanta de urgenta 1562024
Intrebare:
Referitor la unele prevederi din OUG nr. nr. 156/2024, respectiv:
Art. XXXIV
(1)Pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot prevedea in bugetul de venituri si cheltuieli cresterea cheltuielilor de natura salariala fata de realizarile anului 2024, dar cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata efectuata pentru compania mama
Intrebare:
Am achitat in numele companiei mama, care este din Austria, o taxa catre o autoritate din Romania. Pentru aceasta taxa nu am primit niciun document de la autoritatea in cauza (taxa s-a platit in baza unei legi). Avem doar ordinul de plata si atat (plata este facuta de noi pentru ca ei nu puteau sa faca plata in cont de Trezorerie). Totusi, noi vrem sa ne recuperam aceasta taxa de la compania mama. Cum putem sa facturam catre ei aceasta taxa? Care ar trebui sa fie regimul TVA-ului de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare transport salariati
Intrebare:
Incepand cu 2025 dorim sa acordam salariatilor c/v transportului de la domiciliu la locul de munca si avem urmatoarele cazuri:
- cu masina de serviciu, pt agenti de vanzari, soferi transport marfa, directori - aici noi consideram ca e deductibil transportul de la domiciliu la locul de munca.
- cu masina proprie, salariati care se deplaseaza din aceeasi localitate si salariati care se deplaseaza din alta localitate catre locul de munca - aici consideram ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<