Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam mai jos procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu, in forma redactata de specialistii din domeniu. Va oferim astfel informatii cu privire la perioada si conditiile aferente acestei proceduri, precum si date legate de sfera de aplicare si termenul de depunere.
Procedura a fost reglementata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.221/2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 415/2009.
Generalitati
Societatile comerciale care isi inregistreaza inactivitatea temporara la Oficiul Registrului Comertului (ORC), pot opta pentru regimul de declarare derogatoriu. Regimul de declarare derogatoriu se solicita de contribuabili, prin depunerea unei cereri la organul fiscal in a carei evidenta fiscala acestia sunt inregistrati ca platitori de impozite, taxe si contributii. Odata cu cererea se depune dovada inscrierii inactivitatii temporare, respectiv o copie a extrasului de registru emis de catre ORC privind starea societatilor comerciale, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.
Procedura de aprobare
1. Perioada, conditii
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
In caz de inactivitate temporara, organul fiscal competent poate aproba, la cererea contribuabilului, alte termene sau conditii de depunere a declaratiilor fiscale pentru impozitele, taxele si contributiile administrate de ANAF.
Depunerea declaratiilor fiscale poate fi aprobata pentru perioade mai mari de 12 luni, dar nu mai mult de 3 ani consecutivi.
Pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, contribuabilii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele conditii:
- sa nu desfasoare nici un fel de activitate;
- sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
- sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
- sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
- sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
- sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
- sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi;
In cerere, contribuabilul declara pe propria raspundere ca indeplineste conditiile enumerate mai sus si mentioneaza perioada pentru care solicita regimul de declarare derogatoriu.
Cererea se solutioneaza de organul fiscal in termen de 30 de zile de la data depunerii. Pentru cererile aprobate, decizia va cuprinde atat perioada pentru care regimul de declarare derogatoriu a fost aprobat, cat si conditiile in care acesta a fost aprobat.
Decizia privind aprobarea/respingerea cererii de acordare a regimului de declarare derogatoriu se comunica potrivit art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pe perioada de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, organul fiscal poate face oricand cercetari privind respectarea conditiilor mentionate mai sus. in situatia in care, in perioada aprobata pentru aplicarea regimului de declarare derogatoriu, organul fiscal constata neindeplinirea conditiilor, contribuabilul va reintra in regimul normal de declarare. in aceasta situatie, organul fiscal competent va notifica contribuabilul cu privire la incetarea regimului de declarare derogatoriu.
Obligatiile de declarare aferente activitatii desfasurate anterior perioadei de aplicare a regimului de declarare derogatoriu se mentin.
2. Sfera de aplicare, termen de depunere
Sunt supuse regimului de declarare derogatoriu urmatoarele declaratii:
- formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", cod 14.13.01.99/bs, aprobat prin OPANAF nr. 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04, aprobat prin OPANAF nr. 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- formularul 104 "Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor", cod 14.13.01.01/dv, aprobat prin OPANAF nr. 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
- formularul 120 "Decont privind accizele", cod 14.13.01.03, aprobat prin OPANAF nr.101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
- formularul 130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna", cod 14.13.01.05, aprobat prin OPANAF nr. 101/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.
- formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata", cod 14.13.01.02, aprobat prin OPANAF nr. 77/2010.
Regimul de declarare derogatoriu se solicita pentru toate obligatiile de declarare cuprinse in formularele mentionate mai sus si care sunt inscrise in vectorul fiscal al contribuabilului.
Pe perioada aplicarii regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii nu au obligatia depunerii declaratiilor prevazute mai sus, cu urmatoarea exceptie:
- pentru fractiunea de an fiscal aflata in afara perioadei de aplicare a regimului de declarare derogatoriu, contribuabilii au obligatia depunerii urmatoarelor declaratii la termenele prevazute de lege:
101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
120 "Decont privind accizele";
130 "Decont privind impozitul la titeiul din productia interna".
3. Administrare
Informatia privind aplicarea regimului de declarare derogatoriu si cea privind incetarea regimului de declarare derogatoriu se inscriu in vectorul fiscal al contribuabilului.
Contribuabilii care au obligatia depunerii pentru o fractiune de an a declaratiilor 101, 120 si 130, dupa caz, sunt supusi procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea in termen a declaratiilor de impunere din oficiu.
Pentru celelalte obligatii fiscale sau declaratii informative, altele decat cele mentionate mai sus, pentru care contribuabilii au, potrivit legii, obligatia depunerii la organele fiscale, termenele de depunere si procedurile de administrare aplicabile sunt cele prevazute de legislatia fiscala in vigoare.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia 100 actualizata. Descarca noile versiuni Soft A si Soft JImpozit pe veniturile microintreprinderilor in 2013. Obligatii declarative si de plata!Noi creante incluse in formularul 100Declaratia 112 actualizata. Vezi noile programe de asistentaNou proiect MFP privind declaratia pentru contributii, impozit si evidenta persoanelor asigurateUltimele articole
Ce declaratii se depun pana la 21 decembrie 2015 si care sunt obligatiile de plata?PFA si declaratia 112. Colaborare client neplatitor TVA. Ce optiuni are PFA-ul?Ce contributii se datoreaza pentru un contract drepturi de autor si cine le plateste?Aveti grija la Declaratia 112 deoarece Fiscul a reactualizat programele de asistenta din nouCe amenzi se aplica in UE pentru neplata sau nedeclararea veniturilor? Ce se pregateste pentru RomaniaArticole similare
Noua procedura de obtinere a regimului de declarare derogatoriu pentru contribuabilii aflati in inactivitate temporaraCare e procedura regimului de declarare derogatoriu in caz de inactivitate temporara?Principalele aspecte privind Procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriuNoi prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporaraInactivitate temporara declarata la ONRC. Care e procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu in 2014?Ultimele articole
Aspecte utile in 2016 privind regimul de declarare derogatoriuCe declaratii se depun pe perioada de suspendare a activitatiiArticole similare
Calendar obligatii fiscale: ce obligatii fiscale avem pana la 30 aprilieArticole similare
Obligatii fiscale suplimentare. Incadrare in prevederile OUG 69/2020Ce procedura urmati pentru esalonarea la plata a datoriilorEmitere factura in numele furnizorului. Cum se aplica in mod corect masurile de simplificare?Cum facem ajustarea TVA la casarea unor stocuri uzate moral?Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Ultimele articole
ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceCum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"