keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Ce amenzi se aplica in UE pentru neplata sau nedeclararea veniturilor? Ce se pregateste pentru Romania

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 17 Feb. 2014 Exclusiv
Tags: dobanzi, penalitati, amenzi, penalitatile, venituri, declaratii, neplata obligatiei fiscale, obligatii plata

In cuprinsul proiectului publicat de MFP pe site-ul propriu la 14.02.2014, cu privire la Proiectul de Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea unor acte normative si alte masuri fiscal-bugetare, sunt facute referiri si la sistemul sanctionator existent in prezent in ce priveste plata dobanzilor si a penalitatilor de intarziere.



Se mentioneaza astfel ca dobanzile si penalitatile se datoreaza incepand cu ziua urmatoare scadentei si pana la data stingerii inclusiv si ca regula se aplica atat pentru impozitele si taxele stabilite de contribuabili dar neachitate la termenul legal (scadenta), cat si pentru cele nedeclarate si stabilite prin decizii ale organelor de inspectie fiscala sau, dupa caz, prin declaratii rectificative. in ceea ce priveste amenzile, acestea sunt aplicate pentru neindeplinirea de catre contribuabili a obligatiilor, altele decat cele de plata la termen, cum ar fi nedepunerea declaratiilor la termen.

Nota de fundamentare atrage insa atentia ca "obligatia contribuabililor de a stabili corect baza de impozitare si, dupa caz, impozitul datorat, urmata de actiunea de declarare la un anumit termen prevazut de lege este o obligatie diferita de obligatia de plata a datoriei sale fiscale.

Astfel, este de precizat ca legislatia actuala nu sanctioneaza subdeclararea obligatiilor fiscale desi, asa cum s-a aratat mai sus, contribuabilii sunt obligati, potrivit legii fiscale sa declare corect fie veniturile impozabile, fie impozitele, atunci cand legea priveste obligatia contribuabililor de a le stabili."

Iata cum arata sistemul sanctionator in alte cateva tari:

In cazul sumelor nedeclarate de catre contribuabili, sunt multe state europene, si nu numai, care suprataxeaza sumele nedeclarate, iar sanctiunile variaza de la tara la tara. Printre sanctiunile prevazute de statele europene in cazul depunerii declaratiilor fiscale eronate sau incomplete,  care au avut ca rezultat declararea unui impozit mai mic (subdeclarare) enumeram urmatoarele practici:

-    in Cehia este prevazuta o penalitate de 20% in cazul in care, in timpul inspectiei fiscale sunt stabilite in plus obligatii fiscale pentru contribuabil, sau deducerile sale fiscale sunt stabilite de catre autoritatile fiscale ca fiind mai mici, in comparatie cu obligatiile declarate;

-    in Finlanda, in cazul in care un decont de TVA  incorect, sau alte informatii incorecte sunt depuse, se percepe o sanctiune de pana la 30% din diferenta dintre TVA stabilit si TVA platit pe baza informatiilor incorecte; totodata, pentru incalcari grave, pedeapsa poate fi de 100% din TVA neplatit sau 15.000 EUR;

-    in Italia se percepe o penalitate in procent de 120% pana la 240% din impozitul datorat. intre intervalele stabilite de lege, penalitatea este determinata de biroul fiscal si depinde de gravitatea incalcarii si de situatia economica si sociala a faptuitorului. Penalitatea poate fi majorata pana la 50% daca faptuitorul a mai comis si alte incalcari de aceeasi natura in ultimii 3 ani, dar poate fi redusa  pana la jumatate din minim cand circumstantele indica o disproportie evidenta intre penalitate si fapta. Daca contribuabilul isi corecteaza in mod voluntar incalcarea savarsita, se pot aplica reduceri ale penalitatilor, astfel: daca corectia are loc in 30 de zile de la scadenta, penalitatea este redusa la 1/12 din minim, daca contribuabilul corecteaza in termenul de depunere a declaratiei in care incalcarea ar fi aparut, penalitatea este redusa la 1/10 din minim;

-    in Norvegia se percepe o penalitate de pana la 60% din impozitul suplimentar rezultat in cazul in care informatiile inselatoare au fost intentionat depuse, dar, in functie de circumstante, aceasta poate fi redusa;

-    in Lituania este prevazuta o penalitate de 10-50% din impozitul nedeclarat, in cazul in care un contribuabil, in mod fraudulos sau din neglijenta, depune declaratii fiscale incomplete sau incorecte;

-    in Suedia se aplica o penalitate in valoare de 40% din impozitul datorat pentru venitul neraportat, iar daca autoritatile fiscale detin informatii care le permit sa stabileasca impozitul, suprataxa este de 70%.  

In plus, fata de cele prezentate mai sus, se mai pot intalni si alte situatii de aplicare a penalitatii, tinand cont de buna credinta sau, dupa caz, de vinovatia contribuabilului in nedeclararea sau declararea unui impozit mai mic (subdeclarare), astfel:

- in Olanda penalitatile nu se aplica in situatiile in care contribuabilul are o opinie pertinenta in ceea ce priveste interpretarea legii, in sensul ca legea este neclara sau in situatiile in care acesta poate face dovada faptului ca a fost doar o eroare materiala;

- in Statele Unite ale Americii nu va trebui achitata sanctiunea pentru necompletarea la timp a declaratiei fiscale si nici sanctiunea pentru neplata obligatiei fiscale daca contribuabilul poate face dovada faptului ca nu a putut completa sau plati la timp din cauza unor motive care au fost mai presus de vointa sa (forta majora - n.n.);

- in Japonia penalitatile nu se aplica pentru motive justificabile, cum ar fi:

o    dezastre naturale, furturi, etc.;
o    interpretarea legii fiscale (ex. : decizia instantei stabileste ca o cheltuiala nu este deductibila; schimbarea interpretarii date de administratia fiscala unui text de lege);
o    indrumarea eronata a contribuabilului de catre organul fiscal, etc.



Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
Modificari importante privind planul de conturi!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016