Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Legea prevenirii (Legea nr. 270/2017) este un instrument prin care autoritatile fiscale si de control pot ajuta firmele sa evite sanctiunile, oferind sansa de a corecta anumite greseli inainte de aplicarea unei amenzi.
Daca neregulile identificate se incadreaza in lista HG nr. 33/2018, se aplica avertisment si un plan de remediere, in locul sanctiunii directe, dar doar o data la 3 ani pentru fiecare fapta. Afla cum functioneaza concret aceasta lege si ce contraventii intra sub incidenta ei.
Cuprins
Care este scopul legii prevenirii?
Legea nr. 270/2017 (Legea prevenirii) reglementeaza o serie de instrumente care sa asigure prevenirea savarsirii de contraventii. Pentru anumite contraventii, prin Hotararea Guvernului 33/2018, se stabilesc contraventiile care intra sub incidenta Legii prevenirii. In aceste cazuri, agentul constatator aplica doar sanctiunea avertismentului la care anexeaza un plan de remediere.
Procedura de aplicare a Legii prevenirii
Agentul constatator incheie un proces-verbal de constatare a neregulilor si anexeaza un plan de remediere, acre cuprinde aspecte ce trebuie corectate, precum si termenul de conformare pentru fiecare fapta.
Agentul constatator nu intocmeste un plan de remediere, caz in care se aplica doar sanctiunea avertismentului, in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care, in cursul derularii controlului, contravenientul isi indeplineste obligatia legala;
b) in cazul in care contraventia savarsita nu este continua.
Responsabilitatea indeplinirii masurilor de remediere revine persoanei care, potrivit legii, poarta raspunderea contraventionala pentru faptele constatate.
In cazul savarsirii uneia dintre contraventiile stabilite prin HG 33/2018, agentul constatator nu mai aplica sanctiunea contraventionala la prima constatare a unei fapte. Regula se aplica o singura data la trei ani, pentru fiecare contraventie in parte, incepand de la data aplicarii prevederilor Legii prevenirii nr. 290/2017.
In termen de manimul 10 zile lucratoare de la data expirarii termenului de remediere, organul de control are obligatia sa reia controlul si sa completeze partea a II-a a planului de remediere anexat la procesul-verbal de constatare a contraventiei.
In cazul in care se constata ca nu au fost respectate obligatiile stabilite in planul de conformare, in termenul acordat, agentul constatator incheie un alt proces-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, prin care:

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea Verde a Contabilitatii

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- se constata savarsirea de contraventii;
- se aplica sanctiunea/sanctiunile contraventionale, altele decat avertisment, prevazute de actele normative.
Consecinte
In situatia in care, ulterior aplicarii prevederilor Legii prevenirii pentru o contraventie prevazuta in H.G. nr. 33/2018, apar situatii in care contravenientul savarseste din nou aceeasi contraventie (tinand cont de faptul ca agentul constatator are obligatia sa verifice registrul unic de control si in evidentele autoritatii/ institutiei publice din care face parte), daca contravenientul a beneficiat de prevederile art. 4 din Legea prevenirii, se aplica sanctiunile contraventionale conform prevederilor legale in vigoare privind constatarea si sanctionarea respectivei contraventii, indiferent de organul de control care aplica sanctiunea contraventionala.
Contraventii care intra sub incidenta legii prevenirii
Contraventii care intra sub incidenta legii prevenirii sunt urmatoarele:
- emiterea bonului fiscal continand date eronate sau fara ca acesta sa contina toate datele prevazute de lege:
1. altele decat cele prevazute la lit. c) din O.U.G. nr. 28/1999, respectiv neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate, emiterea de bonuri cu o valoare inferioara pretului de vanzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului ori nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (8), care determina existenta unei sume nejustificate. in sensul acestei prevederi, prin suma nejustificata se intelege contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate pentru care nu s-au emis bonuri fiscale, diferenta pana la pretul de vanzare a bunului sau tarifului de prestare a serviciului in cazul emiterii de bonuri cu o valoare inferioara ori contravaloarea bunurilor livrate sau serviciilor prestate fara respectarea prevederilor art. 1 alin. (8);
2. datele sunt cele prevazute la art. 4 alin. (1) sau alin. (2) din O.U.G. nr. 28/1999, respectiv:
-denumirea si codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent;
-adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
-logotipul si seria fiscala ale aparatului;
-numarul de ordine;
-data si ora emiterii;
-denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
-pretul sau tariful unitar; cantitatea;
-valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, cu indicarea cotei de taxa;
-valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
-valoarea totala a taxei pe valoarea adaugata pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
-valoarea totala a operatiunilor scutite de taxa pe valoarea adaugata, precum si valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, daca este cazul.
Bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal trebuie sa contina pe langa elementele mai sus mentionate si urmatoarele elemente: unitatea de masura, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia.
- neinmanarea bonului fiscal clientului de catre operatorul aparatului de marcat electronic fiscal si/sau neeliberarea facturii la solicitarea clientului;
- neindeplinirea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a obligatiei de a afisa anuntul de atentionare;
- incalcarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a urmatoarelor dispozitii:
a) sa foloseasca numai consumabile de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare a aparatului respectiv;
b) sa foloseasca numai consumabile care asigura mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de O.U.G nr. 28/1999 si sa asigure arhivarea datelor;
c) sa solicite distribuitorului autorizat de la care a cumparat aparatul sau unitatii acreditate completarea manualului de utilizare cu informatii privind tipul si caracteristicile tehnice ale consumabilelor, daca manualul de utilizare a aparatului respectiv nu contine astfel de informatii;
d) sa incheie cu furnizorii consumabilelor contracte ferme continand clauze de livrare numai a consumabilelor de tipul si cu caracteristicile tehnice prevazute in manualul de utilizare, care sa asigure mentinerea lizibilitatii datelor pe perioada de arhivare prevazuta de O.U.G. nr. 28/1999, clauze privind daunele la care sunt indreptatiti utilizatorii in cazul nerespectarii clauzelor contractuale de catre furnizori si sa asigure arhivarea datelor;
- nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a urmatoarelor dispozitii:
a) sa asigure functionarea aparatului de marcat electronic fiscal in parametrii tehnici legali, pe toata durata de utilizare a acestuia;
b) sa permita interventia tehnica numai a persoanelor autorizate pentru efectuarea operatiunilor de service asupra aparatului de marcat electronic fiscal;
- nerespectarea de catre utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevazute de lege, de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale;
- neachizitionarea registrului unic de control, in termenul prevazut de lege;
- nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala, de radiere a inregistrarii fiscale sau de mentiuni;
- neindeplinirea de catre contribuabil/platitor la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei ca la finalizarea inspectiei fiscale, contribuabilul/platitorul sa dea o declaratie scrisa, pe propria raspundere, din care sa rezulte ca au fost puse la dispozitie toate documentele si informatiile solicitate pentru inspectia fiscala;
- nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiilor de intocmire a dosarului preturilor de transfer in conditiile si la termenele prevazute, precum si nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a prezenta dosarul preturilor de transfer la solicitarea organului fiscal central;
- nerespectarea de catre contribuabil/platitor a obligatiei de a pastra, precum si a obligatiei de a prezenta organului fiscal, a datelor arhivate in format electronic si a aplicatiilor informatice cu ajutorul carora le-a generat;
- nefurnizarea la termen de catre contribuabil/platitor a informatiilor periodice solicitate de organul fiscal;
- nerespectarea de catre persoana supusa verificarii situatiei fiscale personale a obligatiei de a depune declaratia de patrimoniu si de venituri;
- nedepunerea in termen a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la sosirea in Romania, respectiv a Chestionarului pentru stabilirea rezidentei persoanei fizice la plecarea din Romania, de catre persoanele obligate potrivit Codului fiscal;
- nedepunerea in termenul de 45 de zile a scrisorii de garantie/politei de asigurare de garantie de catre debitorul care a notificat organul fiscal;
- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative reglementate de normele din Codul fiscal privind taxa pe valoarea adaugata;
- depunerea de declaratii recapitulative incorecte ori incomplete;
- oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele prevazute de legislatie;
- vanzarile de lichidare efectuate in alte cazuri decat:
a) incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in cazul schimbarii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupa caz, care exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta este vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate de vechiul proprietar (utilizator) sau in care acesta este actionar;
b) incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in structura de vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de inchiriere, locatie sau mandat, in baza unei hotarari judecatoresti ramase definitive sau in baza unei hotarari judecatoresti de evacuare silita;
c) intreruperea activitatii comerciale sezoniere pentru o perioada de cel putin 5 luni dupa terminarea operatiunilor de lichidare;
d) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea unei activitati comerciale desfasurate in acea structura;
e) modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca lucrarile de transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in interiorul acesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta perioada, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul incheierii ori anularii unui contract de distributie avand o clauza de aprovizionare exclusiva;
f) vanzarea stocului de produse de catre mostenitorii legali ai comerciantului defunct;
g) deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a unei parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse, exclusiv cele alimentare.
- neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a documentelor legale privind justificarea situatiei care a motivat lichidarea;
- nerespectarea prevederilor legale cu privire la vanzarile de lichidare, vanzarile de soldare si stocul de produse, respectiv nerespectarea prevederilor art. 20, 23 si 24 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
- realizarea vanzarilor de soldare in alte perioade decat cele prevazute in legislatie;
- neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a documentelor legale justificative cu privire la stocul de produse propus pentru soldare si cu privire la originea si data de fabricatie a produselor care fac obiectul acestor vanzari;
- utilizarea denumirii "soldare/solduri/soldari" sau a sinonimelor acesteia, in cazuri in care aceasta nu este in legatura cu o operatiune de soldare;
- practicarea de vanzari sau de orice alte procedee, considerate practici comerciale interzise;
- nerespectarea de catre organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art. 41 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
- neprezentarea in termen a documentelor solicitate conform prevederilor art. 43 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
- nerespectarea prevederilor art. 49 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata;
- exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare;
- incalcarea prevederilor legale referitoare la mentiunile obligatorii inscrise de societati pe urmatoarele documente: factura, oferta, comanda, tarif, prospect si alte documente intrebuintate in comert, precum si pe pagina de internet proprie;
- nedepunerea hotararilor adunarii generale, in termen, la oficiul registrului comertului, spre a fi mentionate in registru si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei;
- inregistrarea ca mijloace fixe a unor obiecte care nu se incadreaza in aceasta categorie;
- calcularea si inregistrarea in contabilitate a amortizarii mijloacelor fixe exceptate;
- aplicarea unor durate normale de utilizare a mijloacelor fixe altele decat cele stabilite conform prevederilor legale;
- inregistrarea unor valori de intrare a mijloacelor fixe altele decat cele stabilite conform prevederilor legale;
- modificarea duratei si a regimului de amortizare;
- nepublicarea pe paginile de internet proprii, in termen de 24 de ore de la data comunicarii hotararii de deschidere a procedurii, a informatiilor referitoare la starea societatii, precum si numarul, data si instanta care a pronuntat hotararea, atunci cand debitorul detine sau administreaza una sau mai multe pagini de internet.
Fapte privind sistemele moderne de plata, care constituie contraventie si intra sub incidenta Legii prevenirii
Fapte prevazute de art. 3, alin. (1) din OUG 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, care constituie contraventie si intra sub incidenta Legii prevenirii:
- utilizarea de catre unitatile prevazute la art. 1, a unor terminale de plata care nu sunt instalate potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din aceeasi ordonanta;
- nerespectarea prevederilor art. 2;
- distrugerea, deteriorarea sau modificarea tehnica a terminalelor de plata care pot provoca inregistrari eronate sau pot genera fraude;
- refuzul persoanelor juridice prevazute la art. 1 alin. (1) de a accepta incasari prin intermediul cardurilor de debit si al cardurilor de credit;
- refuzul persoanelor juridice prevazute la art. 1 alin. (3) de a accepta ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit;
- refuzul institutiilor prevazute la art. 1 alin. (4) de a implementa sistemul de acordare de avansuri in numerar pentru utilizatorii cardurilor de debit si cardurilor de credit;
- lipsa afisarii semnului prevazut la art. 1 alin. (5) a informatiilor privind serviciul de acordare a avansurilor in numerar si a costurilor serviciului;
- refuzul institutiilor acceptante de carduri de a instala terminale de plata in termenul prevazut la art. 2 alin. (1);
- lipsa asigurarii infrastructurii si a dotarilor necesare pentru acordarea avansurilor in numerar la terminalele de plata de catre institutiile acceptante de carduri;
- nerespectarea dispozitiilor art. 2^1 si 2^2.

Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Companiile elvetiene solicita instruirea tinerilor din Romania conform cerintelor economiei realeRO e-TVA. Regimul actual al amenzilor privind e-TVAOFICIAL! Operatorii economici care detin automate comerciale, OBLIGATI sa le doteze cu aparate de marcat pana la final de 2019 (Legea 136/2019)Peste 65000 de contribuabili au scapat de sanctiuni datorita Legii PreveniriiLEGEA PREVENIRII: Lista contraventiilor care intra sub incidenta legiiUltimele articole
Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Controale ANOFM: Institutia propune introducerea controlului electronic, modifica procedura de control si clarifica anumite termene (Proiect)Declaratia 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferenteAmenzi uriase pentru firmele care nu sunt dotate cu case de marcat electronice. Legea se va aplica de la prima abatere!Legislatia privind casele de marcat electronice fiscale, modificata! Ghid practic pentru contabili
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"