Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin care prevede modificarea procedurii privind activitatea de control. Printre cele mai importante schimbari amintim introducerea controlului electronic, modificarea procedurii de control, dar si clarificarea anumitor termene limita.
Modificari propuse de ANOFM:
1. ANOFM poate verifica si urmatoarele:
-verifica respectarea conditiilor de acordare a subventiilor prevazute la art. 77^1 din lege; ( este vorba despre subventiile pentru cheltuielile cu forta de munca efectuate in cadrul realizarii unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din rândul somerilor)
-verifica respectarea de catre angajatorii care incadreaza someri in varsta de peste 45 de ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, someri de lunga durata, tineri NEET sau persoane cu handicap a obligatiei ce le revine potrivit art. 85 alin. (1) sau (2) din lege;
-verifica respectarea de catre angajatorii care incadreaza tineri cu risc de marginalizare sociala in conditiile art. 93^4 din lege, a obligatiei de a mentine raporturile de munca ale acestora pe perioada pentru care a fost incheiat contractul de solidaritate;
2. Controlul INOPINAT poate fi efectuat si in urma unor sesizari.
5. La articolul 10, lit. b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“b) controlul inopinat, care consta in activitatea de verificare faptica si documentara, fara anuntarea in prealabil a persoanelor fizice sau juridice care urmeaza a fi supuse controlului, ca urmare a unor sesizari facute de persoane fizice sau juridice de drept publice ori private, sau ca urmare a autosesizarilor;”
3. Este introdus controlul ELECTRONIC.
6. La articolul 10, dupa lit. b) se introduce o noua litera, lit. c), cu urmatorul cuprins:
“c) controlul electronic, care consta in activitatea de verificare a contabilitatii si a surselor acesteia, prelucrate in mediu electronic, utilizand metode de analiza, evaluare si testare asistate de instrumente informatice specializate.”
4. Este ABROGAT articolul 11.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cartea verde a contabilitatii
Perioada necesara efectuarii unei misiuni de control nu poate fi mai mare de 5 zile.
5. Este modificata procedura de control, astfel:
- Controlul se desfasoara la sediul sau la domiciliul persoanelor fizice ori juridice.
-Organele de control masuri active pot solicita prezenta persoanelor fizice ori juridice supuse controlului la sediul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca sau, dupa caz, la sediul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca pentru a da informatii si lamuriri necesare stabilirii situatiei de fapt si de drept reale. Odata cu aceasta solicitare, cand este cazul, organele de control masuri active indica si documentele pe care persoanele fizice sau juridice supuse controlului sunt obligate sa le prezinte.
-Solicitarea se face in scris si cuprinde in mod obligatoriu:
a) data, ora si locul la care persoana fizica sau juridica trebuie sa se prezinte;
b) baza legala a solicitarii;
c) scopul solicitarii;
d) documentele pe care persoana fizica sau juridica supusa controlului trebuie sa le prezinte.
-La stabilirea datei la care persoana fizica sau juridica supusa controlului trebuie sa se prezinte la sediul prevazut la alin. (2), organele de control masuri active vor avea in vedere un termen rezonabil, care sa dea posibilitatea persoanei fizice sau juridice supusa controlului sa isi indeplineasca obligatia.
-Persoanele fizice sau juridice supuse controlului pot solicita amanarea datei stabilite de catre organele de control masuri active potrivit prezentului articol, pentru motive justificate.”
6. Consemnarea datelor in procese-verbale
Rezultatele controlului efectuat de catre organele de control masuri active din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, masurile stabilite, eventualele debite, precum si sanctiunile prevazute de lege se consemneaza in mod obligatoriu in procese-verbale de control.
“Art. 15^2 - (1) Rezultatele controlului efectuat de catre organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, masurile stabilite si termenele de ducere la indeplinire se consemneaza in mod obligatoriu in rapoarte de control.
(2) Rapoartele de control se supun spre aprobare presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca in termen de 10 zile lucratoare de la data finalizarii controlului.
(3) Masurile dispuse prin rapoartele de control aprobate potrivit alin. (2) se transmit agentiilor pentru ocuparea fortei de munca si centrelor regionale in vederea ducerii la indeplinire in termenele stabilite.”
7. Modificari privin constatarea si sanctionarea contraventiilor
“(1) Constatarea si sanctionarea contraventiilor prevazute de lege se realizeaza de catre organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, respectiv din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, prin procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor, in conditiile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Legea prevenirii nr. 270/2017.
(2) Modelul si continutul formularului tipizat al procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor, destinat utilizarii in activitatea de control desfasurata de organele de control masuri active din cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.”
8. Nou termen minim pentru notificarea persoanelor care urmeaza sa fie verificate.
12. La articolul 21, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“a) sa notifice in scris persoanele fizice sau juridice care urmeaza a fi supuse controlului cu 5 zile lucratoare inaintea inceperii acestuia, cu exceptia cazurilor in care controlul se desfasoara la solicitarea persoanelor respective, a unor autoritati, potrivit legii, inopinat sau electronic;”
9. Depunerea contestatiilor
13. La articolul 25, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Contestatiile trebuie semnate de catre contestatari sau de catre reprezentantii legali ai acestora.”
14. La articolul 26, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 26 - (1) Contestatiile se depun, sub sanctiunea decaderii, in termen de 30 de zile de la comunicarea actului atacat, la Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, atunci cand au ca obiect acte de control incheiate de catre organele de control masuri active din cadrul acesteia, sau la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, atunci cand au ca obiect acte de control incheiate de acestea.”
10. Executarea silita
19. Articolul 34 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“Art. 34 - Personalul de specialitate din cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, desemnat prin dispozitii ale directorilor executivi, este imputernicit sa indeplineasca masurile asiguratorii si sa efectueze executarea silita, in conditiile art. 31, in privinta urmatoarelor creante bugetare administrate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, altele decat cele rezultate din nerespectarea prevederii legii:
a) sumele acordate in mod necuvenit din bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si orice alte debite constituite la bugetul asigurarilor pentru somaj, altele decat cele provenind din contributia asiguratorie pentru munca, care se recupereaza pe baza deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, ce constituie titluri executorii, potrivit art. 47 alin. (1) din lege;
b) debiteleprovenitedinnerespectareaprevederilorlegaledecatrepersoanelecareaubeneficiat gratuit de servicii de formare profesionala sau de servicii de evaluare si certificare a competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale, care se recupereaza pe baza deciziilor emise de centrele regionale de formare profesionala a adultilor, ce constituie titluri executorii, potrivit art. 47 alin. (1) din lege, care se transmit in acest sens agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti care au inscris debitorii la programele de formare profesionala sau la evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
c) orice alte debite constituite la bugetul asigurarilor pentru somaj, altele decat cele provenind din contributii, care se recupereaza in temeiul deciziilor emise de agentiile pentru ocuparea fortei de munca, ce constituie titluri executorii, de la personele fizice sau juridice.”
Sursa: ANOFM
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Salariatii in somaj tehnic, asigurati in sistemul asigurarilor sociale de sanatate (Comunicat CNAS)Locuri de munca pentru romani: 2100 de joburi vacante in EuropaAmenzi de pana la 5.000 lei pentru angajatorii care nu anunta locurile de munca vacantePresedintele ANOFM: Persoanele aflate in somaj tehnic nu ar trebui sa isi piarda locul de muncaPrestatorul casnic in 2024. TOT ce trebuie sa stii despre reglementarea acestor activitati casniceUltimele articole
ANOFM: 100 programe de formare profesionala vor incepe in septembrie 2024ANOFM: Ce aplicatii vor fi indisponibile in perioada 30.08.2024 - 06.09.2024Avantaje pentru angajatorii care ofera tichete de activitati casnice. A fost publicat modelul de contractTichetele de activitati casnice pot fi valorificate in termen de 12 luni de la primireCe trebuie sa stie angajatorii despre acordarea tichetelor casniceArticole similare
Procedura de conectare a caselor de marcat la ANAF a devenit operationala. Care sunt termenele limita pentru contribuabili?Prestari servicii intracomunitare. TERMENE LIMITA pentru facturare, obligatii fiscale si contabileTERMENE LIMITA pentru depunerea situatiilor financiare anuale 2021Raportare in SAF-T: Termenele limita pentru depunerea D406 vor fi modificate de ANAFTERMENE LIMITA de depunere a situatiilor financiare anuale aferente anului 2023Ultimele articole
Inregistrarea contractelor de inchiriere la ANAF. Obligatii si TERMENE LIMITAReminder ANAF! Marti, 7 septembrie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularului 092Miercuri, 7 iulie 2021, este termenul limita pentru depunerea Formularului 092Noi documente necesare conectarii caselor de marcat la ANAF in cazul anumitor operatori economiciTERMENE LIMITA pentru depunerea situatiilor financiare in 2021. In ce caz se depune doar o declaratie pe propria raspundere?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"