Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In situatia prestarilor de servicii si, respectiv, a achizitiilor de servicii, obiectul analizei il constituie o intreprindere individuala X, inregistrata in scopuri de TVA in Romania si in Registrul Operatorilor Intracomunitari, care presteaza activitatea de transport intracomunitar si pentru care beneficiarii sunt din alt stat membru UE.
In prezent, activitatea o desfasoara doar cu o masina, proprietate a intreprinderii individuale. In perioada urmatoare unul dintre beneficiari ii va inchiria o masina, inmatriculata in statul strain, pe firma beneficiarului, pentru a-i presta servicii de transport intreprinderea X din Romania, catre acest beneficiar din statul strain (serviciu prestat cu masina beneficiarului).
Vom constata cum se trateaza fiscal activitatea desfasurata intre cei doi parteneri, cum se incaseaza serviciile prestate si cum se comporta fiscal serviciul de inchiriere intre statul strain si intreprinderea din Romania pentru transportul oferit.
Conform art. 130 din Codul fiscal, in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, fiecare operatiune din cadrul schimbului este tratata separat aplicandu-se prevederile Titlul VI din Codul fiscal in functie de calitatea persoanei care realizeaza operatiunea, cotele si regulile aplicabile fiecarei operatiuni in parte.
Astfel, din punct de vedere al TVA, fiecare operatiune (achizitia serviciului de inchiriere si prestarea serviciului de transport) este tratata distinct.
Conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Prin exceptie de la aceasta regula, conform alin. (4) lit. e) al acestui articol, in cazul inchirierii pe termen scurt a unui mijloc de transport locul prestarii este considerat a fi locul unde mijlocul de transport este pus efectiv la dispozitia clientului. Prin termen scurt se intelege posesia sau utilizarea continua a mijlocului de transport pe o perioada de maximum 30 de zile si, in cazul ambarcatiunilor maritime, pe o perioada de maximum 90 de zile.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabilesc ca, in sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, durata posesiei sau utilizarii continue a mijlocului de transport se stabileste pe baza prevederilor contractului incheiat intre partile implicate. Totusi, organele fiscale competente pot stabili prin orice element de fapt sau de drept durata reala a posesiei si utilizarii continue a mijlocului de transport.
In situatia in care doua sau mai multe contracte de inchiriere a aceluiasi mijloc de transport incheiate cu acelasi client se succed cu o intrerupere de doua zile ori mai putin, termenul primului contract va fi luat in considerare pentru a se stabili daca al doilea contract va fi considerat sau nu pe termen scurt, in sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Atunci cand se incheie cu un client contracte in aceleasi conditii pentru aceleasi mijloace de transport, durata fiecaruia dintre contractele precedente se ia in considerare la stabilirea duratei contractelor urmatoare, in sensul aplicarii prevederilor art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal.
Cu toate acestea, durata unui contract pe termen scurt, derulat anterior unui contract care se califica drept contract pe termen lung ca urmare a contractelor anterioare, nu va fi reevaluata retroactiv, cu exceptia situatiei in care se poate face dovada abuzului de lege.
In situatia in care un contract pe termen scurt, in sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, face obiectul unei prelungiri care are ca efect depasirea termenului de 30, respectiv 90 de zile, este necesara o reevaluare a respectivului contract, cu exceptia cazului in care prelungirea contractului se datoreaza unor circumstante independente de vointa partilor, datorate unor cauze de forta majora.
Atunci cand un contract pe termen scurt este urmat de un alt contract pe termen scurt incheiat intre aceleasi parti, dar pentru mijloace de transport diferite, fiecare contract va fi analizat separat, in vederea incadrarii sau neincadrarii in prevederile art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, daca nu se dovedeste o incalcare a legii.
In sensul art. 133 alin. (4) lit. e) din Codul fiscal, un mijloc de transport este considerat ca fiind pus efectiv la dispozitia clientului la locul in care se afla mijlocul de transport atunci cand clientul preia efectiv controlul fizic asupra acestuia. Controlul juridic, respectiv semnarea contractului, intrarea in posesia cheilor, nu este suficient pentru a determina locul efectiv al punerii la dispozitia clientului a mijlocului de transport.
Astfel, daca mijlocul de transport este inchiriat pe o perioada de maximum 30 de zile locul prestarii serviciului este considerat a fi in statul unde acesta este pus la dispozitia intreprinderii individuale. Din punct de vedere al TVA serviciul de inchiriere este impozabil in acest stat.
Daca mijlocul de transport este inchiriat pe o perioada mai are de 30 de zile se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. In acest caz locul prestarii serviciului este considerat a fi locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
Punctul 13 alin. (13) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca serviciile pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, de care beneficiaza persoane impozabile stabilite in Romania si care sunt prestate de un prestator persoana impozabila care nu este stabilit in Romania, au locul prestarii in Romania, fiind aplicabile cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 144 indice 1 din Codul fiscal.
Atunci cand prestatorul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru, beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii care se declara in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 1564 din Codul fiscal, daca serviciul nu este scutit de taxa. In situatia in care beneficiarul persoana impozabila stabilita in Romania nu este inregistrat in scopuri de taxa, trebuie sa indeplineasca obligatiile specifice de inregistrare pentru achizitii intracomunitare de servicii prevazute la art. 153 sau 1531 din Codul fiscal.
Potrivit art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, taxa este datorata de orice persoana impozabila, inclusiv de catre persoana juridica neimpozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153 indice 1, care este beneficiar al serviciilor care au locul prestarii in Romania conform art. 133 alin. (2) si care sunt furnizate de catre o persoana impozabila care nu este stabilita pe teritoriul Romaniei sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele prestari de servicii pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 125 indice 1 alin. (2), chiar daca este inregistrata in Romania conform art. 153 alin. (4) sau (5).
Astfel, pentru serviciul de inchiriere a mijlocului de transport pe o perioada mai are de 30 de zile intreprinderea individuala din Romania este obligata la plata TVA in conformitate cu prevederile art. 150 alin. (2) din Codul fiscal, in situatia in care acestea sunt prestate catre sediul activitatii sale economice din Romania. In acest caz, in conformitate cu prevederile art.157 alin. (2) din Codul fiscal, aceasta va evidentia in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila, in limitele si in conditiile stabilite la art. 145-147 indice 1, taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiei. Serviciile se raporteaza in formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata" si in Formularul 390 daca prestatorul este stabilit pe teritoriul Comunitatii.
In ceea ce priveste conditiile contractuale, modalitatea de plata/compensare a serviciilor, acestea se stabilesc de parti, de comun acord.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie intracomunitara. Cum procedam la lipsa receptie si emiterea facturii?Regimul TVA aplicat alocarii de costuri intre sediul fix si societateCare sunt obligatiile declarative cu termen in luna iulie?Agentia Nationala de Administrare Fiscala ramburseaza in luna octombrie TVA in valoare de 1.471, 67 milioane leiMFP a publicat un nou proiect privind institutiile de credit si adecvarea capitaluluiUltimele articole
Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLista operatiunilor scutite de TVA in 2024 si studii de caz utileFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibileAmnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Aspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Sesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta, obtinute in anul 2021, care se declara in Declaratia UnicaCalcul depasire plafon PFA. INTREPRINDERE INDIVIDUALACompletarea registrului de evidenta fiscala in cazul Intreprinderilor individuale platitoare de TVATratament fiscal marfuri deteriorate la o INTREPRINDERE INDIVIDUALA. Cum procedam?Ultimele articole
Spatiul Privat Virtual - singura cale de comunicare securizata cu ANAFPFA in 2023: Care sunt obligatiile fiscale si termenele de plata specifice unei persoane fizice autorizate?PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEPlafonul pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul intreprinderilor individualeReguli privind stabilirea venitului net anual din activitati independenteArticole similare
Achizitii servicii intermediere pentru vanzarea unui bun. Ce obligatii fiscale exista?Regim impozit pe veniturile nerezidentilor. Cum declaram achizitia de servicii de la firma non-UE in D301?Achizitie de servicii intracomunitare. Cod de furnizor invalidStudiu de caz: ACHIZITIE SERVICII cursuri de la prestator stabilit pe teritoriul comunitarDeclaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiUltimele articole
ACHIZITIE SERVICII din stat non-UE. Tratament TVA in cazul unui neplatitor de TVAACHIZITIE SERVICII de punere la dispozitie de personal. Tratament TVAAchizitii de servicii din UE. Cand e obligatoriu codul special de TVA pentru facturile de comision?Declarare ACHIZITIE SERVICII de la firma non-UE in 301. Care e regimul de impozitare pe veniturile nerezidentilor?ONG cu activitate economica si ACHIZITIE SERVICII din UE si din afara UE. Cum procedam?Articole similare
Noutati legislatie Fiscala 20-24 octombrie 2008 - Monitorul OficialFirmele din constructii, verificate de inspectorii ITM la inceput de aprilie 2024Cum adresam o intrebare catre autoritatile fiscale legata de TVAEsalonarea la plata a obligatiilor fiscaleCodul Fiscal 2010 TITLUL VI - Capitolul XIII - ObligatiiUltimele articole
Controale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateCe modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Livrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UESAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Articole similare
Consecintele desfasurarii exclusive a operatiunilor scutite fara drept de deducere a TVAImport bunuri in regim de consignatie. Regim TVAAchizitie si livrari de bunuri efectuate in China. Regim TVA.Neplatitor de TVA: inregistrare achizitii intracomunitareCorectare factura garantie emisa cu TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UESistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileMaterial ANAF: Locul taxarii cu TVA in cazul prestarilor de serviciiCotele TVA pentru 2024, aplicabile in RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"