Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va reamintim ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr.242/2016 a fost publicat OPANAF nr. 1105/2016 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul Romaniei de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA.
Termenul de intrare in vigoare a OPANAF 3769/2015 a fost amanat pana la data de 1 iulie 2016. Pe noul formular 394 se vor declara operatiunile efectuate pe teritoriul national incepand cu luna iulie 2016 si operatorii economici nu vor mai declara inca o data facturile emise sau primite de persoanele impozabile in perioada ianuarie – iunie 2016.
Formularul 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile effectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA" se completeaza si se depune de catre:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art.316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si care sunt obligate la plata taxei conform art.307 alin.(1), (2), (6), (7) din Codul Fiscal, pentru operatiuni impozabile in Romania conform art. 268 alin.(1) si taxabile cu cota prevazuta de Codul Fiscal.
Declaratia se depune pentru orice operatiune taxabila pentru care, conform Titlului VII din Codul Fiscal, este emisa o factura, inclusiv pentru avansuri, precum si pentru operatiunile la care se aplica sistemul TVA la incasare. Declaratia trebuie sa contina facturile care au fost emise in perioada de
raportare, inclusiv cele care au inscrisa mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare".
De asemenea, in declaratie se inscriu:
- baza impozabila si TVA aferente facturilor emise prin autofacturare;
- valoarea totala a bonurilor fiscale, inclusiv facturile simplificate si bonurile fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, conform prevederilor art.319 alin.(12), (13), (21) din Codul Fiscal, indiferent daca au sau nu au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Cartea Verde a impozitului pe profit
Cartea verde a contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
b) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, conform art.316 din Codul Fiscal, care realizeaza in Romania achizitii de bunuri si servicii.
Declaratia trebuie sa contina facturile care au fost primite in perioada de raportare, inclusiv cele care au mentiunea "taxare inversa" sau "TVA la incasare", precum si borderourile de achizitii de bunuri, filele din carnetele de comercializare a produselor din sectorul agricol in cazul achizitiilor efectuate
de la persoane fizice si/sau contracte incheiate cu persoane fizice.
De asemenea, in declaratie se inscrie valoarea totala a facturilor simplificate si a bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform prevederilor art.319 alin.(12), (13), (21) din Codul Fiscal, daca au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.
Listele operatiunilor taxabile efectuate pe teritoriul national cuprind urmatoarele tipuri de operatiuni:
- operatiuni efectuate cu persoane impozabile (cu detaliere pe fiecare operatiune cu TVA si pe fiecare operatiune cu taxare inversa pentru cereale si plante tehnice, deseuri feroase si neferoase, masa lemnoasa, certificate de emisii de gaze cu efect de sera, energie electrica, certificate verzi, constructii/terenuri, aur de investitii, telefoane mobile, microprocesoare, console de jocuri, tablete PC, laptopuri);
- operatiuni efectuate de persoane neinregistrate in scopuri de TVA (cu detaliere pe fiecare operatiune): pentru perioada 1 iulie 2016 – 31 decembrie 2016, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii, precum si pentru livrarile persoanelor impozabile care aplica regimul special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, efectuate catre persoane fizice, vor fi cuprinse in lista de detaliu numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de
10.000 lei.
Exceptii:
a) pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate catre persoane fizice pentru care au fost emise facturi cu valoare individuala mai mica sau egala cu 10.000 lei, se va completa numarul total al facturilor emise, valoarea totala a bazei impozabile si TVA aferenta acestora, defalcate pe cote de TVA;
b) pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate de persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agentiile de turism, pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, catre persoane fizice, pentru care au fost emise facturi cu valoare individuala mai mica sau egala cu 10.000 lei, se va completa numarul total al facturilor emise si valoarea acestora cu TVA inclusa.
Incepand cu data de 1.01.2017 vor fi cuprinse in lista de detaliu toate facturile emise catre persoanele fizice, indiferent de valoarea acestora;
- operatiuni efectuate cu persoane impozabile nestabilite in Romania, care sunt stabilite in alte state membre, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania (cu detaliere pe fiecare operatiune);
- operatiuni efectuate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene (cu detaliere pe fiecare operatiune);
- operatiuni efectuate prin intermediul aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia celor pentru care s-au emis facturi, inclusiv incasarile prin intermediul bonurilor fiscale care indeplinesc conditiile unei facturi simplificate, indiferent daca au/nu au inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului;
- operatiuni efectuate din activitatile economice exceptate de la obligatia utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale.
Referitor la mentionarea CNP/NIF si adresa furnizor/beneficiar, persoana fizica, completarea CNP/NIF este obligatorie in situatia in care persoana impozabila il colecteaza de la persoana fizica din facturi, contracte (de prestari servicii, de furnizare utilitati, vanzari de bunuri mobile si imobile, etc.). in lipsa acestuia se vor declara numele, prenumele si adresa persoanei fizice.
in ce priveste declararea operatiunilor desfasurate cu persoane impozabile nestabilite in Romania care sunt stabilite in alt stat membru, neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, persoana impozabila din Romania va declara operatiunile derulate pe teritoriul national (Romania), care nu se inscriu in declaratia recapitulativa privind livrarile, achizitiile/prestarile intracomunitare, respectivformularul 390.
Referitor la declararea operatiunilor desfasurate cu persoane impozabile neinregistrate si care nu sunt obligate sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, nestabilite pe teritoriul Uniunii Europene nu
vor fi declarate operatiunile de import de bunuri (inclusiv in cazul persoanei impozabile pentru care s-a acordat certificat de amanare de la plata in vama a TVA).
Datele inscrise in declaratie referitoare la tranzactiile derulate cu fiecare persoana impozabila (client/furnizor) inregistrata in scop de TVA pot fi consultate de catre aceasta prin intermediul aplicatiei informatice puse la dispozitie de ANAF si cu acordul persoanei impozabile care depune declaratia. Acordul va fi dat in prima declaratie depusa de persoana impozabila si va fi valabil pentru toate declaratiile informative 394 pentru care exista obligativitatea depunerii in anul fiscal mentionat, fara a avea posibilitatea schimbarii optiunii.
In cazul in care persoana impozabila nu si-a exprimat acordul, aceasta are posibilitatea schimbarii optiunii in cursul anului.
In situatia in care persoana impozabila nu si-a exprimat acordul prin nicio declaratie informativa depusa pe parcursul anului, aceasta nu va putea consulta datele inscrise de parteneri in declaratiile informative 394, referitoare la tranzactiile bilaterale, indiferent de optiunea acestora.
Declaratia se depune la organul fiscal competent pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (luna, trimestrul, etc.), inclusiv daca in aceasta perioada nu au fost realizate operatiuni de natura celor care fac obiectul declaratiei.
In cazul in care, dupa depunerea declaratiei, persoana impozabila constata existenta unor omisiuni/erori in datele declarate, aceasta trebuie sa depuna o noua declaratie corect completata cu operatiunile care necesita modificarea si/sau operatiunile care nu au fost declarate, declaratie care inlocuieste declaratia informativa depusa initial. Nu vor face obiectul redepunerii declaratiei facturile primite de persoana impozabila in alta perioada de raportare fata de data emiterii acestora de catre furnizori. Declaratia se depune in format electronic, sub forma unui fisier PDF, care are atasat un fisier XML, a carui structura este disponibila pe portalul e- Romania. Se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta sau in format electronic, insotita de anexa nr.1 la ordin – formularul 394, in format hartie (doar prima pagina), semnata si stampilata conform legii. Declaratia in format electronic se poate depune si la registratura organului fiscal competent sau se poate transmite prin posta, cu confirmare de primire.
Data postei trebuie sa fie data de 25 a lunii urmatoare incheierii perioadei de raportare.
Sursa: Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratiile care se depun pana la 27 ianuarie 2017. Termen prelungitDepunere declaratii decembrie 2013. Ce obligatii de plata avem luna aceasta la Fisc?Obligatii fiscale. Declaratii cu termen la 25 ianuarie 2013Ce declaratii depunem la 26 august?Ce declaratii depunem la Fisc in luna noiembrie 2013?Ultimele articole
Depunere declaratii. 3 obligatii fiscale cu termen limita pe 30 aprilie 2025Solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursareFacturi emise dupa control fiscal - Deducere TVA beneficiarRefacturare diverse cheltuieli. Regim TVACe declaratii depunem la Fisc pana la 25 iulie?Articole similare
Zoom fiscal: Explicatii privind testarea D394 de catre firmeFirmele trec la casele de marcat cu jurnal electronic din 20165,5 milioane lei alocate pentru sprijinirea temporara a producatorilor de legume si fructeANAF a facut noi precizari privind modificarile aduse Declaratiei 394. Considera ca noua varianta e una simplificataNoutati legislative cu incidenta fiscala in luna iunie 2016. Ce modificari importante se aplica?Ultimele articole
Formularul 394. Ce casute se bifeaza daca tranzactiile cu persoanele afiliate au fost declarate in D390 recapitulativa?S-a amanat termenul pentru Declaratia 394!Facturi primite cu intarziere. Cand le vom cuprinde in Declaratia 394? Specialistul raspunde!Nou de la ANAF: Cine completeaza si depune Formularul 394 in 2017?Studiu de caz: Rectificative 394 pentru facturi anterioare datei de 01 IULIE 2016. Specialistul raspunde!Articole similare
Tratamentul fiscal al TVA, pentru reducerile comercialeSe apropie termenul limita pentru DECLARATIA 394. Procedura depunereCe se intampla daca este depasit plafonul TVA de 300.000 lei o singura dataDeclarare bonuri fiscale in D394. Cum procedam corect in 2016?Diferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?Ultimele articole
DECLARATIA 394: 4 intrebari frecvente despre completare si depunereSe pot inregistra facturile si bonurile fiscale pe un furnizor generic, in loc de furnizorul real? Ce riscuri exista?D394 in 2026. Cum corectati facturile intocmite in mod eronatInregistrare in scopuri de TVA cu intarziere. Facturare, TVA si documente utile in 2026DECLARATIA 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilArticole similare
Reminder ANAF! Pana pe 3 ianuarie 2024 trebuie depuse la fisc mai multe declaratii importanteCe formulare fiscale depunem in luna mai 2016 la Fisc?Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna IULIE 2023Calendar ANAF: Pana la 30 iunie 2023 contribuabilii trebuie sa depuna D394Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru contribuabili in luna AUGUST 2023Ultimele articole
Reminder ANAF! 4 declaratii fiscale importante au ca termen limita data de 30 iunie 2023Reminder ANAF! Pana pe 2 mai 2023 trebuie depuse la ANAF mai multe declaratii fiscaleD394 in 2023. Facturile cu TVA 0 se trec in declaratie?Pana pe 30 septembrie 2022 contribuabilii trebuie sa depuna 4 declaratii fiscale pentru perioada de raportare incheiataCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru luna SEPTEMBRIE 2022Articole similare
Inspectorii de munca au efectuat peste 11.000 de controale la firme in luna octombrieEmitere bon fiscal catre persoane fizice. Este obligatorie si factura?Informatii noi de la ANAF privind testarea Declaratiei 394De astazi, 500.000 de romani platiti pe drepturi de autor risca amenzi de pana la 5.000 de lei din cauza birocratieiVioleta Alexandru anunta ca talonul mov de pensie poate fi primit si in format electronicUltimele articole
D394 in 2026. Cum corectati facturile intocmite in mod eronatDeclaratia 394. Cum trebuie completata D394 pentru a evita dublarea TVAFacturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-Factura din 2025. Care sunt exceptiileE-Factura in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionala
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



