Tags: proceduri de faliment, regim declarativ, ajustare tva
Emiterea facturii de ajustare a TVA-ului aferent clientilor pentru care s-a deschis procedura de intrare in faliment conform prevederior art 287 lit d) din Codul Fiscal se declara in D394? Se recomanda o plaja de facturi distincta? Aceasta factura se trimite clientului?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor din Instructiunile de completare a declaratiei informative din OPANAF 3769/2015, declaratia se completeaza si se depune de catre:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este furnizorul/prestatorul conform art. 307 alin. (1) sau (7) din Codul fiscal sau beneficiarul conform art. 331 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor de la subsectiunea 10, pct. 2.2.1. din OPANAF 3769/2015, in cartusul I „Alte informatii“ se inscrie seria si numarul facturilor stornate;
factura stornata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, a carei valoare totala este negativa;
Potrivit prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Asadar, avand in vedere ca operatiunea respectiva nu reprezinta livrare de bunuri/ prestare de servicii (refuzuri totale sau partiale, reduceri de pret, etc ) iar factura nu se transmite beneficiarului, apreciez ca se va inregistra in declaratia informativa doar la cartusul „I” in care se inscrie seria si numarul facturilor stornate, insa, nu se va inregistra cu baza si TVA.
Factura emisa se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru perioada fiscala in care ajustarea a fost efectuata si se raporteaza prin
decontul de TVA cod 300, la randul 16, denumit “Regularizari taxa colectata”.
In privinta facturilor, apreciez ca nu este obligatoriu sa alocati o noua plaja de facturi pentru facturile de stornare, insa aceasta decizie va apartine, avand in vedere ca potrivit prevederilor din OMFP 2634/2015:
- fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate.
In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document.
Pe de alta parte potrivit prevederilor art. 319 alin. (20) lit. a) factura cuprinde in mod obligatoriu, numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
Asadar, se poate aloca o plaje distincta pentru facturile de stornare, pentru a fi mai usor de identificat.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<