Tags: proceduri de faliment, regim declarativ, ajustare tva
Emiterea facturii de ajustare a TVA-ului aferent clientilor pentru care s-a deschis procedura de intrare in faliment conform prevederior art 287 lit d) din Codul Fiscal se declara in D394? Se recomanda o plaja de facturi distincta? Aceasta factura se trimite clientului?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor din Instructiunile de completare a declaratiei informative din OPANAF 3769/2015, declaratia se completeaza si se depune de catre:
a) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile in Romania pentru care persoana obligata la plata taxei este furnizorul/prestatorul conform art. 307 alin. (1) sau (7) din Codul fiscal sau beneficiarul conform art. 331 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor de la subsectiunea 10, pct. 2.2.1. din OPANAF 3769/2015, in cartusul I „Alte informatii“ se inscrie seria si numarul facturilor stornate;
factura stornata reprezinta factura emisa de persoana impozabila, a carei valoare totala este negativa;
Potrivit prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal, in situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Asadar, avand in vedere ca operatiunea respectiva nu reprezinta livrare de bunuri/ prestare de servicii (refuzuri totale sau partiale, reduceri de pret, etc ) iar factura nu se transmite beneficiarului, apreciez ca se va inregistra in declaratia informativa doar la cartusul „I” in care se inscrie seria si numarul facturilor stornate, insa, nu se va inregistra cu baza si TVA.
Factura emisa se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru vanzari intocmit pentru perioada fiscala in care ajustarea a fost efectuata si se raporteaza prin
decontul de TVA cod 300, la randul 16, denumit “Regularizari taxa colectata”.
In privinta facturilor, apreciez ca nu este obligatoriu sa alocati o noua plaja de facturi pentru facturile de stornare, insa aceasta decizie va apartine, avand in vedere ca potrivit prevederilor din OMFP 2634/2015:
- fiecare document va avea un numar de ordine sau o serie, dupa caz, numar sau serie ce trebuie sa fie secvential(a), stabilit(a) de entitate.
In alocarea numerelor se va tine cont de structura organizatorica, respectiv gestiuni, puncte de lucru, sucursale etc.;
- entitatile vor emite proceduri proprii de stabilire si/sau alocare de numere ori serii, dupa caz, prin care se va mentiona, pentru fiecare exercitiu financiar, care este numarul sau seria de la care se emite primul document.
Pe de alta parte potrivit prevederilor art. 319 alin. (20) lit. a) factura cuprinde in mod obligatoriu, numarul de ordine, in baza uneia sau a mai multor serii, care identifica factura in mod unic;
Asadar, se poate aloca o plaje distincta pentru facturile de stornare, pentru a fi mai usor de identificat.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA client neincasat
Intrebare:
Avem in contabilitate 7 facturi neincasate ce totalizeaza 15.000 lei din perioada 2011-2012 aferente aceluiasi client. In anul 2015 acest client a intrat in insolventa. Nu am fost inscrisi la masa credala.
In iulie 2025 s-a deschis procedura falimentului pentru acest client.
Avand in vedere prevederile art 287 al d Cod fiscal se poate ajusta TVA-ul aferent acestor facturi, avand in vedere ca ele sunt mai vechi de 5 ani, iar intrarea in faliment a avut loc...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Compensatie datorii reciproce
Intrebare:
Daca am primit o factura de la un furnizor care, in acelasi timp, imi este si client si are sold de plata catre societatea mea, pot compensa factura emisa de el cu o factura sau mai multe aflate pe soldul contului de client, pe suma datoriei mele? Mentionez ca valoare care trebuie compensata este sub 10.000. Cum se poate face compensarea, numai prin SIC (sistemul informatic de compensare)?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Abonament servicii medicale salariati
Intrebare:
Societatea a convenit prin Contractul Colectiv de Munca la acordatea de servicii medicale in favoarea salariatilor.
Serviciile sunt prestate de un furnizor specializat in baza unui abonament lunar, platit de societate.
Serviciile prestate in baza abonamentului lunar sunt recomandate salariatilor de catre medici specialisti ai prestatorului de servicii medicale.
Se califica aceste cheltuieli in categoria de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<