Tags: venituri din activitati independente, obligatii declarative, obligatii de plata
Este vorba despre un PFA norma de venit, (CAEN 4520 reparatii auto). Norma de venit este 35.000 lei/an (jud. Timis, rural). In prezent, in declaratia unica pentru 2021 apar urmatoarele obligatii: impozit 3500, CAS 6900, CASS 2760. PFA vrea sa se radieze la 31.08.2021. Norma de venit ajustata la 8 luni este 35000 x 8 / 12 = 23333.
Daca norma ajustata este sub plafonul de 27600, este corect ca in declaratia unica rectificativa in urma radierii sa trecem impozit 2333 si CASS 0, CAS 0, PFA-ul nefiind interesat de pensie si sanatate? Presupunand ca PFA-ul doar suspenda activitatea pana anul viitor, se pastreaza aceleasi calcule?
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
1. Incetarea activitatii si radierea din registrul comertului prin vointa titularului PFA incepand cu 31 august 2021 determina indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. 8 alin. (8) lit. b) si (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal.
Astfel, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, PFA este obligata ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna Declaratia unica la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit. Documentele justificative in baza carora se reduc normele anuale de venit se pastreaza la domiciliul fiscal al PFA.
Drept consecinta, in cazul incetarii activitatii, venitul net din activitati independente, corespunzator anului 2021, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce de catre PFA, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, de la incetarea activitatii, la cererea PFA.
Atragem atentia asupra modului de determinare a normei anuale de venit aferenta perioadei efectiv lucrate. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (10) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, pentru PFA impuse pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in situatia incetarii activitatii, norma anuala de venit aferenta perioadei efectiv lucrate se recalculeaza de catre PFA, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA va datora CAS si CASS daca se incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute, pentru care va compara norma de venit anuala ajustata si recalculata cu plafonul de 27.600 lei.
In cazul incetarii activitatii, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 nu reglementeaza recalcularea CAS prin raportarea la plafonul anual modificat corespunzator numarului de luni de activitate, aceasta recalculare fiind posibila conform art. 151 alin. (12) – (14) din Codul fiscal decat pentru situatiile in care persoana se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150 din Codul fiscal pentru CAS (de exemplu dobandeste calitatea de pensionar).
Precizam ca in ceea ce priveste CAS, potrivit art. 151 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CAS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice (2020/2021) referitoare la CAS estimata din Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice de regularizare (2021/2022).
In ceea ce priveste CASS, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 a eliminat alin. (12) – (14) ale art. 174 din Codul fiscal care reglementau anterior recalcularea CASS in situatiile in care PFA isi inceta activitatea in cursul anului. In mod asemanator celor reglementate pentru CAS, conform art. 174 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CASS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice pentru estimarea CASS – Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice 2021/2022.
Astfel, in cazul incetarii activitatii, consideram ca in termenul de 30 de zile reglementat de art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, PFA va avea posibilitatea sa isi corecteze in Declaratia unica CAS si CASS datorate daca nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei.
2. Codul fiscal prevede pentru situatiile in care activitatea PFA isi suspenda activitatea, declararea evenimentului respectiv in termen de 30 zile (in cuprinsul Capitolului II al Declaratiei unice dedicat estimarii veniturilor), potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, nefiind insa prevazuta o derogare de la depunerea Declaratiei unice, inclusiv in situatia in care persoana fizica ar fi optat si pentru un regim declarativ derogatoriu (sfera de aplicare a regimului de declarare derogatoriu nu acopera si Declaratia unica).
Suspendarea activitatii prin vointa titularului PFA incepand cu 31 august 2021 determina indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal.
Astfel, pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, cauzate de accidente, spitalizare sau alte cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc, de catre PFA, proportional cu perioada nelucrata. In situatia intreruperii temporare, PFA este obligata ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna Declaratia unica si sa isi recalculeze impozitul pe venit. Documentele justificative in baza carora se reduc normele anuale de venit se pastreaza la domiciliul fiscal al PFA.
Modul de determinare a normei anuale de venit aferenta perioadei efectiv lucrate este acelasi ca in cazul incetarii activitatii. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (10) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, pentru PFA impuse pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in cazul intreruperii temporare a activitatii, norma anuala de venit aferenta perioadei efectiv lucrate se recalculeaza de catre PFA, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA va datora CAS si CASS doar daca se incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute, pentru care va compara norma de venit anuala ajustata si recalculata cu plafonul de 27.600 lei, in mod asemanator celor detaliate la pct. 1.
In cazul suspendarii activitatii, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 nu reglementeaza recalcularea CAS prin raportarea la plafonul anual modificat corespunzator numarului de luni de activitate, aceasta fiind posibila conform art. 151 alin. (12) – (14) decat pentru se situatiile in care persoana se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150 din Codul fiscal pentru CAS. Pentru CAS, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CAS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice (2020/2021) referitoare la CAS estimata din Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice de regularizare (2021/2022).
In ceea ce priveste CASS, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 a eliminat alin. (12) – (14) ale art. 174 din Codul fiscal care reglementau recalcularea CASS in situatia suspendarii activitatii PFA in cursul anului.
In mod asemanator celor reglementate pentru CAS, conform art. 174 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CASS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice pentru estimarea CASS – Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice 2021/2022.
In concluzie, si in cazul suspendarii activitatii, consideram ca in termenul de 30 de zile reglementat de art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, PFA va avea posibilitatea sa isi corecteze in Declaratia unica CAS si CASS datorate daca nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei.
Totodata, atragem atentia asupra prevederilor art. 174 alin. (18) si (19) din Codul fiscal care reglementeaza obligatia de a declara si plati CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara daca PFA a estimat venituri peste plafonul de 27.600 lei dar realizeaza un venit net anual cumulat sub acest nivel, iar in anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat si nu s-au platit CASS de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal, situatie aplicabila si in cazul in care au procedat la corectarea Declaratiei unice initiale prin depunerea unei declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafon.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. ![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<