Tags: venituri din activitati independente, obligatii declarative, obligatii de plata
Este vorba despre un PFA norma de venit, (CAEN 4520 reparatii auto). Norma de venit este 35.000 lei/an (jud. Timis, rural). In prezent, in declaratia unica pentru 2021 apar urmatoarele obligatii: impozit 3500, CAS 6900, CASS 2760. PFA vrea sa se radieze la 31.08.2021. Norma de venit ajustata la 8 luni este 35000 x 8 / 12 = 23333.
Daca norma ajustata este sub plafonul de 27600, este corect ca in declaratia unica rectificativa in urma radierii sa trecem impozit 2333 si CASS 0, CAS 0, PFA-ul nefiind interesat de pensie si sanatate? Presupunand ca PFA-ul doar suspenda activitatea pana anul viitor, se pastreaza aceleasi calcule?
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
1. Incetarea activitatii si radierea din registrul comertului prin vointa titularului PFA incepand cu 31 august 2021 determina indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. 8 alin. (8) lit. b) si (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal.
Astfel, in situatia incetarii activitatii in cursul anului, PFA este obligata ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna Declaratia unica la organele fiscale competente si sa isi recalculeze impozitul pe venit. Documentele justificative in baza carora se reduc normele anuale de venit se pastreaza la domiciliul fiscal al PFA.
Drept consecinta, in cazul incetarii activitatii, venitul net din activitati independente, corespunzator anului 2021, determinat pe baza de norme anuale de venit, se reduce de catre PFA, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului fiscal, de la incetarea activitatii, la cererea PFA.
Atragem atentia asupra modului de determinare a normei anuale de venit aferenta perioadei efectiv lucrate. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (10) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, pentru PFA impuse pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in situatia incetarii activitatii, norma anuala de venit aferenta perioadei efectiv lucrate se recalculeaza de catre PFA, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA va datora CAS si CASS daca se incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute, pentru care va compara norma de venit anuala ajustata si recalculata cu plafonul de 27.600 lei.
In cazul incetarii activitatii, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 nu reglementeaza recalcularea CAS prin raportarea la plafonul anual modificat corespunzator numarului de luni de activitate, aceasta recalculare fiind posibila conform art. 151 alin. (12) – (14) din Codul fiscal decat pentru situatiile in care persoana se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150 din Codul fiscal pentru CAS (de exemplu dobandeste calitatea de pensionar).
Precizam ca in ceea ce priveste CAS, potrivit art. 151 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CAS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice (2020/2021) referitoare la CAS estimata din Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice de regularizare (2021/2022).
In ceea ce priveste CASS, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 a eliminat alin. (12) – (14) ale art. 174 din Codul fiscal care reglementau anterior recalcularea CASS in situatiile in care PFA isi inceta activitatea in cursul anului. In mod asemanator celor reglementate pentru CAS, conform art. 174 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CASS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice pentru estimarea CASS – Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice 2021/2022.
Astfel, in cazul incetarii activitatii, consideram ca in termenul de 30 de zile reglementat de art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, PFA va avea posibilitatea sa isi corecteze in Declaratia unica CAS si CASS datorate daca nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei.
2. Codul fiscal prevede pentru situatiile in care activitatea PFA isi suspenda activitatea, declararea evenimentului respectiv in termen de 30 zile (in cuprinsul Capitolului II al Declaratiei unice dedicat estimarii veniturilor), potrivit art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, nefiind insa prevazuta o derogare de la depunerea Declaratiei unice, inclusiv in situatia in care persoana fizica ar fi optat si pentru un regim declarativ derogatoriu (sfera de aplicare a regimului de declarare derogatoriu nu acopera si Declaratia unica).
Suspendarea activitatii prin vointa titularului PFA incepand cu 31 august 2021 determina indeplinirea obligatiei ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa fie depusa Declaratia unica, temeiul legal reprezentandu-l art. 120 alin. (5) din Codul fiscal si pct. (9) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal.
Astfel, pentru intreruperile temporare de activitate in cursul anului, cauzate de accidente, spitalizare sau alte cauze obiective, inclusiv cele de forta majora, dovedite cu documente justificative, normele de venit se reduc, de catre PFA, proportional cu perioada nelucrata. In situatia intreruperii temporare, PFA este obligata ca in termen de 30 de zile de la producerea evenimentului sa depuna Declaratia unica si sa isi recalculeze impozitul pe venit. Documentele justificative in baza carora se reduc normele anuale de venit se pastreaza la domiciliul fiscal al PFA.
Modul de determinare a normei anuale de venit aferenta perioadei efectiv lucrate este acelasi ca in cazul incetarii activitatii. Astfel, potrivit pct. 8 alin. (10) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 69 din Codul fiscal, pentru PFA impuse pe baza de norme de venit, care isi exercita activitatea o parte din an, in cazul intreruperii temporare a activitatii, norma anuala de venit aferenta perioadei efectiv lucrate se recalculeaza de catre PFA, prin raportarea normei anuale de venit la 365 de zile, iar rezultatul se inmulteste cu numarul zilelor de activitate.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, PFA va datora CAS si CASS doar daca se incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute, pentru care va compara norma de venit anuala ajustata si recalculata cu plafonul de 27.600 lei, in mod asemanator celor detaliate la pct. 1.
In cazul suspendarii activitatii, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 nu reglementeaza recalcularea CAS prin raportarea la plafonul anual modificat corespunzator numarului de luni de activitate, aceasta fiind posibila conform art. 151 alin. (12) – (14) decat pentru se situatiile in care persoana se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit art. 150 din Codul fiscal pentru CAS. Pentru CAS, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CAS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice (2020/2021) referitoare la CAS estimata din Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice de regularizare (2021/2022).
In ceea ce priveste CASS, Codul fiscal in forma modificata de Legea 296/2020 aplicabila incepand cu anul 2021 a eliminat alin. (12) – (14) ale art. 174 din Codul fiscal care reglementau recalcularea CASS in situatia suspendarii activitatii PFA in cursul anului.
In mod asemanator celor reglementate pentru CAS, conform art. 174 alin. (15) din Codul fiscal, PFA al carui venit estimat se modifica in cursul anului 2021 in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei isi poate modifica CASS datorata prin rectificarea venitului estimat, prin depunerea Declaratiei unice pentru estimarea CASS – Capitolul II, oricand pana la implinirea termenului legal de 25 mai 2022 de depunere a Declaratiei unice 2021/2022.
In concluzie, si in cazul suspendarii activitatii, consideram ca in termenul de 30 de zile reglementat de art. 120 alin. (5) din Codul fiscal, PFA va avea posibilitatea sa isi corecteze in Declaratia unica CAS si CASS datorate daca nu se mai incadreaza in plafonul de 27.600 lei.
Totodata, atragem atentia asupra prevederilor art. 174 alin. (18) si (19) din Codul fiscal care reglementeaza obligatia de a declara si plati CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara daca PFA a estimat venituri peste plafonul de 27.600 lei dar realizeaza un venit net anual cumulat sub acest nivel, iar in anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat si nu s-au platit CASS de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal, situatie aplicabila si in cazul in care au procedat la corectarea Declaratiei unice initiale prin depunerea unei declaratii rectificative, ca urmare a realizarii de venituri sub plafon.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Dorim sa achizitionam echipamente software de la un furnizor din Israel. Furnizorul ne pune la dispozitie echipamentele in Romania la o terta societate din Romania , conditia de livrare DDP . Documentele de vama sunt intocmite pe terta societate. Furnizorul doreste sa ne emita factura din Israel, noi sa le achitam contravaloarea echipamentelor in contul firmei din Israel. Societatea noastra mai are vreo obligatie vamala avand in vedere ca exista documente vamale emise pentru aceste echipamente?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: 1. Salariatii proprii sunt delegati in interiorul tarii sau in afara tarii pentru diverse vizite la partenerii comerciali (in scop business). Acestia primesc avans la plecare pentru transport, dar si diurna pentru zilele petrecute in delegatie. Cazarea delegatiilor este de obicei organizata de companie (prin societate de turism, care rezerva in numele nostru hotelul, nu de ocupa angajatul de acest aspect). Modul de calcul al diurnei se face conform reglementarilor din HOTARAREA nr. 714 din 13...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Compania noastra a primit o factura de la un client cu codul de TVA anulat conform art. 316, alin. 11, lit. c. Factura are TVA colectat. Intrebare: 1. Cum tratam TVA-ul de pe aceasta factura? Inregistram TVA-ul colectat ca TVA deductibil sau inregistram valoarea totala a facturii pe un cont din clasa 6? 2. In ce cartus trebuie inregistrata aceasta factura pe declaratia 394?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra este o societate comerciala cu capital privat, ce desfasoara activitate de inchiriere bunuri imobile si mobile. O parte din spatiile detinute in proprietate de Societatea noastra sunt inchiriate astfel: ? catre o institutie de stat (primarie) care l-a randul sau a subinchiriat spatiul unei institutii de invatamant de stat; ? catre alte societati comerciale cu capital privat care desfasoara activiatii de invatamant acreditate de Min. Educatiei ? catre alte societati comerciale...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate cu sediul social in Bucuresti si pentru care se identifica urmatoarele 3 fluxuri de marfuri (produse cosmetice) ii revine obligativitatea de a declara e-transport? 1. Import marfa din China (marfa ajunge din China in Bucuresti cu avionul) iar transportul marfii de la aeroportul din Bucuresti la depozitul societatii se face cu o firma de curierat; 2. Achzitie marfa din Polonia - marfa ajunge din Polonia la depozitul societatii din Bucuresti cu o firma de curierat 3. Livrare de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru o societate infiintata in data de 10.01.2024 ca si microintrepindere, in situatia in care nu a angajat o persoana in termen de 30 de zile de la infiintare, trecerea la impozit pe profit cu ce data se va face? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<