Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In luna septembrie 2012 in baza unui contract incheiat cu un furnizor UE s-a achitat un avans pentru marfa, a fost emisa factura, partenerul comunicand codul de inregistrare fiscala.
La acel moment, societatea a efectuat urmatoarele inregistrari contabile:
327 = 401; s-a aplicat taxarea inversa 4426 =4427; si s-a intocmit declaratia cod 390 VIES.
Marfa nu a fost livrata nici pana la aceasta data. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale in cazul in care avansul acordat nu este urmat de livrarea marfii. In prezent, furnizorul nu doreste stornarea facturii si restituirea avansului achitat.
Vom vedea daca societatea va trebui sa storneze 4426=4427 si sa colecteze TVA, precum si cum va proceda in ce priveste intocmirea Declaratiei 390 VIES rectificativa.
Solutia consultantului:
Potrivit dispozitiilor art.1301 alin.(1) al Codului fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Norma metodologica de aplicare a Codului fiscal precizeaza ca achizitia intracomunitara de bunuri este prevederea "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (10) din "Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora.
Exigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nici-o factura/autofactura pana la momentul respectiv sau la momentul emiterii facturii.
Practic, in situatia platii unui avans inainte de data livrarii bunurilor, beneficiarul este cel obligat la plata tva si acesta trebuie sa evidentieze si sa aplice taxarea inversa.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, societatea beneficiara trebuie sa detina o factura care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.1 din Codul fiscal, iar in Declaratia 390 se evidentiaza achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Operatiunea respectiva se raporteaza in primul rand in jurnalul de cumparari si pentru simplificare, in jurnalul de vanzari iar pe baza acestora se intocmeste Decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) si Declaratia recapitulativa cod 390.
Referitor la declaratia recapitulativa cod 390, in conformitate cu " OMFP 76/2010
privind aprobarea modelului si continutului formularului, la simbolul (A) alocat achizitiilor intracomunitare de bunuri se prevede:
"Se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din "Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri".
Din situatia prezentata in intrebarea d-voastra, retinem:
1). In luna septembrie 2012 s-a primit din partea furnizorului o factura de avans partial si s-a efectuat plata.
Operatiunea respectiva se raporteaza in Decontul de TVA 300 si in Declaratia 390 aferenta lunii septembrie 2012, care se depun pana la data de 25 octombrie 2012, iar in evidenta contabila se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- Plata avansului
401 "Furnizori" = 5124 "Cont la banci in valuta"
- Evidentierea taxei pe valoare adaugata prin "taxarea inversa" aferenta avansului
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Evidentierea facturii primite pentru avans
409urnizori debitori" = 401 "Furnizori"
2). In momentul primirii facturii comerciale pentru valoarea integrala a bunurilor (presupunem luna octombrie 2012) diminuata cu valoarea avansului achitat in luna septembrie 2012, se procedeaza astfel:
- Se storneaza factura primita pentru avans in luna septembrie 2012, conform prevederilor art. 159 din "Codul fiscal,
409 "Furnizori debitori" = 401 "Furnizori"
Se storneaza taxarea inversa pentru tva aferenta avansului,
4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza operatiunea de stornare in cele doua jurnale de TVA,
- Se declara stornarea prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012 prin evidentierea sumelor cu semnul minus la randul 6 si randul 19,
- Se completeaza si se depune o declaratie rectificativa cod 390 pentru luna septembrie 2012,evidentiindu-se suma stornata pentru avansul platit,
In situatia in care ati fi primit marfa, urmatorii pasi ar fi fost:
- Receptionarea bunurilor in baza facturii primite de la furnizor, la cursul valutar din data facturii,
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
- Aplicarea regimului de taxare inversa 4426 "TVA deductibila"= 4427 "TVA colectata" prin aplicarea cotei la o baza de impozitare in lei, calculata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data facturii comerciale,
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza achizitia intracomunitara de bunuri in jurnalele de TVA,
- Se declara operatiunea de achizitie intracomunitara prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012, randul 5 si 18,
- Se raporteaza achizitia intracomunitara in declaratia 390 aferenta lunii octombrie 2012, la valoarea facturii emise de furnizor, corespunzator raportarii de la randul 5 si 18 din decontul de TVA, fara sa se mai tina cont de faptul ca s-a achitat un avans total sau partial, raportat cu semnul minus la regularizari prin andul 6 si 19.
- Pentru stornare se utilizeaza acelasi curs valutar aplicat pentru factura primita in luna septembrie 2012.
In situatia in care marfa sau alte documente nu se mai primesc se storneaza operatiunea evidentiata la pct.1) in baza unui act aditional la contractul comercial incheiat, iar avansul platit se regularizeaza fie prin restituire fie prin trecerea acestuia pe o cheltuiala. Se depune declaratia rectificativa pentru formularul 390.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Termene si obligatii de plata la inceput de februarieMasuri de simplificare pentru achizitii si livrari. Tratament TVAGhid practic pentru asocierea in participatiune: 27 de trucuri si sfaturi pentru profit maximExercitarea dreptului de deducere TVA aferenta unei achizitii anterioare inregistrarii in scopuri de TVAAjustarea TVA pentru client cu procedura de faliment inchisaUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAImpozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaCalendar ANAF: 3 declaratii importante au ca termen limita data de 31 octombrie 2024Articole similare
Studiu de caz: Declararea de achizitii intracomunitareDECLARATIA 390: factura de transport de la furnizor strain, cod invalid de TVAServicii transport bunuri pe parcurs extern. Ce tratament se aplica in ce priveste TVA-ul?Achizitie intracomunitare servicii. Ce tratament fiscal se aplica?Inreprindere individuala neplatitoare de TVA. Colaborare cu platitor de TVA. Solicitare cod TVAUltimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferentePana la final de ianuarie 2022 trebuie depusa D 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate in scopuri de TVAArticole similare
Studiu de caz: Obligatiile declarative in cazul achizitiei intracomunitare de bunuriStudiu de caz – Regimul TVA al achizitiilor intracomunitare de autoturismeCe declaratii depune o societate care efectueaza o ACHIZITIE INTRACOMUNITARA?TVA - Operatiuni impozabileImport de bunuri sau ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Modificarea perioadei fiscale de raportare TVAUltimele articole
Doua situatii in care se poate modifica perioada fiscala pentru TVA de la trimestru la lunaOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiCalendar ANAF: Declaratii scadente in 7 octombrie 2024Vineri, 6 septembrie 2024, termen limita pentru declaratia privind schimbarea perioadei fiscaleArticole similare
Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Organizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVACare sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Achizitii intracomunitare de bunuri livrate de pe teritoriul extracomunitarUltimele articole
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalDocumentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?La ce rand in decontul de TVA se declara o achizitie intracomunitara de bunuri fara cod valid de TVA?Articole similare
Imprumut acordat de societatea in alt stat membru UE. Care e monografia contabila?Leasing INREGISTRARI CONTABILE. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Posibilitatile de vanzare sub cost a marfurilor. Inchiderea activitatiiFacturi de corectie | Deducere TVA si INREGISTRARI CONTABILE aferenteIdentificarea tratamentului TVA in cazul operatiunilor in sistem lohnUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"