Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In luna septembrie 2012 in baza unui contract incheiat cu un furnizor UE s-a achitat un avans pentru marfa, a fost emisa factura, partenerul comunicand codul de inregistrare fiscala.
La acel moment, societatea a efectuat urmatoarele inregistrari contabile:
327 = 401; s-a aplicat taxarea inversa 4426 =4427; si s-a intocmit declaratia cod 390 VIES.
Marfa nu a fost livrata nici pana la aceasta data. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale in cazul in care avansul acordat nu este urmat de livrarea marfii. In prezent, furnizorul nu doreste stornarea facturii si restituirea avansului achitat.
Vom vedea daca societatea va trebui sa storneze 4426=4427 si sa colecteze TVA, precum si cum va proceda in ce priveste intocmirea Declaratiei 390 VIES rectificativa.
Solutia consultantului:
Potrivit dispozitiilor art.1301 alin.(1) al Codului fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Autoturisme pe firma Regim fiscal-contabil

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Norma metodologica de aplicare a Codului fiscal precizeaza ca achizitia intracomunitara de bunuri este prevederea "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (10) din "Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora.
Exigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nici-o factura/autofactura pana la momentul respectiv sau la momentul emiterii facturii.
Practic, in situatia platii unui avans inainte de data livrarii bunurilor, beneficiarul este cel obligat la plata tva si acesta trebuie sa evidentieze si sa aplice taxarea inversa.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, societatea beneficiara trebuie sa detina o factura care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.1 din Codul fiscal, iar in Declaratia 390 se evidentiaza achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Operatiunea respectiva se raporteaza in primul rand in jurnalul de cumparari si pentru simplificare, in jurnalul de vanzari iar pe baza acestora se intocmeste Decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) si Declaratia recapitulativa cod 390.
Referitor la declaratia recapitulativa cod 390, in conformitate cu " OMFP 76/2010
privind aprobarea modelului si continutului formularului, la simbolul (A) alocat achizitiilor intracomunitare de bunuri se prevede:
"Se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din "Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri".
Din situatia prezentata in intrebarea d-voastra, retinem:
1). In luna septembrie 2012 s-a primit din partea furnizorului o factura de avans partial si s-a efectuat plata.
Operatiunea respectiva se raporteaza in Decontul de TVA 300 si in Declaratia 390 aferenta lunii septembrie 2012, care se depun pana la data de 25 octombrie 2012, iar in evidenta contabila se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- Plata avansului
401 "Furnizori" = 5124 "Cont la banci in valuta"
- Evidentierea taxei pe valoare adaugata prin "taxarea inversa" aferenta avansului
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Evidentierea facturii primite pentru avans
409urnizori debitori" = 401 "Furnizori"
2). In momentul primirii facturii comerciale pentru valoarea integrala a bunurilor (presupunem luna octombrie 2012) diminuata cu valoarea avansului achitat in luna septembrie 2012, se procedeaza astfel:
- Se storneaza factura primita pentru avans in luna septembrie 2012, conform prevederilor art. 159 din "Codul fiscal,
409 "Furnizori debitori" = 401 "Furnizori"
Se storneaza taxarea inversa pentru tva aferenta avansului,
4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza operatiunea de stornare in cele doua jurnale de TVA,
- Se declara stornarea prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012 prin evidentierea sumelor cu semnul minus la randul 6 si randul 19,
- Se completeaza si se depune o declaratie rectificativa cod 390 pentru luna septembrie 2012,evidentiindu-se suma stornata pentru avansul platit,
In situatia in care ati fi primit marfa, urmatorii pasi ar fi fost:
- Receptionarea bunurilor in baza facturii primite de la furnizor, la cursul valutar din data facturii,
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
- Aplicarea regimului de taxare inversa 4426 "TVA deductibila"= 4427 "TVA colectata" prin aplicarea cotei la o baza de impozitare in lei, calculata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data facturii comerciale,
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza achizitia intracomunitara de bunuri in jurnalele de TVA,
- Se declara operatiunea de achizitie intracomunitara prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012, randul 5 si 18,
- Se raporteaza achizitia intracomunitara in declaratia 390 aferenta lunii octombrie 2012, la valoarea facturii emise de furnizor, corespunzator raportarii de la randul 5 si 18 din decontul de TVA, fara sa se mai tina cont de faptul ca s-a achitat un avans total sau partial, raportat cu semnul minus la regularizari prin andul 6 si 19.
- Pentru stornare se utilizeaza acelasi curs valutar aplicat pentru factura primita in luna septembrie 2012.
In situatia in care marfa sau alte documente nu se mai primesc se storneaza operatiunea evidentiata la pct.1) in baza unui act aditional la contractul comercial incheiat, iar avansul platit se regularizeaza fie prin restituire fie prin trecerea acestuia pe o cheltuiala. Se depune declaratia rectificativa pentru formularul 390.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Majorarea cotei TVA va duce la cresterea pietei auto second-handContribuabilii trebuie sa depuna 10 declaratii fiscale pana pe 25 mai 2022Societate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Utilizare SPV: Cum trebuie procedat atunci cand aceeasi factura a fost trimisa de doua ori in sistemPersoana neimpozabila - articolul 133 - beneficiarul de serviciiUltimele articole
Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneMajorare cota TVA. Cum sa procedati cu facturile emise INAINTE si incasate DUPA 1 august 2025Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Majorare TVA in HoReCa: Ce cote TVA se aplica de la 1 august 2025Majorare TVA la locuinte. Cota TVA pentru apartamente livrate dupa 1 august 2025Articole similare
Servicii de publicitate pe internet - inregistrarea platitor de TVA. DECLARATIA 390Cum inregistram factura cu valoare zero in D390 si Intrastat?Comert intracomunitar. Ce obligatii de raportare apar?Factura intracomunitara de servicii. Cum facem notele contabile si declararea in D390?Achizitie materii prime. Care sunt implicatiile TVA?Ultimele articole
DECLARATIA 390. Cum sa declari in D390 achizitiile de servicii scutite de TVA din UEDECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Articole similare
Studiu de caz: Asociatie non-profit, operatii economice din sfera de aplicare a TVA si obligatia inregistrarii in scopuri de TVATitlul VI Capitolul VAchizitii intracomunitare de bunuri. Factura din afara UEInregistrarea in scop de TVA cu intarziere. Cum se corecteaza situatia?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de bunuri efectuata de o persoana inregistrata in scop special de TVA. Ce scutiri se aplica?Ultimele articole
ACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Cand si cum se face trecerea la TVA lunarACHIZITIE INTRACOMUNITARA. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaACHIZITIE INTRACOMUNITARA. Tratament fiscal TVA pentru livrarile care NU se fac la data din facturaAchizitii intracomunitare: Cand este necesar codul de TVA si cum sa il obtiiArticole similare
Documentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiPrimire avans marfa. Regim TVAAchizitii intracomunitare de bunuri livrate de pe teritoriul extracomunitarCare sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?La ce rand in decontul de TVA se declara o achizitie intracomunitara de bunuri fara cod valid de TVA?Ultimele articole
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Articole similare
Unde verde la CONTABILITATE fara erori si fara amenziPlata avans marfa pentru o achizitie intracomunitara nefinalizata. Ce obligatii declarative avem?Transmiterea SAF-T prin D406 va fi obligatorie din 2022. Cum se pot corecta eventualele erori din documentContract de leaseback si leasing financiar. Cum facem amortizarea fiscala?Expertii la tine acasa: catalog al unor instrumente de top in domeniul financiar-contabilUltimele articole
Cesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se Completeaza
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"