Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In luna septembrie 2012 in baza unui contract incheiat cu un furnizor UE s-a achitat un avans pentru marfa, a fost emisa factura, partenerul comunicand codul de inregistrare fiscala.
La acel moment, societatea a efectuat urmatoarele inregistrari contabile:
327 = 401; s-a aplicat taxarea inversa 4426 =4427; si s-a intocmit declaratia cod 390 VIES.
Marfa nu a fost livrata nici pana la aceasta data. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale in cazul in care avansul acordat nu este urmat de livrarea marfii. In prezent, furnizorul nu doreste stornarea facturii si restituirea avansului achitat.
Vom vedea daca societatea va trebui sa storneze 4426=4427 si sa colecteze TVA, precum si cum va proceda in ce priveste intocmirea Declaratiei 390 VIES rectificativa.
Solutia consultantului:
Potrivit dispozitiilor art.1301 alin.(1) al Codului fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Norma metodologica de aplicare a Codului fiscal precizeaza ca achizitia intracomunitara de bunuri este prevederea "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (10) din "Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora.
Exigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nici-o factura/autofactura pana la momentul respectiv sau la momentul emiterii facturii.
Practic, in situatia platii unui avans inainte de data livrarii bunurilor, beneficiarul este cel obligat la plata tva si acesta trebuie sa evidentieze si sa aplice taxarea inversa.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, societatea beneficiara trebuie sa detina o factura care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.1 din Codul fiscal, iar in Declaratia 390 se evidentiaza achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Operatiunea respectiva se raporteaza in primul rand in jurnalul de cumparari si pentru simplificare, in jurnalul de vanzari iar pe baza acestora se intocmeste Decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) si Declaratia recapitulativa cod 390.
Referitor la declaratia recapitulativa cod 390, in conformitate cu " OMFP 76/2010
privind aprobarea modelului si continutului formularului, la simbolul (A) alocat achizitiilor intracomunitare de bunuri se prevede:
"Se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din "Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri".
Din situatia prezentata in intrebarea d-voastra, retinem:
1). In luna septembrie 2012 s-a primit din partea furnizorului o factura de avans partial si s-a efectuat plata.
Operatiunea respectiva se raporteaza in Decontul de TVA 300 si in Declaratia 390 aferenta lunii septembrie 2012, care se depun pana la data de 25 octombrie 2012, iar in evidenta contabila se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- Plata avansului
401 "Furnizori" = 5124 "Cont la banci in valuta"
- Evidentierea taxei pe valoare adaugata prin "taxarea inversa" aferenta avansului
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Evidentierea facturii primite pentru avans
409urnizori debitori" = 401 "Furnizori"
2). In momentul primirii facturii comerciale pentru valoarea integrala a bunurilor (presupunem luna octombrie 2012) diminuata cu valoarea avansului achitat in luna septembrie 2012, se procedeaza astfel:
- Se storneaza factura primita pentru avans in luna septembrie 2012, conform prevederilor art. 159 din "Codul fiscal,
409 "Furnizori debitori" = 401 "Furnizori"
Se storneaza taxarea inversa pentru tva aferenta avansului,
4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza operatiunea de stornare in cele doua jurnale de TVA,
- Se declara stornarea prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012 prin evidentierea sumelor cu semnul minus la randul 6 si randul 19,
- Se completeaza si se depune o declaratie rectificativa cod 390 pentru luna septembrie 2012,evidentiindu-se suma stornata pentru avansul platit,
In situatia in care ati fi primit marfa, urmatorii pasi ar fi fost:
- Receptionarea bunurilor in baza facturii primite de la furnizor, la cursul valutar din data facturii,
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
- Aplicarea regimului de taxare inversa 4426 "TVA deductibila"= 4427 "TVA colectata" prin aplicarea cotei la o baza de impozitare in lei, calculata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data facturii comerciale,
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza achizitia intracomunitara de bunuri in jurnalele de TVA,
- Se declara operatiunea de achizitie intracomunitara prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012, randul 5 si 18,
- Se raporteaza achizitia intracomunitara in declaratia 390 aferenta lunii octombrie 2012, la valoarea facturii emise de furnizor, corespunzator raportarii de la randul 5 si 18 din decontul de TVA, fara sa se mai tina cont de faptul ca s-a achitat un avans total sau partial, raportat cu semnul minus la regularizari prin andul 6 si 19.
- Pentru stornare se utilizeaza acelasi curs valutar aplicat pentru factura primita in luna septembrie 2012.
In situatia in care marfa sau alte documente nu se mai primesc se storneaza operatiunea evidentiata la pct.1) in baza unui act aditional la contractul comercial incheiat, iar avansul platit se regularizeaza fie prin restituire fie prin trecerea acestuia pe o cheltuiala. Se depune declaratia rectificativa pentru formularul 390.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Bon valoric nr. 2Studiu de caz: Regimul fiscal aplicat cheltuielilor de executareMasuri de guvernare prioritare (semestrul II, 2019): Cresterea salariului mediu brut, impozit ZERO pentru anumiti contribuabili si vouchere pentru elevii care nu chiulesc!Ordin ANAF privind ajustarea TVA. Detalii aiciDocumentar fiscal: Justificarea scutirii de TVA pentru exporturi si livrari intracomunitareUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Exercitarea dreptului de deducere pentru importul de bunuri. Ce solutii avem?Declarare factura avans. Cum intocmim DECLARATIA 390?Formularul 394. Ce casute se bifeaza daca tranzactiile cu persoanele afiliate au fost declarate in D390 recapitulativa?DECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul prestarilor de servicii intracomunitareUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Reminder ANAF! Miercuri, 8 decembrie, este termenul limita pentru depunerea D092Decontul de TVACare sunt declaratiile fiscale cu termen in luna aprilie 2016?Achizitie autoturism second-hand din alt stat membruAchizitii intracomunitare neimpozabile in Romania. Implicatii fiscaleUltimele articole
[STUDIU DE CAZ] ACHIZITIE INTRACOMUNITARA din UE si livrare directa catre o persoana fizica din alt stat UE: Care este regimul TVA?STUDIU DE CAZ: Achizitie de bunuri de la furnizor din Marea Britanie, vamuita in Bulgaria si livrata in Romania. Cum se trateaza TVA?ACHIZITIE INTRACOMUNITARA, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026D112 si perioada fiscala TVA. 7 cazuri explicate de specialistArticole similare
La ce rand in decontul de TVA se declara o achizitie intracomunitara de bunuri fara cod valid de TVA?Declaratia 390: unde scriem o factura de avans de la un furnizor intracomunitar?Primire avans marfa. Regim TVAIncasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Completare declaratia 390Ultimele articole
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalDocumentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiPrestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Articole similare
Tratamentul fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand amenda platita catre o autoritate strainaSubventii pentru motorina. INREGISTRARI CONTABILE si impozitareCum gestionam o achizitie intracomunitara cu marfa livrata la client final?Serviciile de reparatii auto. Regim TVA. INREGISTRARI CONTABILEInregistrarea diferentei TVA. Penalitati stabilite de organele de controlUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaStudiu de caz - Vanzare cu puncte de fidelizare: tratament TVA, INREGISTRARI CONTABILEMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaCesiune de creanta. Emitere facturi, regim TVA si INREGISTRARI CONTABILETVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililor
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



