Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In luna septembrie 2012 in baza unui contract incheiat cu un furnizor UE s-a achitat un avans pentru marfa, a fost emisa factura, partenerul comunicand codul de inregistrare fiscala.
La acel moment, societatea a efectuat urmatoarele inregistrari contabile:
327 = 401; s-a aplicat taxarea inversa 4426 =4427; si s-a intocmit declaratia cod 390 VIES.
Marfa nu a fost livrata nici pana la aceasta data. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale in cazul in care avansul acordat nu este urmat de livrarea marfii. In prezent, furnizorul nu doreste stornarea facturii si restituirea avansului achitat.
Vom vedea daca societatea va trebui sa storneze 4426=4427 si sa colecteze TVA, precum si cum va proceda in ce priveste intocmirea Declaratiei 390 VIES rectificativa.
Solutia consultantului:
Potrivit dispozitiilor art.1301 alin.(1) al Codului fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
![Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3020-examenul-de-acc.jpg)
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
![Impozitarea veniturilor din chirii 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3152-impozitarea-ven.jpg)
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Norma metodologica de aplicare a Codului fiscal precizeaza ca achizitia intracomunitara de bunuri este prevederea "in oglinda" a definitiei livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (10) din "Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora.
Exigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nici-o factura/autofactura pana la momentul respectiv sau la momentul emiterii facturii.
Practic, in situatia platii unui avans inainte de data livrarii bunurilor, beneficiarul este cel obligat la plata tva si acesta trebuie sa evidentieze si sa aplice taxarea inversa.
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, societatea beneficiara trebuie sa detina o factura care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.1 din Codul fiscal, iar in Declaratia 390 se evidentiaza achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
Operatiunea respectiva se raporteaza in primul rand in jurnalul de cumparari si pentru simplificare, in jurnalul de vanzari iar pe baza acestora se intocmeste Decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) si Declaratia recapitulativa cod 390.
Referitor la declaratia recapitulativa cod 390, in conformitate cu " OMFP 76/2010
privind aprobarea modelului si continutului formularului, la simbolul (A) alocat achizitiilor intracomunitare de bunuri se prevede:
"Se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din "Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri".
Din situatia prezentata in intrebarea d-voastra, retinem:
1). In luna septembrie 2012 s-a primit din partea furnizorului o factura de avans partial si s-a efectuat plata.
Operatiunea respectiva se raporteaza in Decontul de TVA 300 si in Declaratia 390 aferenta lunii septembrie 2012, care se depun pana la data de 25 octombrie 2012, iar in evidenta contabila se efectueaza urmatoarele inregistrari:
- Plata avansului
401 "Furnizori" = 5124 "Cont la banci in valuta"
- Evidentierea taxei pe valoare adaugata prin "taxarea inversa" aferenta avansului
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Evidentierea facturii primite pentru avans
409urnizori debitori" = 401 "Furnizori"
2). In momentul primirii facturii comerciale pentru valoarea integrala a bunurilor (presupunem luna octombrie 2012) diminuata cu valoarea avansului achitat in luna septembrie 2012, se procedeaza astfel:
- Se storneaza factura primita pentru avans in luna septembrie 2012, conform prevederilor art. 159 din "Codul fiscal,
409 "Furnizori debitori" = 401 "Furnizori"
Se storneaza taxarea inversa pentru tva aferenta avansului,
4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza operatiunea de stornare in cele doua jurnale de TVA,
- Se declara stornarea prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012 prin evidentierea sumelor cu semnul minus la randul 6 si randul 19,
- Se completeaza si se depune o declaratie rectificativa cod 390 pentru luna septembrie 2012,evidentiindu-se suma stornata pentru avansul platit,
In situatia in care ati fi primit marfa, urmatorii pasi ar fi fost:
- Receptionarea bunurilor in baza facturii primite de la furnizor, la cursul valutar din data facturii,
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
- Aplicarea regimului de taxare inversa 4426 "TVA deductibila"= 4427 "TVA colectata" prin aplicarea cotei la o baza de impozitare in lei, calculata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data facturii comerciale,
4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
- Se evidentiaza achizitia intracomunitara de bunuri in jurnalele de TVA,
- Se declara operatiunea de achizitie intracomunitara prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012, randul 5 si 18,
- Se raporteaza achizitia intracomunitara in declaratia 390 aferenta lunii octombrie 2012, la valoarea facturii emise de furnizor, corespunzator raportarii de la randul 5 si 18 din decontul de TVA, fara sa se mai tina cont de faptul ca s-a achitat un avans total sau partial, raportat cu semnul minus la regularizari prin andul 6 si 19.
- Pentru stornare se utilizeaza acelasi curs valutar aplicat pentru factura primita in luna septembrie 2012.
In situatia in care marfa sau alte documente nu se mai primesc se storneaza operatiunea evidentiata la pct.1) in baza unui act aditional la contractul comercial incheiat, iar avansul platit se regularizeaza fie prin restituire fie prin trecerea acestuia pe o cheltuiala. Se depune declaratia rectificativa pentru formularul 390.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Articole similare
TVA si deductibilitatea la achizitiile in scop personalAspecte fiscale privind TVAAchizitie intracomunitara produse energetice. Ce tratament TVA se aplica?Bonuri combustibil. Cum raportam in Declaratia 394?Inregistrarea persoanelor impozabile cu sediul in Romania in scopuri de TVAUltimele articole
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Formularul c801 – Ghidul CompletDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneRegimul special de scutire pentru intreprinderile miciCalendar ANAF: Declaratii fiscale cu scadenta in 10 iulie 2024Articole similare
Facturare taxa pentru marca comunitara. Completam D 390 VIES? Cum inregistram?Regim fiscal TVA pentru IFN beneficiar de servicii scutite de TVA fara drept de deducereDeclaratii fiscale la 21 si 25 iulie. Ce obligatii declarative avem?Prestari servicii intracomunitare. Completare Declaratia 300 si DECLARATIA 390Atentie! DECLARATIA 390 a fost actualizataUltimele articole
Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaDECLARATIA 390. Cum se corecteaza formularul transmis eronat si sanctiunile aferentePana la final de ianuarie 2022 trebuie depusa D 394 privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate in scopuri de TVAAchizitie intracomunitara de bunuri. Cum se completeaza D390 daca se aplica taxarea inversa?Articole similare
Regim fiscal TVA pentru operatiuni neimpozabile in RomaniaMasuri de simplificare a TVAFacturarea TVA pentru ACHIZITIE INTRACOMUNITARA de utilaje noi. Cum facturam?Studii de caz: Cum trebuie emisa factura catre clientul din afara UE din punct de vedere al TVA-ului si la ce rand se inregistreaza in decontul de TVA?Declaratia 390. Achizitii intracomunitare de bunuri si serviciiUltimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneTVA Intracomunitar: ghidul completTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleMarti, 9 ianuarie 2024, termen limita pentru depunerea Declaratiei de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscaleCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 9 ianuarie 2024Articole similare
Cum intocmim Declaratia 390 la achizitia intracomunitara a unui utilaj?Completare declaratia 390Declaratia 390: unde scriem o factura de avans de la un furnizor intracomunitar?Prestari servicii si obligatia de a aplica taxarea inversa. Este corect intocmita factura?Care sunt declaratiile care se depun de catre o intreprindere individuala?Ultimele articole
Achizitie intracomunitara de bunuri facturata cu TVA. Cum procedam la facturare?Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Achizitie intracomunitara de bunuri. Caz special si tratamentul contabil si fiscalDocumentar fiscal: Raportarea achizitiei intracomunitare de serviciiOrganizare evidenta contabila pentru intreprindere individuala (II) platitoare de TVAArticole similare
Cum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleAchizitii intracomunitare de bunuri. INREGISTRARI CONTABILEInchidere contract leasing financiar. Care va fi tratamentul TVA pentru ultima factura?Contabilitatea biletelor la ordin si a gajarii efectelor de comertInfiintare societati. Cum deducem cheltuielile de deplasare?Ultimele articole
E-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismMONOGRAFIE contabila pentru abonamentele de sport platite angajatilorSistemul de Garantie-Returnare (SGR) Romania. 2 studii de caz importante![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"