Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?

de InfoTva.ro la 26 Iun. 2013 Exclusiv
Tags: tva, declaratia 390, achizitie intracomunitara, omfp 76/2010, inregistrari contabile

In luna septembrie 2012 in baza unui contract incheiat cu un furnizor UE s-a achitat un avans pentru marfa, a fost emisa factura, partenerul comunicand codul de inregistrare fiscala.



La acel moment, societatea a efectuat urmatoarele inregistrari contabile:
327 = 401; s-a aplicat taxarea inversa 4426 =4427; si s-a intocmit declaratia cod 390 VIES.

Marfa nu a fost livrata nici pana la aceasta data. Vom vedea astfel care sunt implicatiile fiscale in cazul in care avansul acordat nu este urmat de livrarea marfii. In prezent, furnizorul nu doreste  stornarea facturii si restituirea avansului achitat.

Vom vedea daca societatea va trebui sa storneze 4426=4427 si sa colecteze TVA, precum si cum va proceda in ce priveste intocmirea Declaratiei 390 VIES rectificativa.

Solutia consultantului:
Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii


Potrivit dispozitiilor art.1301 alin.(1) al Codului fiscal, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, catre un stat membru, altul decât cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
 
Norma metodologica de aplicare a Codului fiscal precizeaza ca achizitia intracomunitara de bunuri este prevederea "in oglinda" a definitiei  livrarii intracomunitare de bunuri prevazuta la art. 128 alin. (10) din "Codul fiscal, respectiv daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri.
 
Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul acestora.
 
Exigibilitatea TVA pentru achizitiile intracomunitare intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nici-o factura/autofactura pana la momentul respectiv sau la momentul emiterii facturii.
 
Practic, in situatia platii unui avans inainte de data livrarii bunurilor, beneficiarul este cel obligat la plata tva si acesta trebuie sa evidentieze si sa aplice taxarea inversa.
 
Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, societatea beneficiara trebuie sa detina o factura care sa cuprinda cel putin informatiile prevazute la art. 155 din Codul fiscal sau o autofactura emisa in conformitate cu prevederile art. 155.1 din Codul fiscal, iar in Declaratia 390 se evidentiaza achizitiile intracomunitare de bunuri taxabile pentru care exigibilitatea de taxa a luat nastere in luna calendaristica respectiva.
 
Operatiunea respectiva se raporteaza in primul rand in jurnalul de cumparari si pentru simplificare, in jurnalul de vanzari iar pe baza acestora se intocmeste Decontul de TVA cod 300 (randul 5 si 18) si Declaratia recapitulativa cod 390.
 
Referitor la declaratia recapitulativa cod 390, in conformitate cu " OMFP 76/2010
privind aprobarea modelului si continutului formularului, la simbolul (A) alocat achizitiilor intracomunitare de bunuri se prevede:
 
 "Se inscrie suma totala a achizitiilor intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabila care depune declaratia este obligata la plata taxei conform art. 151 din "Codul fiscal, si pentru care exigibilitatea taxei intervine in luna calendaristica respectiva, inclusiv sumele din facturile primite pentru plati de avansuri pentru achizitii intracomunitare de bunuri".
 
Din situatia prezentata in intrebarea d-voastra, retinem:
 
1). In luna septembrie 2012 s-a primit din partea furnizorului o factura de avans partial si s-a efectuat plata.

 
Operatiunea respectiva se raporteaza in Decontul de TVA 300 si in Declaratia 390 aferenta lunii septembrie 2012, care se depun pana la data de 25 octombrie 2012, iar in evidenta contabila se efectueaza urmatoarele inregistrari:
 
-        Plata avansului
 
      401 "Furnizori" = 5124 "Cont la banci in valuta"
 
-        Evidentierea taxei pe valoare adaugata prin "taxarea inversa" aferenta avansului
 
      4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
 
-        Evidentierea facturii primite pentru avans
 
409urnizori debitori" = 401 "Furnizori"
 
 
2). In momentul primirii facturii comerciale pentru valoarea integrala a bunurilor (presupunem luna octombrie 2012) diminuata cu valoarea avansului achitat in luna septembrie 2012, se procedeaza astfel:
 
-        Se storneaza factura primita pentru avans in luna septembrie 2012, conform prevederilor art. 159 din "Codul fiscal,
 
            409 "Furnizori debitori" = 401 "Furnizori"
 
Se storneaza taxarea inversa pentru tva aferenta avansului,
 
4426"TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"
 
-        Se evidentiaza operatiunea de stornare in cele doua jurnale de TVA,
 
-        Se declara stornarea prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012 prin evidentierea sumelor cu semnul minus la randul 6 si randul 19,
 
-        Se completeaza si se depune o declaratie rectificativa cod 390 pentru luna septembrie 2012,evidentiindu-se suma stornata pentru avansul platit,
 
In situatia in care ati fi primit marfa, urmatorii pasi ar fi fost:
 
-        Receptionarea bunurilor in baza facturii primite de la furnizor, la cursul valutar din data facturii,
 
371 "Marfuri" = 401 "Furnizori"
 
-        Aplicarea regimului de taxare inversa 4426 "TVA deductibila"= 4427 "TVA colectata" prin aplicarea cotei la o baza de impozitare in lei, calculata prin aplicarea cursului valutar in vigoare la data facturii comerciale,
 
         4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata"

 
-        Se evidentiaza achizitia intracomunitara de bunuri in jurnalele de TVA,
 
-        Se declara operatiunea de achizitie intracomunitara prin decontul de TVA cod 300 completat si depus pentru luna octombrie 2012, randul 5 si 18,
 
-        Se raporteaza achizitia intracomunitara in declaratia 390 aferenta lunii octombrie 2012, la valoarea facturii emise de furnizor, corespunzator raportarii de la randul 5 si 18 din decontul de TVA, fara sa se mai tina cont de faptul ca s-a achitat un avans total sau partial, raportat cu semnul minus la regularizari prin andul 6 si 19.
 
-        Pentru stornare se utilizeaza acelasi curs valutar aplicat pentru factura primita in luna septembrie 2012.
 

In situatia in care marfa sau alte documente nu se mai primesc se storneaza operatiunea evidentiata la pct.1) in baza unui act aditional la contractul comercial incheiat, iar avansul platit se regularizeaza fie prin restituire fie prin trecerea acestuia pe o cheltuiala. Se depune declaratia rectificativa pentru formularul 390.


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016