Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom vedea mai jos cum tratam TVA-ul aferent achizitiilor de bunuri de protocol care pe parcursul perioadei a fost dedus (in limita plafonului individual de 100 lei), in situatia in care din calculul impozitului pe profit (trimestrial/anual) rezulta ca s-a depasit limita cheltuielilor de protocol (cota de 2% aplicata asupra diferentei dintre veniturile impozabile si cheltuielile aferente acestora). Exista astfel riscul de a fi dedus TVA pentru o cheltuiala nedeductibila.
Solutia consultantului:
Odata cu intrarea in vigoare a noilor norme metodologice de aplicare a codului fiscal , incepind cu data de 01 ianuarie 2013, tratamentul contabil si, mai ales, fiscal, al cheltuielilor de protocol s-a schimbat fundamental fata de ceea ce se aplica pina la 31.12.2012.
Astfel, conform noilor prevederi, fata de cheltuielile de protocol, incepind cu 01.01.2013, exista doua abordari diferite din punct de vedere fiscal, care genereaza si inregistrari contabile difererite:
- o abordare fata de TVA-ul aferent cheltuielilor de protocol - analizata prin prisma plafonului de 100 lei, nemaifiind necesara analiza depasirii cheltuielilor de protocol peste procentul de 2% din profit pentru care s-ar fi colectat TVA;
si
- o alta abordare in ceea ce priveste cheltuiala cu protocolul pentru calculul impozitului pe profit, plafonul maxim de 2% din profit raminind nemodificat, cu deosebirea ca in cheltuiala cu protocolul (in 6231) se va inregistra si cheltuiala cu TVA devenit nedeductibil (colectat) peste cei 100 lei.
Asadar, o firma, daca are pierdere in perioada, poate sa deduca TVA in plafonul generat de cei 100 lei, insa nu poate sa deduca cheltuiala cu protocolul in plafonul de 2% din profit, avind pierdere.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
Booking & Airbnb Obligatii fiscale pentru persoane fizice
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Da, puteti fi in situatia de a deduce TVA la protocol in limita celor 100 lei, dar sa aveti cheltuiala nedeductibila cu protocolul, peste plafonul de 2%, pentru calculul impozitului pe profit, pentru care sa nu mai colectati TVA.
Nu mai exista legatura intre deducerea TVA si limita de 2% din profit, analiza TVA facindu-se exclusiv fata de plafonul de 100 lei, independent de analiza cheltuielii deductibile / nedeductibile cu protocolul.
Analiza protocolului va incepe cu analiza TVA-ului care trebuie dedus in limita celor 100 lei, in conformitate cu punctul 6 alin. (10) litera a) din normele date in aplicarea art. 128 alin. (8) litera f) din codul fiscal.
Daca TVA s-a dedus in limita plafonului de 100 de lei in perioada, atunci se trece la analiza cheltuielilor de protocol pentru impozitul pe profit, in limita celor 2%.
Daca protocolul intr-o perioada fiscala depaseste plafonul de 100 lei si s-a dedus TVA pentru intreaga suma, atunci, in ultima zi lucratoare a perioadei fiscale in care au fost acordate bunurile gratuit si a fost depasit plafonul, trebuie colectat TVA pe diferenta, care se inregistreaza astfel:
6231 = 4427 - cu TVA aferent depasirii plafonului de 100 lei.
Pentru acest TVA se va intocmi autofactura, in conformitate cu art. 155 alin. (7) din codul fiscal , si se va declara, ca baza si TVA in decontul de TVA depus pentru perioada in care s-a depasit plafonul.
Apoi se determina cheltuiala cu protocolul deductibila la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (3) litera a) din codul fiscal si punctului 33 din norme.
In cheltuiala de protocol (6231) a fost inclusa si partea de TVA devenita nedeductibila. Din calcul poate sa rezulte depasire la cheltuiala cu protocolul, care devine nedeductibila la calculul impozitului pe profit. Pentru partea nedeductibila a cheltuielii nu se mai analizeaza nimic in ceea ce priveste TVA, intrucit TVA se deduce in limita celor 100 lei, fara sa mai existe vreo legatura intre cheltuiala cu protocolul nedeductibila si TVA.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Ce implica certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscal?Sistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliAjustarea TVA la anularea calitatii de platitorDespre accize si munca in zadar. Explicatii Gabriel Biris, secretar de stat in MFP, in ce priveste inregistrarea comerciantilor en-grosOamenii de afaceri cer scaderea TVA si CAS. Ce argumente existaUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Documente justificative pentru bunuri acordate cadou. Care sunt implicatiile fiscale?Tratament contabil si fiscal CHELTUIELI PROTOCOL in 2013Microintreprinderi: Ce procedura urmam pentru a deduce TVA aferent CHELTUIELI PROTOCOL?Factura in contul furnizorului | Depasirea cheltuielilor de protocol si sponsorizareTVA protocol in diferite situatii in 2013. Fii la curent cu modificarile!Ultimele articole
Impozitul pe profit. Exemplu corect de calculDeclaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Zoom fiscal: Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieliStiti care cheltuieli sunt deductibile si care nu sunt, conform celor mai recente reglementari din Codul fiscal?Totul despre cheltuielile DEDUCTIBILE si nedeductibile ale afacerii dvs.Articole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA se modifica. Vezi noile prevederi!DEPASIRE PLAFON microintreprindere. Cum stabilim corect perioada fiscala TVA?Recalcul anual cheltuieli deductibile limitat la 2 la suta protocol si cheltuieli de sponsorizareStudiu de caz: Deduceri TVA la o persoana fizicaDEPASIRE PLAFON TVA. Depunere si completare D700 pas cu pasUltimele articole
DEPASIRE PLAFON TVA in 2025, constatare in 2026. TVA de platit si declaratii fiscaleCum sa iesi din sistemul TVA la incasare daca ai depasit plafonul de 4.500.00 leiDepasirea plafonului de TVA 395.000 lei. Ce riscuri apar si cum sa corectezi situatiaFirma cu TVA la incasare. Cum sa iesiti de la plata TVA daca depasiti plafonul de 395.000 leiFirme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroArticole similare
Norme actuale: Rambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVAReminder ANAF! Pana pe 2 mai 2023 trebuie depuse la ANAF mai multe declaratii fiscaleRambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaAnularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleSuma TVA de rambursat pentru productie finantata de la buget. Cum se poate anula obligatia de rambursare?Ultimele articole
TVA intracomunitar in 2026. Ce obligatii au firmele atunci cand plafonul este SUB/PESTE 10.000 euroe-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareCod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la ACHIZITII DE BUNURICoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



