Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Facturare marfa achizitionata si livrata in UE

de InfoTva.ro la 13 Mar. 2012 Exclusiv
Tags: tva, achizitie intracomunitara, oanaf 76/2010, omef 1503/2007, omef 2421/2007, omfp 2222/2006

O societate din Romania, intregistrata in scopuri de TVA, achizitioneaza marfa de la o societate din Franta inregistrata in scopuri de TVA marfa. Marfa respectiva este vanduta la o societate inregistrata in scopuri de TVA din Ungaria. Marfa nu intra pe teritoriul Romaniei, ci este transportata direct de la firma din Franta la firma din Ungaria. Sa vedem, asadar, cum se prezinta problema respectiva (pentru societate din Romania): - privind intocmirea facturii din p.d.v. al TVA - Declararea in 390 - Declarare in 300. - daca pentru dovada transferului trebuie sa existe C.M.R - daca exista alte obligatii in afara celor mentionate mai sus.




Raspuns:

Operatia descrisa de dvs reprezinta o livrare triunghiulara, in sensul ca cele trei societati, sunt localizate astfel cu urmatoarele relatii de facturare:
- societatea din Franta, acest stat va fi considerat statul membru 1, societatea din Romania, acest stat va fi considerat statul membru 2, iar societatea din Ungaria, acest stat va fi considerat statul membru 3.

- observam ca facturarea se face pe relatia stat membru 1 - stat membru 2, si stat membru 2 - stat membru 3, iar livrarea si transportul bunurilor se face pe relatia stat membru 1 - stat membru 3, iar in Ungaria este inregistrat beneficiarul final al livrarii.

A-societate din Romania;
Agricultura. Noutati fiscal-contabile
Agricultura. Noutati fiscal-contabile

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii


B-societate din Franta;
C-societate din Ungaria.

Conform art. 128 alin. (9) din Codul fiscal , livrarile intracomunitare reprezinta o livrare de bunuri (...) care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori alta persoana in contul acestora.

In cazul in care, conform art. 132 alin. (2) din Codul fiscal , cumparatorul furnizeaza un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un alt stat membru, decat cel in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, se aplica reteaua de siguranta, respectiv achizitia intracomunitara se considera ca are loc si in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.

Art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal clasifica aceste operatiuni in categoria celor scutite cu drept de deducere daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele doua conditii:
- livrarea este in beneficiul unei persoane inregistrate in scopuri de TVA in celalalt stat membru si comunica codul de inregistrare furnizorului din Romania; - bunurile sunt transportate din Romania in statul membru al beneficiarului.

Pentru beneficiar, in calitate de cumparator, operatiunea de livrare intracomunitara de catre furnizorul din Romania va reprezenta o operatiune de achizitie intracomunitara de bunuri pentru care va datora TVA in tara aplicand mecanismul taxarii inverse.

Dovada transportului poate fi realizata prin prezentarea documentului de transport, astfel:
-     in copie/fotocopie, in situatia in care transportul cade in sarcina cumparatorului care a incheiat contract cu transportatorul si care primeste factura transportatorului in original;
- in original, in situatia in care transportul cade in sarcina furnizorului.

Instructiunile de aplicare a scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare aprobate initial prin OMFP 2222/2006 si modificate succesiv prin OMEF 1503/2007 si OMEF 2421/2007 stabilesc in sarcina furnizorilor romani care aplica regimul de scutire cu drept de deducere prezentarea, in acest caz a urmatoarelor documente:
-     factura completata cu toate informatiile impuse de art. 155 alin. (5) din Codul fiscal , inclusiv codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului din celalalt stat membru comunitar
-     alte documente: contract/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare a bunurilor.

In acest caz comenzile, contractele si clauzele incheiate intre parti sunt esentiale pentru stabilirea locului, a drepturilor si obligatiilor societatilor din cele 3 tari si respectiv a circuitului marfii.
Ca regula generala TVA se plateste in statul de destinatie (locul achizitiei intracomunitare se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expeditia sau transportul).

Operatiunea descrisa nu este impozabila pe teritoriul Romaniei deoarece locul prestarii si livrarii nu este in Romania. Bunurile achizitionate de societatea din Romania nu intra pe teritoriul Romaniei.
In cazul in care societatea din Ungaria ii comunica societatii din Romania un cod valid de inregistrare in scopuri de TVA, locul achizitiei intracomunitare este Ungaria. In acest caz cumparatorul revanzator, societatea din Romania, trebuie sa furnizeze societatii din Franta un cod valid de TVA in speta codul societatii din Ungaria. In acest caz operatiunea trebuie analizata in functie de relatia contractual de transport.

Obligatiile societatii din Romania pentru declararea in formularul tip 390, conform OANAF 76/2010:

1. livrari de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare - se inscrie suma totala a livrarilor de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare, prevazute la art.1321 alin.(5) lit.b) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in Statul Membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar al livrarii ulterioare ce are desemnat un cod T, si pentru care exigibilitatea taxei ia nastere in trimestrul calendaristic respectiv;
- se va completa doar de catre cumparatorul revanzator;
2. achizitii de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare - se inscrie suma totala a achizitiilor de bunuri, efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare pentru care furnizorul a desemnat persoana impozabila beneficiara drept persoana obligata la plata taxei, in conformitate cu art.150 alin.(1) lit.e) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , cu modificarile si completarile ulterioare.

Pe coloana "Tipul operatiunii": T - pentru livrari in cadrul unei operatiuni triunghiulare; Coloana "Baza impozabila" - valoarea tranzactiei/tranzactiilor efectuate in perioada de raportare cu respectivul client/furnizor (baza impozabila pentru calculul TVA stabilita potrivit prevederilor Titlului VI.
Coloana "Tara" - Codul tarii care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA al clientului/furnizorului.
Obligatia declararii achizitiilor intracomunitare revine in acest caz societatii din Ungaria iar obligatia declararii livrarilor intracomunitare societatii din Franta.
(5) Prevederile alin. (2) nu se vor aplica in cazul operatiunilor triunghiulare, atunci cand cumparatorul revanzator inregistrat in scopuri de TVA in Romania in conformitate cu art. 153 face dovada ca a efectuat o achizitie intracomunitara neimpozabila pe teritoriul altui stat membru, in conditii similare celor prevazute la art. 126 alin. (8) lit. b), in vederea efectuarii unei livrari ulterioare in acel alt stat membru. Obligatiile persoanelor implicate in operatiuni triunghiulare sunt prevazute in norme.

Cumparatorul revanzator din Romania comunica furnizorului din Franta codul valid de TVA din Romania. Achizitia intracomunitara efectuata de societatea din Romania este scutita de TVA prin aplicarea masurilor de simplificare:
-    Achizitia a fost efectuata in vederea unei revanzari in alt stat membru;
-    Realizarea obligatiilor de raportare;
-    Desemneaza cumparatorul din Ungaria ca fiind obligat la plata taxei.

Obligatiile cumparatorului/revanzator din Romania:
-     Sa nu inscrie achizitia efectuata din statul membru 1- Franta in rubrica "Achizitii intracomunitare" a decontului de taxa si nici in declaratia recapitulative privind achizitiile intracomunitare;
-    Sa inscribe livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii in rubrica "Livrari intracomunitare scutite" a decontului de taxa;
     Sa inscrie in declaratia recapitulativa pentru livrari intracomunitare scutite de taxa urmatoarele date:
    1. codul de inregistrare in scopuri de TVA din statul membru 3 - Ungaria, al beneficiarului livrarii;
    2. codul de TVA aferent operatiunii triunghiulare "T".


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Facturare marfa achizitionata si livrata in UE":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi




Comentarii 1 comentarii

Denis Berbec 2015-03-16 10:42:31

Am o situatie complet nou pentru noi. Va rog, imi puteti da un sfat?
Ni s-a facturat marfa din Malta, dar livrarea acestuia s-a facut catre un partener din UK, care va integra obiectul intr-un sistem. Partenerul din UK, la randul lui, ne va emit invoice pentru partea lui de obiecte. In final obiectul din Malta, impreuna cu ce din UK, vor veni in Romania.
Cum trebuie inregistrata, la acest moment, factura primita din Malta?
Multumesc.

Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016